Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
peterv
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 mar 2012, 17:38
Locatie: Utrecht

Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Bericht door peterv »

Beste techneuten,

Inmiddels hebben wij een kleine 2500 km gereden in onze nieuwe aanwinst. Tot grote tevredenheid. WE zijn naar de Franse kust, en de Belgishe ardennen geweest. Het beestje loopt goed op de snelweg ( 105 km) op zijn top. De moter klinkt rustig, en het toerental lijkt goed. De kruissnelheid was trouwens 95 km per uur. Ook de de stevige heuvels, en bergen in de ardennen deed hij het beter dan verwacht. Alleen lijkt hij wat trekkracht te missen tussen zijn 3de en 4de versnelling. Bivoorbeeld als je vanaf een klaverblad de snelweg op komt, zit hij qua toeren de tussen zijn 3de en 4de versnelling. Als ik bijvoorbeeld van zijn 3 naar 4 schakeld, duurt het lang voor hij weer snelheid krijgt.
In tegenstelling tot gewoon rechtuit rijden op de snelweg of bij optrekken vanaf stilstand.

Nu dus eigenlijk mijn vraag. Hij stoot bij het starten een enorme witte rookwolk uit. Ook als de moter al warm gereden is. Uiteraard heb ik het Dummie diesel hoofdstuk bezocht. Want een dummie ben ik, op het gebied van motoren, en met name diesel motoren. Het is uiterst leerzaam, ik weet nu veel meer over de werking van een moter :up: . Maar goed ik heb de olievuldop ook even met draaiende moter eraf gehaald, en er komt een redelijke walm naar buiten. Het dwarrelt er niet uit, maar wordt er een beetje uit gestoten. ( een paar spettertjes hier en daar).

Heb ik nu versleten zuigerveren, of staat mijn pomptiming te laat? Of is mijn moter versleten, in combinatie met bovengenoemde?
Het betreft een mercedes 206 d uit 75. Ik weet helaas het moter typenr niet :oops: .
Ik denk dat er behoorlijk wat kilometers mee gemaakt zijn.

Dus, wat kan ik doen?

Groeten Peter.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Bericht door Anton »

Hoi,

Wat je kunt doen: Rustig blijven, zoals je beschrijft is de motor niet meer nieuw.
Wat is het olieverbruik?
Zolang als het goed loopt zou ik mij er niet zo druk over maken.
Wel denk ik dat ie in de winter slecht start.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
peterv
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 mar 2012, 17:38
Locatie: Utrecht

Re: Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Bericht door peterv »

Hallo Anton,

Ik maak ook geen grote zorgen, maar mischien kan hij wat schoner lopen. Als ik hem ergens start, is het en beetje genant :oops: . Of bij een stoplicht, wil je liever niet naast me staan :lol: . Maar even over het starten... het duurt af en toe wel lang. Voorgloeien enzo. Ook slaat hij niet heel gemakkelijk aan. Maar als hij loopt, dan blijft hij lopen.
Als echte dummie oplossing heb ik er gisteren een flesje Wyns diesel reiniger in gedaan. Mischien dat het wat minder wordt met roken. Ik heb geen echte hoop trouwens. Vandaar de vraag of ik iets moet verstellen, of vervangen.

Of gewoon accepteren, dat het zo is. Ik neem aan dat de moter op zich nog wel heel wat kilometers kan draaien, met deze symptomen.

Groet Peter.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Bericht door Anton »

Hoi Peter,

het is altijd moeilijk om een motor te beoordelen op afstand.
Het lijkt er op dat ie toch wat verder heen is dan gedacht.
Ik ben van mening, gezien het aantal km. dat er mee word gereden, dat je er niet zo veel aan moet doen.
Het lijkt er op dat als het om het vriespunt of kouder dat ie niet meer aan zal slaan wegen te weinig compressie.
Als je net als ik van beter weer houd dan is er niet zo veel aan de hand.
Een oplossing zou een revisie kunnen zijn maar reken dan gauw op een€ 2500.00 of meer aan kosten exclusief uit en inbouw.
Een gedeeltelijk , nieuwe zuigerveren en honen ben je goedkoper uit.
Wat is het olieverbruik?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Bericht door Leo »

peterv schreef:Het betreft een mercedes 206 d uit 75. Ik weet helaas het moter typenr niet :oops: .
Aan de bestuurderskant, nét onder de kop, een paar cm vanaf de achterkant. De eerste 6 nummers zijn het motortype.


Aan het begin van de 4e versnelling hebben de 55 manke Mercedes-ezeltjes het altijd zwaar. Dat is niets nieuws. Zelfs een personenauto met dezelfde motor wordt dan het traagst optrekkende voertuig van de file.

De witte startwolk: Niet te moeilijk en zwaarmoedig denken.
Lijkt mij meer een kwestie van verstuivertjes, misschien in combi met een paar slechter wordende gloeispiraaltjes. Niks bijzonders.
De remedie is met je verstuivers naar de verstuiverboer, plus een stel snelgloeiers monteren. Totale kosten in het ergste geval max €350.
En als je dan tóch bezig bent meteen ff je kleppen stellen.

Verder trekt en draait hij naar tevredenheid volgens jouw schrijven.
Dan zou ik zeggen: Een beetje carterdruk mag wel op z'n ouwe dag. Als je er slechts een paar duizend km per jaar mee rijdt overleeft het karretje jou wel. Mijn vriendin trapte nog dik 80.000km uit een versleten 615 waarvan ik bij aankoop de oliedop voor m'n kop kreeg vanwege de carterdruk.:P
Oliespetters uit je vuldop heb je zelfs met een nieuwe 615/616. Ligt aan de bouw van de motor en is dus ook geen probleem.
Wil je ook s'winters met dat spul op pad en je krijgt startmoeilijkheden, dan zou je een 9Volts anker in je startmotor kunnen zetten. Is altijd nog veul goedkoper en minder werk dan een hele motor reviseren of verwisselen. Zo'n 9Volts anker zou er eigenlijk standaard in moeten zitten, want je weet niet wat je meemaakt als je daar voor het eerst mee start. Oók s'zomers is dat een hele verbetering.


Don't worry, be happy. :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
peterv
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 mar 2012, 17:38
Locatie: Utrecht

Re: Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Bericht door peterv »

Heren, bedankt voor de antwoorden!

Allereerst, het olieverbruik valt volgens mij mee. Nog niet precies kunnen checken, maar na 2000 km geen noemenswaardig verschil. Dus gezien de afstanden die ik per jaar rijd zo rond de 5 en 10.000. En de boven genoemde oplossingen en analyses, kan ik hem het beste eens een kleine beurt geven. Verstuivers, gloeispriraal, en een 9volts anker :?: . Ik zal binnenkort eens een afspraak maken bij jwc cars in Schijndel.

Ik zal als het gebeurt is wel even verslag uit brengen of het wat heeft uitgemaakt. Mocht de Wyns hebben gewerkt, laat ik dat ook even weten.

Bedankt voor alle duidelijke, en geruststellende antwoorden :up:

Groeten Peter.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Bericht door Leo »

Een afspraak met een garage maken? :shock:
Mankeer je wat aan je handen ofzo?
Dit soort simpele klusjes kun je gewoon zelf doen, daar heb je geen "vakman" á la €80 per uur voor nodig.
We zijn een sleutelforum, de prijzen geven we dan ook alleen in onderdelenkostprijs + wat garagezeep.
Zodoende kunnen de meesten van ons zichzelf nog een camper permiteren, bij een garage loop je financieel leeg met zo'n oud barrel.

Welkom op het forum der zwarte handjes. Grinnn... :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Bericht door Frank.fjph »

Ben ik met je eens, Leo, maar als die in Schijndel is wie ik denk (naast de Wit ) dan heeft ie nog geen tarief van 80,= neem ik aan..... :roll: :lol:
Frank
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Bericht door Anton »

Hoi Frank,

Aannames zijn altijd link.
Daarbij is dit forum bedoelt voor zwarte handjes.
Als men er niet meteen uitkomt volgt er altijd een uitvoerige uitleg en of verwijzing.
Als dingen te moeilijk zijn of men heeft niet het gereedschap word het anders maar de meesten zijn er toch wel uitgekomen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
peterv
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 mar 2012, 17:38
Locatie: Utrecht

Re: Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Bericht door peterv »

Ik lees dit forum al een kleine 2 jaar. Ik ben in de tussen tijd veel wijzer geworden over de techniek.

Alleen... ben ik opgegroeid in het centrum van de stad. Daar wordt niet zo veel gesleuteld. Vanwege gebrek aan ruimte, en het type inwoner.
Ook prive geen sleutelaars om me heen gehad...Ik ben groot gebracht door mijn moeder. En dieselmotoren zijn niet haar sterkste punt :lol: . Ik zit qua beroep meer in de culinaire hoek. Zie de invloed van mijn moeder. Plus het feit dat ik bij mijn huis geen enkele ruimte heb om aan een auto te sleutelen. 2 weken terug nog een klein dingetje gedaan aan de camper vlakbij mijn huis. En jawel, geljk een boete!

Dus het is allemaal wat lastiger om zelf te doen. Plus het feit dat alle informatie theoretish is.
Het is daarom wat abstract voor me.
Maar ik ben zeker niet bang voor vieze handen. Als ik het zelf niet kan, vind ik het tenminste wel leuk om het te snappen. Of gedeeltelijk dan. :? Zo leer je weer wat.
En die garage in Schijndel, is wel geweldig. Die man vertrouw ik tenminste. Zoiets als daar is een uitstervend soort. Helaas.

Ziedaar mijn relaas over hoe ik een dummie ben geworden, en gebleven.
Groeten Peter.
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Bericht door dereiziger »

Een boete om te sleutelen aan je bus op de openbare weg :shock: :shock: blij dat ik die van mij ijskoud 3 week op bokken mag laten staan zonder problemen ..
Afbeelding
peterv
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 mar 2012, 17:38
Locatie: Utrecht

Re: Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Bericht door peterv »

Nou, hier krijg je nog geen 5 minuten! Om je auto hier te kunnen parkeren, moet je een vergunning heben. Dat kost dus 80 euro in de maand. Valt nog mee, maar je kan er niet sleutelen. Het is in een donkere parkeergarage. Waar moet ik dan?
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Bericht door Leo »

Verhuizen naar het platteland waar de eerste de beste "stadswacht" meteen door een tractor de sloot in wordt gewerkt.. :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
peterv
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 mar 2012, 17:38
Locatie: Utrecht

Re: Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Bericht door peterv »

Mag het ook een gierput zijn?

Ach ik begrijp er moeten regels zijn. Maar als je er toevallig je hele leven woont, ben je de sigaar. Er bestaan geen uitzonderingen. Ooit als ik groot ben verhuis ik wel naar de door mij geliefde Ardennen. Nooit een stadswacht gezien! Of wie dan ook :lol:
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Bericht door Wim »

peterv schreef: Ooit als ik groot ben
Hoe klein ben je dan :?: :mrgreen:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
peterv
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 mar 2012, 17:38
Locatie: Utrecht

Re: Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Bericht door peterv »

!.78, maar de groei is er een beetje uit.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Bericht door winand »

Peter vd Wal is inderdaad een super adresje in Schijndel.
Hij heeft een uurtarief van 45 a 50 euro denk ik..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Bericht door melvin »

Ik heb altijd in de binnestad van Delft gewoond, reed toen in een VW T3, weet precies wat je bedoelt.
Er is nu eenmaal een wet, dat je buiten op straat niet mag sleutelen. Je moet dan een vriendin in een jurkje bij de hand houden, dat helpt bij de parkeerwacht, tenzij het een vrouw is.
Of heb je geen maatje met een erfje? of een kennis met een schuur?
En als je bezig ben met je verstuivers etc kan vanuit binnenin, desnoods jezelf in je bus isoleren, lamp erbij en gaan :mrgreen:
peterv
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 mar 2012, 17:38
Locatie: Utrecht

Re: Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Bericht door peterv »

Hallo melvin,

Onze parkeerwachten zijn noch vrouw, noch man.
Ze zijn waarschijnlijk een peperduur experiment van onze gemeente geweest.
Dit om beinvloeding te voorkomen! Dat lukt!! Praten,slijkmen, sjansen, omkopen, het helpt niet.
En helaas heb ik geen vrienden buiten de stad. En om met mijn gebrekkige kennis de moter overhoop te halen op een parkeerterrein, vind ik wat link. Straks krijg ik het niet meer op tijd in elkaar. Staat hij daar dan weer.

Het blijft tobben! :lol:
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Bericht door dereiziger »

het is hier zo (zuidhorn) dat je een bus niet langer dan 3 dagen op dezelfde plek mag hebben stilstaan op de openbare weg wel op parkeervakken. maar er is een uitzondering in de APV.. voor reparatie mag ie blijven staan totdat deze is uitgevoerd zolang je het overige verkeer niet hindert .. nu heb ik toch al een gebruik gemaakt van deze regeling en nog nooit een opmerking gehad 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Bericht door Wim »

Er is nog een oplossing de doe het zelf garage :shock:
Zoals deze http://www.dhz-zuilen.nl/
Of deze http://www.telefoonboek.nl/bedrijven/17 ... ge-fix-it/
En hier staan er nog veel meer http://utrecht.yalwa.nl/Doe-het-zelf-garages/10474/

Zo , en nu zwarte handjes :mrgreen:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Bericht door Leo »

dereiziger schreef:Zuidhorn
Je kunt dat uitgestorven Grunninger gat van jou toch niet vergelijken met een stad Ton? Als je bij het bordje Zuidhorn niet meteen volaan in de ankers gaat ben je er al doorheen.. :mrgreen:
Hebben ze in dat gehucht eigenlijk wel een échte pliesie, of kart Bromsnor daar nog steeds op een degelijk herenrijwiel in de rondte?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Bericht door Frank.fjph »

@ Anton:
Aannames zijn altijd link.
Deze aanname was zo gek nog niet.... :lol:
En die garage in Schijndel, is wel geweldig. Die man vertrouw ik tenminste. Zoiets als daar is een uitstervend soort. Helaas.
en
Peter vd Wal is inderdaad een super adresje in Schijndel.
Hij heeft een uurtarief van 45 a 50 euro denk ik..
Die bedoelde ik dus ook, ook goede ervaring mee, niet dat ie voor me gesleuteld heeft, maaar heeft wel de nodige onderdelen liggen......

Frank
peterv
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 mar 2012, 17:38
Locatie: Utrecht

Re: Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Bericht door peterv »

Hallo Wim,

Bedankt voor de links, erg handig :up:

Alleen wat ik in mijn bovenstaand relaas niet echt heeft vermeld is.... ik heb een eigen bedrijf.
Daar ben ik door de week per dag zo 11 uur mee bezig. En sinds enige tijd hebben wij onze activiteiten uitgebreidt.
Waardoor ik tegenwoordig ook zeer vaak in het weekend aan het werk bent.

Het is geen klacht, gelukkig zit er nog groei in, alleen tijd om te klussen aan onze camper is schaars.
Vandaar onze aankoop van een kant en klare camper (min of meer). We kunnen als er bijvoorbeeld een paar dagen niets te doen is, er gelijk mee op pad. Ik hoop in de toekomst af en toe wel wat meer tijd te krijgen, om zelf aan ons oude mormel te klussen.
Is er trouwens niet een of andere forumdag. Waarbij je de andere campers van het forum kunt zien. En de mensen van het forum kunt ontmoeten? Lijkt me leuk, en interesant.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Versleten zuigerveren, of pomptiming te laat?

Bericht door Detlev »

Jawel hoor, zijn er al verschillende geweest....
Bijvoorbeeld: viewtopic.php?f=31&t=4602
Mercedes 406 uit 1969
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast