Pagina 1 van 1

Motor van 508 wil niet stationair blijven lopen.

Geplaatst: 22 aug 2012, 21:17
door de Haan
Ik heb een MB 508 met een OM 314 motor.
De motor wil niet stationair blijven lopen.
Ik vermoed dat de stop/regelknop niet in orde is.
Met de knop kan ik het toerental van de motor niet meer regelen, zodat je, als je het gaspedaal loslaat de motor uitgaat.
Wat is er waarschijnlijk kapot?

Re: Motor van 508 wil niet stationair blijven lopen.

Geplaatst: 22 aug 2012, 23:26
door vanhooltje
kabel die aan je knop vast zit/zat is los. :z

Re: Motor van 508 wil niet stationair blijven lopen.

Geplaatst: 22 aug 2012, 23:35
door de Haan
Is het zonder onderdelen te repareren?

Re: Motor van 508 wil niet stationair blijven lopen.

Geplaatst: 22 aug 2012, 23:42
door vanhooltje
Ik weet dat dit vaak de oorzaak is van dit probleem (hier gelezen, zo steek je wat op :D ) Maar weet niet meer hoe je dit moet repareren :oops: Ben geen MB man, het antwoord moet ik je schuldig blijven. Of zoek funktie gebruiken, maar er zitten hier best mensen die daar het antwoord op weten :up:

Re: Motor van 508 wil niet stationair blijven lopen.

Geplaatst: 22 aug 2012, 23:49
door Frank.fjph
Zeker even zoeken, er is meer over geschreven.

Wat ik weet uit ervaring weet is dat ook in de draaiknop de kabel kan losgaan, en repareren is dan voor de pure hobbyist.
Nieuwe bestellen bij de Mercedes dealer is voor ca 60 Euro ook een alternatief.

Heb je geluk dan is het tonnetje onder aan de kabel uit het handle van het gasstangmechanisme geschoten en met wat buigen weer er in te prutsen......


FraNK

Re: Motor van 508 wil niet stationair blijven lopen.

Geplaatst: 24 aug 2012, 22:27
door winand
Kan vaak gerepareerd worden met beetje vernuft zonder materiaal van de dealer.

Zie volgende pagina:

http://508.winand.nl/?p=42

Meestal breekt het onderste stukkie binnenkabel af. De buitenkabel wat korter knippen zodat de de binnenkabel wat 'langer' naar buiten komt doet de trick dan.
Staat de buitenkabel al helemaal strak, dan creatief denken;

Ik heb eenmaal op een zondag (alle winkels dicht) een remkabel van een fiets gehaald en zo de handgaskabel gerepareerd.
Het blokje moest ik wel wat kleiner slijpen voordat het in het knopje paste.

Afbeelding
Orginele fietsremkabel en de bijgeslepen versie..

Een andere manier die ik gebruikte voordat de kabel ECHT te kort werd is om een beugeltje op de hefboom te lassen waardoor ie de binnenkabel wat hoger kan vastpakken:

Afbeelding

Ik heb ooit ook het knopje zelf vervangen door een knopje uit een kurzhauber. Verschil is kunstof tegenover metaal:

Afbeelding
Kunstof knopje uit de Hanomag, afdekplaatje zet gefelst..

Afbeelding
Knopje uit Kurzhauber, degelijk in metaal uitgevoerd, afdekplaatje niet gefelst.

Bovenstaande knopjes betreffen niet de "indrukken=uit" knop van de latere 508-en(!)

Re: Motor van 508 wil niet stationair blijven lopen.

Geplaatst: 25 aug 2012, 10:55
door Frank.fjph
Als ik de vraagstelling goed lees heeft ie dus zo'n andere knop..... :shock: :roll: :cry:

Overigens zijn daar ook vergelijkbare opties mee te doen, alleen in de knop zelf wordt het iets lastiger, die metalen knoppen kwamen ook uit de oudere mercedessen (PKW) als de 170D en de 180D

Frank

Re: Motor van 508 wil niet stationair blijven lopen.

Geplaatst: 27 aug 2012, 15:41
door DVIII
pas nog een serieuze oplossing gemaakt . de knop doorboren en een normale bromfietskabel invoeren , tonnetje op het eind en klaar is kees ! ( en altijd voor 1/60 ste van de prijs te repareren)

Re: Motor van 508 wil niet stationair blijven lopen.

Geplaatst: 23 nov 2012, 12:05
door de Haan
De knop is gerepareerd, heb er nieuw in moeten zetten.
De knop in het dashboard was kapot en is niet te repareren.

Iederéén bedankt voor de idéen.