Pagina 1 van 2

508/608 Accubak uitbouwen

Geplaatst: 14 sep 2012, 22:24
door Arno Z
Ha,

Ik ben aan het plannen mijn accubak (permanent) uit te bouwen. Mijn 1e indruk is dat hij aan dek zit met puntlassen, echter wil ik de vloer heel laten. Iemand ervaring mee?

Dank

Arno

Re: 508/608 Accubak uitbouwen

Geplaatst: 19 nov 2012, 18:28
door DVIII
vlak afzagen met een reciprozaag . maar waarom de bodem erin / onder is niet vlak , en waar laat je de accu's dan ?

Re: 508/608 Accubak uitbouwen

Geplaatst: 21 nov 2012, 13:05
door Arno Z
De accu's komen in een bakje onder de vloer, tussen de tank en de achterwielkast. Normaal kan je daar door de uitlaat niets ophangen, maar die heb ik 12cm ingekort.

Afbeelding

Biedt genoeg ruimte voor 3 accu's, serie/parralel relais, massa-relais en een walstroom-laadinrichting (wordt wel krap, maar het past). Een PVC buis, die vanaf onder de voorstoel tussen het hulpchassis en de tank doorloopt naar de nieuwe accubak moet de bekabeling gaan bevatten.

Boven de accubak komt een onderhoudsluik, welke bereikbaar is door de kastruimte die daarboven komt leeg te ruimen.

Arno

Re: 508/608 Accubak uitbouwen

Geplaatst: 21 nov 2012, 13:48
door fuzzyduck
kijk eens op mn blog daar kan je lezen waar die van mij hangt. Achterin onder de vloer. Let op dat je genoeg ruimte maakt. Ik kwam net uit met alle omvormers en aanverwante artikelen.

Re: 508/608 Accubak uitbouwen

Geplaatst: 21 nov 2012, 15:43
door Arno Z
Lijkt me een prima keuze, helemaal daar achterin. Heb je je startaccu's ook daar staan? Lijkt me wel dat je dan enorme lange kabels krijgt.

Op mijn planning staat daar een (ondiepe) bak voor opslag, met het idee om het reservewiel een stukje te laten zakken. Wat heb jij met het reservewiel gedaan?

Arno

Re: 508/608 Accubak uitbouwen

Geplaatst: 21 nov 2012, 17:23
door fuzzyduck
Hoi Arno,

Startaccus gewoon onder de stoel nog. Inderdaad een dikke accukabel getrokken langs de chassisbalk naar achteren. Lengte maar ca 3 meter ofzo.

Mijn reserveband heb ik niet meer. Maar ik ga de band(zonder velg) achter op het dak plaatsen. Daar heb ik van die beugels zitten. Daar kan ik vast wel wat mee.

Achterin links en rechts van het midden heb ik ook bakken hangen. Die zijn voor opslag maar misschien wordt er eentje watertank (niet heel groot, ik zie wel)

Re: 508/608 Accubak uitbouwen

Geplaatst: 29 nov 2012, 20:17
door winand
fuzzyduck schreef:Maar ik ga de band(zonder velg) achter op het dak plaatsen.
Scheelt een hoop gewicht, maar je bent een held als je nu zelf een band kan verwisselen als je stil komt te staan :roll: Daar heb je bandenlichters voor nodig die net zo zwaar zijn als een velg :wink:

Re: 508/608 Accubak uitbouwen

Geplaatst: 12 dec 2012, 12:02
door fuzzyduck
Hoi Winand,

Met dit idee ga ik er van uit dat als ik ergens in het buitenland panne heb, ik al wel de band kan leveren en dat een lokale garage hem kan wisselen voor me. Dan weet ik zeker dat ik weer door kan en niet hoef te wachten op een nog te leveren band.

Re: 508/608 Accubak uitbouwen

Geplaatst: 12 dec 2012, 12:28
door DVIII
iedereen die kan nadenken en kijken kan met motorfiets bandenlichters zo'n 16 inch bandje zo verwisselen, net als dat starten van een 10 tonner in india !! :wink:

Re: 508/608 Accubak uitbouwen

Geplaatst: 12 dec 2012, 12:34
door fuzzyduck
Is dat nou grappend of serieus. Met jou weet je het nooit ;)

Je denkt dat het wisselen niet lukt zo makkelijk?

Re: 508/608 Accubak uitbouwen

Geplaatst: 12 dec 2012, 13:01
door DVIII
ik leer het aan iedereen die dat wil leren , van krakers tot truckers en huisvrouwen , je moet het van je techniek hebben niet van anderen. , en het lijkt zwaar maar het is echt een eitje ! , als je weet hoe :wink:

Re: 508/608 Accubak uitbouwen

Geplaatst: 12 dec 2012, 13:10
door Anton
Hoi,

Graag Filmpje...

Groet Anton

Re: 508/608 Accubak uitbouwen

Geplaatst: 12 dec 2012, 13:12
door DVIII
ga ik doen , misschien best goed voor mijn volgers-aantal , ( ik twitter niet , dat laat ik de paus doen)

Re: 508/608 Accubak uitbouwen

Geplaatst: 12 dec 2012, 13:22
door Anton
Hoi,

Strak plan! :lol:

Groet Anton

Re: 508/608 Accubak uitbouwen

Geplaatst: 12 dec 2012, 13:34
door fuzzyduck
Is dat zo'n wasbenzine vernevel truukje en dan aansteken? ;) VLAM! en hij zit op zn plek

Re: 508/608 Accubak uitbouwen

Geplaatst: 12 dec 2012, 17:43
door melvin
Opzich een mooie oplossing Fuzzyduck, maar je zult altijd zien dat je ergens stil komt te staan waar je dat echt niet wilt. En dan? Kan je je reservewiel niet aan je deur hangen? Met velg. Ik zweer op de oorspronkelijke plek, maar daar hangen je accus al ;)

Re: 508/608 Accubak uitbouwen

Geplaatst: 12 dec 2012, 18:15
door Arno Z
In mijn planning komt daar ook een (ondiepe) bak. Als ik mijn reservewiel nog daaronder hang steekt hij maar nauwelijks onder de beugels van de trekhaak uit.
Nu is iedere bus anders, en staat die van mij redelijk hoog (onze Mechelse herder kan er rechtop onder staan), dus zie ik daarin verder geen problemen.

Re: 508/608 Accubak uitbouwen

Geplaatst: 12 dec 2012, 23:33
door Admin
Een mini-Mechelaar of een extreem hoge bus?

Re: 508/608 Accubak uitbouwen

Geplaatst: 13 dec 2012, 00:18
door melvin
kan best zo zijn, ik kan in de kleermaker zit onder me bus zitten, zit ik wel met me herses tegen de bodemplaat, maar het kan :wink:

Re: 508/608 Accubak uitbouwen

Geplaatst: 13 dec 2012, 00:57
door Arno Z
Ik kan even geen foto vinden waar ze onder de bus staat... maar wel deze:

Afbeelding

Re: 508/608 Accubak uitbouwen

Geplaatst: 13 dec 2012, 10:32
door Hanomaad
Met een dubbelluchter rij je toch zowieso altijd al met een reservewiel rond? En als er vóór eentje klapt, wissel je er eentje van achter tot je zin/tijd hebt die losse band op een andere velg te zetten. Vraag me wel af hoe dat zit als je met een binnenband rijdt omdat je een lekke velg hebt. Dat had ik ook met een van de achterbanden die aan m'n F40 vast zat toen ik 'm kocht.

Re: 508/608 Accubak uitbouwen

Geplaatst: 13 dec 2012, 11:51
door melvin
Je hebt niet voor niets 4 wielen aan de achteras zitten toch? Met onze busjes behoor je in mijn ogen gewoon met 7 (in goed staat verkerende) wielen op pad te gaan, mét velg.
Je ziet ze vaak op imperialen liggen, maar als je alleen ben krijg je em er niet af, of als je met de vrouw bent, nja, listig.
Van te voren uitdenken hoe je het gaat doen met het wisselen is geen optie, want wat ik al zei, je zult altijd zien dat het écht even niet meezit, sta je dan op de ringweg van Marseille, geen vluchtstrook, ja wat doe je dan.. Een wiel van me achteras aghalen zou mij geen veilig gevoel geven als je vol bepakt op reis bent.

@ Arno! Mooi beesie :up:

Re: 508/608 Accubak uitbouwen

Geplaatst: 14 dec 2012, 11:28
door DVIII
ik zie geen enkel bezwaar als je een wiel van de achterkant leent om van de hoofdweg af te komen, of zelfs naar huis te rijden uit frankrijk , je kan ook moeren van de andere wielen lenen als dat je kan helpen van de snelweg af te komen , of rauwe eieren in je radiateur gooien als je lekkage hebt !! panty's om je poelies wikkelen als je geen riem meer hebt , oude lappen in je band proppen , de brandstof uit een jerrycan halen met de bestaande leidingen, fietslampjes op de achterkant plakken in geval van nood ! etc etc . je kan maar geholpen zijn , zonder de anderen in gevaar te brengen !!, want als je langs de weg staat ben je ook een gevaar, voor anderen en jezelf toch ! . :D

Re: 508/608 Accubak uitbouwen

Geplaatst: 14 dec 2012, 12:10
door Leo
Lekke band op een snelweg zonder vluchtstrook?
Wat dacht je van kalm an doorrijden tot de eerste afrit? Kan mij die band & velg nou schelen.

Re: 508/608 Accubak uitbouwen

Geplaatst: 14 dec 2012, 14:59
door paulv
Ik heb wat spuitbussen bij me tegen/voor lekke banben.
Meestal lukt het me zo'n half lekke band (net zo iets als een beetje zwanger :mrgreen: ) ermee te repareren.
Het probleem is meer de druk, bij mij 5 bar, alles spuit er zo weer uit. Voorzichtig opbouwen die druk dus.

Groeten, Paul