613 wil niet meer starten.

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
humenjan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 jul 2008, 21:50

613 wil niet meer starten.

Bericht door humenjan »

Help, mijn 613 met OM352 wil niet meer starten.

Na enige tijd stationair gedraaid te hebben , sloeg de motor af en wilde niet meer starten.
Het voorfilter glaasje zat vol schone dieselolie, filter was schoon en zonder luchtbellen. Tank half vol. Fijnfilter jaar geleden vervangen. 3 weken geleden naar technisch weekend geweest; rit van 100 km. Geen enkel probleem.
Leidingen gecontroleerd. Leiding vanuit de tank gemerkt, los gehaald en doorgeblazen. Retourleiding idem. Nieuw extra voorfiltertje geplaatst in aanvoerleiding op de tank.
Opvoerpomp laten controleren, klepjes ingeslagen, gereviseerd, niet voldoende druk. Nieuwe pomp gekocht en gemonteerd. Gepoogd te ontluchten met pompje, echter zonder enkel resultaat. De ontluchting van de brandstofpomp losgedraaid, ook geen resultaat. Aanzuigleiding in losse jerican, geen resultaat. Leidingen zijn schoon en liggen vast. Nieuwe voorfilter wordt niet gevuld bij het pompen met het pompje op het voorfilter. Tankontluchting en tankdop werken naar behoren.
De banjobouten zijn voorzien van nieuwe messing ringen. Heeft iemand nog een tip? Ik weet het niet meer.

Alvast bedankt,
Michael de Ridder
MB613
wiwiwes
Berichten: 146
Lid geworden op: 18 aug 2011, 18:24
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 613 wil niet meer starten.

Bericht door wiwiwes »

Poeh dat is nog al wat, de enige tip die ik uit eigen ervaring met mijn iveco heb is de banjobouten met kleine en grote gaatjes
Klein is bij mijn retour en groot aanvoer, misschien is dat bij MB wel anders en misschien heb je er wat aan.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Afbeelding
http://www.stichtingdts.nl
Iveco/Clou 670p
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 613 wil niet meer starten.

Bericht door Leo »

LOL! :P
Voor zo'n klusje ben ik eens naar Noorwegen gevlogen. Was binnen 5 minuten klaar; fijnfilter (een paar dagen daarvoor nog gewisseld) zat verstopt. Men "nam aan" dat het daar niet aan kon liggen... :roll:

De werkwijze om het euvel te vinden is eigenlijk vrij simpel: Gewoon methodisch te werk gaan.
Waarschijnlijk heb je deze opvoerpomp? Zo ja; een nieuwe droge opvoerpomp pompt voor geen meter, ook niet met de hand. Je zult dus snel met het handpompje heen en weer moeten gaan.
Dat gezegd hebbende gaan we naar de volgende Barbatruc. Geef de motor even een slingertje met de startmotor zodat de zuiger van de opvoerpomp in een andere stand staat. Los vervolgens de persleiding aan deze opvoerpomp wat op zodat hij daar kan ontluchten. Pomp even als een dwaze. Als de aanvoer correct is moet je nu brandstof krijgen.
Krijg je niets dan voor de zekerheid de zuig nog even in een jerrycan hangen en nadat je dan wel brandstof in de pomp hebt zitten nóg eens proberen. Krijg je niets dan zit het aan de zuigzijde, of heb je de verkeerde opvoerpomp (zuig/pers andersom)

Krijg je wél brandstof: Persleiding aan opvoerpomp weer vastdraaien en de volgende aansluiting op diezelfde persleiding een beetje lossen. En zo ga je steeds een aansluiting verder. Op een gegeven moment komt er geen brandstof meer en heb je je verstopping gevonden.

Simpeler kan ik het niet maken.:)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: 613 wil niet meer starten.

Bericht door deutz »

Hoe wordt normaal je motor uitgezet? electrische afsluiter op de br.pomp? Daar geen spanning meer? blijft de br.pomp op nul staan!?
gr.Jan.
humenjan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 jul 2008, 21:50

Re: 613 wil niet meer starten.

Bericht door humenjan »

Leo, bedankt voor de tips, moet er alleen nog wel mee beginnen.

Jan, alles is puur mechanisch zonder begrenzing of wat dan ook.
Michael de Ridder
MB613
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 613 wil niet meer starten.

Bericht door DVIII »

ook de klepjes in de opvoerpomp kunnen blijven plakken of stukgaan , zelfs de hele nok die de opvoerpomp aandrijft kan problemen geven. normaal check ik de zuigkracht met mijn duim op het aanzuiggat.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
humenjan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 jul 2008, 21:50

Re: 613 wil niet meer starten.

Bericht door humenjan »

Beste DVIII,

Dat heb ik ook gedaan.
Tevens de hoogte van de pen en de diameter van de voet vergeleken en gevraagd of dit werkelijk de goede pomp was. Met de hand op het hart werd dit bevestigd. (Terlouw dieselservice in Mijnsherenland)
Michael de Ridder
MB613
humenjan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 jul 2008, 21:50

Re: 613 wil niet meer starten.

Bericht door humenjan »

Een update:

Motor op startmotor laten draaien om opvoerpomp met moterolie te smeren en vullen daar waar nodig.
Aanzuigbuis uit tank gecontroleerd met behulp van zuigpomp om olie uit versnellingsbak te zuigen:
resultaat zeer veel dieselolie in de zuigpomp.
Ook retourleiding op deze manier getest: resultaat na enige pompbewegingen meer weerstand, dus ik zoog lucht uit de tank.
De aanvoerleiding los gemaakt van de opvoerpomp en doorgeblazen: resultaat even weerstand en toen vrije doorgang maar wel opvoerpomp en omgeving onder de dieselolie. Conclusie alles tot de opvoerrpomp is schoon. Veelvuldig gepompt met het handpompje op de opvoerrpomp. Het voorfilterglaasje is halfvol maar het bij de tank geplaatste extravoorfilter blijft leeg; de leiding van voorfilter naar hoofdfilter is schoon. Ik verdenk de opvoerrpomp van teweinig zuigkracht maar deze is nieuw uit de originele verpakking.
Kan nu niet verder want de accu's zijn leeg.

Graag nog tips.
Laatst gewijzigd door humenjan op 24 mei 2012, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Michael de Ridder
MB613
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 613 wil niet meer starten.

Bericht door DVIII »

ben je wel rekening gehouden met die "ene" banjobout die twee keer zo dik is dan de andere ! , Normaal gesproken voedt je de pomp van voren (in de lengte richting van de galerij) en stroomt de niet gebruikte diesel via de achterste (haaks op de galerij) banjo er weer uit. Het geval is namelijk dat de dikke banjobout uitgevoerd is met en veerbelaste klep die voor een soort van voordruk dient op de galerij.
als je die niet gebruikt of als die niet meer veerbelast oftewel voor wat tegendruk zorgt krijg je geen voordruk in je galerij en gaat je motor niet lopen of als hij loopt zeer matig omdat de pompkamers niet volstromen. per geval moet je kijken aan welke kant de dikke zit die moet altijd aan de uitstroom kant !! , ook werkt de klep soms als één richting klep en komt er geen diesel tegen de stroom in !!
logisch zoeken en dan maar vieze handen krijgen !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 613 wil niet meer starten.

Bericht door DVIII »

na je laatste bericht, soms zijn de aanvoer en de retour van de tank omgewisseld door handige monteurs , blazen en weerstand vergelijken of de kracht van de bubbels vergelijken. 8) ( mij krijgen ze niet gek !! )
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
humenjan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 jul 2008, 21:50

Re: 613 wil niet meer starten.

Bericht door humenjan »

Beste DVIII,

Ik heb maar 2 banjobouten losgemaakt van de oude pomp en overgezet naar de nieuwe pomp.
De voorzijde en de achterzijde. Zijn die verschillend van vorm? Deze 2 banjobouten zaten niet in de fabrieksverpakking van de pomp. De voorzijde is de aanzuigkant en komt van de tank.
De achterzijde is verbonden met het hoofdfilter. Het viel me op dat daar bij elke pomp beweging maar een druppel dieselolie uit kwam bij het ontluchten volgens de "Leo" methode.
Morgen zal ik de beide bouten losdraaien en met elkaar vergelijken.
Michael de Ridder
MB613
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 613 wil niet meer starten.

Bericht door DVIII »

het gaat niet om de Bbouten in je opvoerpomp , maar die in je inspuitpomp !!!! , mijn vermoeden is dat je twee "gewone" erin hebt zitten zodat er geen druk wordt opbouwt , waarom begrijp ik nu pas dat je de inspuitpomp verwisseld hebt ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 613 wil niet meer starten.

Bericht door Leo »

:shock:

Ik ben het spoor ff bijster..
Zit er nou alleen een nieuwe opvoerpomp op? En zo ja, wát voor soort opvoerpomp.
Of is de hele inspuitpomp gewisseld?
Waarom start je een accu leeg als ik schrijf dat je de motor slechts een slingertje moet geven en voor de rest de handpomp moet gebruiken?

Het is toch simpel genoeg. Je kijkt eerst of er aanvoer is. Is dat er niet dan hoef je toch helemaal niet verder te klooien aan de perszijde? Zonder aanvoer aan de (lage druk)zuigzijde gebeurt er aan die perszijde helemaal niks.
Doe dus eerst wat Dave al schreef: Haal beide aansluitingen van de opvoerpomp los. Controleer je opvoerpomp door je duim op het zuiggat te houden en dan met de handpomp te pompen. Je moet duidelijk voelen dat hij zuigt.
Als hij zuigt zit er blijkbaar iets verkeerd in je aanvoer. De banjobout in de zuigzijde van de opvoerpomp moet een gewone zijn, dwz geheel leeg van binnen. Geen veertje balletjes of klepjes.
Vervolgens sluit je de zuigleiding aan en ga je met de hand pompen ZONDER dat de perszijde van de opvoerpomp is aangesloten.
Komt er niets terwijl hij wél duidelijk zuigt als je je duim er op houdt, dan zit er toch echt iets fout in je zuigleiding/aansluiting tank.


Ik zit op dit antwoord langer te typen dan dat het werk is... :?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
humenjan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 jul 2008, 21:50

Re: 613 wil niet meer starten.

Bericht door humenjan »

Leo, het gaat over de opvoerpomp met het glazenvoorfiltertje en het zwarte pompje.
Ik heb de motor een paar slagen laten maken alvorens weer met het handpompje aan de gang te gaan.
Maar 2dagen hiervoor had ik ook al de nodige start- en ontluchtingspogingen ondernomen.
Het opvoerpompje heb ik in een bak dieselolie gecontroleerd en het werkt zoals het moet: de dieselolie spettert je om de oren.
Nu de pomp weer monteren, banjobouten met nieuwe ringen monteren, alleen aan zuigzijde vast en maar pompen tot de dieselolie er uit komt. Zoniet aanvoerleiding lek.

Wordt vervolgd.
Michael de Ridder
MB613
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 613 wil niet meer starten.

Bericht door Leo »

Ok, nu komen we ergens. :)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
humenjan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 jul 2008, 21:50

Re: 613 wil niet meer starten.

Bericht door humenjan »

Laatste update:

Hij doet het weer. Alle aanvoerleidingen vernieuwd. Het probleem zat in de retourleiding van de verstuivers. Een lek wat zich openbaarde na een check in een waterbak.
Pompen, ontluchten, starten en lopen.

Leo en anderen, bedankt voor de hulp.
Michael de Ridder
MB613
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: 613 wil niet meer starten.

Bericht door deutz »

Motor in de waterbak? :roll:
gr.Jan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten