Hier ook maar even dit probleem
Heb 1.5 week terug een mooie 508DG ex Duitse Legerambulance gekocht. 94000 op de teller en bouwjaar 1985.
Alleen daar had ik dus gelijk problemen mee... Merkte na de aankoop dat de startmotor al niet goed ronddraaide, met een beetje gas wilde ie nog wel starten maar nu dus helemaal niet meer. Ondertussen wel netjes de aardlek eraf gehad en met een langere rit vorig weekend zou de accu weer goed opgeladen moeten zijn maar helaas. Vandaag de ANWB maar laten komen (duur zat zo'n wegenwacht totaal pakket dus haal ik dat ook weer een beetje eruit :) )
De ANWB meette gewoon 28 v op de dynamo, dus die is orde. De accus waren gewoon te leeg. Toen gezocht naar een verbruiker, er was wel wat, maar dat was gewoon te weinig om echt voor probleem te kunnen zorgen. De ANWB kwam tot de conclusie dat mijn accu's brak zijn, dus ik ben naar de accuboer gereden. Die meette op 1 van de 2 accu's te weinig ampere, het metertje gaf door dat ie bijgeladen moest worden. Vervanging was niet nodig. Heb nu 2 verbuikers die buiten de aardlek om gewoon aanstaan, uitgezet. Dit betrof een omvormertje die ongemerkt aanstond (brandde een ledje op, niet echt spannend) en een dieselkacheltje. Wat wel opviel is dat toen de accuboer de min accupool van de 2e accu (met een lagere ampere) terugdeed deze vonkte (en dit terwijl de aardlek uitstond). Dit was overigens voordat ik alles los heb gegooid.
Kunnen zulke kleine verbruikers ervoor zorgen dat zo'n accu helemaal wordt leeggetrokken? Of moet ik denken aan een ander probleem?
508DG Te weinig vermogen om te starten
- GerardM
- Contacteer:
eerder gezien
Hoi Henry,
komt me wel bekend voor; kijk eens op dit forum bij hoofdstuk Electriciteit, onderwerp Accus ongelijk ontladen ?
Succes,
Gerard
komt me wel bekend voor; kijk eens op dit forum bij hoofdstuk Electriciteit, onderwerp Accus ongelijk ontladen ?
Succes,
Gerard
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Hallo Henry,
Kunnen zulke kleine verbruikers ervoor zorgen dat zo'n accu helemaal wordt leeggetrokken?
Ja, kleine verbruikers kunnen een accu leegtrekken. Alleen duurt dat langer dan bij "grote" verbruikers. Je schrijft nergens hoe lang de kleine verbruikers hebben aangestaan...
Of moet ik denken aan een ander probleem?
Ik vraag me af of die accuboer z'n werk goed heeft gedaan. Hij constateerde dat beide accu's goed genoeg waren en niet vervangen hoefden te worden. Maar waren ze ook (zo goed als) gelijk? Als de inwendige weerstand van beide niet volkomen identiek is, krijg je één van de twee nooit vol geladen.
En met een eenvoudige universeelmeter moet je kunnen meten of alles uit staat. Als dat zo is moet je in serie met de accu's (b.v. de meter i.p.v. het koppelkabeltje tussen de twee accu's) absoluut NUL meten. Om het opblazen van de meter te voorkomen, kun je eerst een lampje op genoemde plaats aansluiten. Als dat niet brandt, neem je de meter, eerst op het hoogste Ampère-bereik, dan geleidelijk gevoeliger, naar de milli-Ampères.
Succes!
Groeten,
Ernst
Kunnen zulke kleine verbruikers ervoor zorgen dat zo'n accu helemaal wordt leeggetrokken?
Ja, kleine verbruikers kunnen een accu leegtrekken. Alleen duurt dat langer dan bij "grote" verbruikers. Je schrijft nergens hoe lang de kleine verbruikers hebben aangestaan...
Of moet ik denken aan een ander probleem?
Ik vraag me af of die accuboer z'n werk goed heeft gedaan. Hij constateerde dat beide accu's goed genoeg waren en niet vervangen hoefden te worden. Maar waren ze ook (zo goed als) gelijk? Als de inwendige weerstand van beide niet volkomen identiek is, krijg je één van de twee nooit vol geladen.
En met een eenvoudige universeelmeter moet je kunnen meten of alles uit staat. Als dat zo is moet je in serie met de accu's (b.v. de meter i.p.v. het koppelkabeltje tussen de twee accu's) absoluut NUL meten. Om het opblazen van de meter te voorkomen, kun je eerst een lampje op genoemde plaats aansluiten. Als dat niet brandt, neem je de meter, eerst op het hoogste Ampère-bereik, dan geleidelijk gevoeliger, naar de milli-Ampères.
Succes!
Groeten,
Ernst
-
Lege accu's
Beste mensen,
Een vraag:
Wat is beter: de hoofstroomschakelaar aan de Plus- of aan de
Massakabel? Ik heb lekstroom en heb genoeg van het gesjouw met loodzware loodaccu's om ze thuis weer op te laden. (staan met z'n vieren in de zitkamer).
Alvast bedankt.
Michael de Ridder
MB 613.
Een vraag:
Wat is beter: de hoofstroomschakelaar aan de Plus- of aan de
Massakabel? Ik heb lekstroom en heb genoeg van het gesjouw met loodzware loodaccu's om ze thuis weer op te laden. (staan met z'n vieren in de zitkamer).
Alvast bedankt.
Michael de Ridder
MB 613.