Teflontape op LPG vulslang

Plaats reactie
looland
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 nov 2011, 22:16

Teflontape op LPG vulslang

Bericht door looland »

Ik ben bezig om een LPG tank onder de camper te monteren.

Alles aangeschaft : 30 Liter liggende damptank, buiten-vulpot ,vulslang, dubbele drukregelaar , LPG filter, 4 voudige gasverdeelkraan Truma

Dit is allemaal zo'n beetje rechtstreeks aan elkaar te schroeven dmv diverse koppelingen, en wellicht hier een daar een stukje 8mm gasleiding in verband met de plaatsing.

Moet ik voor de schroefverbindingen ( bijvoorbeeld de LPG vulslang op de vulpot, en de vulslang op tankaansluiting ) nog teflontape gebruiken ? of is alles nu conisch en juist zonder teflontape te monteren ?

En bijvoorbeeld bij alle andere, zeg maar, schroef / schroef verbindingen (buitendraad op binnendraad en vice-verca )

Wie kan er eens even onder zijn camper kijken wat er zo gedaan wordt met of zonder teflontape.?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Teflontape op LPG vulslang

Bericht door Admin »

De hogedruk-vulslang heeft, als het goed is, aan twee kanten bolle pasvlakken die op de pot c.q. tank worden geschroefd. Goed schoon werken en geen tape of andere pakking gebruiken.
De 8 (of 6) mm koperen buis wordt overal gekneld met snijringen. Zo nodig een vulstukje in de buis drukken ter plaatse van de snijring. Geen tape.
Allerhande appendages in de tank worden wel met teflon tape gemonteerd.

Als je goed kijkt hoe een bepaalde koppeling is uitgevoerd, moet je zelf kunnen beslissen of je wel of geen tape gebruikt: de verbindingen zònder tape zijn altijd met een mooi geslepen pasvlak uitgevoerd.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
looland
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 nov 2011, 22:16

Re: Teflontape op LPG vulslang

Bericht door looland »

Bedankt . Ik heb hier en daar al wat foto's gezien waar inderdaad de vulslang geen tape heeft .

Had laatst ook al een loodgieter thuis over de vloer voor mijn CV radiators , en die riep ook al , dat daar ook nergens meer tape wordt gebruikt ivm alle conische koppelingen .

Nog een verbinding als op de foto :
Afbeelding

Dus dan de kant die in de gasdrukregelaar geschroefd zit . Ik heb ook hier al wat foto's van gespot , waar ik zie dat er meestal wel wat tape wordt gebruikt, dus dat ga ik ook daar doen denk ik . ( zal eerst even de koppelvlekken even goed bekijken )

Bedankt voor je uitleg !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Teflontape op LPG vulslang

Bericht door Admin »

Ik heb hetzelfde (dubbele) reduceerventiel.
De nippel die je bovenop ziet, zit mèt tape in het ventiel geschroefd. Maar de "buitenkant" van die nippel is gemaakt om een buisje met een snijring in vast te zetten, dus zònder tape.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
looland
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 nov 2011, 22:16

Re: Teflontape op LPG vulslang

Bericht door looland »

Zo had ik het ook bedacht .

Altijd even lekker om even af te kijken hoe het bij een ander zit.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Teflontape op LPG vulslang

Bericht door Anton »

Hoi,

En als "die ander" het fout heeft gedaan?

Hier en in het algemeen word schroefdraad verpakt met tape.
Overige aanluitingen, koppellingen ed die netjes in en op elkaar passen mag niets tussen zitten.
Kijk maar thuis bij je cv aansluitingen, de knelkoppelingen zijn gewoon dicht zonder tape
Bij twijfel raadpleeg iemand die er echt verstand van heeft, of begin er niet aan voor dat alles duidelijk is.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Teflontape op LPG vulslang

Bericht door Admin »

En overal waar tape staat, kun je ook een ander afdichtmedium gebruiken, zoals speciale pasta of geïmpregneerd koord. Kijk wel altijd op de verpakking voor welke gassen en vloeistoffen en voor welke temperatuur en druk de afdichting bestemd is.

B.v.: Hoewel de hele wereld dat wèl doet, behoort teflon-tape niet te worden gebruikt in de waterleiding.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Teflontape op LPG vulslang

Bericht door Detlev »

En waarom niet Ernst?
Vroeger werd er iets gebruikt dat ook kon worden opgerookt, maar dat wordt toch al lang niet meer gebruikt?
Heb nooit problemen met teflon, of is het niet zo gezond?
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Teflontape op LPG vulslang

Bericht door Admin »

Nee, het heeft te maken met wat er gebeurt als je een koppeling iets te ver aandraait en dan weer een beetje terugdraait.
Officieel is hennep met vet nog steeds aangewezen voor de (koud)waterleiding. Maar er zijn ook andere dichtmiddelen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Teflontape op LPG vulslang

Bericht door DVIII »

was net niet zo dat hennep met hessoriet alleen voor CV dikwandig wordt gebruikt en dan wegens de eigenschap dat het dicht ook als je net een slagje terug moet zetten . Teflon overleeft zoiets niet , voor drinkwater geldt dat je alleen met fiber ringen kan werken of gesoldeerd dan wel geklemd (kiwa) fittings gebruiken , en na solderen altijd goed spoelen ivm het zuur wat nog even door gaat vreten als je de boel soldeert en een week later pas het water er op zet !. klemkoppelingen voor gas , zowel met dubbele klemring als bij snijring krijgt soms ook nog wat locktite mee , voor betere dichting en smering tijdens het vastdraaien. controleer gas altijd uitvoerig met zeepsopwater , beter een uurtje goed checken dan een lekje verwaarlozen.
nog een laatste tip , voor een paar tientjes heb je een nieuwe vulslang , ik heb zelf al een paar vulslangen zien lekken , die waren dan ook veel te oud en verdroogd ( er zit gelukkig een klep in de tank, zodat de tank nooit leegloopt op een lekkende vulslang)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Arie55
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2012, 10:44

Re: Teflontape op LPG vulslang

Bericht door Arie55 »

mensen, vergelijk water en gas niet met elkaar! Het zijn totaal verschillende media. Wat water/vloeistof dicht is, is nog niet gas dicht. En dan heb ik het nu niet eens over hele lage drukken. Iets wat gas dicht is, hoeft nog niet vacuum dicht te zijn. Maar daar gaat het nu niet over. Zoals al gezegd, werk schoon. En als je een knelkoppeling vast gedraaid hebt (geknelt), draai hem dan even een heel kleinbeetje los en daarna weer vast, plus een heel klein beetje verder. Doe dit als je niet zeker van je zaak bent. Als je er wel zeker van bent, laat het zo en vergeet het beetje los en weer vast. Sop de verbindingen af als er druk op staat.

Bij knelkoppelingen geen tape gebruiken alleen bij gefitte koppelingen (schroefdraad-verbinding)

Arie
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten