om616 traag

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

om616 traag

Bericht door pwaes »

Vorige week opgehaald: onze nieuwe aanwinst, een Arnold camper uit 1981.

Afbeelding

Wat ons opgevallen is, is het totale gebrek aan vermogen. OK, ik begrijp dat het 65pk is, maar ik reed op de GPS eerst 79 km p.u. en uiteindelijk in NL 81 km p.u., wat betekent dat ik ook door vrachtwagens (ruimschoots) ingehaald wordt.

Vooropgesteld: ik verwacht geen wonderen en hij hoeft ook geen 100 te halen. Maar 90/95 zou toch fijn zijn.

Enige specificaties:

om616, handbak 4, 230k km ervaring. Droog aan de onderkant.

Arnold opbouw op basis van 207d, leeggewicht 2400, vol 2850kg.

Oliepeil op orde en geen blauwe wolken (zelfs geen zwarte). Wat mij opviel (in vergelijking met onze 2cv) is dat hij zelfs achter een vrachtwagen of 'downhill' geen steek harder ging: ja 83 km p.u.... :up:

Hij start (na 5sec voorgloeien) als een tierelier.

Volgende week wil ik in ieder geval doen:

-motorolie vervangen;
-brandstoffilters (2x dacht ik) vervangen;
-luchtfilter schoonmaken (oliebad exemplaar)
-oliefilter uiteraard;
-bakolie;
-diffolie.

Nu heb ik gelezen dat de pomp ook afgesteld kan worden en de kleppen. Ik zit eraan te denken om dat te doen bij Pul in Urk. Goede dingen over gelezen.

Is het normaal dat een om616 zo traag is? Fabriekstop is 110 8) . Zie ik dingen over het hoofd of kan ik dingen makkelijk checken?
Laatst gewijzigd door pwaes op 10 mar 2013, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: om616 traag

Bericht door paul snip »

Volgens mij moet hij wel iets harder kunnen. Als het een om 616 met een gasklep (dus vacuumregulateur) is dan moet je ff kijken of de klep wel helemaal opengaat. En of hij wel genoeg lucht kan krijgen (luchtfilter/ luchtinlaat moet goed vrij zijn). Verder kan kleppenstellen nooit kwaad, en ook schone brandstoffilters is prima. Mijn 407 reed met de oude motor ook makkelijk 90. En dat was ook eentje met een vacuumregulateur.

Als hij dan nog steeds zo langzaam is dan moet er inderdaad naar de brandstofpomp/vacuumregulateur gekeken worden.
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: om616 traag

Bericht door Goldwingh »

Heb best veel gereden met een 207D bestelwagen. Die is een stuk smaller dan die van jouw en lager. Kon net wel vrachtwagens daarmee voorbij komen, maar duurde wel lang. Ik Denk dat als je 85 rijdt met zeer weinig wind er niets aan de hand is. Misschien iets meer druk op de banden. Ga maar eens op de weegschaal met de wagen. Ik denk dat je schrikt van het gewicht.
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: om616 traag

Bericht door Janneman »

Mijn 207d camper met om.616 motor moet een leeggewicht van 2100 kg meeslepen. Op vakantie zal er toch al snel een 500 kg bijkomen.
Vooralsnog geen enkel probleem om op een vlakke weg over de 110 km/h te komen, loopt hij vlot naar toe.
Niet dat hij uitnodigd om dat te gaan rijden, onze kruissnelheid ligt rond de 95 km/h (op de teller dan, volgens onzen Tom is dat +/- 90)

Met dat bouwjaar, wat voor motor heb je er in zitten? Een om.616 (sleutelstarter) heeft 72 pk, een om.615 (trekstarter) maar 65 pk. Dat maakt ook best wat verschil...
-----------------------
Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: om616 traag

Bericht door pwaes »

Bedankt voor de reacties!

Ik kan al e.e.a. uitsluiten:

gewicht (met mij erin) 2480 kg leeg (even bij de vuilstort laten wegen). Tank half leeg.

Bandenspanning op 4,5 bar rondom.

Het is een trekstarter met 65pk.

Zoals gezegd heb ik nog geen onderhoud gepleegd, maar ga dat wel snel doen (dit weekeinde waarschijnlijk). Moet ik die natte filter blijven behouden of kan er ook iets anders op?

Deze motor heeft toch een visco-fan? Kan ik misschien naar electrisch?

De gasklep (waar zit die!?) zal ik checken!
Gebruikersavatar
Frank Pronk
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:29
Locatie: Nieuwegein

Re: om616 traag

Bericht door Frank Pronk »

Hoi Pwaes,

Onze 307 met alkoof opbouw liep ook niet hard maar onder normale omstandigheden konden we toch wel 90 draaien.
Wind tegen was geen succes evenals heuvel op...dan liep hij snel terug :?

Maar 90 moet mogelijk zijn. :up:

Controleer eerst het brandstof filter,
Reinig het luchtfilter,
Controleer de klep speling,
staat de handrem wel helemaal vrij???? :shock:

Daarna kan je altijd nog verstuivers (laten) controleren
Pomp timing controleren etc etc.
Maar begin eerst even simpel bij het begin.
Een dag niet gegriept is een vergriepte dag.
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: om616 traag

Bericht door pwaes »

Even mijn eigen topic weer oprakelen...

Morgen wordt de onderkant getectyleerd, dus onze 207D mocht de stalling voor het eerst deze winter weer verlaten.

Zoals wellicht bekend zijn de kleppen gesteld en loopt de motor zeer mooi en rustig. De kleppen zijn door een garagehouder gesteld, die zelf jarenlang een 208D als werkbus heeft gehad.

Vorige week zijn de kleppen gesteld en de startmotor vervangen. Vandaag dus weer even de snelweg op, en jahoor: weer amper power. 78/79 op de GPS. Tijdens de winter is vervangen:

- grote brandstoffilter;
- kleine brandstoffilter;
- waterpomp;
- radiateur;
- vaste fan door electrische (zou dus meer vermogen moeten geven);
- olie;
- kvs;
- thermostaat;
- oliebadfilter schoongemaakt en opnieuw gevuld;
- kleppen gesteld;
- startmotor vervangen.

De vorige keer (voordat hij de stalling inging) reed hij zonder problemen 90/95. Ook niet echt veel harder (geen 100). De uitlaat is van voor naar achter vervangen en dat leek de oplossing (tegendruk??). Maarja, deze is nu even losgeweest voor de startmotor, maar is ook weer vastgezet. Hij lijkt daar ook dicht.

De motor maakt gewoon te weinig toeren, lijkt het. Ik kan ook in zijn vrij volgas geven en dan lijkt hij niet de toerenbegrenzer te halen. Nu is het een trekstarter met iets van vacuumkleppen voor de lucht. Misschien dat er vacuumslangen slecht zijn, Over 2 weken gaan we op vakantie en als we geen 80 halen is dat toch echt een showstopper...

Het stangenstelsel lijkt allemaal wel goed, maar ik heb er geen ervaring mee verder.

We wonen in Zwolle, wie wil me wellicht op weg helpen? Ik kan ook een (stuk) rijden voor goed advies!
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: om616 traag

Bericht door dereiziger »

Ik heb het met mijn oude ambu uit 77 na lang stilstaan dat de kabels en stangen voor het gas geven en naar mijn automaat wat stug zijn .. dan is er met geen mogelijkheid vermogen uit te halen .. dit goed gangbaar maken en het loopt weer als een trein ..

Weet niet of het voor jou werkt, maar kwaad kan het zeker niet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: om616 traag

Bericht door pwaes »

Ik heb vanavond nog even het stangenstelsel bekeken en gesmeerd. Alle kogeltjes stonden (en staan) goed in het vet. Het stangenwerk loopt allemaal erg soepel!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: om616 traag

Bericht door Leo »

Ligt er niks onder je gaspedaal ofzo?

Kijk eerst maar of je eigenlijk wel vol gas geeft met de "gasgeefklep". Haal daartoe de inlaatluchtslang los en kijk of de klep wel helemaal open komt wanneer je het pedaal intrapt. Als hij niet goed open komt is de kans groot dat iemand aan de afstelling van de stangen heeft zitten klooien. Dan kun je ze beter even opnieuw stellen dan dat je uitsluitend aan de klep gaat zitten schroeven. De afstelling van de stangen staat HIER beschreven.
Een afbeelding van de klep staat een paar berichten lager. Zoals op de tekening staat hij volgas.

Er zit een slang tussen die gasgeefklep en de regulateur.
Van een lekke slang gaat hij sneller lopen, niet langzamer.
Maar het is nooit verkeerd om even te kijken of hij nergens klem zit of geknikt is.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: om616 traag

Bericht door pwaes »

Het lijkt erop dat die gasklep niet helemaal dwarsstaat bij volgas.

Ik kan dat verhelpen met een schroef die tegen een aanslag meedraait. Deze schroef is wel al JAAAREN niet verzet, zo lijkt het.

De rest van de afstelling klopt aardig (vooral stang A 1mm met stationairgebeuren). Volgas is volgas qua stangen.

Kan ik straffeloos die gasklep afstellen naar 90gr dwars?
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: om616 traag

Bericht door pwaes »

Nounou, heel de dag allerlei dingen getest, hielp allemaal geen zier.

Luchtfilter los, en jahoor: 110 op de GPS.

Het is een oliebadfilter, schoongemaakt, verse olie, etc. Maar blijkbaar nog steeds helemaal verstopt.

Vandaag op de sloop een luchtfilterhuis gehaald van, jawel een opel vectra 2.0i uit 1997. Lekker groot en past als het goed is op de plek van de oude. Let wel: de opbouw van mijn camper laat veel ruimte over voor een extra groot filter.

Hopelijk lost dit de trage problemen op.
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: om616 traag

Bericht door dereiziger »

En hoe zit het met je brandstoffilters ??
Afbeelding
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: om616 traag

Bericht door pwaes »

Die zijn nieuw.

Die oliebadfilter heb ik met diesel 'schoongemaakt', zoals het hoort. Blijkbaar te verstopt en smerig. De vorige eigenaar heeft volgens mij 6 jaar zo gereden (hij vertelde mij dat hij er speciaal een sticker van 80 achterop had geplakt :lol: )

Voordeel is dat het motortje dus de laatste jaren niet teveel toeren gemaakt heeft.

Maar wat een herrie bij 110! haha, nog zoveel isolatie rondom...
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: om616 traag

Bericht door paul snip »

Klopt helemaal. Als het luchtfilter teveel weerstand heeft dan loopt zo'n vacuum geregelde diesel beduidend langzamer. Op zich ook wel logisch als je weet hoe een vacuumregulateur werkt. Het "toerental" wordt gemeten aan de hand van het vacuum in de venturi in het inlaatspruitstuk. Hoe sneller de lucht hier langs stroomt hoe hoger het vacuum wordt. Bij een bepaalde onderdruk zal de regulateur af gaan regelen waardoor de motor niet meer dan zijn maximum toeren kan draaien. Ga je nu de inlaat beperken dan zal dit vacuum beduidend eerder bereikt worden.

Ze hadden dit op kunnen lossen door de ontluchting van het membraam ook achter het luchtfilter weg te halen. Maar men achtte dit waarschijnlijk niet nodig.

Ik heb nu een centrifugaal geregelde om 616 in mijn busje. En die is gelukkig beduidend krachtiger. Terwijl het op papier niet eens zoveel zou moeten schelen.
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: om616 traag

Bericht door pwaes »

Kan ik dat nog wijzigen? van vacuum naar centrifugaal? of moet dan ook de dieselpomp e.d. vervangen worden.
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: om616 traag

Bericht door paul snip »

Nee, dan moet je er volgens mij een compleet andere pomp opzetten. Of nog beter een nieuwer type motor. Maar als hij met een schoon luchtfilter over de 100 loopt dan zou ik het mooi zo laten.

Dan weegt de hoeveelheid werk en kosten niet op tegen de voordelen. Een van de voordelen van een centrifugaalregelaar is dat het stationair toerental veel stabieler is. Ik gebruik de draaiknop helemaal niet meer nu. En de topsnelhied is ook constanter. Altijd 105-110 km per uur. Ik heb een 407 van ca 3000kg. Daar zit nu een MB100 motor in van 1995. De laatste om616 voor zover ik weet. Volgens het kenteken heeft deze motor 78pk. Terwijl de oude motor 72 pk zou moeten hebben gehad. Voor het gevoel zit er meer verschil in.
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: om616 traag

Bericht door pwaes »

Dank voor de goede uitleg. Wellicht een project voor later 8) en iets om te onthouden.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: om616 traag

Bericht door Leo »

De +70pk modellen hebben ook een andere kop, dus met uitsluitend een andere brandstofpomp kom je er niet. Het enige wat je dan gaat doen is heel hard roeten.
Zoals Paul al schrijft is een complete motor het handigste.

Prettige vakantie.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: om616 traag

Bericht door pwaes »

Nou, we zijn er nog niet.

Voor nieuwe bakolie en diffolie naar mijn garagist gereden, en jahoor: weer 78/79 op de GPS.

Het lijkt erop dat er iets in de dieselpomp niet goed zit, dat er te weinig diesel geleverd wordt/ opbrengst te laag.

Afstellen van de roetstop heeft geen invloed, volledig in (dicht) en uit (open), het heveltje in de pomp schijnt daar niet te komen.

De (dubbele) gasklep is schoongemaakt en het vacuum getest. Dat werkt. Als je rijd dan kan je met de gasstang de snelheid / toeren regelen. Het stangetje wat naar de dieselpomp gaat, doet daarbij niets. Als je die los laat hangen, rijdt hij net zo hard / zacht. Tijdens stationair doet hij wel iets, hij gaat onregelmatig lopen en dreigt af te slaan.

We hebben het mechaniekje aan de achterkant van de pomp uit elkaar gehaald met die bus (met veer, schroef en opvulringetjes) en hebben die opvulringetjes bekeken, er zaten wel 4/5 ringen tussen? Vervolgens getest door handmatig de dieselpomp in te duwen aan de achterzijde bij lopende motor, en eindelijk, er komt teveel diesel uit (lees zwarte rook uit uitlaat). dit is de enige keer dat er (zichtbaar) zwarte/grijze rook kwam.

Helaas heb ik de camper achter moeten laten, omdat het donker en koud werd. Olie is gelukkig wel gedaan, maar volgende week moeten we weg en de reparatie moet nog plaatsvinden.

Klopt het dat deze vacuumgestuurde diesels niet roken? Mijn garagist verbaasde zich erover. Hij dacht dat de plunjer (met die bout en ringetjes) niet ver genoeg induwde, waardoor er simpelweg niet genoeg diesel naar de verstuivers gestuurd wordt.

Overigens lekt de pomp uitwendig niet. Test met remmenreiniger is gedaan. De olie in de pomp zit erin en het lijkt erop dat (door de weerstand) er voorste membraan van de pomp nog intact is. Maar dit wordt maandag opengehaald.

Any thoughts?
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: om616 traag

Bericht door Leo »

Gaat lekker daar...Afbeelding

Eerst maar eens een tekening voor de duidelijkheid, want van je beschrijving is geen chocolade te maken.

ScreenShot001.jpg

Het lijkt erop dat er iets in de dieselpomp niet goed zit, dat er te weinig diesel geleverd wordt/ opbrengst te laag.
Zou best eens kunnen meevallen.

Afstellen van de roetstop heeft geen invloed, volledig in (dicht) en uit (open), het heveltje in de pomp schijnt daar niet te komen.
Welke nummers heeft de roetstop die jij bedoelt? En nummer van het door jou bedoelde heveltje?

De (dubbele) gasklep is schoongemaakt en het vacuum getest. Dat werkt. Als je rijd dan kan je met de gasstang de snelheid / toeren regelen. Het stangetje wat naar de dieselpomp gaat, doet daarbij niets. Als je die los laat hangen, rijdt hij net zo hard / zacht. Tijdens stationair doet hij wel iets, hij gaat onregelmatig lopen en dreigt af te slaan.
Klopt, dat stangetje is ook uitsluitend voor stationair. Daarmee bedien je palletje 15. En palletje 15 zorgt ervoor dat er bij de stationaire stand van het gaspedaal een extra veertje in werking wordt gezet.


We hebben het mechaniekje aan de achterkant van de pomp uit elkaar gehaald met die bus (met veer, schroef en opvulringetjes) en hebben die opvulringetjes bekeken, er zaten wel 4/5 ringen tussen? Vervolgens getest door handmatig de dieselpomp in te duwen aan de achterzijde bij lopende motor, en eindelijk, er komt teveel diesel uit (lees zwarte rook uit uitlaat). dit is de enige keer dat er (zichtbaar) zwarte/grijze rook kwam.
Welk mechaniekje met opvulringen??? Geef eens een tekening-nummer?


Klopt het dat deze vacuumgestuurde diesels niet roken?
Bij de normale toerentallen kunnen deze motoren inderdaad rookvrij lopen.
Gooi je er te veel brandstof in, dan gaat IEDERE dieselmotor roeten.

Mijn garagist verbaasde zich erover.
Mmmm...
Hij dacht dat de plunjer (met die bout en ringetjes) niet ver genoeg induwde, waardoor er simpelweg niet genoeg diesel naar de verstuivers gestuurd wordt.
Wederom graag een nummer van die plunjer met bout en ringetjes.

Eerst wil ik bovenstaande ff duidelijk krijgen. Ik krijg namelijk zo'n donkerbruin vermoeden in welke afstellingen we dit grapje moeten zoeken.
Eigenlijk weet ik vrijwel zéker wat er voor simpels aan de hand is, maar ik hou graag de spanning er in...:P



Overigens lekt de pomp uitwendig niet. Test met remmenreiniger is gedaan. De olie in de pomp zit erin en het lijkt erop dat (door de weerstand) er voorste membraan van de pomp nog intact is. Maar dit wordt maandag opengehaald.
Wederom: Eerst bovenstaande vragen beantwoorden. Grote kans dat je garagist dan met zijn fikken van het membraam af kan blijven. Een kapot membraam geeft namelijk totaal andere problemen dan jij nu hebt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: om616 traag

Bericht door pwaes »

Allright! Gaat ie dan he.

Het lijkt erop dat er iets in de dieselpomp niet goed zit, dat er te weinig diesel geleverd wordt/ opbrengst te laag.
Zou best eens kunnen meevallen.


Afstellen van de roetstop heeft geen invloed, volledig in (dicht) en uit (open), het heveltje in de pomp schijnt daar niet te komen.
Welke nummers heeft de roetstop die jij bedoelt? En nummer van het door jou bedoelde heveltje?
Roetstop is versteld met nr 23, nadat eerst de blokkering (sleutel 19) is losgehaald. Volledig in = geen noemenswaardig effect, volledig uit = geen noemenswaardig effect. De hevel bedoel ik mee: nr. 9

De (dubbele) gasklep is schoongemaakt en het vacuum getest. Dat werkt. Als je rijd dan kan je met de gasstang de snelheid / toeren regelen. Het stangetje wat naar de dieselpomp gaat, doet daarbij niets. Als je die los laat hangen, rijdt hij net zo hard / zacht. Tijdens stationair doet hij wel iets, hij gaat onregelmatig lopen en dreigt af te slaan.
Klopt, dat stangetje is ook uitsluitend voor stationair. Daarmee bedien je palletje 15. En palletje 15 zorgt ervoor dat er bij de stationaire stand van het gaspedaal een extra veertje in werking wordt gezet.
Right. begrepen, maar palletje 15 heeft in combinatie met nr.19 wel invloed op de totale dieselopbrengst?



We hebben het mechaniekje aan de achterkant van de pomp uit elkaar gehaald met die bus (met veer, schroef en opvulringetjes) en hebben die opvulringetjes bekeken, er zaten wel 4/5 ringen tussen? Vervolgens getest door handmatig de dieselpomp in te duwen aan de achterzijde bij lopende motor, en eindelijk, er komt teveel diesel uit (lees zwarte rook uit uitlaat). dit is de enige keer dat er (zichtbaar) zwarte/grijze rook kwam.
Welk mechaniekje met opvulringen??? Geef eens een tekening-nummer?
OK, ik bedoel: huis nr. 28 eraf gehaald. Dan heb je de zogenoemde stationairstang en hevel nr. 15 in je handen. Nr. 15 druk tegen nr. 19 aan, de hierboven bedoelde 'sliding bus'. Nr. 19 zit een bout in met vulringetjes. Deze duwt tegen nr. 11 aan. Als je nummer 11 goed indrukt tijdens lopende motor onbelast met een beetje toeren (ca. 2000), rookt hij.


Klopt het dat deze vacuumgestuurde diesels niet roken?
Bij de normale toerentallen kunnen deze motoren inderdaad rookvrij lopen.
Gooi je er te veel brandstof in, dan gaat IEDERE dieselmotor roeten.

Mijn garagist verbaasde zich erover.
Mmmm...
Hij dacht dat de plunjer (met die bout en ringetjes) niet ver genoeg induwde, waardoor er simpelweg niet genoeg diesel naar de verstuivers gestuurd wordt.
Wederom graag een nummer van die plunjer met bout en ringetjes.

Eerst wil ik bovenstaande ff duidelijk krijgen. Ik krijg namelijk zo'n donkerbruin vermoeden in welke afstellingen we dit grapje moeten zoeken. :P

Met die plunjer nr. 19 (sliding bus), bout en opvulringetjes (diverse diktes en wel 5 in totaal) zitten in nr. 19 vast.


Overigens lekt de pomp uitwendig niet. Test met remmenreiniger is gedaan. De olie in de pomp zit erin en het lijkt erop dat (door de weerstand) er voorste membraan van de pomp nog intact is. Maar dit wordt maandag opengehaald.
Wederom: Eerst bovenstaande vragen beantwoorden. Grote kans dat je garagist dan met zijn fikken van het membraam af kan blijven. Een kapot membraam geeft namelijk totaal andere problemen dan jij nu hebt.
Dat vermoeden had de garagist ook eigenlijk, maar wilde wellicht verder gaan zoeken.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: om616 traag

Bericht door Leo »

Ok, zeer duidelijke antwoorden.

Het is volgens mij veel eenvoudiger dan jullie denken.
Jouw stop/startknop zit vast aan 9. Klopt?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: om616 traag

Bericht door Leo »

Herstel, 19 veranderd in 9.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: om616 traag

Bericht door pwaes »

Ja, trekstart idd. Waar deze precies vastzit, weet ik helaas niet. Plaatje van vergelijkbare motor:

Afbeelding

De trekstartknop is overigens gisteren wel bijgesteld. Eerst kon de motor niet (goed) uit, de knop induwen leverde een heel langzaam stoppende motor op, niet echt fraai. Inmiddels is knop in ook daadwerkelijk STOP.

Tijdens het rijden heeft de garagist de knop ook nog lichtelijk ingeduwd / getest, dit leverde direct nog minder vermogen op 8)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten