Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

(voorheen bekend als Wegenbelasting)
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door Hugo »

Vandaag gebeld met de RDW, inderdaad, als je b.v. de tafel en het matras weghaalt is het geen camper meer en kan de camper teruggekeurd worden tot vrachtwagen.
Wat hier nou weer voor negatieve dingen aan vast zitten ?
b.v. de tol in Zwitserland.
Wie weet nog meer?
Gr Hugo
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door paulv »

Dat RDW gedeelte is maar de helft van het verhaal, de Belastingdienst moet het ook nog goed vinden.
Dan krijg je de verzekering nog, wat wordt de premie? en wie wilt hen verzekeren? voor hoeveel personen is hij verzekerd? en is het gebruik als camper ook verzekerd?
Wat gebeurt er als je je "vrachtauto" weer als camper inricht en je wordt aangehouden of je krijgt een ongeluk?

Probeer eerst op deze vragen een goed antwoord te krijgen voor je de stap tot omkeuren neemt :?: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door Maxer »

Ik zie nog niet zo snel bij een ongeval de bd uitrukken. Dat heeft allemaal niets met de inrichting te maken. Qua verzekering veranderd er bij mij niets, is alleen een papieren wijziging. Foto's insturen naar de bd is alleen van toepassing bij aanvraag kwarttarief, niet bij wijziging naar gesloten wagen. Zo ja heb ik wel een foto van mijn lege bus, haha.
Tja, het hoeft allemaal niet maar wat dan? Acht jaar schorsen, is dat een idee? Dacht het niet en €330 per maand is ook geen alternatief. Natuurlijk kan ik hem voor de oudijzerprijs verkopen maar dan neem ik die gok liever. Wie niet waagt . .
Gebruikersavatar
setrabus
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 sep 2011, 20:13

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door setrabus »

PaulV schreef:Dat RDW gedeelte is maar de helft van het verhaal, de Belastingdienst moet het ook nog goed vinden.
Dan krijg je de verzekering nog, wat wordt de premie? en wie wilt hen verzekeren? voor hoeveel personen is hij verzekerd? en is het gebruik als camper ook verzekerd?
Wat gebeurt er als je je "vrachtauto" weer als camper inricht en je wordt aangehouden of je krijgt een ongeluk?

Probeer eerst op deze vragen een goed antwoord te krijgen voor je de stap tot omkeuren neemt :?: .
paul je ziet het allemaal wel donker in !?
maar als je al een tijdje belastingvrij hebt gereden en er zelfs een brief van hebt gehad van de belastingdienst dan kun je toch wel voorstellen dat mensen met grote en zware campers een weg gaan zoeken om zo gunstig mogelijk van je geld af te komen?
zie het als een spel met spelregels ,als iedereen zich aan de regels houdt wordt het spel eerlijk gespeeld, maar nu verander jij de regels ten gunste van jezelf ! dan gaan jou mede spelgenoten toch ook een manier zoeken om het voor hen gunstiger te maken ?.zodat jij niet alleen profiteert!!
sterkte en gr Setrabus
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door paulv »

Natuurlijk moet je het allemaal zelf weten, ik wijs alleen maar op de risico's en dat je de eventuele gevolgen goed moet kennen en kunnen inschatten. Het zit allemaal in een vaag schemergebied.

De afweging en keuze maak je daarna zelf.

@setrabus, Ik begrijp het allemaal wel, helaas heeft de scheidsrechter de spelregels veranderd en moet iedereen zich aan de nieuwe spelregels houden. Valsspelen wordt bestraft, ook al vind jij dat het onterecht is. Dus truckjes uithalen en hopen dat de scheidsrechter die niet ziet is geen fijne oplossing.


Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
espagne5
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 dec 2013, 15:46

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door espagne5 »

:OO: :OO: :OO: sluit me bij paulv aan
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door Leo »

Een onbetrouwbare overheid vraagt om creatieve onderdanen.

Laat Nico toch zijn gang gaan.
Hij probeert tenminste iets.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door paulv »

Ik vind het prima wat Nico doet, laat dat duidelijk zijn.
Dat er misschien risico's aan verbonden zijn weet hij ook, ook prima.
Als anderen dat dan ook willen doen, ook prima.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door Maxer »

Als wij in april voor minimaal 2 maanden vertrekken naar Bosnië, Kroatië en Italië heb ik zoiets als: "zo, dat kunnen ze me niet meer afnemen", hahaha :wave: En voor de rest; den Haag :down: een dikke vinger . . :WTF:
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door Yoni »

Na in september mrb vrij te zijn geworden heb ook ik de nota weer ontvangen van onze blauwe vrienden
200 Euro per kwartaal voor een voertuig wat 3 keer paar jaar op de weg komt waarvan 1 voor de apk en de andere op vakantie buiten NL
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik kan het nergens vinden, maar heb ook een aanslag ontvangen voor mijn BMW motorfiets uit mei 1974. Ik moet voor de "overgangsregeling" 28 euro per jaar betalen. Allemaal prima (of eigenlijk helemaal niet!!!), maar moet ik nu nog zelf het "blijvend belastingvrij" aanvragen na mei 2014, of gaat dat vanzelf?

Ik heb die hele site van de Belastingdienst al uitgespit, maar kan dit nergens vinden.
Iemand een hint?

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door GerardM »

Opzoeken die brief en bezwaar maken, je hebt daar zes weken voor na dagtekening van die brief.

Succes !

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door De Rooie Reus »

Ik dacht dat de overgangsregeling voor motorfietsen eveneens € 120/jaar is. Is er misschien al rekening gehouden met een vrijstelling op het moment van 40e verjaardag? Je zou om 8.00 uur even het informatiepunt kunnen bellen.

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door jooph »

Ga er maar vanuit dat binnen 10 jaar de regeling anders gaat worden.

Persoonlijk denk ik aan een soort van kilometerheffing op den duur.


Joop
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door GerardM »

Het lijkt me vooral zaak om steeds bezwaar te maken als je een blauwe brief krijgt. Ik heb gisteravond mijn derde bezwaarschrift ingediend; op de eerste twee overigens geen enkele response gehad. Weekers is wel gesneuveld maar dat betekent niet dat de Belastingdienst ineens alles op orde heeft.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door De Rooie Reus »

Gerard, misschien kun je ze op het moment dat het aan de orde is, in gebreke stellen:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... gsom_eisen
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

@Gerard: uiteraard, maar dan moet je evengoed wel betalen en omdat mei nogal snel komt was ik er wel nieuwschierig naar.

@Martin: al een paar keer geprobeerd te bellen, en zowaar kwam ik er na een half uur wachten nu voor de verandering eens doorheen. Volgens de dame van de telefoon geldt de overgangsregeling voor het hele jaar, en krijg je volgend jaar hetzij weer een nieuwe aanslag voor een jaar, hetzij een vrijstellingsbrief. Het zou dus automatisch moeten gaan, maar als je toch een aanslag krijgt moet je weer bellen. Als je niet meedoet met de overgangsregeling betaal je per kwartaal, en omdat mei anderhalf kwartaal is zou je dus meer betalen. En in de winter rij ik er toch niet mee, dus dat maakt ook niet uit in mijn geval.

Overigens is die 120€ per jaar een maximumtarief, voor een motor of heel lichte auto (2CV of Mini?) is het minder. Volgens de brief is die 28€ een kwart van de regulier verschuldigde belasting. Dat klopt wel ongeveer, voor de andere motor betaalde ik voorheen even ruim 100€ per jaar.

Gelijk maar even betaald en bezwaar gemaakt :)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door GerardM »

Dank Martin, ga ik zeker doen. Het verhaal gaat al mank op het eerste punt, want van die eerste twee bezwaren heb ik nog niet eens een ontvangstbevestiging gekregen....

Het blijft een paranoia wereldje, als je belt met de Belastingtelefoon krijg je altijd vriendelijke mensen die je volledig in het gelijk stellen aan de lijn. De papieren die daaruit voortvloeien echter laten steeds het omgekeerde beeld zien.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Het kan toeval zijn, maar een paar dagen na mijn telefoontje met de Belastingdienst kreeg ik een brief dat mijn BMW binnenkort belastingvrij wordt omdat hij 40 jaar wordt.

Oh ja, en je krijgt als je van de overgangsregeling gebruikt maakt(e), geen geld terug omdat je voertuig na een paar maanden alweer belastingvrij wordt. Leuk als je een voertuig met een toelating op 2 januari hebt ofzo. ;)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door DVIII »

verneukter kunnen ze het niet maken !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door GerardM »

Weer een leuke; vandaag een TERUGGAAF MRB gekregen. En die had ik nog niet eens betaald; alleen maar bezwaar gemaakt (3x).
Eens aankijken of er ook een verklarende brief gaat komen, en anders maar weer bellen met de vriendelijke mensen van De Belastingdienst.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door vanhooltje »

Wat ben ik blij dat vanHooltje net de 40 is gepasseerd, dat geklier met die belasting dienst :down:
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Haha, geen wonder dat ik er steeds niet door kwam. Die mensen zijn de hele tijd met de zaak van Gerard bezig! :lol:

Om te vieren dat ik 28 euro mrb betaald heb vanmiddag de BMW gelijk weer eens de sporen gegeven. De nieuwe achterband en gereviseerde remmen doen wonderen voor het rijgedrag. De tankbeurt (98 octaan) na afloop was duurder als de mrb voor een jaar... :roll:
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door Arno Z »

Gelukkig is de aanvraag Kampeerauto regeling goedgekeurd. Op basis van een paar oude vakantie foto's. Gisteren voor het eerst sinds de kerst weer tijd gehad om aan de bus te werken. Als het allemaal wil meezitten dit jaar september er weer mee op vakantie!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door Anton »

Hoi,

Op visite bij de belasting:

Beste A,

Mondeling gehoord worden, u toch ook?
De laatste dagen ontvangen we dagelijks tientallen reacties van liefhebbers die een bevestigingsbrief hebben ontvangen van hun bezwaarschrift. Opmerkelijk hierin is dat deze brieven veelal gedateerd zijn. Naast de - gedateerde - bevestiging van ontvangst, wordt in deze brief ook de mogelijkheid genoemd om mondeling gehoord te worden. Dit betekent dat u in de gelegenheid wordt gesteld om uw bezwaar mondeling toe te lichten bij de belastingdienst. Wij verzoeken u om gebruik te maken van deze prachtige gelegenheid om uw bezwaren kenbaar te maken! Met behulp van deze mondelinge toelichting is dit dè kans voor u om uw persoonlijke verhaal en ongenoegen toe te lichten aan de belastingdienst.

Op moment van schrijven is nog onduidelijk hoe je aan kan geven gehoord te willen worden. Dit zijn wij momenteel aan het uitzoeken. Voordat u aan tafel schuift bij de belastingdienst dient u zich goed voor te bereiden, ook hier komen we snel op terug met een instructie.

Wanneer er meer duidelijkheid is over hoe men in aanmerking kan komen voor deze mondelinge toelichting, de tips ter voorbereiding en over de gedateerde datum zullen we u hier spoedig over berichten.


In de volgende video kunt u alles nog even rustig terugkijken:
https://www.vrijstellingoldtimer.nl/nie ... -te-worden


Met vriendelijke groet,


Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten