De OM616 van een L407D vervangen

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Stev
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2012, 20:16

De OM616 van een L407D vervangen

Bericht door Stev »

Hallo allemaal,

Ik ben sinds een maand in het bezit van een helemaal opgeknapte, roestvrije 407 uit 1977. Ik heb hem ge-orven van een goede vriend van mij die er flink wat werk in heeft gestopt. Het enige wat hij nog wilde doen is de om616 vervangen voor een blok met meer PK's. Deze taak neem ik nu van hem over.

Na flink wat onderzoek heb ik de volgende opties, maar nog flink wat vragen/twijfels. Ik ga met deze bus langere reizen maken en wil motorisch dus een zo degelijk mogelijke vervanging vinden.


om314:
- Kan ik de dynamo en startmotor vervangen voor 12V, zodat ik niet de hele elektronica hoef om te gooien? Zo ja, welke?
- Wat heb ik voor deze conversie nodig (motorsteunen, cardanas, achteras/achterdifferentieel?)

om364:
- --> 12V verhaal.
- Is dit blok net zo degelijk als de befaamde om314?
- Past dit blok wel? Ik heb bijna niks over gevonden. Wat ik weet is dat het onderblok hetzelfde is als de om314. Kan ik dan met de motorsteunen van een 508 (om314 en zelfde chassis als 407) dit blok in mijn 407 plaatsen?
- Welke onderdelen heb ik nodig van de donor voor de conversie?

om602.940:
Hier heb ik heel wat informatie over gevonden, onder ander het geweldige fotoverslag van desnor:
https://picasaweb.google.com/1121693915 ... ONcSe2fetA
- Een ding heb ik niet goed begrepen. Moet ik bij deze conversie de viscofan verwijderen in verband met plaatsgebrek? En ben ik dan aangewezen op de zelf gekluste elektronische schakeling en elektronische fan?

om601.940:
Volgens mij is dit, op het plaatsen van een nieuwere om616 na, de makkelijkste conversie, maar ik heb hier niet veel specifieke informatie over gevonden.
- Wat heb ik voor deze conversie nodig van de donor bus (elektronica, motorsteunen, versnellingsbaksteun)?

En:
- Hoe zit het met een vijfversnellingsbak en de lengte van de cardanas? Is deze anders dan bij een vierversnellingsbak?


Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. In ieder geval zal ik jullie op de hoogte houden over de voortgang van het proces.


groeten,

Stev
Ivo
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2012, 21:38

Re: De OM616 van een L407D vervangen

Bericht door Ivo »

Hallo,

Met deze gedachte heb ik ook een paar maand rondgelopen tot na de vakantie paar weken terug. Ik heb zelf een 407 uit 1984 met de OM616 met 72 pk, 5 versnellingen, 30.000km gelopen (vorig jaar gekocht). Totaal geen problemen gehad, haalt 105 km / uur. trekt prima op. We zijn in de ardeche (Frankrijk) geweest en toch aardig steile hellingen gehad, maar hoefden nooit verder terug te schakelen dan tot de 3. Als ik nu het blok zou moeten vervangen dan zou ik de laatste OM616 plaatsen met 78 pk.

Wat ik tot nu toe heb gelezen/gehoord is dat bij het plaatsen van de OM314 ook de achteras, cardan vervangen moet worden. Een aardige klus dus.

De OM602 is een prachtblok voor de 407 alleen het betreft een 5 cilinder die, wat ik begrepen heb van een ervaren monteur, niet goed past in een dusseldorfer . Je zult dan de motorkap wat uit moeten bouwen.

Zelf zou ik denk ik geen OM601 inbouwen aangezien je dan niet echt veel in vermogen stijgt.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie.

Groeten,

Ivo
Stev
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2012, 20:16

Re: De OM616 van een L407D vervangen

Bericht door Stev »

Hallo Ivo,

Bedankt voor je reactie. Mijn redenen om de motor te vervangen zijn als volgt:

- Met de warm weer kan ik niet harder dan 60.
- Een vriend van mij heeft dezelfde motor aan diggelen gereden in Marokko, omdat bij heuvels en bergen de motor overbelast werd. Mijn 407 is een cabine met een bak die ik ga ombouwen tot camper. Dat zal het gewicht van de wagen niet ten goede komen en zal meer PK's vereisen.

Het plaatsen van een OM616 met 78 PK lijkt mij een ideale uitkomst. Uit welk jaar zijn deze motoren, wat is het typenummer (OM616.xxx?), welke bussen hebben dit type motor? Ik ben dit blok tot nu nog niet tegen gekomen.

Het vervangen van de cardanas en de achteras lijkt me een behoorlijke klus, omdat ik dan bouten en moeren, die al meer dan 30 jaar goed vast hebben gezeten, moet loskrijgen. Zijn er daarnaast nog andere moeilijkheden die ik kan verwachten wanneer ik aan deze klus zou beginnen?

Over de OM601 was ik al aan het twijfelen, omdat ik had begrepen dat deze een kortere slag heeft dan de om616 -> minder koppel in de lage toeren -> koppelingsplaat problemen met een zware bus in heuvel/bergachtig gebied.


Groeten,

Stef
jeroen321
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2012, 23:55

Re: De OM616 van een L407D vervangen

Bericht door jeroen321 »

Hallo,

IK had een om 616 in een 307D liggen en heb deze vervangen voor een om602.

Ik ben er zeer tevreden over. Niet alleen de trekkracht is enorm verbeterd maar wat ik niet onbelangrijk vind is
het geluid. Dat is enorm afgenomen. Je kan de om 616 eigenlijk totaal niet vergelijken met een om 602.
De motor is veel moderner met hydraulische klepstoters die je dus niet hoeft te stellen.
Verder valt me op dat het koppel veel beter is dan een 616. Veel meer kracht onderin. Ik zit momenteel
in zuid frankrijk en tegen de berg op trek ik de meeste campers voorbij. Het is een oerdegelijke motor.
Je hoeft bij een 5 bak alleen een kortere cadanas te gebruiken. Je kan deze zelf inkorten maar je kan ook het voorste deel
(bakzijde) korter krijgen. Deze paste bij mij perfect. Ik heb alleen op de brug waar de bak op rust een
bak steun moeten lassen. Nu weet ik niet hoe het zit qua ruimte bij jouw camper. Bij een 307 is ruimte zat voor
in bij de visco fan. IK heb alleen een andere radiator geplaatst. Deze heb ik nieuw gekocht. Heb een wat
grotere geplaatst met de oliekoeler er naast. Alleen moet ik nu wel wat meer moeite doen om de motor
goed warm te krijgen. In de bergen lukt het me net om hem 80 gr te krijgen. Misschien dat ik daar nog een keer wat aan doe.
Maar beter zo dan altijd tegen die 100gr aan te zitten. Dat vind ik niks. Als je voorin ruimte hebt zou ik kiezen voor
een 602. Verder moet je een ander contactslot hebben omdat het afsluit klepje van de diesel met vacuum
dichtgetrokken wordt. Een contactslot van een 310 is voorzien van een lucht schakelaartje.
Verder zijn en nog wel een paar dingetjes die gewijzigd moeten worden mar goed te doen.
Succes met de ombouw.

Groet,

Jeroen
Stev
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2012, 20:16

Re: De OM616 van een L407D vervangen

Bericht door Stev »

Hallo Jeroen,


Dat klinkt goed, bedankt voor je reactie! Zeker ook dat het rijden een stuk rustiger en stiller wordt lijkt me erg prettig.

Wat betreft de koeling:
- Kan ik de radiateur van de 407 gebruiken?
- Hoe moeilijk is het plaatsen van de oliekoeler? Met het vervangen van het motorblok in een vw polo heb nogal zitten rotzooien met koelslangen die niet precies passen. De fabrieksklare dingen zijn niet te verbuigen en het was erg moelijk om een universele slang te vinden (uiteindelijk bij een of ander heftrukbedrijf een meter moeilijk buigbare "hydrolische buis" gevonden).

Wat betreft de cardanas:
- Kan ik het achterste deel van de cardanas en de achteras van de 407 gebruiken (met het oog op de vermogensverhoging)?

Dan de algemene vraag:
- Heeft de L407D evenveel motorruimte voor als de 307D?


Groeten,

Stef
Stev
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2012, 20:16

Re: De OM616 van een L407D vervangen

Bericht door Stev »

Ik heb zojuist wat nieuwe informatie gevonden over de ombouw naar een OM364:

- De motor zou moeten passen; hetzelfde onderblok als een OM314 (met de motorsteunen van een 508)
- De achteras van een 609 past niet onder een 407. De 609 is 5 cm breder
- De cardanas van de 407 kan de prestatieverhoging niet aan

Mijn vragen:

- Kan ik een OM 364 met versnellingsbak aansluiten op de cardan -en achteras van een 508 en deze combinatie in mijn L407D inbouwen?
- Zijn de afmetingen van de versnellingsbak van een 609 hetzelfde als die van een 508?


Stef
desnor
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jul 2009, 13:44
Locatie: Bovensmilde

Re: De OM616 van een L407D vervangen

Bericht door desnor »

Hallo Stef,


De 602.940 heeft als voordeel dat die motor erg goed geconstrueerd is.
De koeling is zodanig dat de fan maar weinig aangaat.
Zelfs al sta je een uur in de file.
Ik heb wegens een ongeluk wat gebeurd was op de Duitse autobaan minstens een half uur stilgestaan.
Daar ik ook wel wou weten hoe de koeling zich hield liet ik de motor lopen.
Ik heb daadwerkelijk een elektrische fan gemonteerd en die kwam bij 87 graden 1 keer in en daarna bleef de motor zichzelf koelen.
De omgevingstemperatuur was rond de 20-25 graden.
Ik stond er versteld van, maar las later ook een artikel over iemand die een proefopstelling had gemaakt en ook een elektrische fan had gemonteerd en deze ging maar niet aan en daar maakte hij zich onnodig naar later bleek zorgen om.

Als je de geschiedenis van de motoren beziet dan kwam eerst de vaste fan (1) voor de radiateur.
Later kwam de thermisch / elektrisch gekoppelde fan (2).
Nu zijn alle motoren uitgevoerd met een elektrische fan.(3)

(1) Doet het altijd, voordeel altijd voldoende koeling, nadeel ook bij koude motor komt deze slecht op bedrijfstemperatuur en 's winters is dat natuurlijk zeer negatief, net als met de uitstoot.

(2) Geeft koeling wanneer nodig tijdens het rijden, want koeling wordt ingeschakeld door de lucht die passeert en het bimetal activeert, dus in file geen goede koeling.

(3) Geeft koeling wanneer nodig, ook in file en daardoor het beste systeem, ook wat betrouwbaarheid ( en kosten ) op langere duur.

Advies: Monteer een elektrische fan en "verdien" ook nog eens een 3 tot 6 pk omdat de fan niet hoeft te worden aangedreven.
Op de sloop zijn van Opel e.d. voldoende grotere fans te halen voor prijzen van 15 a 30 euro.
Een zender in de kop bij de waterpomp zit er al en daar zet je een groot relais achter die de fan schakelt.
Dan heb je het goed en betrouwbaar voor elkaar.


Succes,

Gr. Hans Geers
Ivo
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2012, 21:38

Re: De OM616 van een L407D vervangen

Bericht door Ivo »

Ik zie dat ik een foutje heb gemaakt. De laatste serie OM616 heeft 75 pk. Deze zitten bijvoorbeeld in de mercedes mb100 busjes. google daar maar eens op.

De makkelijkste weg is dus de laatste versie van de OM616 plaatsen. Heeft jouw bus geen 65 pk? Als je maar 60 bij warm weer kunt rijden dan is er iets niet goed met het blok. Een frisse OM616 moet dan nog steeds de 100km kunnen halen.

Als je een wereldreis gaat maken dan zou ik denk ik de OM314 (laten) bouwen. Dat is oerdegelijke vrachtwagentechniek dat probleemloos mits goed onderhouden 1.000.000 km kan rijden.

Anderzijds de OM616 is beroemd geworden door de w123 taxi auto's en daarbij was een kmstand van 1.000.000 ook geen echte uitzondering.

Die prachtige OM602 zal volgens mij niet goed passen in een dusseldorfer, maar ik kan het mis hebben.
jeroen321
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2012, 23:55

Re: De OM616 van een L407D vervangen

Bericht door jeroen321 »

Hallo,

De oliekoeler bevestigen is erg simpel. Ik heb toen in de motor geplaatst had een nieuwe radiateur besteld waar de
zelfde bevestigingen aan zitten waar de oliekoeler van een 310 zo op gezet kan worden. Als je een zelfde radiator neemt
(kost nieuw 75,00), en je neemt een oeliekoeler van een 310 (weet ik wel een adresje voor) dan zet je het zo in elkaar.

Mocht je deze configuratie gaan doen dan hoor ik het wel. Kan ik je zo wat foto's sturen van de bevestigingen e.d.
De verkorte cadanas heb ik ook wel een adres voor. Is allemaal helemaal niet duur.

Succes.

Groet,

Jeroen
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: De OM616 van een L407D vervangen

Bericht door Leo »

Stev schreef:Mijn redenen om de motor te vervangen zijn als volgt:

- Met de warm weer kan ik niet harder dan 60.
Want? Wordt hij te heet?
In dat geval ligt het niet aan je motor, maar aan de koeling. Een (van binnen) schone radiateur doet wonderen. Nog beter is misschien een nieuwe radiateur, want na jaren laten de lamellen los en holt de capaciteit achteruit.


- Een vriend van mij heeft dezelfde motor aan diggelen gereden in Marokko, omdat bij heuvels en bergen de motor overbelast werd.
Dan kan die vriend van jou niet rijden, óf zijn koeling was niet in orde, óf beide. Overbelasten ligt altijd aan de chauffeur, want het moet een hele gekke helling zijn waar een 616/65pk niet in z'n 1 tegenop komt. Zélfs in Marokko.

Mijn 407 is een cabine met een bak die ik ga ombouwen tot camper. Dat zal het gewicht van de wagen niet ten goede komen en zal meer PK's vereisen.
Dat vereist niet meer pk's, maar wat meer geduld van de chauffeur. Gewoon een tandje terug schakelen en langzamer die helling op.
Wel eens gekeken hoe Afrikanen een 407 beladen? Die flikkeren er rustig 10 ton op. Vervolgens zijn ze niet voort te branden, maar daar zit een Afrikaan niet zo mee..

Verwacht geen wonderen van 10 of 20pk méér. Ook daarmee rij je altijd vooraan in de file.
Het scheelt je misschien heel veel werk als je eerst eens uitzoekt wat er met je huidige motor aan de hand is.
Misschien is het een super-karretje wat nog tonnen meekan indien de chauffeur wat relaxter achter het stuur zit.
Tis maar een insteek... :roll:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
jeroen321
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2012, 23:55

Re: De OM616 van een L407D vervangen

Bericht door jeroen321 »

Hallo,

Wat Leo schrijft klopt helemaal hoor maar het blijft dan een 616. Een heel goede motor daar gaat het niet om.
Maar ik heb zelf met een 616 gereden en nu met een 602 en ik moet zeggen, je komt een stuk uitgeruster op je bestemming
aan. Het rijd gewoon heel anders. Een 616 vind ik meer een tractor. Hij loopt vrij ruw en maakt een enorme hoop herrie.
Dat is bij de 602 een heel stuk minder. En de koppelband van de 602 is veel breder. Dat is prettig in de bergen.
Ik heb hem dan wel gereviseerd. Was niet echt noodzakelijk maar wij bouwen / tunen motoren voor de racerij en zit dus
redelijk dicht bij het vuur. Op de testbank zie je dat de range van een 602 veel breder is. Ik ben nu met de camper in
zuid frankrijk en tegen de bergen op sta ik echt van te kijken. Ik ga de meeste bergen gewoon met 100 naar boven.
Heb in totaal 2x naar de 3 moeten schakelen. De meeste in 4 en ook een hoop gewoon in z'n 5. Ik ben er zeer content mee.

Max snelheid is ongeveer 125. Dat rij ik er niet mee hoor. Ongeveer 110. Dan loopt hij ook het mooist.
Ik heb dan wel een bak met een overdrive gebruikt. Was bang dat de stap naar de 5 te groot zou worden maar dat
valt erg mee. Ik denk dat als ik nog een stapje grotere wielen zou plaatsen het nog wel zou kunnen.
Ga ik nog een keer proberen.

Maar nogmaals wat leo zegt klopt helemaal. Een 616 is een prima motor. Als je die goed aan het lopen hebt, blijft hij gaan.

Groet,

Jeroen
Stev
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2012, 20:16

Re: De OM616 van een L407D vervangen

Bericht door Stev »

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb hier erg veel aan. Zo rustigjes aan begint het me allemaal duidelijker te worden en begin ik steeds helderder voor me zien wat de voor -en nadelen zijn van de opties.

@Hans
Een duidelijke uitleg over de koeling van het blok, dank je wel! Er zijn eigenlijk geen redenen meer te vinden om iets anders te kiezen dan de OM602.940.
Als ik met dit blok in mijn bus op een lange reis ga neem ik gewoon een extra fan mee, een paar relaitjes en een extra temperatuursensor (+ dynamo, startmotor, buisjes, banden, etc). Zo te horen heb ik dan een erg degelijke vervanger gevonden.

@Jeroen
Zou de radiateur van een 310 passen in een dusseldorfer?
Ik begreep dat deze een tikje groter is dan het origneel wat in jouw 307 zat en dus extra koelkracht heeft. Als ik dat in de 407 pas, rijd ik met een gerust hart in juli door de Sahara een berg op (op een verharde weg dan).
Als de keuze gemaakt is zal ik het je zeker laten weten! Fotoos en tips kan ik altijd goed gebruiken.

@Ivo
Ik heb inderdaad de MB100 motor al een paar keer voorbij zien komen. Mijn bus heeft nog een oudere 65 PK motor en ik ben me wel bewust van het feit dat er iets niet helemaal in orde mee is.
Aangezien degene van wie ik de bus ge-orven heb niet lang geleden overleden is, heb ik zelf nog niet veel in de bus gereden. Hij heeft er zelf ongeveer een jaar niet echt in gereden vanwege het probleem met de motor. Hij wilde de motor gaan vervangen. Na het volledig roest vrij maken en opnieuw schilderen van de bus heeft hij niet veel tijd gehad om te besteden aan zijn bus.

@Leo
Ik weet dat de OM616 een hele goede motor is en wil ook helemaal niet hard gaan rijden. Daarnaast ben ik een relaxte chauffeur.
Ik wil graag het idee wat de vorige eigenaar ermee had op zo'n goede manier uitvoeren; het vervangen van de motor. Deze jongen was automonteur. Hij heeft de bus helemaal aangepakt en hij is nu zo goed als nieuw, op de motor na, deze wilde hij gaan vervangen en dat ga ik nu doen. Op een zo goed mogelijke manier met een zo degelijk mogelijke motor, zodat de bus zonder tussenkomst van al te veel bezoeken aan zanderige garages, de wereld over kan.
In ieder geval bedankt voor de insteek.


Dan heb ik nog de volgende vragen:
- Heeft er iemand informatie over het passen van de OM364 in een 407 en het gebruiken van de achteras en de cardanas van de 508?
- Ik heb begrepen dat er ook een OM602 versie is, met een elektronisch geregelde brandstof pomp (lees: computer). Dat wil ik niet. Heeft deze ook het typenummer OM602.940? In welk jaar is deze geintroduceerd en in welk type bus werden deze ingebouwd?


Groeten,

Stef
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: De OM616 van een L407D vervangen

Bericht door Leo »

Blijf ik nog wel nieuwsgierig WAAROM je bij warm weer maar 60km/uur kunt rijden. :roll:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten