Pagina 1 van 2
smeren 409 wat en hoe?
Geplaatst: 21 mei 2012, 14:18
door Baptiste
hallo allemaal, ik ben sinds een paar maanden de gelukkige eigenaar van een MB l409, en ik was op zoek naar wat info over waar de nippels voor het vet zich bevinden enz. tuurlijk eerst even op het forum gekeken maar ik kon niet echt vinden wat ik zocht. hoeveel van die nippels zitten er, waar zitten ze en moet ik de bus opkrikken om het vet erin te kunnen pompen?
en aangezien ik echt helemaal nieuw ben met deze materie, hebben jullie nog tips qua onderhoud? waar moet ik vaak op letten, vetten, olien en afstellen? het zou zo zonde zijn als er iets kapot gaat wat makkelijk voorkomen had kunnen worden denk ik maar.
bij voorbaat dank voor jullie reacties
Baptiste
Re: smeren 409 wat en hoe?
Geplaatst: 22 mei 2012, 12:47
door winand
Volgende link geeft het smeer- en onderhoudsschema van de Hanomag F40..F55, welke in principe overeenkomt met de Mercedes 406..508 (..met dank aan Jeroen Hanomaf

)
Hier downloaden:
http://508.winand.nl/wp-content/uploads ... 40-F55.pdf
Re: smeren 409 wat en hoe?
Geplaatst: 22 mei 2012, 19:01
door Baptiste
super bedankt winand :D
Re: smeren 409 wat en hoe?
Geplaatst: 22 mei 2012, 20:01
door wiwiwes
Toevallig de 409 (brandweer) waar ik afgelopen weekend naast heb gestaan in Arendonk?

Re: smeren 409 wat en hoe?
Geplaatst: 22 mei 2012, 20:40
door Maxer
Ik wil niet vervelend doen maar ik dacht dat blauwe zwaailichten op een privé voertuig verboden waren. Daar kun je dus problemen mee krijgen. Ik had destijds een oranje zwaailicht en die moest er af dus een blauwe? . .
Re: smeren 409 wat en hoe?
Geplaatst: 22 mei 2012, 21:42
door Detlev
Ken er zat die ermee worden goedgekeurd......
Re: smeren 409 wat en hoe?
Geplaatst: 22 mei 2012, 22:20
door De Rooie Reus
Misschien is op die andere voertuigen artikel 7 van de Regeling optische en geluidsignalen 2009 van toepassing?
Maar soms zijn de wegen van de Overheid ondoorgrondelijk en doet de ene Dienst dit terwijl de andere dienst daar niets van wil weten.
Terug naar het smeren.
Re: smeren 409 wat en hoe?
Geplaatst: 22 mei 2012, 23:14
door Admin
Volgens sommigen hangt dat met de leeftijd samen. Historische voertuigen mogen in oorspronkelijke staat behouden blijven. Maar vraag me niet waar de grens ligt.
Hier in Vlaanderen stond er bij onze Oranje Bus een aantekening op het keuringsrapport dat de oranje zwaailichten niet gebruikt mochten worden (want de Oranje Bus was geen officieel geregistreerd depannagevoertuig

). Toch ben ik een paar keer heel blij geweest dat ik ze had en dat ze gewoon werkten!
Re: smeren 409 wat en hoe?
Geplaatst: 23 mei 2012, 14:38
door melvin
Bij mij zitten ze er ook op, maar heb ze strak afgeplakt met zwarte tape na onwijs veel gezeik constand en overal.
RDW bij import: we halen de fittingen eruit, die krijg je mee en dan is alles pluis.
Politie: wat een lulverhaal, blauwe lampen zijn voor voorrangsvoertuigen en dat ben jij niet (meer). Boete 200 euro plus herinner ik me, niet gekregen, wel waarschuwing. Overigens ook een paar relaxe agenten gehad, die het allemaal wel best vonden.
Puppyoogjes hebben me er dus een paar keer van weerhouden, maar toen ik in Zwitserland van de baan werd gedwongen door de rijkspolitie werd me "vriendelijk" gevraagd ze gelijk te verwijderen. "das ist nicht te machen mit das feuerwehr" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik heb een groot type lamp, met een eigen schroefdraad in de kap, niet te vinden in het oranje. Dus erop laten zitten en zwart gemaakt.
In nederland zien ze vaak de lol er van in, oude voertuigen die een tweede leventje krijgen, agenten vinden het vaak mooi, sommige doen moeilijk en waarschuwen. In het buitenland echter vinden ze er geen reet aan.
Er is ook eens een aflevering geweest van gevaar op de weg waar door Koos Spee himself werd gezegd dat het NIET mag in NL.
Re: smeren 409 wat en hoe?
Geplaatst: 23 mei 2012, 15:06
door Admin
Koos Spee is niet de wetgever!
Maar vermoedelijk staat er helemaal nits concreets over in de wet en kan elke diender z'n eigen regels en interpretaties op je lampje loslaten...
Re: smeren 409 wat en hoe?
Geplaatst: 23 mei 2012, 15:22
door Dennis en Nancy
Ik vind dat ze erop moeten blijven. Zolang ze niet werken ben je geen voorrangsvoertuig dus,...
Re: smeren 409 wat en hoe?
Geplaatst: 23 mei 2012, 15:40
door De Rooie Reus
De regelgeving die ik hierboven aanhaalde is van toepassing. Daarin staat bijvoorbeeld ook dat het oranje zwaailicht alleen voorbehouden is aan bepaalde voertuigen. Voor de gein een oranje zwaailamp erop is dus niet toegestaan. Of je moet je kamper ook als professioneel bergingsvoertuig gebruiken. Maar die heb ik eigenlijk nog nooit gezien, met van die witte roostertjes opzij voor de koelkast.
Re: smeren 409 wat en hoe?
Geplaatst: 23 mei 2012, 15:57
door melvin
@ Dennis, vind ik ook, maar ik denk niet dat onze mening van toepassing is :mrgreen:
§ 12. Signalen en herkenningstekens
Artikel 28
Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.
Artikel 29
1. Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.
2. De in het eerste lid genoemde bestuurders mogen aanvullend op de in dat lid bedoelde verlichting overdag knipperende koplampen voeren.
3. Bij ministeriële regeling kunnen voorschriften worden vastgesteld betreffende het blauwe zwaai-, flits- of knipperlicht, de tweetonige hoorn en de knipperende koplampen.
Artikel 30
1.Bestuurders van motorvoertuigen die voor nader aan te geven werkzaamheden worden gebruikt, voeren onder nader aan te geven omstandigheden geel of groen zwaai-, flits- of knipperlicht. De in artikel 29, eerste lid, genoemde bestuurders voeren in die gevallen geel of groen zwaai-, flits- of knipperlicht in plaats van blauw zwaai-, flits- of knipperlicht. De bestuurder van het motorvoertuig die als eerste of enige de plek bereikt om de daar aan hem opgedragen taak uit te voeren, mag in plaats van dat licht, blauw zwaai-, flits- of knipperlicht voeren.
2.Bij ministeriële regeling worden voorschriften vastgesteld betreffende het geel of groen zwaai-, flits- of knipperlicht en de werkzaamheden en omstandigheden waarbij deze signalen worden gevoerd.
Artikel 30a
1.Bestuurders van de in artikel 29, eerste lid, bedoelde motorvoertuigen mogen onder nader aan te geven omstandigheden extra richtingaanwijzers voeren.
2.Bij ministeriële regeling kunnen voorschriften worden vastgesteld betreffende de in het eerste lid bedoelde richtingaanwijzers en de omstandigheden waarin deze worden gebruikt.
Artikel 30b
De artikelen 29 tot en met 30a zijn niet van toepassing op Belgische en Duitse motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, in gebruik bij diensten voor eerstelijns spoedeisende hulpverlening alsmede motorvoertuigen van Belgische en Duitse hulpverleningsdiensten, aangewezen bij of krachtens artikel 29, eerste lid, mits deze voertuigen elk de signalen voeren overeenkomstig de voor hen in hun eigen land geldende wettelijke regels.
Artikel 30c
De motorvoertuigen die onderdeel uitmaken van een uitvaartstoet van motorvoertuigen voeren een herkenningsteken. Bij ministeriële regeling worden regels gesteld over het herkenningsteken en de wijze waarop dit wordt gevoerd.
Artikel 31
Signalen mogen niet worden gegeven en de in artikel 30c bedoelde herkenningstekens mogen niet worden gevoerd in andere gevallen of op andere wijze dan bij of krachtens de artikelen in deze paragraaf is bepaald.
Bron: wetten.overheid.nl
kortom: het mag niet, maar vele doen het lekker toch.
Re: smeren 409 wat en hoe?
Geplaatst: 23 mei 2012, 15:58
door Admin
Èchte bergingsvoertuigen hebben een compressorkoelkast :mrgreen:
Re: smeren 409 wat en hoe?
Geplaatst: 23 mei 2012, 16:02
door Admin
In die hele paragraaf 12 staat nergens dat er geen armaturen op een voertuig mogen zitten, alleen wie en wanneer ze mogen gebruiken.
Overigens realiseer ik me nu hoeveel politiemensen een blauw zwaailicht opzetten waar ze een geel of groen behoren te gebruiken!
Re: smeren 409 wat en hoe?
Geplaatst: 23 mei 2012, 17:36
door Goldwingh
Daar wordt je Groen en Geel van. :mrgreen: Waar ging het eigenlijk alweer over? :D
Re: smeren 409 wat en hoe?
Geplaatst: 23 mei 2012, 18:30
door Baptiste
wow nee das niet de mijne ha ha, ik heb er geen zwaailichten op gelukkig :), ik heb er nog geen goeie fotos van maar dit is een webcam shot vannuit mn raam
de bus.jpg
zoals ik al zei heb ik (nog) totaal geen verstand van de techniek, ik ben gewoon verliefd op deze bus geworden
en ik sta dus aan het begin van een ongetwijfeld lang leerproces.
wat dat betreft zijn alle tips zeer welkom
Re: smeren 409 wat en hoe?
Geplaatst: 23 mei 2012, 19:24
door wiwiwes
Komt best goed
Re: smeren 409 wat en hoe?
Geplaatst: 23 mei 2012, 20:16
door De Rooie Reus
Prachtige bus, ook zonder zwaailampen krijg je wel voorrang denk ik.

Re: smeren 409 wat en hoe?
Geplaatst: 23 mei 2012, 20:32
door Detlev
Er staat toch echt (!) nergens dat die blauwe dingen niet op je dak mogen zitten.
Gewoon lekker voor laten komen :)
Zolang ze leeg zijn is er niets aan de hand!
Re: smeren 409 wat en hoe?
Geplaatst: 23 mei 2012, 22:17
door De Rooie Reus
Zou er aan zo'n lamp ook een nippel zitten? Of is dat afhankelijk van de kleur?

Re: smeren 409 wat en hoe?
Geplaatst: 23 mei 2012, 23:55
door wiwiwes
Die draaiasjes moeten ook gesmeerd worden

Re: smeren 409 wat en hoe?
Geplaatst: 24 mei 2012, 20:14
door DVIII
hatsee weer helemaal afgedwaald naar de krochten en spelonken van de arme wetshandhaver , die het ook allemaal niet meer weet ! .
eerst een antwoord op de allereerste vraag , wat SMEER je aan de 409 bus , DE VOORAS , dus verwijzingen van (het lijken wel) verkapte ambtenaren , of wannabee civil servants en hun waarde collegae ( ik meen het niet kwaad hoor) naar , boeken , bestanden , handleidingen of schema's , zo moeilijk is het niet , smeer je fusee bussen en je blijft uit de narigheid met je spelingen. en heel soms is het mogelijk de kruisstukjes in je aandrijf transmissie as te smeren , maar daar moet je wel een dun smeerpompje voor hebben.
en met de kilometers die wij rijden is dat nauwelijks nodig ( uitzonderingen daargelaten). Verders over die verrekte lampen , SINDS KORT KIJKT DE POLITIE DAAR NAAR . je moet je voorstellen dat de gemiddelde boef of alkaaidaar terrorjaap met van die lampen bij een brand zomaar de nederlandse bank binnen kan rijden........ :? Afijn bromsnor heeft met zijn vrienden bedacht dat al die niet echte collega's . een groot gevaar voor de samenleving vormen . HET MAG DUS NIET MEER , doch een brandweerwagen die van bijvoorbeeld de lokale keukenfabriek of de schoenenfabriek, suikerfabriek , tabaksopslag, noem maar op wat je wilt is, heeft wel blauwe lichten en nergens niks geen brief van het ministerie whatsoever en toch blauwe horentjes !! . dierenambulances hebben ook geen blauw meer en die hebben denk ik geklaagd dat ze dat niet mogen , de bloedbank heeft ze juist weer wel gekregen dus ik denk dat bromsnor met koospee samen die regels hebben aangepast zonder rekening te houden met de diverse bedrijfsbrandweren en nu heb je dus willekeur , de een zegt dit en de ander dat. kortom wil je geen gedoe met de platte pet, haal ze eraf . heb je juist zin in gedoe met de platte pet , dan maak je met een brandweervoertuig nog enige kans. uit de ex me bus van een kennis zijn alle naar blauw lijkende dingen geconfiskeerd geworden zonder enige PV of zinnige opmerking.

Re: smeren 409 wat en hoe?
Geplaatst: 24 mei 2012, 20:55
door Detlev
Ergo: voor laten komen!

Re: smeren 409 wat en hoe?
Geplaatst: 25 mei 2012, 11:40
door melvin
He detlev zet jij een stel blauwe lampen op je waggol, ik ben benieuwd na hoelang je het gezeik zat bent :mrgreen:
Ik heb het een jaar volgehouden, nu zijn ze zwart.
Ik heb wel wat beter te doen dan steeds die discussie aangaan, of erger nog voor laten komen, je moet er maar de tijd voor hebben.