extra dieseltank aanbrengen
- Kiebitzvlieger
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16 sep 2010, 10:16
Re: extra dieseltank aanbrengen
Ik had een elektrische 12v brandstofpomp op mijn voormalig vliegtuig om de motor van brandstof te voorzien.
Mij maat heeft ook zo'n vliegtuig en samen hebben die pompen inmiddels zo'n 1400 uur probleemloos gedraaid.
Dus ik denk dat het voor het doel waar jij hem voor wilt gebruiken geen zorgen hoeft te maken.
Gr Alan
Mij maat heeft ook zo'n vliegtuig en samen hebben die pompen inmiddels zo'n 1400 uur probleemloos gedraaid.
Dus ik denk dat het voor het doel waar jij hem voor wilt gebruiken geen zorgen hoeft te maken.
Gr Alan
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: extra dieseltank aanbrengen
Hoi,
Ga er vanuit dat die stuk gaat.
Er zit een membraan in wat onder normaal bedrijf maar heel weinig heen en weer gaat.
Hij hoeft dan alleen maar een beetje aan te vullen.
Moet ie nu een carburateur volpompen maakt ie de maximale slag, dat is voor een paar keer niet erg.
Maar niet omdat continu te doen bv. overpompen van een 50 liter brandstof.
Bij onze vrachtwagens hadden wij een slang tussen twee tanks, als je goede tankdoppen heb lekt dat echt niet.
Echt heel simpel en geen geklooi met pompjes en accuboren die daar niet voor gemaakt zijn.
En, daarbij wat er niet aanzit gaat ook niet stuk!
Groet Anton
Ga er vanuit dat die stuk gaat.
Er zit een membraan in wat onder normaal bedrijf maar heel weinig heen en weer gaat.
Hij hoeft dan alleen maar een beetje aan te vullen.
Moet ie nu een carburateur volpompen maakt ie de maximale slag, dat is voor een paar keer niet erg.
Maar niet omdat continu te doen bv. overpompen van een 50 liter brandstof.
Bij onze vrachtwagens hadden wij een slang tussen twee tanks, als je goede tankdoppen heb lekt dat echt niet.
Echt heel simpel en geen geklooi met pompjes en accuboren die daar niet voor gemaakt zijn.
En, daarbij wat er niet aanzit gaat ook niet stuk!
Groet Anton
- Kiebitzvlieger
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16 sep 2010, 10:16
Re: extra dieseltank aanbrengen
Anton, ter aanvulling: deze pompen werken continue dus de uren die ik noemde zijn draaiuren.
Het was dus een ervarings antwoord op de vraag of ze wel blijven werken.
Groet, Alan
Het was dus een ervarings antwoord op de vraag of ze wel blijven werken.
En met deze quote ben ik het helemaal eens :DAnton schreef:.......
En, daarbij wat er niet aanzit gaat ook niet stuk!
Groet Anton
Groet, Alan
- Rene
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
- Locatie: Scharwoude
Re: extra dieseltank aanbrengen
Pompje gebruik ik al 3jaar nog geen problemen mee gehad en toch al heel wat liters rond gepompt. ( misschien heb ik een goede )Anton schreef:Hoi,
Word hier de normale opvoerpompjes bedoelt voor de carburateur?
Hou er dan rekening mee dat die dan geen lang leven hebben: ze zijn er echt niet voor gemaakt.
Of schaf een goede geschikt pompje aan of verbind ze met een slang.
Groet Anton
Gr rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: extra dieseltank aanbrengen
Hoi,
het is dus een pompje wat de motor van brandstof voorziet en niet bedoelt om de tank bij te vullen?
Groet Anton
het is dus een pompje wat de motor van brandstof voorziet en niet bedoelt om de tank bij te vullen?
Groet Anton
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: extra dieseltank aanbrengen
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Re: extra dieseltank aanbrengen
"Helaas kunnen wij geen winkelwagen voor u aanmaken."
hihi, die linkjes werken zo niet bij Conrad..
(Je dient op 'directe link te klikken' in de rechter kantlijn)
Denk dat je deze bedoelt:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=551119
hihi, die linkjes werken zo niet bij Conrad..
(Je dient op 'directe link te klikken' in de rechter kantlijn)
Denk dat je deze bedoelt:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=551119
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: extra dieseltank aanbrengen
Waardeloos bedrijf dat Conrad, ze kunnen niet eens een normaal werkende website maken.. :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Detlev
- Berichten: 920
- Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
- Locatie: De Bilt
Re: extra dieseltank aanbrengen
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5511 ... iepomp-12V
Nog een poging.......
Nog een poging.......
Mercedes 406 uit 1969
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 20 jan 2009, 18:45
Re: extra dieseltank aanbrengen
Ik ben begonnen met het monteren van m'n extra dieseltank op de manier van de communicerende
vaten dwz verbinden met elkaar aan de onderzijde.Aan de extra tank een 1duims sok aan de
onderkant gelast en op de bovenkant een 3/8 duims sok voor de ontluchting.
Nu heb ik nog een vraag:is die witte tape die bij gas of verwarmingfittingen wordt gebruikt,
diesel bestendig of moet ik op de ouderwetse manier met hennep aan de gang?
Bedankt verder voor alle reacties tot nu toe.Gr Wim Bakker
vaten dwz verbinden met elkaar aan de onderzijde.Aan de extra tank een 1duims sok aan de
onderkant gelast en op de bovenkant een 3/8 duims sok voor de ontluchting.
Nu heb ik nog een vraag:is die witte tape die bij gas of verwarmingfittingen wordt gebruikt,
diesel bestendig of moet ik op de ouderwetse manier met hennep aan de gang?
Bedankt verder voor alle reacties tot nu toe.Gr Wim Bakker
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: extra dieseltank aanbrengen
denk niet dat het veel uitmaakt , maar hennep/hessoriet is beter
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Re: extra dieseltank aanbrengen
hier heb je dieselpompen
http://www.rs-jachttechniek.nl/shop/bra ... d778d73626
google anders eens op "diesel transfer pumps"
Voor jabsco en Johnson vuilwaterpompen zijn ook neopreen impellers ( waaiers)te krijgen , die zijn bestand tegen diesel.
Groet Pieter
http://www.rs-jachttechniek.nl/shop/bra ... d778d73626
google anders eens op "diesel transfer pumps"
Voor jabsco en Johnson vuilwaterpompen zijn ook neopreen impellers ( waaiers)te krijgen , die zijn bestand tegen diesel.
Groet Pieter
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 02 jan 2012, 23:23
Re: extra dieseltank aanbrengen
Zeigt her Euren Tank!
Zoek eens op dit onderwerp bij het allrad LKW forum. Benny 4x4 heeft een schema in dit onderwerp staan.( 2e pagina) Zijn kleine tussentank is bedoeld voor het steile op en af rijden van hindernissen in het terrein. Je zuigt dan met de dieselmotor geen lucht aan. Het is een duits forum maar ja ...alles is toch al verloren op het EK.
Ze gebruiken veelal kogenkranen uit de stookolie= installaties om te schakelen tussen twee tanks.
COMET heeft volgens mij diesel dompelpompen die langzaam lopend zijn. Niet 90 liter per minuut, als dit misgaat dan...
Even naar Google dus. ( en naar eiselzelt.de / ook hier veel technische info )
Gr Willem
Zoek eens op dit onderwerp bij het allrad LKW forum. Benny 4x4 heeft een schema in dit onderwerp staan.( 2e pagina) Zijn kleine tussentank is bedoeld voor het steile op en af rijden van hindernissen in het terrein. Je zuigt dan met de dieselmotor geen lucht aan. Het is een duits forum maar ja ...alles is toch al verloren op het EK.
Ze gebruiken veelal kogenkranen uit de stookolie= installaties om te schakelen tussen twee tanks.
COMET heeft volgens mij diesel dompelpompen die langzaam lopend zijn. Niet 90 liter per minuut, als dit misgaat dan...
Even naar Google dus. ( en naar eiselzelt.de / ook hier veel technische info )
Gr Willem
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 20 jan 2009, 18:45
Re: extra dieseltank aanbrengen
Hallo allemaal.Inmiddels al aardig wat km gereden met de extra dieseltank.Ik merk wel dat het helpt,maar toch heb ik
het gevoel dat het beter kan.Ik zal proberen te beschrijven hoe ik alles heb gemonteerd.
Het gaat dus om een 508 ambulance dieseltank(80 ltr) en een tank die een hele ander doorsnede heeft(wel 80ltr).
Beide verbonden aan de onderkant met een dieselbestendige slang.Op een communicerendevaten manier.
Bovenkant verbonden met een dunne ontluchtingsslang.
De bovenkant van de tanks zijn vrijwel gelijk,maar de onderkant heeft een verschil van 14cm.
De verbindingsslang aan de onderkant is wel gelijk zoals bij de wet van commuderendevaten.
Dit is bereikt door de ene aansluiting iets langer te maken dan de aansluiting van de andere tank.
Zo dacht ik bovenkant en onderkant gelijk te houden.
Vraag:heb ik hier fouten gemaakt?Moeten onderkanten(bodems)gelijk zijn met elkaar?
Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen maken.Alvast bedankt voor een reactie.Groeten Wim Bakker
het gevoel dat het beter kan.Ik zal proberen te beschrijven hoe ik alles heb gemonteerd.
Het gaat dus om een 508 ambulance dieseltank(80 ltr) en een tank die een hele ander doorsnede heeft(wel 80ltr).
Beide verbonden aan de onderkant met een dieselbestendige slang.Op een communicerendevaten manier.
Bovenkant verbonden met een dunne ontluchtingsslang.
De bovenkant van de tanks zijn vrijwel gelijk,maar de onderkant heeft een verschil van 14cm.
De verbindingsslang aan de onderkant is wel gelijk zoals bij de wet van commuderendevaten.
Dit is bereikt door de ene aansluiting iets langer te maken dan de aansluiting van de andere tank.
Zo dacht ik bovenkant en onderkant gelijk te houden.
Vraag:heb ik hier fouten gemaakt?Moeten onderkanten(bodems)gelijk zijn met elkaar?
Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen maken.Alvast bedankt voor een reactie.Groeten Wim Bakker
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Re: extra dieseltank aanbrengen
Hi Wim,
Als je afnamebuisje op de bodem van de lagere tank hangt, is er niet zo veel mis. Als de hogere tank leeg is, zakt de vloeistofspiegel in de verbindingsbuizen gelijk met de spiegel in de lagere tank.
Maar als je je motor voedt uit de hogere tank, tsja...
Als je afnamebuisje op de bodem van de lagere tank hangt, is er niet zo veel mis. Als de hogere tank leeg is, zakt de vloeistofspiegel in de verbindingsbuizen gelijk met de spiegel in de lagere tank.
Maar als je je motor voedt uit de hogere tank, tsja...
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 20 jan 2009, 18:45
Re: extra dieseltank aanbrengen
Dag Ernst,bedankt voor je reactie.De motor wordt gevoed uit de hoofdtank,ze hangen eigenlijk allebei even hoog.
De verbindingsslang zit waterpas tussen de beide tanks.Nog eigenlijk een vraag:
ik vul dus aan de pomp de hoofdtank,maar zou mijn extra tank op mijn beschreven manier zich helemaal vullen?
Gr.Wim Bakker
De verbindingsslang zit waterpas tussen de beide tanks.Nog eigenlijk een vraag:
ik vul dus aan de pomp de hoofdtank,maar zou mijn extra tank op mijn beschreven manier zich helemaal vullen?
Gr.Wim Bakker
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: extra dieseltank aanbrengen
Hoi,
Als de slangdoorsnede aan de onderkant voldoende doorsnee heeft, is het geen probleem.
Alleen als de pomp erg hard pompt (tankstaion) dan keek ik altijd wel even of ze allebei wel goed vol waren.
Mankeren deed er nooit veel aan.
Groet Anton
Als de slangdoorsnede aan de onderkant voldoende doorsnee heeft, is het geen probleem.
Alleen als de pomp erg hard pompt (tankstaion) dan keek ik altijd wel even of ze allebei wel goed vol waren.
Mankeren deed er nooit veel aan.
Groet Anton
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: extra dieseltank aanbrengen
Zelf zou ik de slang schuin naar beneden naar de laagste tank laten lopen. Hij hoeft helemaal niet horizontaal te lopen, eigenlijk juist niet.
Wel een slang van voldoende diameter nemen, eigenlijk zo groot mogelijk, maar zeker een paar cm in doorsnee. Boven (lucht) maakt niet zoveel uit, daar kan de slang de helft (in oppervlak) zijn.
Als je dunne slangen neemt krijg je de tweede tank nooit vol of alleen met heel veel geduld.
Belangrijk is wel dat de laagste (onderkant) tank de hoofdtank is.
Groeten, Paul
Wel een slang van voldoende diameter nemen, eigenlijk zo groot mogelijk, maar zeker een paar cm in doorsnee. Boven (lucht) maakt niet zoveel uit, daar kan de slang de helft (in oppervlak) zijn.
Als je dunne slangen neemt krijg je de tweede tank nooit vol of alleen met heel veel geduld.
Belangrijk is wel dat de laagste (onderkant) tank de hoofdtank is.
Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 20 jan 2009, 18:45
Re: extra dieseltank aanbrengen
Dag Paul,de bovenkant van de tanks staan gelijk.De onderkant dus niet.De verbindingsslang zit dus aan de onderkant om
mijn extra tank te vullen via een dieselbestendige slang, binnendiameter 25mm.De aangelaste slangverbinding,2 ijzeren
lassokken zorgen dat de bodems van beide tanks gelijk zijn,dus 2 verschillende lengte draadpijpen in de sokken,
zodat de slang ongeveer waterpas onder de auto hangt.Groeten Wim Bakker
mijn extra tank te vullen via een dieselbestendige slang, binnendiameter 25mm.De aangelaste slangverbinding,2 ijzeren
lassokken zorgen dat de bodems van beide tanks gelijk zijn,dus 2 verschillende lengte draadpijpen in de sokken,
zodat de slang ongeveer waterpas onder de auto hangt.Groeten Wim Bakker
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: extra dieseltank aanbrengen
Zoals ik al schreef, ik vind het prima die horizontale slang, maar nodig is het niet. Nu blijft er altijd diesel in de slang staan.
De wet van de communicerende vaten stelt geen eisen aan de verbinding, behalve dat ie onder het vloeistofniveau is.
De diameter is voldoende, misschien moet je wel even wachten bij het tanken tot de tweede tank ook vol is maar dat zal meevallen.
Groeten, Paul
De wet van de communicerende vaten stelt geen eisen aan de verbinding, behalve dat ie onder het vloeistofniveau is.
De diameter is voldoende, misschien moet je wel even wachten bij het tanken tot de tweede tank ook vol is maar dat zal meevallen.
Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43
Re: extra dieseltank aanbrengen
ik tank mijn 2 tanks altijd apart, dat duurt anders veel te lang.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: extra dieseltank aanbrengen
Hoi,
Te kleine diameter v/d slang?
Groet Anton
Te kleine diameter v/d slang?
Groet Anton
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 20 jan 2009, 18:45
Re: extra dieseltank aanbrengen
Hoi Anton
Slang heeft binnendiameter van 25mm rond.Lijkt mij snel genoeg.Maar de vraag uit mijn eerste bericht was,heb ik
wel de beide tanks goed opgehangen zoals ik mijn construktie beschreef? Groeten Wim Bakker
Slang heeft binnendiameter van 25mm rond.Lijkt mij snel genoeg.Maar de vraag uit mijn eerste bericht was,heb ik
wel de beide tanks goed opgehangen zoals ik mijn construktie beschreef? Groeten Wim Bakker
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: extra dieseltank aanbrengen
Hoi,
Bovenkanten gelijk is belangrijk en goed.
25 mm. is wat aan de krappe kant maar zou toch redelijk moeten voldoen.
Eventueel kun je de tankdop van tank 2 er tijdens het tanken even afhalen en kijken wat er gebeurt.
Groet Anton
Bovenkanten gelijk is belangrijk en goed.
25 mm. is wat aan de krappe kant maar zou toch redelijk moeten voldoen.
Eventueel kun je de tankdop van tank 2 er tijdens het tanken even afhalen en kijken wat er gebeurt.
Groet Anton
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 20 jan 2009, 18:45
Re: extra dieseltank aanbrengen
Bedankt Anton! Groeten Wim Bakker
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast