Pagina 1 van 2

PPO en OM314

Geplaatst: 16 sep 2012, 20:30
door Gino
Ik heb me een beetje in zitten lezen over het gebruik van PPO voor mijn 608 met OM314. Nu lees ik dat je eigenlijk een twee-tank systeem zou moeten gebruiken. Waar ik eigenlijk geen info over kan vinden is of het mogelijk is om PPO te mengen met diesel en zo ja welke verhouding zou dan geschikt zijn?

Re: PPO en OM314

Geplaatst: 16 sep 2012, 20:43
door Wim
www.ppo.nu Ken je deze site al ?
Er is daar veel te leren en lezen :wink:

Re: PPO en OM314

Geplaatst: 16 sep 2012, 20:46
door Gino
Daar heb ik ook gezocht, maar zoek daar maar eens op OM314. Ik kan er niet veel over vinden.

Re: PPO en OM314

Geplaatst: 16 sep 2012, 20:48
door Wim
Het motortype maakt niet veel uit , maar er staat ook veel over mengen van APO en DINO :wink:

Re: PPO en OM314

Geplaatst: 16 sep 2012, 20:51
door Gino
Volgens mij maakt motor type juist wel uit. De pomp zou wel geschikt zijn, maar de OM314 is direct ingespoten. De MB's die daar de revue passeren zijn dat namelijk niet.

Re: PPO en OM314

Geplaatst: 16 sep 2012, 21:13
door Wim
Hier staat al wat http://www.ppo.nu/showthread.php/3362-P ... ight=om314
Hier nog wat http://www.ppo.nu/showthread.php/68-Mer ... ight=om314

Gaat vooral over mengen , er is vast meer te vinden :wink:
Dus dan moet je nog ff doorzoeken .

Re: PPO en OM314

Geplaatst: 16 sep 2012, 21:22
door Gino
Die topics had ik zelf ook al gevonden, maar lees ze maar eens. De eerste link is van Winand en gaat helemaal niet over PPO. Bij de tweede link adviseren ze om maar wat te gaan proberen.


Ik zoek gewoon iemand die ervaring heeft met bijmengen bij de OM314.

Re: PPO en OM314

Geplaatst: 17 sep 2012, 15:00
door Yoni
in Nederland kan je in de zomer in Principe ppo 80/20% diesel rijden.
Echter toen de prijzen van sla olie nog aantrekkelijk waren zijn we een keer puur op sla olie naar oost duitsland op en neer gereden zonder problemen.
Enige opmerkelijke is wat minder koppel en een frituur lucht.
Met het vervroegen van de pomp zou dit een stuk minder moeten zijn.
Half om half is heel goed te doen ook in het buitenland je hebt een stuk minder stank overlast.

Maar vanwaar deze overweging en moeite het verschil tussen sla en diesel olie is nog geen 25 cent en dan wil je nog gaan mengen..
Of wil je zelf gaan filteren in de schuur?

Gr. Yoni

Re: PPO en OM314

Geplaatst: 17 sep 2012, 16:54
door Gino
Ik had wat zitten zoeken en had iemand gevonden die PPO kan leveren voor ongeveer 50 cent onder de prijs van diesel. Ik heb een tank van 200 liter, dus ik zou 100 liter diesel kunnen tanken en er 100 liter ppo bij kunnen gooien. Dan heb ik toch 50 euro verdiend.

Maar jij hebt ook een OM314, Yoni?

Re: PPO en OM314

Geplaatst: 17 sep 2012, 23:15
door winand
Heb hier ook eens wat onderzoek naar gedaan, het leek me ook erg interessant.
Je moet blijkbaar wel je injectoren een hoger inspuitdruk laten geven (eg ik dat goed?)
, ook met een tweetank systeem, anders verstoppen ze.

Volgende pagina is wel interessant:

http://www.bayernbusfreaks.de/?q=node/211

Re: PPO en OM314

Geplaatst: 17 sep 2012, 23:59
door Yoni
Gino schreef:Ik had wat zitten zoeken en had iemand gevonden die PPO kan leveren voor ongeveer 50 cent onder de prijs van diesel. Ik heb een tank van 200 liter, dus ik zou 100 liter diesel kunnen tanken en er 100 liter ppo bij kunnen gooien. Dan heb ik toch 50 euro verdiend.

Maar jij hebt ook een OM314, Yoni?
Used to have! Nu een OM364

Maar wel in 3 verschillende bussen meerdere duizenden kilometers puur gereden in zomers en ze rijden nog steeds rond echter weer op normale diesel omdat het de moeite niet meer loont.
1 van de bussen heeft er 2 jaar op gedraaid en liep nog steeds als een naaimachine in de winter alleen wel goed aan mengen met diesel olie tegen vlok vorming.

Re: PPO en OM314

Geplaatst: 18 sep 2012, 08:51
door Detlev
In Frankrijk moderne punks en hippies tegen gekomen die zo dat hele land doorreden. Dat is nogal groot dus dat gaat echt wel goed! Sinds dat zo populair is geworden weten de bakolie fabrikanten wel dat ze die troep voor net zoveel als diesel kunnen verkopen :roll:

Re: PPO en OM314

Geplaatst: 19 sep 2012, 21:41
door Gino
Ik vind 90 cent per liter tegen de huidige dieselprijs toch wel lonen.

Re: PPO en OM314

Geplaatst: 19 sep 2012, 22:01
door Detlev
Dat gaat dan niet over olie uit de supermarkt :wink:
Daar had ik het over.
Waar je ook mee moet oppassen is de belasting! Als je controle krijgt is het een economisch delict.

Re: PPO en OM314

Geplaatst: 19 sep 2012, 22:12
door Gino
Daar heb ik inderdaad over gelezen. Ik twijfel daarom ook nog.

Re: PPO en OM314

Geplaatst: 20 sep 2012, 22:21
door pwaes
Als je niet teveel bijmengt moet dat toch wel meevallen??

Waar haal je dat spul voor 90 ct vandaan?

Re: PPO en OM314

Geplaatst: 20 sep 2012, 22:47
door Gino
Je hebt een PB.

Re: PPO en OM314

Geplaatst: 21 sep 2012, 14:53
door fuzzyduck
mag ik ook een PB? thx

Re: PPO en OM314

Geplaatst: 21 sep 2012, 14:57
door Gino
Bij deze.

Re: PPO en OM314

Geplaatst: 24 sep 2012, 12:14
door Yoni
Rij je zoveel kilometers met je bus?

Ik rij ook op diesel met mn auto maar ik ga geen ppo in mn commonrail TD gooien?

Maar mocht het in de buurt zijn ben ik ook wel geintereseerd!

Re: PPO en OM314

Geplaatst: 04 okt 2012, 16:21
door fuzzyduck
Wie op dit forum heeft al veel ervaring met rijden op PPO met een 508d OM314?

Ik zit er sterk aan te denken eens een paar liter bij mn diesel te gooien als tryout.

Re: PPO en OM314

Geplaatst: 04 okt 2012, 16:23
door Gino
Het adres waar ik PPO zou kunnen halen had niets meer. Alles was op. Verder is het blijkbaar lastig om aan een nieuwe voorraad te komen tegen een gunstige prijs, tenminste dat zei deze persoon.

Re: PPO en OM314

Geplaatst: 04 okt 2012, 16:27
door fuzzyduck
Ik was afgelopen week in duitsland voor een weekendje weg. Daar de Lidl-achtige toko binnengelopen voor prijzencheck.... 1,35 ofzo! p

Re: PPO en OM314

Geplaatst: 04 okt 2012, 16:34
door Gino
Hier bij de Jumbo is slaolie 1,21. Ik weet niet of ik dat de moeite wel vind.

Re: PPO en OM314

Geplaatst: 04 okt 2012, 17:11
door fuzzyduck
25ct verschil met diesel. Tja... dat is 1euro per 4 liter verschil met diesel en bij een een volle tank van zeg 60 liter is dat 15euro mits je puur rijdt. Bij een 20% meng is dat nog maar 3euro :z