Diodeblok en wisselstroomgenerator

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
flipfoto
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 nov 2011, 17:51

Diodeblok en wisselstroomgenerator

Bericht door flipfoto »

even een schets van het probleem:

mijn campertruck heeft drie sets accu's (steeds 2 in serie = 24 volt). Twee sets zijn hetzelfde van capaciteit en worden nu door de motor (lees dynamo) geladen. Een veel grotere set accu's wordt geladen door de zonnepanelen. Naar afrika is er niets aan de hand, maar ik wil naar Schotland in de winter, naar ijsland, naar de poolcirkel. Daar lopen de grote accu's snel leeg door dieselkachel etc. De zonnepanelen leveren in de winter heeeel weinig.

De oplossing: een diodeblok van Proosten die drie verschillende accu's kan laden. Ik rij immers iedere dag meerder uren.

het probleem: Volgens mijn garage is nu de startaccu direct verbonden met de dynamo en de startmotor (tot het startrelais natuurlijk). De dynamo is een wisselstroomdynamo die achterop een gelijkrichter heeft gebouwd en dus gelijkspanning levert. De kabel die uit de dynamo komt en naar de accu gaat om te laden, zorgt in omgekeerde richting er ook voor dat er altijd spanning staat op de dynamo. In de oude situatie. Deze heeft namelijk spanning nodig om stroom te produceren, de zg bekrachtigingsstroom. Volgens het schema behorende bij het diodeblok gaat de stroomdraad van de dynamo voortaan direct naar het diodeblok. Pas als deze op de D+ een spanning aangeboden krijgt, dan schakelt hij de laadstroom door naar accu 1, 2 of 3. Dus pas als op D+ een spanning komt, dan is er een verbinding tussen de accu en de dynamo.

De vraag is dus, gaat dit werken.... iemand enig idee? (zal proberen een schemaatje toe te voegen...)
flipfoto
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 nov 2011, 17:51

Re: Diodeblok en wisselstroomgenerator

Bericht door flipfoto »

http://www.fotosop.nl/afbeelding?f=2068 ... -nieuw.jpg

met deze link zie je het schema zoals het moet worden. De vraag is dus , gaat de dynamo wel stroom leveren als hij geen 24 volt bekrachtigingsspanning krijgt.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Diodeblok en wisselstroomgenerator

Bericht door winand »

En ik denk dat je deze met 3 uitgangen bedoeld in 24V uitvoering?

http://www.proostenelectronics.nl/Produ ... product/23

Het schema toont 3 accu's, maar begrijp uit je verhaal dat dit in werkelijkheid 3 x 2 accu's in parallel zijn, en dat je dynamo ook een 24V dynamo is..

Het verhaal wat je schetst is toch niet anders als bij elke andere auto?
Ik denk dat het schema aangeeft dat je het 'D+ signaal' ook aan moet sluiten op de laadstroomverdeler.
Er staat niet dat je de D+ los moet halen van de startmotor (of die daar normaal op aangelsoten zit weet ik niet..) maak dus gewoon een extra draadje aan je dynamo naar de laadstroomverdeler.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
flipfoto
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 nov 2011, 17:51

Re: Diodeblok en wisselstroomgenerator

Bericht door flipfoto »

flipfoto
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 nov 2011, 17:51

Re: Diodeblok en wisselstroomgenerator

Bericht door flipfoto »

in de oude situatie loopt er een lijntje van de accu naar de dynamo, zodat deze altijd 24 volt heeft als bekrachtigingsstroom. In de niuewe situatie is dat niet het geval. De dynamo kan alleen stroom maken als hij eerst ook 24 volt van de accu heeft.... Is jouw oplossing dan deze :

http://www.fotosop.nl/afbeelding?f=4088 ... -extra.jpg
?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Diodeblok en wisselstroomgenerator

Bericht door Admin »

Waarom doen we het makkelijk als het ook moeilijk kan?

@ Flipfoto
Heb je een DB270 op het oog?
Je hebt àlles op 24 V? Begrijp ik dat goed?
D+ krijgt pas spanning (via het GEN-lampje) als je het contact aan zet. Zodra de alternator goed draait, gaat het lampje uit (zelfde potentiaal aan twee kanten) en speelt D+ eigenlijk niet meer mee.
Proosten is erg onduidelijk in z'n tekst.
De D+ aansluiting op de diodebrug gaat naar een compensatie-diode (zie de specificaties: 5 mV spanningsval!)
Op http://www.sittig.nl/Diodebrug.pdf, helemaal onderaan links zie je wat het zou moeten worden. Er staat ook uitleg bij. De drie D+ aansluitingen komen aan elkaar te liggen: alternator, diodeblok en controlelampje.
Plaatje diodebrug-oud.jpg is een 12 V plaatje!

@ Winand
Voor de diodes maakt het niet uit of je 12 of 24 V spert of geleidt.
Twee accu's parallel gaat je geen 24 V opleveren.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
flipfoto
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 nov 2011, 17:51

Re: Diodeblok en wisselstroomgenerator

Bericht door flipfoto »

inderdaad DB270 en alles 24 volt.

De DAF garage kent deze dioderegeling niet, weten wel iets van een scheidingstrafo. Maar ja, daar had ik deze mooie regeling niet voor gekocht.

Ze zijn daar ervan overtuigd dat de dynamo via de B+ de spanning krijgt die hij nodig heeft om de dynamo te bekrachtigen. Als je deze draad losmaakt van de accu en naar het diodeblok brengt, dan zal de dynamo geen stroom meer leveren.... is hun mening.

Jij zegt dus, als ik je goed begrijp, dat de spanning via D+ naar de generator gaat totdat die zelf stroom gaat leveren.

De inbouw heeft nu al enkele honderden euro's gekost en is verre van bevredigend, vooral door te weinig kennis. (geldt zowel voor mij als voor de garage... :-(
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Diodeblok en wisselstroomgenerator

Bericht door Anton »

Hoi,

Je moet gewoon een extra dikke draad naar het diodeblok brengen , die verdeelt dan de spanning over de twee accu sets.

Die draad sluit je aan op de + van de accu OF op B+ achter op de dynamo
Dus de startaccu blijft gewoon aangesloten zoals het nu is.
Zie ook het schemaatje van Ernst.

Dat die Daf garage er niets van snapt is mij al helemaal niet duidelijk, een laadklep heeft ook zijn eigen accu's en word ook op die manier op en bij geladen.
Voor de duidelijkheid je had ook met een of meerder relais kunnen werken.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Johannes

Re: Diodeblok en wisselstroomgenerator

Bericht door Johannes »

Ik vermoed dat er Fets in die diodebrug zitten gezien de noodzaak om er spanning op te moeten zetten en de massa draad die er aan moet.
Dat hoeft niet een D+ te zijn . Het kan ook een plusdraad vanaf het contactslot zijn die de spanning verzorgt als het contact aan wordt gezet.
Dat heeft allemaal niets met het wel of niet laden van de dynamo van doen. Die gaat evengoed wel laden als dat via de diodebrug gaat.
Er zijn japanse dynamo's die hun startspanning van de B+ halen, die doen het met een diode brug dus zonder ingreep niet.
hieronder nog een schema met een ouderwetse diode brug met d+. Op de proosten diodebrug kun je dus de D+ ook zo aansluiten. Er dient nog wel een massa aangesloten te worden.
Het spreekt voor zich dat er ook een diodebrug met een derde accugroep geplaatst kan worden.
Groet Pieter.
Afbeelding
flipfoto
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 nov 2011, 17:51

Re: Diodeblok en wisselstroomgenerator

Bericht door flipfoto »

helemaal eruit gekomen zijn we niet. De kabel die uit de dynamo komt verdwijnt gelijk in een mantelkabel en komt in een grote kast uit met heel veel relais, kabels etc. hij is niet los te koppelen van het hele systeem. eigenlijk moet hij alleen naar het diodeblok lopen en vandaar verdeelt worden naar de accu's. Wat ze nu gedaan hebben is de 3 accu's netjes aansluiten op de drie aftappunten van het diodeblok, een lus tussen de startaccu en de aansluiting "generator" zodat die de laadstroom krijgt. De praktijk zal moeten uitwijzen of nu alle accu's ook echt helemaal vol geladen worden.

dank je wel voor jullie bijdrages!

Flip
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Diodeblok en wisselstroomgenerator

Bericht door Anton »

Hoi,

De dikke draad (B+)van de dynamo rechtstreeks op de dikke draad van de startmotor.
Van de dikke draad van de startmotor met voldoende dikte na het diodeblok.
Van het diode blok naar de accu;s.
Het is naar wij dachten toch vrij simpel?

Het door jou bedoelde relaiskast (elektro blok) moet wel die stromen aankunnen anders gebeuren er vervelende dingen.
Een draad moet er zo wie zo heen (van de huishoudset) anders werkt de rest niet en word er ook niet bij geladen als je aan de"paal" staat.

Succes,

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Eddie
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 mei 2010, 02:16

Re: Diodeblok en wisselstroomgenerator

Bericht door Eddie »

Beetje late reactie misschien, maar zou een tweede dynamo een idee kunnen zijn ?
Als er ruimte is op de motor.
Met een stevig relais kun je dan de laadstroom van deze dynamo naar de extra set(s)
accu(s) in- en uitschakelen. In uitgeschakelde toestand kun je via de zonnepanelen laden.

Zo houd je het originele laadsysteem voor de startaccu intact.

Groeten,

Eddie
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten