Pagina 1 van 1

Niveauregeling met compressor?

Geplaatst: 20 jun 2012, 16:30
door paulv
De bus staat nu eindelijk voor de deur, werd tijd na 2 maanden.

Nu de eerste vraag; Ik heb achter 2 x 2 luchtbalgen en die lopen langzaam leeg, binnen een dag :cry: .
Normaal geen probleem, de compressor van de motor pompt ze wel weer op, maar als ik ergens een paar dagen wil staan, sta ik de volgende dag achter een stuk lager :z .

Nu dacht ik, kan ik niet gewoon een elektieke compressor uit de "Gamma" op de leiding monteren en die het werk laten doen als ik stil sta? :roll: , stroom zat.

Wat details, de metertjes gaan tot 10 bar, moeten er klepjes tussen gemonteerd worden? waarschijnlijk wel en waar koop je die? en kun je ook het niveau links en rechts op een of andere manier regelen??

Groeten, Paul

Re: Niveauregeling met compressor?

Geplaatst: 20 jun 2012, 17:09
door Detlev
Paul, heb je zo'n compressor wel eens horen lopen?
Die goedkope dingen maken een onwaarschijnlijke kleren herrie! :mrgreen:

Re: Niveauregeling met compressor?

Geplaatst: 20 jun 2012, 19:54
door Leo
[quote="paulv"]Nu dacht ik, kan ik niet gewoon een elektieke compressor uit de "Gamma" op de leiding monteren en die het werk laten doen als ik stil sta? :roll: , stroom zat.
Dat kan, mede omdat de druk in die balgen veel lager is dan 8 bar.
Maarruh, het is wel sympthoombestrijding... :roll:
Je balgen sluiten niet goed af op de zittingen. Als je het chassis opkrikt kun je de balgen met gemak even loshalen, en voorzien van wat vaseline er weer onder blazen. Stelt eigenlijk niks voor omdat die balgen zeer soepel zijn.


Wat details, de metertjes gaan tot 10 bar, moeten er klepjes tussen gemonteerd worden?
Waar tussen?

en kun je ook het niveau links en rechts op een of andere manier regelen??
Zou je eerst eens moeten kijken welke as onafhankelijk wordt aangestuurd. Bij mijn 303 zit de vooras op 1 hoogte-regelaar, de achteras heeft er aan beide kanten 1.
Niveau links en rechts zal ik dus via de achteras moeten doen. Heb daar al iets voor uitgedacht met elektrische kleppies (veul goedkoper en simpeler dan de fabrieksmanier). Kan ik 'm ook meteen laten knielen of omhoogpompen indien nodig.

Re: Niveauregeling met compressor?

Geplaatst: 20 jun 2012, 20:26
door paulv
@ Detlev: Ik wist niet dat er ook "bijna" geruisloze typen waren. Waar ik mee werk :roll: is inderdaad van het lawaaitype. Iets dempen en alleen overdag de cylinder vol laten lopen dacht ik.
Als er een merk is met een wat stillere motor en ook in het budget type ~€ 100 verneem ik het graag.

@ Leo: Ik heb geen idee hoe dat allemaal werkt, ik heb ook geen boekjes of zoiets, maar daar hebben we internet voor.
Het klepje dat ik bedoel is in de slang van de Gamma compressor, ik dacht aan een snelkoppelingsklepje. Voor als ik de compresser loskoppel voor een ander klusje (banden oppompen?).

Ik ben alleen luchtgeveerd op de achteras met 4 balgen.
Hij stelt zich automatisch horizontaal (in de lengterichting), geen idee hoe dat werkt :roll: .

Groeten, Paul

Re: Niveauregeling met compressor?

Geplaatst: 20 jun 2012, 20:58
door Leo
[quote="paulv"]Het klepje dat ik bedoel is in de slang van de Gamma compressor, ik dacht aan een snelkoppelingsklepje. Voor als ik de compresser loskoppel voor een ander klusje (banden oppompen?).
Normaal gesproken zit er achter je bus-compressor een aansluiting om je banden mee op te pompen. Zet daar een normale lucht-snelkoppeling op (als hij er al niet zit) en klaar ben je.

Ik ben alleen luchtgeveerd op de achteras met 4 balgen.
Hij stelt zich automatisch horizontaal (in de lengterichting), geen idee hoe dat werkt :roll: .
Zeker te weten, of dénk je dat?
Normaal gesproken krijgt de achteras een vaste hoogte dmv een (of twee) niveauregelaar(s) tussen chassis en as.
Gezien het feit dat je blijkbaar bladveren aan de voorkant hebt, is het mogelijk dat er maar 1 niveauregelaar aan de achteras zit, wat ook meteen zou verklaren waarom de hele achteras leeg loopt ipv alleen 1 kant. Je hoeft in dat geval maar 1 lekkende balg te hebben om het hele zooitje te laten leeglopen; ze zitten dan alle vier met elkaar verbonden.
Afbeelding van zo'n regelaar:


Afbeelding

Werkt heel simpel: Is de afstand tussen chassis en as te klein dan perst hij lucht in de balgen, is die afstand te groot dan blaast hij balglucht af naar de buitenlucht.

Re: Niveauregeling met compressor?

Geplaatst: 20 jun 2012, 21:53
door paulv
@Leo: Ik heb twee van die dingen achter, één links en één rechts. Als ik op het palletje druk loopt ie leeg, (of vol, maar dan moet de motor lopen, denk ik).

Hij zet zich inderdaad niet horizontaal maar heeft meer een vaste afstand tussen het chassis en de achteras. Het is in ieder geval lading afhankelijk, ongeacht de lading is de afstand tussen het chassis en de as hetzelfde, links en rechts. Dit heb ik nog kunnen onthouden van de zeer korte gratis cursus luchtvering bij de garage door de monteur. Niet alles is even duidelijk geworden :mrgreen: .

Groeten, Paul

Re: Niveauregeling met compressor?

Geplaatst: 20 jun 2012, 22:00
door Leo
Grinnn, het wordt vanzelf wel duidelijk Paul. :mrgreen:

In ieder geval kun je een links/rechts niveauregeling maken. Paar kleppies, leidingen en knoppies: Klaar. :P
Niet dat je daar met lekkende balgen zoveel plezier van zult hebben, maar het kán wel.

Re: Niveauregeling met compressor?

Geplaatst: 20 jun 2012, 22:10
door paulv
Mooi zo, ik krijg weer hoop.
Nu over die kleppies en knoppies, waar dacht jij aan?

Groeten, Paul

Re: Niveauregeling met compressor?

Geplaatst: 20 jun 2012, 23:04
door Leo
Dit soort ventielen.
De 1/4 is groot zat. De doorlaat van de niveauregelaar is ook maar een klein rotgaatje.

3 stuks per kant:
1 NC om de leiding tussen balgen en niveauregelaar af te sluiten. Deze zet je open wanneer je rijdt.
1 NC om de balgen op te pompen.
1 NC om de balgen af te laten.

Tezamen met wat slang & insteekkoppelingen kun je voor een €100 je achterkant regelen.
Die knoppies kun je zelf wel verzinnen denk?

Re: Niveauregeling met compressor?

Geplaatst: 21 jun 2012, 00:20
door deutz
Je kunt op plaats van bestemming ook een paar bokjes onder de bus zetten! niks pompen, regelen, klepjes
enz.! :roll:
gr.Jan.

Re: Niveauregeling met compressor?

Geplaatst: 21 jun 2012, 01:26
door Leo
Jah, je kunt ook een hotelletje nemen, heb je helemaal geen blokjes en bokjes nodig. :roll:


Bokjes & blokjes = werken.
Knoppies drukken = vakantie. :P

Voor ons persoonlijk maakt dat waterpas-gedoe niets uit. Wij hebben lang genoeg op schepen gewoond om geen last te hebben van een scheve woonomgeving.
Zolang ons hoofd maar gelijk of hoger ligt dan onze voeten is het goed.

Bij mij zit het er op omdat ik de hele bus dan 12cm meer grondspeling kan geven, wat geruststellend is bij de humpiebumpie weggetjes die Resi soms opzoekt. Ook met sleutelen is het wel eens handig.
Tevens kan ik 'm laten knielen voor de gemakkelijke instap en 'm in de stootrubbers laten zakken als het hard waait.
Dat ik de bus bijna 20cm scheef kan zetten is slechts een leuke bijkomstigheid.

En dat alles voor €148 aan onderdelen... Moet ik daarvoor gaan lopen zeulen met blokkies en bokkies? Afbeelding

Re: Niveauregeling met compressor?

Geplaatst: 21 jun 2012, 05:23
door Maxer
Ik zou eerst maar eens die lekkage opsporen dus met een plantenspuit gevuld met sop er onderdoor en overal op spuiten tot je de boosdoener hebt. Die conussen waar de balgen aan de onderkant op staan zijn roest gevoelig dus is een aandachtspunt maar je kunt ook een balg hebben met droogtescheurtjes en dan lekt ie ook op de rand. Bij mij was een bovenplaat van een balg verrot, na het plaatsen van een nieuwe blijft de bus recht staan en staat na 4 weken de drukmeter nog op 7 ato. Het kan dus gewoon goed, al is je bus nog zo oud.

Re: Niveauregeling met compressor?

Geplaatst: 21 jun 2012, 06:15
door Leo
Mee eens. Balgen en konussen kosten niet eens zo veel, dus daar hoef je het niet voor te laten.

Re: Niveauregeling met compressor?

Geplaatst: 21 jun 2012, 10:46
door paulv
Bedankt, het is me al een stuk duidelijker.
Ik ga maar eerst naar de balgen kijken, ik moet daar maar eens beginnen.

Groeten, Paul

Re: Niveauregeling met compressor?

Geplaatst: 21 jun 2012, 22:06
door Maxer
Even een aanvulling: Al geeft je lucht meter niets meer aan, de bus mag niet zakken. Er zitten terugslagventielen tussen de vering en de rest van het systeem, meestal bij- of in de niveauregelaars in de aanvoerleiding. Die gaan wel eens lek inwendig en dan doen ze hun werk niet meer. Dat is ook een aandachtpunt. Als de bus deels of in zijn geheel zakt kunnen dus een of meerdere (er zijn er 3) terugslagkleppen stuk zijn. Je kunt ze makkelijk testen als je ze er tussen uit haalt. Het kan een zoekplaatje zijn maar je kan het ook heel snel vinden. Hoe dan ook, al laat je alle tanks leeglopen, dan nog mag de bus niet zakken. Suc6!

Re: Niveauregeling met compressor?

Geplaatst: 22 jun 2012, 14:17
door paulv
Even voor de duidelijkheid (tis voor mij allemaal nieuw :roll: ):

Eerst oppompen, dan mbv de "ontwaterings"? ventielen op de luchtcylinders laten leeglopen en dan kijken of ie op spanning blijft (niet zakt).
Als ie wel zakt, kunnen het de balgen zijn en/of de klepjes, als ie niet zakt en de spanning loopt terug zit ergens anders een lek.
Als ie aan één kant niet zakt is die kant in ieder geval goed :lol: .

Groeten, Paul