Pagina 1 van 1
Reparatie schakelpook
Geplaatst: 25 jun 2012, 23:05
door roywebers
Hallo allemaal.
Ik heb me een reparatie set besteld voor de schakel pook.
Want die rammelt als de ziekte..
Nu is de vraag hoe moet het uit elkaar gehaald worden?
Heeft iemand toevallig een handleiding of tekening ervan?
Dit zijn de onderdelen..
Roy Marina Tim
Re: Reparatie schakelpook
Geplaatst: 26 jun 2012, 09:44
door Aart
Ik heb hier op mijn werk erg geen tekening van bij de hand.
Maar het stelt niet veel voor. Allereerst moet je in de cabine de rubberhoes rond de versnellingspook weghalen. Daarna moet de hoes die rond de versnellingspook op de versnellingsbak zit los. (die is een erg taaie hoes, die moeilijk losgaat. En nog moeilijker er weer op. Ik heb er een universele aandrijfhoes voor teruggeplaats, omdat het haast niet te doen is om dit rubber goed terug te monteren).
Daarna zie de pook met de 'deksel' op de bak zitten. Deze druk je in en draai je iets naar links en dan kun je de gehele pook eruit halen. Als je de pook los hebt, dan wijst het zichzelf wel.
Niet vergeten de glij-delen (schalen) van de pook(deksel) goed te smeren met vet.
Gr, Aart
Re: Reparatie schakelpook
Geplaatst: 26 jun 2012, 09:57
door roywebers
Ok dankje Aart.
Zal eens kijken of het ongeveer het zelfde is want bij mij zit de pook niet op de bak maar gaat met een stang naar achter toe richting bak.
En dan zit er op de zijkant van de pook ook nog een armpje of zoiets..
Roy
Re: Reparatie schakelpook
Geplaatst: 26 jun 2012, 10:13
door Aart
Ah ok, dan heb je een LP-bak volgens mij.
Maar de onderdelen op de foto's komen, afgezien van de teflon bus(sen), overeen met een versnellingbak van een 508/608.
Gewoon goed kijken wat je loshaalt en hoe het zit, dan kun je het ook weer op juiste manier monteren. Deze Mercedes bussen/vrachtwagen zitten allemaal vrij simpel in elkaar, dus heel ingewikkeld kan het niet zijn.
Gr, Aart
Re: Reparatie schakelpook
Geplaatst: 26 jun 2012, 10:40
door roywebers
Klopt het is een lp809 van 1979.
Roy
Re: Reparatie schakelpook
Geplaatst: 27 jun 2012, 19:11
door roywebers
Hoe te werk gaan.?
Moet deze steun los van de motor gemaakt worden.?
Pook eruit getrokken en zie dat er allemaal stukjes ijzer erin liggen dus versleten.
Nu wilde ik de pook terug zetten met de oude spullen zodat hij nog verplaats kan worden.
Maar die ging er niet meer erin.
Die 4 kante kopjes moeten die eruit om de bus eruit te halen als die erin zit geklemt.?
En moet je dan de stang los maken op de bak of kruis koppeling zodat hij dadelijk weer in de goede stand staat.?
Graag wat tips hierover.
Roy
Re: Reparatie schakelpook
Geplaatst: 27 jun 2012, 21:40
door Frank Pronk
Hoi Roy,
Het terug plaatsen van de pook is niet gelukt om de volgende reden,
de nokjes staan nu overdwars, deze moeten van boven naar beneden wijzen. :mrgreen:
de om-cirkelde nokjes kan je naar het midden toe eruit halen, met een tangetje of iets dergelijks
Vervolgens kan je de restanten van het lager verwijderen ( het witte kunststof lager, de metalen ring blijft zitten)
Het nieuwe kunststof lager kan je op zijn plaats drukken ( zonder al te veel geweld )met de kleine opening naar beneden en de sleuf in de rij-richting.
Vervolgens kan je de nokjes weer terug plaatsen, let wel op dat de gaatjes van het kunststof lager in lijn staan met de gaatjes in het metalen huis, anders krijg je de nokjes er niet goed in.
Let op dat de nokjes goed niet dwars geplaatst zijn maar van oven naar beneden, deze vallen in de spiebaan die weer in de kogel van de versnellingspook zit.
Verder kan ik op jouw foto de veer, de cup en de pook deksel herkennen ( toevallig ook de montage volgorde vanaf de kogel op de pook..) maar waar de overige twee kunststof bussen voor zijn weet ik niet... :oops:
tot zover kan ik je helpen, succes ermee.
Bij mijn 508 heb ik afgelopen week toevallig hetzelfde klusje uitgevoerd, echter zit de pook dan direct op de bak..
Re: Reparatie schakelpook
Geplaatst: 27 jun 2012, 22:31
door roywebers
Hallo Frank
Verder kan ik op jouw foto de veer, de cup en de pook deksel herkennen ( toevallig ook de montage volgorde vanaf de kogel op de pook..) maar waar de overige twee kunststof bussen voor zijn weet ik niet...
Als ik goed gezien heb zouden die zo moeten die andere 2 bussen.
Alleen nu de vraag hoe dit allemaal los moet..

Re: Reparatie schakelpook
Geplaatst: 28 jun 2012, 09:05
door Aart
Ik denk dat je gelijk hebt wat met die kunstofbussen en de plaats ervan, maar dat moet je kunnen zien als je het loshaalt.
Ik denkd dat je het beste de beugel (waar de pook ingaat) en de (horizontale) schakelas op de versnellingsbak kunt losmaken (zie foto) kunt losmaken en dan moet je de bussen kunnen vervangen.
Gr, Aart
Re: Reparatie schakelpook
Geplaatst: 28 jun 2012, 10:51
door Frank Pronk
Dat klinkt allemaal heel erg aannemelijk wat hierboven staat.
Ik zou inderdaad heltzelfde doen als wat Aart net omschrijft.
Re: Reparatie schakelpook
Geplaatst: 28 jun 2012, 22:22
door Johannes
Succes Pieter
Re: Reparatie schakelpook
Geplaatst: 28 jun 2012, 23:31
door roywebers
Dankje Johannes
Hier kunnen we wat meer mee.
Teminsten nu een idee hoe het eruit moet gaan zien onder de kap.
Roy
Re: Reparatie schakelpook
Geplaatst: 29 jun 2012, 20:57
door roywebers
Vandaag even aan het stoeien geweest met de camper.
Heb 2 bussen vervangen de onderste was helemaal verdwenen en de bovenste was half weg.
Alleen nu het volgende probleem.daarom niet alles vervangen.
De onderste bus heeft geen randje meer in de stang dus die steekt wat uit nu.
Uit te tekening maakt ik op dat ik nummer 259 heb.(stang)
Daarom heb ik bus nummer 234 niet erin gezet.
Moet ik dan nu die stang nieuw bestellen.?
Bus zit wel op de kogel van de schakelpook geduwd dus klemt op de pookkogel.
Als het blijft zitten dan kan ik die andere nog vervangen of meteen de stang vernieuwen.??
Roy Marina Tim