Aceton en de 609.
Geplaatst: 24 jul 2012, 19:01
Over het toevoegen van aceton aan de diesel bestaan veel meningen, positief en negatief, en meestal vaag. Vandaar dat ik zelf maar eens aan het testen ben geslagen. Mijn 609 rijdt voornamelijk in Nederland, en afstanden van 150 km, afgewisseld met een paar ritten van 10 tot 20 km. Met vrachtwagensnelheid; voertuiggewicht ca. 3,5 ton. Ik tank meestal bij een zelfbedieningstankstation.
Ik heb twee winterperioden met elkaar vergeleken: eenmaal zonder en eenmaal met acetontoevoeging. In beide perioden zat ook een rit naar Luxemburg, waarin een paar hellingen waar ik de trekkracht kon vergelijken.
De 609 heeft een direct ingespoten dieselmotor, zonder turbo, een 4-cilinder met 4 liter inhoud, een OM364. Hoeveelheid aceton 1,5 promille.
De meetresultaten: ( gelden dus alleen voor deze motor)
Zonder aceton:
09.09.2009 – 28.04.2010: 4095km/470,37l = 8,71 km/l
Met aceton:
09.09.2010 - 10.05.2011: 2696km/311,17l = 8,66 km/l
Ter vergelijking nog twee zomerperiodes, beide zonder aceton:
16.04.2009 – 19.09.2009: 2296km/248,81l = 9,23 km/l
28.04.2010 – 09.09.2010: 1276km/142,29l = 8,97 km/l
Conclusie: het toevoegen van aceton heeft geen invloed op het brandstofverbruik.
Het brandstofverbruik is 's-zomers meetbaar lager dan 's-winters. De belangrijkste reden hiervoor zou zijn dat de winterdiesel meer vluchtige bestanddelen bevat en daardoor een lagere energie-inhoud heeft.
In beide winterperioden was een rit naar Luxemburg. Voorbij Verviers is een lange helling. De eerste keer, zonder aceton, moest ik halverwege de helling terugschakelen. De motor trok het niet meer in de vijfde versnelling. De volgende winter, met aceton, ik was benieuwd, en het was precies hetzelfde. Ook rijdend op de vlakke weg is er geen verschil merkbaar.
Conclusie: het toevoegen van aceton heeft ook geen invloed op de trekkracht.
Toch heeft het toevoegen van aceton een belangrijk voordeel: het verbrandingsgeluid (= geluidsafstraling van het motorblok en cilinderkop door de verbrandingspulsen) wordt duidelijk minder.
Na de eerste keer tanken zonder aceton (halve tankinhoud er bij) was de motor nog steeds stiller. Ik denk dus dat 0,75 promille aceton al genoeg is om het verbrandingsgeluid te verminderen.
Groeten, Bob.
Ik heb twee winterperioden met elkaar vergeleken: eenmaal zonder en eenmaal met acetontoevoeging. In beide perioden zat ook een rit naar Luxemburg, waarin een paar hellingen waar ik de trekkracht kon vergelijken.
De 609 heeft een direct ingespoten dieselmotor, zonder turbo, een 4-cilinder met 4 liter inhoud, een OM364. Hoeveelheid aceton 1,5 promille.
De meetresultaten: ( gelden dus alleen voor deze motor)
Zonder aceton:
09.09.2009 – 28.04.2010: 4095km/470,37l = 8,71 km/l
Met aceton:
09.09.2010 - 10.05.2011: 2696km/311,17l = 8,66 km/l
Ter vergelijking nog twee zomerperiodes, beide zonder aceton:
16.04.2009 – 19.09.2009: 2296km/248,81l = 9,23 km/l
28.04.2010 – 09.09.2010: 1276km/142,29l = 8,97 km/l
Conclusie: het toevoegen van aceton heeft geen invloed op het brandstofverbruik.
Het brandstofverbruik is 's-zomers meetbaar lager dan 's-winters. De belangrijkste reden hiervoor zou zijn dat de winterdiesel meer vluchtige bestanddelen bevat en daardoor een lagere energie-inhoud heeft.
In beide winterperioden was een rit naar Luxemburg. Voorbij Verviers is een lange helling. De eerste keer, zonder aceton, moest ik halverwege de helling terugschakelen. De motor trok het niet meer in de vijfde versnelling. De volgende winter, met aceton, ik was benieuwd, en het was precies hetzelfde. Ook rijdend op de vlakke weg is er geen verschil merkbaar.
Conclusie: het toevoegen van aceton heeft ook geen invloed op de trekkracht.
Toch heeft het toevoegen van aceton een belangrijk voordeel: het verbrandingsgeluid (= geluidsafstraling van het motorblok en cilinderkop door de verbrandingspulsen) wordt duidelijk minder.
Na de eerste keer tanken zonder aceton (halve tankinhoud er bij) was de motor nog steeds stiller. Ik denk dus dat 0,75 promille aceton al genoeg is om het verbrandingsgeluid te verminderen.
Groeten, Bob.