Pagina 1 van 1

Extra koeling om616???

Geplaatst: 26 jul 2012, 10:35
door Willem
Hierbij wou ik graag even jullie wijsheid raadplegen :D

Het is mij aangeraden om een extra ventilator te plaatsen voor het koelen van de motor, een om 616 72 pk. Naar mijn weten koelt de ventilator die er al op zit wel al als je stilstaat, wat de oudere 65 pk'r niet deed. Maar goed, hierin kan ik mij vergissen :roll: Het was mij aangeraden een ventilator van een frans automerk te zoeken, om deze er dan bij te plaatsen daar die anders al snel te warm kan worden.
Graag hoor ik uw gedachten, ideeën, of andere suggesties :up: :)


Bij voorbaat dank,


Willem :)

Re: Extra koeling om616???

Geplaatst: 26 jul 2012, 11:31
door Admin
Het draaien van een ventilator kost energie. Het verschil tussen een "ouderwetse" en een "moderne" ventilator is dat een ouderwetse altijd draait (en dus een deeltje van de beschikbare energie - waarvoor je bij het tankstation hebt betaald - onttrekt), terwijl de moderne uitvoering alleen draait als de temperatuur van de koelvloeistof dat nodig maakt.

De mensen die ooit de OM616 hebben ontwikkeld, waren natuurlijk geen volslagen debielen. Datzelfde geldt voor Erwin Hymer. Neem dus maar aan dat de oorspronkelijke koeling onder normale omstandigheden voldoende is. Als je motor te heet wordt, moet je zoeken waar er een fout zit. Het bijplaatsen van een ventilator, ook al komt die uit een Franse auto, is symptoombestrijding.

Re: Extra koeling om616???

Geplaatst: 26 jul 2012, 11:52
door Arno Z
Willem,

Ik ben toch erg benieuwd naar dit verhaal. Waarom heeft iemand jou dat aangeraden? Heb je een probleem met een (te) warme motor?

Verwijzend naar wat Ernst zegt, er zijn er die de 'aangehangen' ventilator verwijderen en vervangen voor een electrische. Hierbij is de stelling dat de aangehangen ventilator een fors deel (ik heb ergens gelezen ca 5%) van je motorvermogen opsnoept. Vermogen dat je met een OM616 vaak goed kan gebruiken.
Een eenvoudige (instelbare) regeling houdt dan de koelwatertemperatuur in de gaten. In het geval die te hoog wordt (95 grd ofzo) dan springt de ventilator aan om te koelen. Dit gebeurt niet tijdens 'normaal' rijden, want dan moet de koeling van de rijwind voldoende zijn. Bij zware belasting (klimmen) of file/stadsverkeer is er onvoldoende koeling tgv de rijwind.

Naast de besparing op brandstof en wat extra vermogen is een bijkomend voordeel dat de herrie van de ventilator wegvalt. Houd er wel rekening mee dat een electrische ventilator een forse gebruiker is.

Overigens plaatsen zowel Mercedes als Audi op veel moderne motoren nog steeds aangehangen ventilatoren (evt ondersteund met electrische). De Franse merken en o.a. Volvo gebruiken electrische ventilatoren.

Arno

Re: Extra koeling om616???

Geplaatst: 26 jul 2012, 11:54
door Janneman
Zo denk ik er ook over.

Daarom, toen na aanschaf van de camper mijn om616 bij het minste heuveltje al richting de 100 graden ging, de radiateur en de thermostaat vervangen. Sindsdien toch best steile heuvels opgereden maar geen centje pijn.

Re: Extra koeling om616???

Geplaatst: 26 jul 2012, 12:50
door Frank.fjph
Voorkeur voor Franse ventilator??????????????????? Ik heb het niet zo op Franse autoelektra... :twisted: :cry:

Frank

Re: Extra koeling om616???

Geplaatst: 26 jul 2012, 14:07
door melvin
inderdaad, fransen moeten gewoon lekker crosantjes maken :mrgreen:

maar die standaart meuk van de koeling moet gewoon zodanig werken dat er nooit een probleem moet zijn met de koeling vd motor. is dat er wel is dat zeker iets wat hierboven beschreven staat, thermostaat, radiateur etc..

Re: Extra koeling om616???

Geplaatst: 26 jul 2012, 22:33
door Jeroen_Hanomaf
Zie Leo's onderschrift :) :mrgreen:

Overigens, ik denk dat de "voorkeur" voor een Franse ventilator komt omdat die vaak geen koelkap hebben maar zo'n ring. We hebben bij mijn Hanomag de vaste ventilator vervangen door die uit een Kadett Diesel (met kap), toen die op een dag doorfikte er één van een MB Sprinter gebruikt. Die heeft ook geen kap, maar zo'n ring om de bladen heen. Neemt minder ruimte in, maar is inderdaad een forse verbruiker!

Bij mijn Hanomag scheelt het niet alleen lawaai en vermogen, maar ook waterpompen. De motor ligt meer naar achteren waardoor de waterpomp met een lange as de fan helemaal voorin aandrijft. Door oude verzakte motorrubbers ligt de motor niet meer in lijn waardoor de lagers van waterpomp en ventilator geen lang leven hebben...

Jeroen

Re: Extra koeling om616???

Geplaatst: 27 jul 2012, 00:16
door Willem
Het is me wel duidelijk, bedankt voor de reacties allemaal :up: :D

Toen de motor gewisseld werd (lang verhaal) is mij door een man welke er verstand van leek te hebben aangeraden een extra koeling te plaatsen. (Dus naast de huidige nog een fan erbij). Ik, die richting Spanje wil, heb dit advies maar niet in de wind geslagen daar ik en een dummie ben en net een motor kapot had :cry: :oops: :)
Het is mij echter nu wel duidelijk dat dit niet te wijten is aan onvoldoende koelend vermogen, en dat zo'n extra fan 'uit voorzorg' meer dan overbodig is. Het bestrijd eerder symptomen waarvan je beter de werkelijke oorzaak kan opzoeken en verhelpen.
Ik wordt zo langzaam maar zeker wel wat wijzer 8) :wink:


Cheers!

Re: Extra koeling om616???

Geplaatst: 27 jul 2012, 11:48
door Maxer
Veel merken hebben een zg thermokoppel, die laat de fan meedraaien als de radiator temperatuur te hoog wordt. Dus normaal rijdend draait die loos mee. Die dingen gaan ook wel eens stuk. Dat kan door vast te gaan zitten of niet meer te koppelen. Beide is niet goed maar vastzitten is uiteraard beter omdat je dan gewoon koeling houdt. Het is wellicht mogelijk om een waterpomp welke is ontworpen voor een vaste fan te vervangen voor een exemplaar ontworpen voor een thermokoppel. Dat is te zien aan de fijne linkse draad op de as. Een thermokoppel voor een mb kost een €100 dus dat is te overzien.
Persoonlijk kies ik voor de thermokoppel i.p.v een elektrische vin omdat daar weer een voeler + relais geplaatst moet worden en dat kan ook makkelijk stuk maar ook omdat zo'n elektrische fan ook niet echt betrouwbaar is als hij vaak wordt gebruikt. Een kapotte thermokoppel kun je, als hij niet meer koppelt, mechanisch vastzetten zodat je onder alle omstandigheden koeling hebt.

Re: Extra koeling om616???

Geplaatst: 27 jul 2012, 16:19
door Jeroen_Hanomaf
Ik heb wel een electrische ventilator met sensor en relais, en dat functioneert probleemloos. Ik heb ook een extra handschakelaar op het dashboard gemaakt voor het geval dat en een extra relaisje heb ik ook altijd wel ergens, of ik sloop hem van de verstralers af. Vaak gebruiken doe ik hem nooit, nu alles goed is slaat het ding maar zeer zelden aan.

Ik heb 3 auto's gehad met zo'n vloeistofkoppelingventilator en bij alle 3 zaten ze vast...