Pagina 1 van 2
Remschijven vervangen Mercedes T1 602
Geplaatst: 02 aug 2012, 16:02
door Willem
Dag mensen, :bye:
Ik heb nieuwe schijven en blokken liggen voor op de vooras van de campert. Deze had ik ooit is besteld en omdat de wagen niet optimaal remt, de schijven lijken niet mooi gelijk te slijten (deze waren ernstig rot na lang stilstaan) dacht ik ze beter maar te vervangen. Ik heb het toch liggen... :D
Nu ben ik echter een leek/dummie en heb nooit eerder schijven vervangen. :shock: Wel heb Ik een handleiding die me wat helpt maar dit is van een auto, wel Mercedes maar niet de T1. (Hier moet ik het mee doen ->
http://www.tglmarketinginc.com/mbforum/ ... 42-220.pdf).
Heeft iemand misschien nog tips of tricks die me kunnen helpen?
Ik heb voor alle zekerheid wat foto's gemaakt van de remmen want misschien dat het bij mijn diagnose al fout gaat en ik ze zo beter nog even kan laten zitten. Er zitten namelijk wel net nieuwe remblokken op (lang verhaal :? ).
In ieder geval bedankt,
Willem :D
Foto's:
IMG_2346.JPG
IMG_2348.JPG
IMG_2357.JPG
P.s. Kan iemand deze dummie misschien zeggen wat de pitman arm is

:oops: Deze (links voor) was volgens een keurmeester bij proefkeuring aan vervanging toe. Staat die hierbij? ->
http://www.mister-auto.nl/fl/mercedes-b ... -ophanging
Re: Remschijven vervangen Mercedes T1 602
Geplaatst: 02 aug 2012, 16:41
door Arno Z
De pitman arm zet de draaiende beweging van je stuur om in een links-rechts beweging van de stuurstang.
Re: Remschijven vervangen Mercedes T1 602
Geplaatst: 02 aug 2012, 16:46
door GerardM
Neen de Pittman arm (daar heb je er maar eentje van) staat niet op dat lijstje van Mr Auto. Ik denk dat je die bij de dealer moet halen, is nogal een specifiek ding en kon m niet zo snel op andere onderdelensites vinden.
Groet,
Gerard
Re: Remschijven vervangen Mercedes T1 602
Geplaatst: 02 aug 2012, 19:39
door rinuss
Er is een duitstalig handboek te koop met daarin o.a. beschreven hoe je de schijven kunt vervangen. Is de moeite waard om het te kopen.
Autoboek
Motorbuch Verlag/Reparaturanleitung
In diesem Band (Nr. 1182) werden alle Modelle (207D, 307D, 208D, 308D, 408D, 210D, 310D, 410D) ab Baubeginn bis 1994 mit folgenden Motoren behandelt:
- 2,3-Liter, 58kW
- 2,4-Liter, 48kW
- 2,9-Liter, 70kW
auch auf diese Modelle aufgebaute Wohnmobile
Viele Explosionszeichnungen und detailgetreue Abbildungen vermitteln leicht verständlich die wesentlichen Bauelemente der Fahrzeugtechnik.
Die Handbuchreihe bietet Ihnen:
- Logische Arbeitsbeschreibungen
- Übersichtliche Zeichnungen
- Präzise Bilderklärungen
- Praktische Erfahrungen des Autorenteams (Motor, Getriebe, Antrieb, Fahrwerk, Bremsen, usw.)
Im blauen Anhang:
- Die wichtigsten Daten
- Die wichtigsten Anzugsdrehmomente
- Die wichtigsten Einstellwerte
- Viele Schaltpläne
Door: Motorbuch Verlag
Uitgever: Motorbuch Verlag
Taal: Duits
Staat: Nieuw
Jaar: ab Baubeginn bis 1994
Aantal pagina's: 188
ISBN : 9783716818817

Re: Remschijven vervangen Mercedes T1 602
Geplaatst: 04 aug 2012, 15:42
door vanhooltje
De pitmanarm staat wel op je foto maar is maar net te zien.

By
vanhooltje at 2012-08-04
Je rem schijven kan je ook laten slijpen, ze zijn nog dik genoeg daar voor.
En met zo veel roest zal hij inderdaad wel niet best remmen.
Re: Remschijven vervangen Mercedes T1 602
Geplaatst: 04 aug 2012, 16:52
door wiwiwes
Hier wat voorbeeldplaatjes

Re: Remschijven vervangen Mercedes T1 602
Geplaatst: 04 aug 2012, 20:36
door Anton
Hoi,
De pitmanarm is dat stukje wat met een kant aan het uitgaande asje van het stuurhuis zit en de andere kant aan de spoorstang(en).
Groet Anton( Omgeving Wiesbaden)
Re: Remschijven vervangen Mercedes T1 602
Geplaatst: 04 aug 2012, 21:39
door Leo
Re: Remschijven vervangen Mercedes T1 602
Geplaatst: 05 aug 2012, 02:02
door Willem
Thanks y'all
Vond zelf net dit
http://www.neoriginal.ru/cat/mb/part__3 ... 76_/46_001
en toen met een beetje gokken (m'n Russisch is niet zo bijster goed

) dit:
http://www.neoriginal.ru/cat/mb/group__3_1_279_602_376
en toen dit: ilcats.ru & dit
http://mb.ilcats.ru/
En daar staan een stel mooie plaatjes op, dacht ik zo 8)
Greets,
Willem :D
Re: Remschijven vervangen Mercedes T1 602
Geplaatst: 05 aug 2012, 09:42
door Maxer
Om op dergelijke schijven nieuwe remblokken te zetten is water naar de zee dragen want remmen doet ie sowieso niet. Die blokken kun je dus samen met die schijven weggooien. Ze zitten achter de naaf, iets wat tegenwoordig niet meer voorkomt. Je moet dus het lager losdraaien nadat je de remklauw hebt verwijderd en dan houdt je het hele ding in je handen. Je kunt dan makkelijk de oude schijf demonteren en de nieuwe monteren. Je moet wel want met deze schijven kom je absoluut niet door de apk!
Re: Remschijven vervangen Mercedes T1 602
Geplaatst: 05 aug 2012, 11:34
door Willem

Thanks Maxer, da's duidelijke taal :)
De APK is net gedaan, zelfs nog voor de nieuwe verstuivers :shock:

Re: Remschijven vervangen Mercedes T1 602
Geplaatst: 05 aug 2012, 14:15
door Admin
Ik ben het niet helemaal met Nico eens. Dat de schijven er roestig uitzien, zegt weinig. Een paar keer remmen en ze glimmen weer als een spiegel. Wat wèl telt is of de corrosie wel of niet is ingevreten.
Onder corrosie van de remschijf wordt de aantasting van het materiaal bedoeld, die bij het remmen niet meer door de remblokken wordt ‘weggesleten’. Dus corrosie die duidelijk in het materiaal is ‘ingevreten’. De remschijf wordt per kant op corrosie beoordeeld. Bij de beoordeling moet nagegaan worden welk gedeelte van de remschijf nog een nagenoeg glad oppervlak heeft (het glimmende gedeelte, dus dat door het remblok wordt gebruikt bij het remmen). Dit wordt in het APK boek het ‘effectieve gedeelte’ genoemd. Uitgangspunt ter bepaling van het effectieve gedeelte is de maximale breedte van het remblok. Zonder corrosie is er dan sprake van een 100% effectief gedeelte In afbeelding 2 is het gecorrodeerde gedeelte over de volle omtrek meer dan 50% van de maximumbreedte van het remblok. Er blijft dan een effectief gedeelte over dat minder is dan 50%. Dit is dus afkeur.
Wanneer ergens op de omtrek van de schijf de breedte van het effectieve gedeelte 50% of meer is van de maximumbreedte van het remblok, dan kan de remschijf niet worden afgekeurd op dit aspect. Hiervan is afbeelding 3 een voorbeeld. Dit is dus goedkeur.
Let op:
Dit is één aspect van de visuele controle. Natuurlijk moet daarnaast ook de remwerking (vertraging) en het verschil in remkracht tussen linker en rechter wiel van een as worden beoordeeld.
Bron:
http://www.ibki.nl/IBKI/APK/Artikelen_u ... 012012.pdf
Re: Remschijven vervangen Mercedes T1 602
Geplaatst: 05 aug 2012, 15:59
door Maxer
Ernst, ik weet niet of je je goeie bril op hebt

maar de schijven op de foto zijn toch echt rijp voor de oud ijzer hoop. Die kun je niet eens meer afdraaien want ze zijn zwaar ingerot. Geloof me, ik heb te veel van dergelijke schijven vervangen om het niet te zien. Deze schijven remmen voor geen meter met een paar cm remoppervlak (roest remt niet) dus het is nog eens gevaarlijk ook om zo de weg op te gaan. En, wordt ie toevallig aangehouden en ze zien het mag ie blijven staan.
Re: Remschijven vervangen Mercedes T1 602
Geplaatst: 05 aug 2012, 16:02
door Maxer
Bekijk het nog eens goed. Als dit niet is ingerot heet ik Pietje Bel

:mrgreen:
Re: Remschijven vervangen Mercedes T1 602
Geplaatst: 05 aug 2012, 21:12
door pwaes
Misschien een goed idee om de klauwen ook te vervangen / reviseren?
Re: Remschijven vervangen Mercedes T1 602
Geplaatst: 06 aug 2012, 00:43
door Willem
Dat de wagen is goedgekeurd had wellicht meer met de fooi, dan het remmend vermogen van doen
pwaes, Klauwen vervangen of reviseren??? :ooo

Hoop dat het vervangen van de schijven voldoende is...
Om dan toch maar even van wal te steken, eerder dacht ik dit maar niet te doen, Maar... "Dat wat in je zit en je naar buiten laat maakt je vrij, en dat wat in je zit en je binnen laat, breekt je op"

:D
De garage die m'n motor vervangen heeft, (aangesloten bij de hymer660 club waar ik lid van geworden was toen ik de camper kocht), zou naast de het vervangen van de motor ook de keuring regelen. En de, zichzelf tot 660 specialist verheven prutser/sjageraar/eigenaar van de garage

zou daarbij ook de meegeleverde schijven erop zetten. Dit had hij echter besloten niet te doen, daar het inbouwen van de vervangende motor zo veel tijd in beslag genomen had, dat dit er niet nog is bij kon. (De oude motor was er al uit waar hij met 2 man 2x8= 16 uur voor gerekend had :shock: ).
Maar goed, wie weet hoe lang het duurt met die ouwe meuk... De beste man rekende echter al 1 uur voor het op de brug krijgen van de wagen, zonder motor weliswaar, bracht mij de kosten van een kapot gedraaide verstuiver-dop in rekening, bracht naast het uurloon van een ongevraagde compressie meting, ook nog is aparte kosten voor een compressie meting in rekening :shock:

En dit zonder de kleppen eerst te stellen. Ik ben dan een dummie, maar wat ik begrepen heb is dit zoiets als je kont vegen voor je naar de wc gaat :shock:

Maar goed... Deze *%#*#* had dus besloten alleen de blokken te vervangen, welke ik nu weg kan donderen :z
Owh, en hij had (na het vragen van een bedrag dat ik niet durf te noemen) niet eens het stationair goed ingesteld, wat ik als ontzettende nono dankzij Leo zelf in 3 seconden heb kunnen doen... :shock: Dat voor een specialist die niets anders doet dan aan deze wagens sleutelen. En, Ja er is meer :( , De uitlaat pakking lekt nog en er ligt een plas olie onder de motor als die even gelopen heeft...
Beetje Off-topic, maar ik moest het even kwijt :mrgreen:
Re: Remschijven vervangen Mercedes T1 602
Geplaatst: 06 aug 2012, 10:19
door Leo
Remblokken weggooien is ietwat te kort door de bocht.
Als de dikte nog voldoende is, zijn ze wel te redden.
Grof schuurpapier op een plank, blokje er plat opleggen en met rondgaande beweging schuren tot ze er weer redelijk uitzien. Niks an de hand.
Wbt het demonteren van de remschijven zie Nico. Als je ze eraf hebt wijst het zich vanzelf, want dan zie je aan de binnenkant de bouten zitten. Op je foto zie je de 5 uiteinden van die bouten al zitten.
1 kleine aanvulling op Nico: De "moer" welke de wiellagers opsluit, is waarschijnlijk ovaal. In het hoge gedeelte van deze moer zit een inbus waarmee je 'm vastklemt.
Als je nou goochem bent, kras je een streepje op het vlakke uiteinde van de as, daar waar de spleet in de moer zit.
Voorts het aantal omwentelingen tellen wanneer je hem los draait.
Op die manier kun je zonder ervaring de lagers weer terug op de juiste spanning zetten, zonder dat je ze naar de gallemiezen helpt (door ze te strak of te los te zetten).
Voor de rest wel een mooi verhaal over deze VAKgarage.

Zo te lezen ben je voorlopig nog niet uitgesleuteld...
Re: Remschijven vervangen Mercedes T1 602
Geplaatst: 06 aug 2012, 10:46
door pwaes
Als er nu nieuwe blokken geplaatst zijn, hoef je inderdaad misschien niet gelijk nieuwe klauwen. Ik baseerde mijn mening op het scheef afslijten van de schijven, die erg lijken op een patroon van een af en toe weigerende klauw.
Als je de klauwen los hebt liggen bij vervanging, kan je ze testen met bv je handen of een waterpomptang (de zuigers). Ik bespaar nooit op remmen en was blij dat de vorige eigenaar vorig jaar nieuwe blokken/schijven en klauwen had laten monteren.
Zo duur hoeven ze overigens niet te zijn en je voorkomt ellende als het straks uiteindelijk niet goed blijkt te zijn:
http://www.ebay.de/itm/Bremssattel-pass ... 2017wt_908
Re: Remschijven vervangen Mercedes T1 602
Geplaatst: 06 aug 2012, 21:19
door rinuss
Re: Remschijven vervangen Mercedes T1 602
Geplaatst: 07 aug 2012, 06:44
door Maxer
Ik heb werkelijk vrijwel nooit een remklauw moeten vervangen in de 30 jaar die ik met auto's bezig ben geweest. Je kunt ze bijna altijd opknappen. Haal een revisieset, poets de zuigers op en maak ze goed gangbaar en vervang alle rubbers. Dan is je klauw weer als nieuw. Alleen als de zuigers roestpitten hebben moet je vervangen maar anders nooit. Wat ik altijd deed was met een spuitbus Holtz kettingvet tussen de rubbers en de zuigers inspuiten alvorens ze terug te drukken. Daarna gaan ze écht niet meer vastzitten. Remcilinders inspuiten met wd40.
Re: Remschijven vervangen Mercedes T1 602
Geplaatst: 12 aug 2012, 23:59
door Willem
Nou, de nieuwe schijven zitten erop 8)
Het was nog ff klooien met met het vervangen van de blokjes, kreeg de pen die midden boven dat "roostertje" zit niet los (zie foto IMG_2357.JPG). En dus moesten de klauwen open om de blokken te kunnen vervangen. Hierbij lekte 't remvloeistof en moest de boel ontlucht en bijgevuld. Maar goed, het lijkt allemaal goed te zitten nu, het remt in ieder geval rustiger en lijkt verder echt wel beter zo. Was al met al een mooi middagje klooien voor de zondags klusser :D
Nu maar is een uitlaatpakking bestellen, en misschien dan ook meteen een pakking voor de carter en wat niet meer, want ik moet me nu dan ook maar is ff druk gaan maken om de olie lekkage :)
Groeten,
Willem :D
Re: Remschijven vervangen Mercedes T1 602
Geplaatst: 13 aug 2012, 14:46
door pwaes
Heb je de zuigers getest op hun werking? Waar lekte het remvloeistof?
Re: Remschijven vervangen Mercedes T1 602
Geplaatst: 13 aug 2012, 16:38
door Willem
Hoi,
Heb de zuigers niet grondig getest :oops: Maar voor zover ik weet functioneren die verder prima, al is mij oordeel in deze helaas niet heel erg waardevol :shock: :)
Het lekte vloeistof tussen de klauwen, bij het uit elkaar halen (spreiden) van de 2 delen. Ik denk bij het doorvoerkanaal van de vloeistof, daar waar deze van het binnenste- naar het buitenste deel loopt. Als je de 2 delen uit elkaar haalt loopt het er dan uit. Niets ernstigs lijkt mij, maar wederom is mijn oordeel niet heel waardevol daar ik niet weet hoe de klauwen precies in elkaar zitten.
Groeten,
Willem :D
Re: Remschijven vervangen Mercedes T1 602
Geplaatst: 13 aug 2012, 16:55
door Admin
Heb je de twee helften met een nieuwe pakking op elkaar gezet? En met het juiste moment aangetrokken?
[Ik zou de helften nooit scheiden, maar met een lijmklem de zuigers - na ze schoongespoten te hebben - naar binnen hebben gedrukt.]
Re: Remschijven vervangen Mercedes T1 602
Geplaatst: 13 aug 2012, 17:25
door Willem
:shock: Pakking :? Heb geen pakking gezien
