230V automaten gebruiken als 12/24V zekering

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

230V automaten gebruiken als 12/24V zekering

Bericht door paulv »

In plaats van 24V zekeringen voor het woongedeelte wilde ik gewone 230V automaatjes gebruiken.
Gewoon omdat ik dat leuk vind :mrgreen: (Standaard zitter er ook 24V automaatjes in de bus).

Automaatjes en de bijbehorende kastjes zijn niet duur in Frankrijk, een automaatje heb je al voor iets meer dan € 3,-.
Zoveel heb ik er toch ook niet nodig :wink: .

Nu las ik bij de eigenschappen van Häger automaatjes http://tinyurl.com/4ub5ylo dat dat kan, of zie ik iets over het hoofd?

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 230V automaten gebruiken als 12/24V zekering

Bericht door Leo »

Dat kan, zolang je maar een type neemt die gelijkstroom slikt. In je link is er wat dat betreft keuze zat.
Maar dat wist je al. :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 230V automaten gebruiken als 12/24V zekering

Bericht door Frank.fjph »

Het moet best werken, ik heb bij de boot van broer hetzelfde gedaan, en automaten van 32A tot 5 A gebruikt.
Volgens mijn info van toen werkt het ook met DC.
Ik heb toen ander merk dan Hager genomen dat de helft kostte.

Wat mijn eigen idee is , dat je niet met die automaat moet gaan schakelen, zeker niet belast, omdat voor DC je een veel snellere schakelaar nodig hebt ivm de vlamboog die getrokken wordt.

Frank
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 230V automaten gebruiken als 12/24V zekering

Bericht door paulv »

Dat van die vlamboog had ik ook al gelezen, maar hoe vaak schakel je nou met zo'n ding?
Ik was natuurlijk ook niet van plan die Häger te kopen, meer iets zoals dit (ook in andere waardes):

http://www.bricorama.fr/protection-modu ... r1069.html

Natuurlijk ook leuk voor de 230V installatie :lol: .

Goeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 230V automaten gebruiken als 12/24V zekering

Bericht door Leo »

Vlambogen? Het zal allemaal wel (met aansprakelijkheidsrisico te maken hebben. In een tijd waar 1 zomers onweersbuitje NOODWEER wordt genoemd, twee zomerse onweersbuitjes voor EXTREEM noodweer zorgen, en drie buitjes een onomkeerbare klimaatcatastrofe heet te zijn, kun je jezelf als fabrikant niet genoeg indekken tegen claims van geldbeluste idioten.)...

Vroegah als jong doch onbesuisd massienissie voer ome Leo op scheepies met 110 & 220 Volt gelijkstroom-installaties. Niet van dat kinderachtige gedoe met 20 Ampértjes max en een accu waar je nog geen lelijke eend mee kunt laten hikken, maar met vermogens waar dikke achtilinders jankend van door de knieën gingen als een stel arabische kraandrijvers hun onvermogen tot nadenken weer eens ten toon spreidde en de scheepskranen tot stinkends toe mishandelden.

En raad eens? Alles tot 60A/110V en 40A/220V schakelde je zowiezo direct met een automaat. Zo nu en dan fikte er wel eens eentje uit, maar dat mag ook wel na +20 jaar trouwe dienst in een zout milieu.
Om nou te zeggen dat die ouwe automaten speciaal waren? Blijkbaar niet echt, want de uitgefikten werden vervangen door standaard reut die je overal op de wal tegenkomt. En die voldeden ook heel best als schakelaar van "klein" grut.

Ik zou me alvast niet druk maken om een vlamboogje meer of minder. Zéker niet bij de paar Amps die camperaars er gewoonlijk mee schakelen.
En al helemáál niet bij deze -ongetwijfeld naar Haagse normen aangepaste- aanschafprijzen... :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 230V automaten gebruiken als 12/24V zekering

Bericht door Frank.fjph »

Kijk dat is nou nuttige praktijkinfo Paul, daar kun je wat mee, zelfs gewoon schakelen maar met die dingen...
:idea: :idea:
Dit soort tests doet met de huidige generatie niet meer....

Volgens mijn info had ik deze (zie link)automaatjes gekozen, uiteraard enkelpolige, waar je voor ca 1,= een rail bij kan kopen om aan de voedingskant alle automaatjes door te verbinden.


https://shop.hagemeyer.nl/eti-2121712-a ... on.raction
Mij staat bij dat ik er nog 30% korting op had.

Frank
Laatst gewijzigd door Frank.fjph op 16 aug 2012, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 230V automaten gebruiken als 12/24V zekering

Bericht door paulv »

Natuurlijk ook leuk, maar bijna 4x duurder :z .

Ik hang er wel een rookmeldertje van de Action boven, destijds € 2,49, misscien nu ook nog wel :bye: .

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 16 aug 2012, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 230V automaten gebruiken als 12/24V zekering

Bericht door Admin »

Hoera, Leo's Literaire Lezingen-seizoen is weer begonnen!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: 230V automaten gebruiken als 12/24V zekering

Bericht door vanhooltje »

SSSttt ernst anders houd ie er direct weer mee op :mrgreen: :lol:

En ja die dingen kan je ook voor gelijkstroom gebruiken, ik had ze ook in mijn dukato :up: . Werkt prima en je kan er gerust mee schakelen, zo veel amp staat er niet achter. Ik had ze er in gedaan omdat ik dat geklier met die onnozele steekzekering kastjes beu was met die schoentjes en ook omdat de aanvoer zijde niet door gekoppeld waren. Wat een geklier is dat. :z
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten