Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

GerardH
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mei 2009, 14:52
Contacteer:

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door GerardH »

gewoon lekker isoleren met x-trem, hebben wij ook gedaan en waarom alles zo luchtdicht maken? Laat de boel maar een beetje ventileren. Na 20 jaar glaswol, was er geen spat vocht, laat staan roest te zien. En die koude bruggen vallen best wel mee, de grootste is je voorruit.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door Hanomaad »

Nouja mijn isolatie wordt dus tweeledig. Armaflex als eerste laag en dan heb ik nog 30-40mm te vullen met iets anders.

Ik heb toch weer wat mooiers gevonden als tweede laag isolatie: geperst vlokkenschuim, oftewel "polypress".

http://www.polypress.nl/13-160-kgm3
http://www.zilenz.nl/absorptiemateriaal ... m-160-40mm

Deze versie is 160 kg de kuub. Lekker zwaar dus. Dat zal veel beter werken dan Akotherm voor geluid. Ben er alleen nog niet achter wat de isolatiewaarde is, maar dat zal ook wel beter zijn met zulk gewicht. Wordt mijn bus alleen wel weer 140kg zwaarder aan isolatie ;-)

Wat betreft dampfolie begin ik ook steeds meer om te slaan naar dat maar gewoon weg laten. Met het Armaflex (sort X-trem dus) het staal afsluiten is het grooste gevaar al geweken.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Lijkt mij ook -hoewel het me soms niet meevalt (iets met perfectionisme enzo... :crazy: ) is goed genoeg op een gegeven moment ook goed genoeg... :)
Vandaag een 7 en 12mm plaat merkloze X-trem buiten in de regen laten liggen op de snijtafel, en die was aan de onderkant nog kurkdroog, terwijl de bovenkant zeiknat was. Is dus prima dampscherm van zichzelf...
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door Hanomaad »

Dat is goed om te weten.

Het polypress vlokkenschuim is denk ik te sponzig om in te zetten als (geluids)isolatie.

Ik ben nu aan het kijken naar antidreunplaten wat eigenlijk de enige manier is om bassen goed tegen te houden. Bijvoorbeeld:

https://www.akoestiekwinkel.nl/isomat-t ... solatiemat

In de verkeerde volgorde, want die moeten volgens mij eigenlijk eerst op het staal en daarna de rest. Maar de Armaflex zit er al grotendeels opgeplakt waar ik het zou willen hebben. Net een klein stukje eraf proberen te halen maar het gaat meteen stuk en je zit dan met een gigantisch moeilijk te verwijderen restlaag. Aceton, wasbenzine en thinner zijn allemaal niet in staat om er goed vanaf te komen.

Misschien dat polymeerkit prima houdt op de resten.

Maar of het echt zou helpen tegen lage tonen van buitenaf, terwijl de cabine en de deuren met hun ramen zowieso niet goed te isoleren zijn...
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik vraag het me eerlijk gezegd ook af... ik heb toendertijd de Hanomag motor (die tussen de voorstoelen lag) beter geprobeerd te isoleren. Massa werkt in elk geval, de motorkap met daklood bekleed scheelde enorm.

Wat nog veel meer scheelde was het dichtkitten van allerlei niet meer in gebruik zijnde gaatjes in de kap en het stuk vloer waar hij op zat, een nieuw rubber om de motorkap, en nieuwe rubber hendels om de kap strak tegen de vloer te trekken.
Een klein gaatje is al genoeg om veel geluid door te laten... die gaatjes dichtkitten hielp al meer als al het lood wat ik de kap gemaakt had. (later nog eens vergeleken met een kap die ik nog had zonder lood)
Subjectief en niet gestaafd met cijfers of metingen, puur het verschil wat je op een gegeven moment opvalt als je vele uren in in zo'n lawaaihok gezeten hebt :)

Perrsoonlijk zou ik de Armaflex op je wanden mooi laten zitten en dat dempende spul in je deuren, op je vloer, schutbord, wielkasten etc plakken...?

Misschien dat ik die Isomat nog wel bestel voor in de blikkerige voordeuren en de wielkasten achter...

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door Hanomaad »

Nouja, het gaat dus ook wel om de trillingen van de motor, maar nog meer om geluid van buitenaf. B.v. als je in de buurt staat van een grote dieselmotor, of mede festivalgangers met een paar kW aan muziekinstallatie. Vooral de bassen daarvan zou ik willen kunnen dempen. Geen idee of dat te doen is, mede omdat b.v. ramen al niet te verzwaren zijn.

Spul op de vloer is geen optie, ik heb elke millimeter nodig, en de vloer is nu al redelijk zwaar met 12mm dik betonplex en daar 2mm rubber strips onder.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Denk dat dat erg lastig is... wij slapen ivm condens b.v. altijd met een luik of raampje op een kiertje. Dan moet je echt alles potdicht houden en dat lijkt me ook niet gezond... En inderdaad, die ramen en blikken deuren blijven ook altijd een zwak punt...

Ik heb voor de overnachtingen op lawaaiige plekken een setje goede oordoppen gekocht. Stuk goedkoper en eenvoudiger... :P
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten