Toevoegen van tweetaktolie aan diesel

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
desnor
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jul 2009, 13:44
Locatie: Bovensmilde

Toevoegen van tweetaktolie aan diesel

Bericht door desnor »

Toen deze bussen gemaakt werden was de diesel nog "vettig" ; je kon het zelfs voelen als je dieselolie over je handen kreeg.

Nu is de diesel veel schraler.

De brandstofpompen gaan daardoor meer lawaai en slijtage maken.

Ik voeg al een tijdje , net als velen, ook op buitenlandse sites, tweetaktolie in een verhouding van 1 liter tweetakt op 200 liter diesel toe.

De motor loopt rustiger ook bij een koude start en loopt ook zuiniger!

Probeer dat eens over een langere periode en ik hoor graag wat jullie resultaat is.

succes, Hans Geers
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Aceton en de 609.

Bericht door Leo »

Constant 1 : 200 toevoegen? :shock:

Is dat geen teipvautje?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Willem
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 jul 2012, 19:13

Re: Aceton en de 609.

Bericht door Willem »

:bye:

Ben ook begonnen met het toevoegen van 2 takt. Had wat gratis litertjes goeie olie liggen, dus :)
Ben benieuwd...
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Aceton en de 609.

Bericht door Leo »

Waarmee wil je dan gaan vergelijken Willem? Je hebt dat orgel toch maar pas?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Willem
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 jul 2012, 19:13

Re: Aceton en de 609.

Bericht door Willem »

Een echte vergelijking zal d'r bij mij niet in zitten idd. Ik heb die 72 pk om616 nog niet zo lang, en de oude 65 pk'r liep op rotte verstuivers en wat niet meer. Daarmee ben ik overigens nog wel in Slowakijke en later Italie geweest 8) In italie blies het ouwe torretje d'r laatste adem uit :cry:
Ben gewoon benieuwd hoe die er op loopt. Wat ik zei, ik heb gratis paar busjes goed spul liggen. En wat ik begrepen heb kan het geen kwaad, dus ja, dan maar gebruiken dat spul. Ik kan de vergelijking eventueel doen wanneer de olie op is. :wink:


Groeten,


Willem :D
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Aceton en de 609.

Bericht door Leo »

Tweetaktolie... Tjah...
Zelf gebruik ik het wanneer een verstuiver de neiging krijgt om na te druppelen (en dus een scherp geluid gaat veroorzaken), of in een mix met aceton en dan flink doortrappen om de APK-roetwaarde drastisch naar beneden te krijgen. :P

Maar de reden die De Snor opgeeft komt mij -om het beschaafd te zeggen- nogal onwaarschijnlijk voor.
Een brandstofpomp die herrie maakt IS al naar de gallemiezen. Tweetaktolie kan in dat geval hoogstens de executie wat uitstellen.
Wat de oorzaak dan is voor dat "verdwenen geluid?
Meest logisch zijn de verstuivers, en een iets vertraagde verbranding door de smeerolie. Wat betekent dat je verstuivers dus EIGENLIJK niet meer 100% zijn. Een kwaal waar helaas het grootste gedeelte van de oude busjes aan lijdt, gezien de rookwolken die je op iedere meeting kunt aanschouwen. :roll:

Al met al een lapmiddeltje wat al zo oud is als de dieselmotor.
Om dat nou constant te gaan toevoegen is niet het meest nuttige wat je kunt doen. Als er een verstuiver begint te pissen is het vroeg zat. Na 1 tank mix kan hij er dan weer een poosje tegen.

Wbt slijtage van inspuitpompen heb ik duidelijke ervaringen: Deze gaan nog steeds even lang mee als vroeger. Dat baseer ik niet op een paar campers die 99% van het jaar stil staan en condens in hun tank staan te verzamelen (water is de grootste moordenaar van inspuitpompen & verstuivers), maar op generatorsets die >300 etmaal per jaar draaien. Niets wijst er op dat daar de laatste jaren een merkbaar grotere slijtage van de IP's optreedt.


Voor de rest mag van mij iedereen elk produkt in zijn tank mieteren. Als je daar nou gelukkig van wordt... :)
Maar als je het hier op DbbL-autoriteit gaat aanbevelen, zou ik het op prijs stellen als je niet met een "technisch" verhaal komt dat nog harder rammelt dan een slooprijpe Hanomag...


Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Willem
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 jul 2012, 19:13

Re: Aceton en de 609.

Bericht door Willem »

Leo, klopt 't trouwens dat 'ie op 2takt wat zuiniger loopt en iets meer compressie heeft?
Dit had ik begrepen, al snap ik dat de minimale winst in liters diesel niet opwegen tegen relatief dure 2 takt olie. Maar goed, die ik heb liggen was gratis 8) :D


Alvast bedankt,


Willem :)
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Aceton en de 609.

Bericht door Leo »

Goeie vraag Willem. Hele goeie vraag zelfs, want uit zo'n stelling blijkt dat "men" op internet (te) vaak maar wat uit de nek zwetst.
Om het grootste gedeelte van de vraag te kunnen beantwoorden hoef je trouwens niet eens een groot techneut te zijn. Enig gezond boeren-logica is al voldoende.


De stelling is: Door toevoeging van tweetaktolie aan de brandstof krijgt een viertaktmotor meer compressie.

De stelling beweert dus dat:
a) de normale cilindersmering blijkbaar onvoldoende is om goede compressie te verkrijgen,
b) het oliepeil in de motor gaat stijgen,
c) de verstuiving van de brandstof zodanig belabberd is dat een grote hoeveelheid brandstof met de cilinderwand in aanraking komt.


Denk daar nou eens rustig over na, en schrijf je gedachten hieronder op. Vanzelfsprekend geldt dit voor iedere lezer.
Gewoon leuk, ff brainstormen over alweer zo'n wondermiddel waarvoor de internet-papegaaien de verkeerde argumenten gebruiken om het aan te prijzen. :P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: Toevoegen van tweetaktolie aan diesel

Bericht door scorpion »

volgens mij,

het enige dat echt helpt is toevoeging van lpg aan uw dieselblok.
maar zeker niet te veel :mrgreen:
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Toevoegen van tweetaktolie aan diesel

Bericht door Gino »

Ik had die verhalen over 2-takt olie ook gelezen. Ik heb dus voordat ik op vakantie ging een liter olie in de tank gegooid. De tank is 200 liter groot, dus dat meteen de juiste verhouding. Ik merkte dat de motor wat rustiger liep. Een verschil in trekkracht heb ik niet gemerkt. Over het verbruik kan ik niets zinnigs zeggen, omdat je dat over een aantal tankbeurten moet meten.

Bij de keer daarna had ik geen olie meer toegevoegd en ik moet zeggen dat ik geen verschil heb gemerkt. Wat ik wel zag is dat er iets minder rook uit de uitlaat kwam. Verder had ik de olie bij de Action gehaald.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Toevoegen van tweetaktolie aan diesel

Bericht door Admin »

Laten we eens een discussie opstarten of de olie van de Action méér rookt dan die van de Aldi... Uiteraard allebei bij oneigenlijk gebruik.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Willem
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 jul 2012, 19:13

Re: Toevoegen van tweetaktolie aan diesel

Bericht door Willem »

Altijd leuk... :D

Zoals ik met mijn logica dacht is het misschien wel zo dat een bepaalde brandstof (verhouding) meer compressie levert dan een ander. En zo is er wellicht ook een bepaalde brandstof samenstelling waar het torretje wat zuiniger op loopt, en misschien weer een ander (of dezelfde) waarmee die wat meer vermogen geeft, etc. etc.
Zo werkt het wellicht met de diesel van de pomp ook. Deze wordt zo goedkoop mogelijk gemaakt (daar het bedrijven zijn die voor winst werken) en dus kan het, naar mijn idee, best zo zijn dat een toevoeging van bijvoorbeeld een wat duurdere tweetakt olie, de diesel ietwat 'opwaardeert' wat weer bepaalde gevolgen heeft, (Wat ik hoorde zit 't verschil met dure en goedkope twaatakt olie 'm in het achterlaten van een residu :?: ). Het zijn misschien nuance verschillen en is ergens misschien mierenne... eeeh - liefhebberij :lol: Maar een verschil moet er toch wel zijn, niet :roll: :?:
Dit wil dan niet zeggen dat de 'standaard' 'diesel' rommel is waar je blok niet op draait, deze voldoet aan de eisen van de automobilist in de gemiddelde diesel huidig op de weg. Maar deze zal zo 'goedkoop' mogelijk gehouden worden en daarom waarschijnlijk niet 'optimale' prestaties geven. We willen ook geen tientje voor een liter diesel betalen :)
Werkelijke kennis heb ik er niet echt van, maar dit is wat mijn brainstorm doet :D :wink:
Nog wat weetjes, as food for thought: De diesel is ontworpen voor arachide olie. Winter en zomer diesel verschilt in samenstelling en denk aan de 'fuel save' 'more power' marketing diesel die ze tegenwoordig bij de pompen verkopen.

My two cents :D


Hasta Luego,


Willem
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Toevoegen van tweetaktolie aan diesel

Bericht door Frank.fjph »

Laat ik nou het idee hebben dat die special Diesel aan de pomp, hetzelfde is als onze forumleden doen die met aceton aan het mengen zijn.........

Rekensommetje om mijn achterdochtige geest mee lenig te houden:

bij 0,15% moet je 0,15 liter aceton bij 100 l diesel doen: laat dat eens een Euro kosten, wat wil zeggen een cent per liter diesel.

Kijk daar is de winst van de nieuwe diesel: 1 cent extra kosten en 5 cent extra winst voor onze oliemaatschallijen ( en 1/5 daarvan voor de staat). :roll: :roll: :roll:

Frank
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Toevoegen van tweetaktolie aan diesel

Bericht door De Rooie Reus »

Hoe zit het met zonnebloemolie, behalve dat die uitermate geschikt is om allioli van te maken?
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Toevoegen van tweetaktolie aan diesel

Bericht door Admin »

Zonnebloemolie (en andere plantaardige oliën) vormen als Pöl, PVO, PPO of hoe je het ook noemt, een alternatief voor dieselbrandstof. Afhankelijk van het klimaat en de eventuele mengverhouding met diesel is wel of geen voorverwarming nodig. Rijdt prima en geeft vrijwel geen roetuitstoot.

Voornaamste nadeel is dat het kookpunt veel hoger ligt dan dat van dieselbrandstof en dat onverbrande PPO in de smeerolie (niet onwaarschijnlijk bij een wat oudere motor) dus blijft zitten en de smerende werking nadeling beïnvloedt. En daarop is niemand uit.

Verder is - in elk geval in Duitsland - de prijs van Pöl met die van de diesel omhoog geschoten en is het nog nauwelijks zinvol (voor de portemonnee) om op zoek te gaan naar zonnebloem-, Raps- (=koolzaad-), soja- of een andere plantaardige olie.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Toevoegen van tweetaktolie aan diesel

Bericht door Leo »

@Willem: Een fraai lang antwoord, maar het gaat niet in op de punten abc van de stelling. :)

Gino schreef:Wat ik wel zag is dat er iets minder rook uit de uitlaat kwam.
Wat aansluit op wat ik schreef over de verstuivers (en over rokende bussies..:P ).

scorpion schreef:volgens mij, het enige dat echt helpt is toevoeging van lpg aan uw dieselblok.
Maar zeker niet te veel :mrgreen:
Daar hebben we het jaren geleden al uitgebreid over gehad. :roll:
Leuk speelgoed, maar met je campertje krijg je de investering er nooit uit.
De meeste internetaanbieders van dat spul zwetsen trouwens nog steeds (diesel-technisch) uit hun nek...

Admin schreef:Laten we eens een discussie opstarten of de olie van de Action méér rookt dan die van de Aldi... Uiteraard allebei bij oneigenlijk gebruik.
Je moet niet zo vaak op Camperforum lezen... :mrgreen:


Het punt is dat ik vrijwel iedere "It's amááázing"-claim van de 2t-olie toevoegers kan weerleggen, of op z'n minst uitleggen dat ze naar het verkeerde onderdeel kijken en/of niet snappen hoe een dieselmotor werkt. En dus in principe uit hun nek zwetsen, een eigenschap die je op internet wel vaker tegen komt...
Alleen kost me dat weer nachten werk om het op een dummie-wijze te noteren, en ik vraag me af of dat hier de moeite nog wel waard is.

Daarom wilde ik deze keer de bewijslast eens omdraaien: Kom nou eens met een fatsoenlijke (diesel-technische) onderbouwing waarom die toevoeging zo fantastisch zou zijn. En hoe dat dan precies werkt, en waarom.
Als vooraanstaand lid van de Technische Commissie van Dubbellucht moet dat voor DeSnor toch een eitje zijn?


Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
GerardH
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mei 2009, 14:52
Contacteer:

Re: Toevoegen van tweetaktolie aan diesel

Bericht door GerardH »

Een eitje produceren is een kiepkarwei...en een vrouwelijk product, moeilijk, moeilijk, moeilijk....
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Toevoegen van tweetaktolie aan diesel

Bericht door Maxer »

Admin schreef:Laten we eens een discussie opstarten of de olie van de Action méér rookt dan die van de Aldi... Uiteraard allebei bij oneigenlijk gebruik.
Jaja. toen ik dat onder ogen kreeg viel ik van mijn stoel van het lachen. Hoe bedenkt iemand dat . . :lol: :lol: :mrgreen:
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Toevoegen van tweetaktolie aan diesel

Bericht door karogegro »

Het enigste wat ik kan bedenken (met m'n boeren verstand ) is dat het toevoegen van een snufje olie, de tegenwoordige "schrale " diesel wat vettiger maakt, en daarmee de pomperij en verstuiverij een beetje smeert. Meer kan ik niet bedenken :?
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Toevoegen van tweetaktolie aan diesel

Bericht door Leo »

Maar IS die diesel wel schraler geworden Toine? Of is dat weer zo'n aanname die iedereen napraat?
Ik stink al zo'n kleine 40 jaar naar dat spul, maar kan me niet heugen dat het vroeger vetter was.
Op de stenen laat het in ieder geval nog steeds dezelfde vlekken na... 8)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Toevoegen van tweetaktolie aan diesel

Bericht door Admin »

Leo schreef:Op de stenen laat het in ieder geval nog steeds dezelfde vlekken na... 8)
Ga je mond spoelen! (Màg, maar hoeft niet met diesel.)
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Toevoegen van tweetaktolie aan diesel

Bericht door Leo »

Afbeelding
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Toevoegen van tweetaktolie aan diesel

Bericht door karogegro »

Als ik de publicatie's in de media moet geloven, en volgens mij mag je toch " aannemen " dat wat er geschreven is minimaal een weergave is van wat er globaal besloten wordt, neem bijv. Kyoto, of hoe dat gat ook mogen heten, de emissie normen beduidend aangescherpt zijn. Dat zal, uitgaande van mijn boeren verstand, niet anders kunnen betekenen dat ook de samenstelling van de fossiele brandstoffen die wij gebruiken is verandert. Ik kan mij nog een item in eoa nieuwsrubriek herinneren, waarin een pechhulp monteur van de ANWB helemaal gallisch werdt van het aantal pech gevallen dat enorm gestegen was, agv vastgelopen injectie systemen. Meestal werdt het probleem opgelost met een tikje van de hamer tegen de betreffende injector. Oorzaak volgens de goede man " het schraler worden van de brandstof, met voornaamste boosdoener het minder worden of ontbreken van zwavel." Dus als ik lieg, lieg ik in commisie. Tegelijk kan ik me dan voorstellen dat wat er gemorst wordt meurt naar diesel, vlekken achter laat als diesel en " smaakt " als diesel ook diesel is, maar wat in samenstelling toch anders is.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Toevoegen van tweetaktolie aan diesel

Bericht door paulv »

Helaas (voor mij :mrgreen: ) is de samenstelling van diesel in Frankrijk veranderd, er zit nu 5% biodiesel in.
Behalve motoren vinden bacteriën (samen met wat condens water) dat biezonder lekker.
Dit resulteerde in een zwarte blubberachtige substantie in mijn filter.

Geen nood, Grotemar 82 toegevoegd, effe afwachten, misschien op tijd ingegrepen :roll: .

Koste wel € 52/l :cry: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Aceton en de 609.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Rammelende Hanomag? Gaan we schelden?? :P

1:200 lijkt me inderdaad overdadig! Ik doe zo'n 1:1000 en zelfs dan kan het denk ik nog wel minder.

Yep, ik ben dus ook zo'n 2t-menger. Vermogenswinst heb ik nog nooit wat van gemerkt... :mrgreen:

Ik meng alleen op advies van de brandstofpompenreparateur bij, hoewel het rationeel gezien onzin is denk ik dan. En ook hier komt het zwavel-argument bovendrijven. Of het zo is? Ik heb de specs van de diesel van 30 jaar geleden en die van nu er niet naast gepakt, maar deze beste man vertelde me dat het type pomp wat ik heb een X aantal kilometers meegaat en dan versleten is. Verwachtte levensduur heet dat. Dat loopt dan wel in de tonnen.

Dus stel dat ik 10.000km per jaar rijd (in mijn dromen) is het laatste onderdeel wat nog functioneert, als de rest al vergaan en eraf gevallen of geroest is, die pomp, zelfs als je er niks aan zou doen of mengen.

Voorlopig staat het hok op stal, waar vocht en roest inderdaad veel grotere vijanden zijn. Misschien bij de laatste tank ter conservering toevoegen voor hij op stal gaat zou nog kunnen wellicht. Roest en vocht zijn 2 van de 4 pompen die ik heb aan overleden, 1 rijd ik nu mee, en de laatste is inderdaad gewoon opgereden en compleet versleten...

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 2 gasten