Pagina 1 van 2
Olielekkage OM314
Geplaatst: 27 jul 2012, 09:35
door Gino
Gisteren ben ik thuis gekomen van vakantie. We zijn een paar dagen eerder naar huis gekomen, omdat de motor behoorlijk olie begon te lekken. In Zuid-Duitsland heb ik nog een MB garage bezocht, waar ik overigens heel goed ben geholpen. Reparatie zou 2,5 dag duren en dat zou me 2500 euro kosten. De man adviseerde me om naar huis te rijden. Ik kreeg een hoop doeken mee en kreeg het advies om regelmatig alles schoon te maken en regelmatig olie te peilen.
Nu staat de 608 op de oprit. De lekkage is van dien aard dat je er eigenlijk niet mee de weg op kan. Nu is mijn vraag of reparatie echt zo arbeidsintensief is en/of iemand nog tips heeft. Volgens de garage zou de volgende pakking lek zijn:

Re: Olielekkage OM314
Geplaatst: 27 jul 2012, 12:39
door Hugo
Het loshalen van de krukaspoelie is het grootste probleem.
Zonder behoorlijke spullen sloop je de boel.
De bekende garage in Hem heeft een pneumatische slagsleutel voor deze maat.
Dan is het zo gepiept.
Groet Hugo
Re: Olielekkage OM314
Geplaatst: 27 jul 2012, 14:15
door Gino
Volgens de werkstatt in Duitsland zou ook de nokkenas uitgebouwd moeten worden. Is dat zo?
Re: Olielekkage OM314
Geplaatst: 27 jul 2012, 16:18
door Admin
Misschien is het idee om eerst eens op je gemak uit te zoeken wáár die olie precies gelekt wordt. Met wat schone doeken en een looplamp kom je een heel eind. Daarna kun je altijd nog besluiten op je de nokkenas wel of niet wilt uitbouwen.
't Is maar een idee...
Re: Olielekkage OM314
Geplaatst: 27 jul 2012, 22:18
door Gino
De man bij Mercedes in Duitsland heeft bijna twee uur onderzoek gedaan en kwam tot de conclusie dat bij de aangegeven pakking de lekkage zat. Hij heeft me dat ook laten zien. Hij had het blok goed schoon gemaakt. Bij gasgeven zag je de druppels aan het blok verschijnen.
Wat ik eigenlijk zou willen weten is of de reparatie echt zo arbeidsintensief is als de garage deed voorkomen. Voor het vervangen van deze pakking zou namelijk de ook de nokkenas verwijderd moeten worden, tenminste als ik de beste man moet geloven.
Re: Olielekkage OM314
Geplaatst: 27 jul 2012, 22:27
door Admin
Daarvoor heb ik hulp moeten inroepen. Voor iemand met een onvoldoende KOV is die cirkel om nr. 7 niet of nauwelijks zichtbaar :x
Re: Olielekkage OM314
Geplaatst: 27 jul 2012, 22:42
door Gino
Het plaatje heb ik wat duidelijker gemaakt. Zo beter? ;-)
Re: Olielekkage OM314
Geplaatst: 27 jul 2012, 23:18
door Hugo
Hoe is het met de andere pakkingen, is de rest van de motor in goede staat en geen andere lekkages?
Groet Hugo
Re: Olielekkage OM314
Geplaatst: 27 jul 2012, 23:29
door Gino
Het blok is altijd kurkdroog. Ik heb nog nooit een druppel olie op de oprit kunnen bespeuren. Olieverbuik heb ik niet. De vorige eigenaar heeft me verteld dat het blok 60.000 km gelopen heeft na revisie, maar daar heb ik geen bewijzen van. De motor start goed, loopt goed, topsnelheid 100km/h tot 105km/h
Re: Olielekkage OM314
Geplaatst: 27 jul 2012, 23:42
door Hugo
Als de motor in goede conditie is dan moet je hem gewoon repareren.
Als tijdens de revisie dit is losgeweest dan, dan heb je mogelijk mazzel door de betreffende bouten gewoon aan te draaien.
Verder kan ik je niet adviseren.
Tenzij je vaker dergelijke klussen heb gedaan zou ik het laten repareren, niet zelf doen.
Groet Hugo
Re: Olielekkage OM314
Geplaatst: 28 jul 2012, 01:02
door Gino
Ik denk dat een dergelijke reparatie te hoog gegrepen is voor me. Ik zal her en der eens informeren, maar heb je een idee hoeveel tijd hier in gaat zitten. Klopt het wat de duitse man me wist te vertellen?
De enige reden dat ik niet zo laten repareren is dat ik een blok zou plaatsen met meer vermogen, maar ik vermoed dat dit meer gaat kosten en ik heb ook geen idee wat daar de mogelijkheden in zijn.
Re: Olielekkage OM314
Geplaatst: 28 jul 2012, 02:39
door Leo
Gino schreef:Volgens de werkstatt in Duitsland zou ook de nokkenas uitgebouwd moeten worden. Is dat zo?
Nee, alleen het tandwiel moet er af.
Het is onzin om een deksel + nokkenas tegelijk te (de)monteren en dan te verwachten dat het goed gaat...
Een monteur die zo denkt zou ik voor de rest ook niet meer vertrouwen.
Wáár lekt die pakking
precies?
Re: Olielekkage OM314
Geplaatst: 28 jul 2012, 08:40
door Gino
Dit is wat de monteur mij heeft meegegeven. De pijl geeft aan waar de lekkage precies zit. Ik zou een ouder type om314 hebben.

Re: Olielekkage OM314
Geplaatst: 28 jul 2012, 17:16
door Thekapitein
Hoi,
Dat het 2 twee en een halve dag werk zou zijn lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Voor zo ver ik weet, zou ik eerder een dag of max anderhalve dag werk verwachten.
De lokatie zit voorop het blok. Dus waneer je de complete neus kaal maakt (gril en radiateur) ben je al een aardig eind op weg. Bumper weghalen maakt het nog makkelijker.
Daarna krukaspoelie los maken (kan aardig vast zitten) maar warm stoken helpt vaak wel.
Deksel los van de distributiekast. Daarna weet ik het niet zeker meer. Maar volgens mij kunnen de krukastandwiel en nokkenastandwiel gewoon los van de as. Die zitten namelijk vast met een spie op de as.
Dan is het loshalen van de distributiekast en het vervangen van de pakking niet heel veel werk meer.
Maar alles valt of staat natuurlijk met of alle boutjes los willen.
http://camper-zelfbouw.tripod.com/siteb ... /om314.pdf
Misschien heb je hier iets aan?
Succes.
Re: Olielekkage OM314
Geplaatst: 28 jul 2012, 21:17
door Hugo
Moeten de tandwielen niet op exact dezelfde stand terugkomen?
Re: Olielekkage OM314
Geplaatst: 29 jul 2012, 04:28
door Leo
Gino: Op de door jou aangegeven plaats staat niet eens veel druk. Zou dan ook niet weten waarom daar een pakking tussenuit zou blazen. Het lijkt mij meer voor de hand liggen dat het spul niet goed vastgezet/geborgd is.
Het is te lang geleden dat ik aan een 314 heb gesleuteld om het nog 100% zeker te weten, maar de distibutie-tandwielen verwijderen is niet zo'n groot probleem. Als ik het mij 35 jaar geleden lukte met een klein kistje gereedschap en wat achteruitbidden, moet een ander dat ook lukken.
Maar allereerst zou ik nog eens heel goed gaan kijken waar die olie vandaan komt, en niet
alleen af gaan op wat een monteur zegt.
===================================
@Hugo: Da's wel handig jah...

Maar gelukkig zitten er merktekens op de tandwielen.
ScreenShot001.jpg
Re: Olielekkage OM314
Geplaatst: 29 jul 2012, 08:49
door Maxer
Als je er van buitenaf bij kunt zou ik het proberen dicht te maken met polymeerlijm. Ik weet van een kennis dat die een behoorlijk lekkende stuurbekrachtigingspomp daarmee dicht heeft gekregen en wat na een paar jaar nog steeds dicht is. Goed vetvrij maken met remmenreiniger en daarna dicht smeren. Het is nog goedkoop ook want bij Action kost een koker van dat spul €4. Ik weet wel dat het niet elegant is maar als dat lukt (en waarom niet?) scheelt het veel werk en geld.
Ja, ik weet het, ik ben er een van de makkelijke oplossingen maar bedenk dat ik daar meestal mee weg kom . .

:mrgreen:
Re: Olielekkage OM314
Geplaatst: 29 jul 2012, 13:00
door Gino
Je ziet op de plek van de lekkage om de paar seconden een druppel verschijnen. Op de terugweg naar huis (ongeveer 850 km) heb ik bijna een liter bijgevuld. Daarbij moet je in je achterhoofd houden dat mijn OM314 geen olie verbruikt. In de werkstatt zag je ook goed dat als het toerental van de motor werd verhoogd dat er meer olie ging lekken.
Ik zal de boel eens goed schoonmaken en misschien helpt het om wat boutjes na te trekken. De kitoplossing is misschien een mooie noodoplossing, maar je zal altijd zien dat tijdens een vakantie je toch weer problemen gaat krijgen. De action zit hier wel zo goed als om de hoek ;-)
Re: Olielekkage OM314
Geplaatst: 29 jul 2012, 18:24
door Hugo
Daar in die buurt zit ook tussen de brandstofpomp en het blok de oliepeilstok in het motorblok bevestigd, het is een rare constructie, moeilijk te zien die dacht ik bij mij ook voor lekkage heeft gezorgd.
Groet Hugo
Re: Olielekkage OM314
Geplaatst: 30 jul 2012, 22:49
door Gino
Ik ga morgenvroeg met mijn vader even kijken of we nog wat meer kunnen zien. Ik zal jullie tips hierin meenemen.
Re: Olielekkage OM314
Geplaatst: 01 aug 2012, 16:55
door Gino
De olielekkage lijkt toch echt van de opgegeven plaat te komen. Begin volgende week kijkt een garage er even vrijblijvend naar en maakt een prijsopgave.
Re: Olielekkage OM314
Geplaatst: 01 aug 2012, 21:38
door Gino
Overigens komt er geen olie van de peilstok. Verder heb ik wat boutjes aangetrokken, maar dat mocht niet helpen. Als je gas geeft zie je de druppels sneller verscheinen. Ik zie de olie tussen de twee delen uit komen.
Re: Olielekkage OM314
Geplaatst: 01 aug 2012, 21:41
door Leo
Logisch dat boutjes aantrekken niet helpt. De bouten die je moet hebben zitten binnenin.
Maar je gaat naar de garage :? , dus ben ik weer uitgel*ld.
Re: Olielekkage OM314
Geplaatst: 01 aug 2012, 21:49
door Gino
Klopt. Wat ook mee speelt is dat mijn gezondheid op dit moment niet mee werkt. Ik was al kei kapot van onder dat ding liggen, de zaak schoonmaken en de motorkap binnen verwijderen.... Ik heb nu nog vakantie en vanaf volgende week mag ik weer die maal een halve dag gaan werken. Ach ja, ik heb een virusje gehad en ben daar inmiddels al bijna een jaar zoet mee ;-) Vandaag weer bij de huisarts geweest, want mijn bloeddruk was te laag, dus iedere keer als ik overeind kom zie ik het zwart worden voor mijn ogen, dus dat sleutelt ook niet lekker. Maar ja, dat wist je natuurlijk niet ;-)
Ik laat hem dus liever even maken nu. Dan kan ik er misschien nog een paar keer mee weg dit jaar. Als ik het op mijn tempo moet fixen, dan ben ik een half jaar verder...
Re: Olielekkage OM314
Geplaatst: 02 aug 2012, 11:54
door melvin
gewoon een garage op de hoek? of eentje die deze busjes vaker ziet?