Pagina 1 van 1

Wielkasten afplatten

Geplaatst: 21 jul 2012, 01:04
door Arno Z
Volgens mij heb ik er al eens een topic over gezien, maar ik kan het niet terug vinden.

Ik ben met een grote verbouwing bezig, en overweeg de wielkasten van mijn 608 (achter) wat af te platten.
De afstand van de veerstrop tot het stootblok is ca 12 cm. De afstand bovenkant band tot binnenkant wielkast is ca 30cm. Een paar weken geleden had ik 700kg trottoirtegels achterin liggen, toen zakte de vering ongeveer 5 cm in.

Nu ga ik er van uit dat met zeer zwaar inveren (als ik met 160 over een drempel ga ofzo) het stootblok nog een 3cm meegeeft. Het lijkt mij dat ik dus (redelijk) veilig de onderste 10 cm van de wielkasten er af kan halen en ze er lager gemonteerd weer in kan lassen.
Dit alles met doel meer leefruimte binnen te creƫren.

Iemand enig idee of dit me in de problemen gaat brengen (los van het lassen van oud staal)?

Dank

Arno

Re: Wielkasten afplatten

Geplaatst: 21 jul 2012, 17:18
door Berthil
beste Arno,
Bij mijn 508 zijn de wiel kasten ook afgeplat. ze steken nog zo'n 6 cm boven het frame uit. De vloer is ong 4 cm dik ,dus in de camper heb ik een verhoging van de wielkasten van 2 cm. Echter de wielen liepen soms wel aan al ik over een hobbel ging. Maar sinds dat er luchthulpvering opzit is dat voorbij.
groeten Berthil

Re: Wielkasten afplatten

Geplaatst: 22 jul 2012, 20:50
door winand
Ik zag inderdaad ook een topic op (volgens mij) een ander forum van iemand die de wielkasten helemaal plat gemaakt had zodat zjin vloer helemaal vlak ligt. Die krijgt gegarandeerd problemen :?
Het is niet zozeer de belasting van het gewicht in de bus dat de vering zover doorveert, maar bedenk eens wat er gebeurt als je met een volle bus schuin een stoeprand afrijdt? Dan heb je die ruimte echt wel nodig.
Iets afvlakken zou best kunnen maar het is moeilijk te zeggen hoeveel.
Nog een ding; als je later grotere 17,5 inch wielen en hoge banden wilt monteren hen je ook weer meer ruimte nodig :idea:

Re: Wielkasten afplatten

Geplaatst: 23 jul 2012, 23:22
door Arno Z
Dank voor deze antwoorden :-)
ers
@Berthil: heb je die hulpveren geplaatste wegens dat aanlopen, of zat dat al in de planning?

@Winand: Die 30cm is gemeten tussen bovenkant van de band en de binnenkant van de wielkast. Dat biedt dus 15 cm meer dan de maximale vlucht tussen veerstrop en stootblok. Als ik de hoogte met 10 cm verminder heb ik 5 cm meer dan die maximale invering. Ik heb het idee dat dat voldoende is voor situaties zoals jij die beschrijft, wat denk jij? Er liggen overigens als 17.5" banden onder.

Dank

Arno

Re: Wielkasten afplatten

Geplaatst: 24 jul 2012, 22:11
door winand
Zou dit maximaal zijn? :mrgreen:

Afbeelding

Re: Wielkasten afplatten

Geplaatst: 24 jul 2012, 22:29
door Arno Z
Sodeju, en ik maar denken dat mijn bus aan renovatie toe is :-)

Re: Wielkasten afplatten

Geplaatst: 24 jul 2012, 22:48
door Anton
Hoi,

Ik denk niet dat ie hier nog door de APK komt...

Groet Anton

Re: Wielkasten afplatten

Geplaatst: 25 jul 2012, 00:20
door Leo
Niet te snel zeggen Anton.
Als die 42 passagiers + 6 varkens + 192 kippen + 8 geiten + 2 koeien ff uitstappen & de deklast is verdwenen, dan kon ie zo maar weer recht op z'n wieltjes staan. :mrgreen:

Re: Wielkasten afplatten

Geplaatst: 25 jul 2012, 08:42
door Admin
... maar wat te denken van her rijkskeurmerk in de kentekenplaat? Kentekenplaat...?

Re: Wielkasten afplatten

Geplaatst: 25 jul 2012, 11:21
door Berthil
Beste Arno,
De voornaamste reden waarom ik de hulp vering erop had gezet is om meer bodem vrijheid te krijgen op de oversteek achter de achterwielen. De oversteek is bij mij zo'n twee meter en dan zat ik bij hellingen of veerboten nogal eens aan de grond. met de hulpvering kan ik de achterkant 12 cm hoger zetten.
Alle andere bij komende voordelen, waren mooi meegenomen.
Groeten Berthil.