oeps, grotere velgen raken stuurkogels

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Baptiste
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mei 2012, 13:58

oeps, grotere velgen raken stuurkogels

Bericht door Baptiste »

ik vandaag dus vrolijk nieuwe wielen (van 6R16 naar 7R16) onder m'n 409 gesleutelt maar na 3 cm proefrijden bleek het niet helemaal te gaan zoals ik gedacht had. vooraan zitten ze tegen de stuurkogels aan...
zijn wielflensen voor dit probleem een goede oplossing en waar vind je zo iets?
of weet iemand een andere oplossing die niet te veel geld kost?
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: oeps, grotere velgen raken stuurkogels

Bericht door karogegro »

Wielflensen :shock: Je bedoelt spoor verbreders ?
Als ze er al zijn, weet ik niet of dat nou wel zo'n goed idee is !!
Hoezo heb je uberhaubt grotere velgen gemonteerd ?
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Baptiste
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mei 2012, 13:58

Re: oeps, grotere velgen raken stuurkogels

Bericht door Baptiste »

ok spoorverbreders dus, nou de grotere wielen met velgen kreeg ik erbij toen ik hem kocht ik dacht dus dat ze wel pasten en het ziet er geweldig uit. waarom denk je dat het geen goed plan is?
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: oeps, grotere velgen raken stuurkogels

Bericht door karogegro »

Nou, voor zover er al sprake is van rij eigenschappen van deze bussen, denk ik dat je met het monteren van " spoorverbreders " hier geen positieve toevoeging aan geeft. Daarnaast lijkt mij dat de belasting van astappen en achteras, en dus ook de lagertjes etc. Drastisch verandert, in negatieve zin uiteraard.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: oeps, grotere velgen raken stuurkogels

Bericht door dereiziger »

Had ik ook .. wat ik heb gedaan is die dikke rand van de velg eraf geslepen met een dun slijpschijfje .. daarna wel even afbramen en laten balanceren . maar dan ben je klaar .. vergeet overigens niet ook je reservewiel aan te passen . anders is die nutteloos als je voor lek rijd ..ik ben van 16 naar 17,5 gegaan overigens ..
Afbeelding
Baptiste
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mei 2012, 13:58

Re: oeps, grotere velgen raken stuurkogels

Bericht door Baptiste »

ik denk dat ik toch de originele wielen er weer op ga zetten, ff te enthousiast geweest dus. ik wil er over een maand mee naar slovakije rijden en ik heb geen zin in onverwachte complicaties...

dus heb ik nu 4michelin en 2 goodyear banden 7.00 - 16 XN 7R16 in de aanbieding, velgen net afgeschuurd en in de hammerite gezet (brandweer wagen rood) 80 euro p.s. aangezien ze bijna zgan zijn
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: oeps, grotere velgen raken stuurkogels

Bericht door Janneman »

Je kunt eens kijken voor spoorverbreders op;

http://www.spurverbreiterung.de/index.php?lan=nl

Maar ik zou me dat hele gedoe besparen en de originele velgen erop zetten, het is tenslotte een camper en geen sportwagen of Sjonniebak.
-----------------------
Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: oeps, grotere velgen raken stuurkogels

Bericht door melvin »

nee klopt, je hebt in de 17,5" velgen twee soorten, en een enkele heeft een wat grotere uitsparing (die dus tegen je stuurkogel loopt) aan de binnenzijde. waarschijnlijk heb jij dus pech en heb je alle velgen met een grotere uitsparing.

ik had er eentje bij zitten, dat was me reserve, die uitsparing heb ik weg laten halen bij een metaalbedrijf op de hoek en opnieuw laten uit balanceren. toen liep de velg weer vrij.

let ook op je draaihoek, ik had er geen last van maar sommige banden komen tegen de bladvering aan bij maximaal sturen.

ik heb mijn wielen er nog geen 100 km op gehad, ik vond het wel lekker rijden maar iemand wou ze overkopen voor bijna het dubbele wat ik er zelf voor betaald had. goeie deal dus :up:
Laatst gewijzigd door melvin op 27 jun 2012, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Johannes

Re: oeps, grotere velgen raken stuurkogels

Bericht door Johannes »

Spoorverbreders worden ook gebruikt om de rijeigenschappen in positieve zin te veranderen. Het hoeft per definitie dus niet verkeerd uit te pakken.
Er is een grens wat de dikte betreft maar veel autofabrikanten staan het wel toe. je hoeft toch ook niet zover naar buiten?
Als je ze ook achter hebt kijk dan wel goed dat de dubbele banden elkaar niet raken.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: oeps, grotere velgen raken stuurkogels

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Melvin, even ter completering, de TS heeft het over 7R16 en dus geen 17,5 inch wielen.

Ik ben wel erg benieuwd waar die wielen dan vanaf komen? Staat er een Mercedes onderdeelnummer en de Mercedes ster in geslagen? Voor een Dusseldorfer is het een beetje vreemde maat. (Sommige oude 608-en hebben 7,50x16)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Baptiste
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mei 2012, 13:58

Re: oeps, grotere velgen raken stuurkogels

Bericht door Baptiste »

nee, de velgen zijn inderdaat niet van mercedes maar een of ander mij onbekend merk
sudrali sudra sudrau? het is niet erg duidelijk meer.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten