Hoi Frank ea
Ik lees net deze discussie en heb zelf dezelfde situatie:
Kenteken met personenauto (geel) kenteken, geen tech max en geen toelaatbaar max gewicht.
Het advies dat ik al meermalen heb gehad van RDW ambtenaren (de goeie) en KLPD deskundige:
Nooit je kenteken verliezen, wijzigen of anderszins opsturen, want dan kijg je meteen alle details erop inclusief de maximale massa's en aantal personen etc.
Het voordeel van een dergelijk kenteken zijn:
1. Als je C rijbewijs hebt kom je wel door de controles heen, ook al ben je >3500kg, want ze kunnen bij de controle niet het max gewicht achterhalen, en als je aantoont dat MB 5000 kg opgeeft, ook niet in de problemen komen met je verzekering.
2. Je mag je als een personenauto gedragen dus waar restricties zijn voor vrachtagens gelden die niet voor jou, dit aldus een Duitse polizist, die zei : das ist einfach ja, is das ein PKW kenzeichen dan ist es ein PKJ.....
3. Als je er in rijdt met B rijbewijs en men kan niet zien dat het max toelaatbaar gewicht groter is dan 3500 kg , dan moeten ze al die mobiele weegschaal hebben om je een prent te geven voor overgewicht, wat je dan weer kan bestrijden met de 5000kg van MB....
Hoewel er al vaker over is gediscussieerd lijkt mij dit het perfecte kenteken....................................................................
Ik rijd er nu al 17 jaar probleemloos mee rond..................................................totdat ik dit jaar een kleine grensovergang van Italie naar Zwitserland nam....

:twisted:
Douanier: kijkt moeilijk naar mijn bus ( 508D, buscamper 7m hoge uitvoering)met motordrager achterop.
vraagt om kenteken: ziet geen max massa erop en stelt dat ik te zwaar ben, en vraagt hoe zwaar ik denk dat ik weeg
Ik: Ben niet te zwaar, kijk maar 508 betekent 5 ton, en geef hem mijn groot rijbewis erbij. misschien weeg ik 3600 kg,????
Douanier: Ik kan u niet toelaten, u bent te zwaar, we gaan wegen: resultaat: met vrouw en proviand samen: 4600 Kg.
Ik: Dat is toch mooi, max is 4995 kg, dus wat is er loos,
Douanier: Staat niet op kenteken, uw kenteken deugt niet u komt er niet in...
Nogmaals meedelen dat ik wel 50 ton mag rijden en dat dit een PKW is waarvoor op NL kenteken geen max laadvermogen voor vermeld wordt mogen niet baten, ambtenaren kunnen blijkbaar niet tegen hun verlies en we zijn fijn in Italie gaan kamperen...
Het verhaal krijgt nog een staartje (niet voor mij maar door mij) en had jullie het complete verhaal willen melden, maar nu ik dit las kon ik het niet laten te reageren
Wat wel leuk is, dat ik nu weet wat ik al jaren wilde weten: wat weegt ie nou als we op vakantie zijn,
frank