Roken & slecht starten door vacuüm dieseltank
Geplaatst: 08 jul 2012, 19:28
Een ervaring die ik met iedereen wil delen.:
Betreft Hymer met Citroen-motor U25/673, maar kan voor elke diesel.
Enkele weken geleden, met mijn broers en hulp van dit technisch forum en een specialist , de cilinderkop vervangen, waarna het koelvloeistof-verlies was verdwenen.
Echter een probleem bleef:
Starten: Warme motor: Meteen na het stilzetten van de motor en daarna weer starten, waren er geen problemen. Indien men circa 2 uren wacht en weer start, lukt dit niet. Het was hetzelfde gevoel als dat een startmotor "niet rond gaat". Na enkele malen proberen, starten de motor meestal weer wel, met het gevolg: dikke vette grijze rook, die verdween na ongeveer 10 minuten rijden.
Starten: Koude motor: Motor slaat meteen aan, maar evenzeer dezelfde grijze rook.
Je kunt je voorstellen dat het geen pretje is, indien je wegrijdt op de camperplaats.
Jullie hele forum doorgespit, maar uiteindelijk kwam ik bij mij in de buurt in contact met een ex-wegenwachter. Die hoorde het probleem en vertelde dat hij al veel rare dingen in de praktijk had meegemaakt. Volgens hem zou het wel eens kunnen zijn dat de motor TE WEINIG diesel kreeg, waarna ik mij bedacht dat de dieseltank wel erg lang en sterk zoog, als ik de dop verwijderde. Die
dop gaat er vaak 2 maanden niet vanaf, omdat wij veel korte tripjes maken.
Hij adviseerde mij, na een trip eerst de brandstof-dop even te verwijderen. voordat je de motor afzet. Zo was het gemakkelijk te controleren of evt. een vacuum-tank de oorzaak was. Het vertelde dat er misschien tijdens stilstand, diesel werd "teruggezogen" (hoe miniem ook) door het sterke vacuum. Of dit technisch mogelijk is, weet ik niet.
MAAR: de test uitgevoerd en de problemen zijn opgelost met een andere brandstof-dop (met ontluchting).
Misschien kan iemand zijn voordeel doen met bovenstaand verhaal.
Theiuitweert
Betreft Hymer met Citroen-motor U25/673, maar kan voor elke diesel.
Enkele weken geleden, met mijn broers en hulp van dit technisch forum en een specialist , de cilinderkop vervangen, waarna het koelvloeistof-verlies was verdwenen.
Echter een probleem bleef:
Starten: Warme motor: Meteen na het stilzetten van de motor en daarna weer starten, waren er geen problemen. Indien men circa 2 uren wacht en weer start, lukt dit niet. Het was hetzelfde gevoel als dat een startmotor "niet rond gaat". Na enkele malen proberen, starten de motor meestal weer wel, met het gevolg: dikke vette grijze rook, die verdween na ongeveer 10 minuten rijden.
Starten: Koude motor: Motor slaat meteen aan, maar evenzeer dezelfde grijze rook.
Je kunt je voorstellen dat het geen pretje is, indien je wegrijdt op de camperplaats.
Jullie hele forum doorgespit, maar uiteindelijk kwam ik bij mij in de buurt in contact met een ex-wegenwachter. Die hoorde het probleem en vertelde dat hij al veel rare dingen in de praktijk had meegemaakt. Volgens hem zou het wel eens kunnen zijn dat de motor TE WEINIG diesel kreeg, waarna ik mij bedacht dat de dieseltank wel erg lang en sterk zoog, als ik de dop verwijderde. Die
dop gaat er vaak 2 maanden niet vanaf, omdat wij veel korte tripjes maken.
Hij adviseerde mij, na een trip eerst de brandstof-dop even te verwijderen. voordat je de motor afzet. Zo was het gemakkelijk te controleren of evt. een vacuum-tank de oorzaak was. Het vertelde dat er misschien tijdens stilstand, diesel werd "teruggezogen" (hoe miniem ook) door het sterke vacuum. Of dit technisch mogelijk is, weet ik niet.
MAAR: de test uitgevoerd en de problemen zijn opgelost met een andere brandstof-dop (met ontluchting).
Misschien kan iemand zijn voordeel doen met bovenstaand verhaal.
Theiuitweert