Popnagel gaten leger ambulance conserveren

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Popnagel gaten leger ambulance conserveren

Bericht door Yoni »

Zoals de meeste mensen wel weten hebben alle leger ambulances van die clips zitten voor verduister gordijnen.
Helaas zijn de gebruikte popnagels niet waterdicht en komt er hier en daar roest dus gaan ze er allemaal preventief af.
Het zijn gelukkig maar 28 clips met zn totaal 56 popnagels :(
Bij een vriend is bij een spuiter alles uitgeboord maar toch komt er weer roest terug in de gaatjes.
Mijn vraag is wat is de beste behandeling om ze dicht te krijgen?
Ik kan helaas niet met glasmatjes aan de achterkant komen..
ik zou ook de gaten uit kunnen boren behandelen primen en gas / waterdichte popnagels er in en weer opnieuw spuiten maar popnageks genieten niet de voorkeur!

Wie heeft hier ervaring mee?

Gr. Yoni
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Popnagel gaten leger ambulance conserveren

Bericht door paulv »

Je zou eerst moeten kijken waar die "roest" vandaan komt.
In mijn ogen heb jij drie mogelijke oorzaken van corrosie bij die popnagels, vocht van buiten, vocht van binnen (condens) en (versterkt door vocht) contact corrosie tussen het aluminium en de stalen carrosserie. Met kunststof popnagels ben van alle problemen af.

Ik weet niet of die popnagels een functie hebben, zo niet, zou je die gaten kunnen dichten met van die kunststof carrosserie/bekleding clips. Dot lijm of zo iets achter de kop en vastdrukken maar :up: .

Groeten, Paul
IMG_5807.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bezoek altijd welkom!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Popnagel gaten leger ambulance conserveren

Bericht door Yoni »

Paul,

De roest komt onder de clips vandaan dus tussen de clips en het plaatwerk roest het.
Op een plek van binnen uit omdat de popnagels niet waterdicht zijn die ze gebruikt hebben :z

Het is nu maar op 3 van de clips aan het opkomen maar de rest zal dan wel gaan volgen is mij ervaring.
Aangezien we toch overwegen om volgend jaar de bus opnieuw te gaan spuiten wil ik deze plekjes gaan behandelen voor ik er nieuwe stukjes in moet gaan lassen.

op een plek heeft het voor lekkage in de schuifdeur gezorgd waardoor er een stukje aan het "rotten" is.

Gr!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Popnagel gaten leger ambulance conserveren

Bericht door paulv »

Als je de gaatjes niet wilt bedekken met kunststof "kapjes" zul je ze dicht moeten lassen/solderen, glad slijpen, plamuren en spuiten.
In mijn ogen veel meer werk, hoewel Leo dat misschien anders ziet :wink: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Popnagel gaten leger ambulance conserveren

Bericht door Arno Z »

Yoni,

In mijn bus is er ook een veelvuldigheid aan gaten geboord ivm het laboratorium dat er vroeger ingebouwd zit. Nu ik midden in mijn restauratie zit las ik ze allemaal dicht.

Dit doen we samen, de ene houdt aan de achterkant (indien goed genoeg bereikbaar) een (ik dacht) messing hoeklijn. Deze voert -overtollige- warmte af en voorkomt dat de las in het gat valt. Daarna de las vlakken en behandelen tegen roest. Als je er vanaf achter niet goed genoeg bij kan dan iets voorzichtiger opvullen.

Zaken als glasmatjes zijn naar mijn mening manieren om de roestschade te 'verhullen'. Het roest lekker verder alleen zie je het niet.

Mijn insteek in jouw situatie zou zijn: Nu popnagels uitboren en de gaten behandelen (owatrol, ipx 3 of ipx 5 of iets vergelijkbaars) en volgend jaar, voorafgaat aan het spuitwerk, dichtlassen. ivm galvanische werking zou ik de popnagels niet laten zitten.

Arno
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: Popnagel gaten leger ambulance conserveren

Bericht door bancras »

De clips en popnagels zijn van roestvrij staal en dat op een stalen carrosserie en in een vochtige omgeving is niet ideaal. Bij mijn 609 zijn alle popnagels met transparante kit afgedicht. Ik heb nog eens gekeken maar kan geen roest ontdekken, toch denk ik er over om de popnagels uit te boren en de gaten met kunststof pluggen in de carrosseriekleur af te dichten. Bij mijn 609 zijn ook alle carrosserienaden afgekit met zwarte kit. Of dit van fabriekswege is gedaan of dat de soldaten toch niets te doen hadden en hun best hebben gedaan op mijn auto, dat weet ik niet. Groeten, Bob.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Popnagel gaten leger ambulance conserveren

Bericht door Yoni »

Deze clips en nagels zijn gelukkig niet van RVS dan hadden er gaten gezeten in de plaats van clips.
Je verbaasd je hoe hard dat op elkaar inteerd..

Bob, ik weet niet hoe het precies bij jou zit maar bij ons zitten de clips "verzonken" in de lak lagen dus moet ook nog wat opgesmeerd worden zou ik voor de plastic pluggen willen gaan.
Volgend jaar word het waarschijnlijk toch een heel nieuw jasje spuiten dus ga deze winter maar rustig gaatjes dicht lassen.

Onze naden zijn inderdaad ook met zwarte carrosserie kit afgewerkt maar en dat is waarschijnlijk omdat het materiaal nog al werkt,
de kit is nog in tact maar de verf is in het midden gescheurd.
Ik heb ook opgemerkt dat het zwarte rubber dat het schuifdeur scharnier afdicht lekt en recht daar onder wat krokant lakwerk vormt :(
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: Popnagel gaten leger ambulance conserveren

Bericht door bancras »

Bij mijn auto zitten de clips boven op de verflaag; na het aanbrengen van de clips is de auto niet meer geverfd. De clips zien er uit alsof het roestvrij staal is, ze roesten niet en ze zijn ook niet magnetisch. Als het geen roestvrij staal is wat is het dan wel? Verschillende materialen zullen elkaar niet snel aantasten als ze in een droge omgeving staan. En de ziekenauto's hebben altijd binnen gestaan. Pas in een vochtige omgeving kan het snel gaan roesten. Hoewel, mijn auto staat al 4 jaar buiten en ik kan nog geen roest ontdekken. Groeten, Bob.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Popnagel gaten leger ambulance conserveren

Bericht door winand »

Je zegt dat je er aan de binnenkant niet bij kunt, zit er isolatiemateriaal in de wand?
Ga dan niet zomaar lassen, je bus staat zo in de hens! :shock:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Popnagel gaten leger ambulance conserveren

Bericht door Yoni »

kan ik ook niet, het zit overal in de uiterste hoekjes van de portieren en ramen en dat zijn de plekken waar enkel een plaatje ontdreuning in het midden zit.
En de rest van de bus is voorzien van niet brandbare isolatie maar daar hoeft niet gelast te worden ;)
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Popnagel gaten leger ambulance conserveren

Bericht door Grenzgenger »

Ik heb dezelfde bus en na het uitboren van de popnagels heb ik de gaatjes met menie behandeld.

Daarna de gaten dicht geplamuurd met een glasvezelplamuur, schuren en in de primer gespoten.

De grotere gaten van het rode kruis lamje in het midden en de gaten van de zwaailichten heb ik gedicht door aan de achterzijde een polyestermatje te verlijmen.

De bus is 3 jaar geleden gespoten en ik heb tot op heden nergens roest. In totaal waren het iets van 76 gaatjes!

Groet Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: Popnagel gaten leger ambulance conserveren

Bericht door Evan »

Ik heb ooit bij een vriend zijn ambu-508 alle gaatjes dichtgelast. Geen brandende isolatie gehad. Blijkbaar is dat vrij brand/vonk bestendig. De originele isolatie/inbouw zat er nog in nml.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast