Pagina 1 van 1

TIP setup om 616 mercedes 207d

Geplaatst: 18 okt 2012, 23:58
door virgil
Hallo allemaal.
Bij mijn bus heb ik prima ervaringen met het toevoegen aan de diesel van een aceton/2tact olie mengsel.
Ook heb ik het oliebad luchtfilter vervangen voor een sportfilter. hierdoor ademt hij merkbaar makkelijker.
Dit filter is ook makkelijker te reinigen.
Verder heb ik de max opbrengst van de brandstofpomp een tikkie verhoogd. (tot hij begint te roeten bij volgas)
En duratherm gloeiers geinstalleerd, geen problemen meer met hogere toerentallen (roetaanslag)

De motor komt nu veel soepeler op toeren en trekt als een beer.
Ik zou nu veel beter met een aanhanger kunnen rijden.
Het roken is een stuk minder dan voorheen.
vorige maand in één keer door de roetmeting bij de APK
Het is nu een stuk makkelijker meekomen in het verkeer en heb opeens power genoeg om relaxed in te halen.
Had ik dit nou maar eerder gedaan :D
De snelheid op de snelweg is ook beter.
eerst ging het max 90, nu trekt hij met gemak door tot 110.
Het lijkt wel een andere motor.

Ik denk dat ik het voorlopig zo blijf doen.
Iemand nog leuke tips?

Tip van mij: kijk eens wat deze boys met mercedes dieseltjes kunnen: http://www.blacksmokeracing.com/

groet Virgil

Re: TIP setup om 616 mercedes 207d

Geplaatst: 19 okt 2012, 10:06
door Anton
Hoi,

Ja, terug zetten na de oude waarde, die motortjes zijn niet voor niets geknepen.

Groet Anton

Re: TIP setup om 616 mercedes 207d

Geplaatst: 19 okt 2012, 11:40
door pwaes
Wat voor luchtfilter heb je gemonteerd?

Re: TIP setup om 616 mercedes 207d

Geplaatst: 19 okt 2012, 11:46
door Uil
Eens met Anton. De motoren in al deze mercedesbussen, of het nu 207 of 613 is, hebben zo weinig vermogen voor een reden. En die reden is levensduur. Uiteraard kun je uit een 2.3 of 2.4 liter blok veeeeel meer vermogen halen (300 pk is geen probleem in de rallysport), maar alles heeft daar enorm onder te lijden. Lagering, krukas, zuigerstangen etc. krijgen veel grotere krachten en bijbehorende metaalmoeheid voor hun kiezen.

Dat wordt niet geholpen doordat de busjes lange tijden op hoge belastingen draaien, tijdens normaal snelweggebruik zit je rond de 80-100% van maximumvermogen. Voor een vergelijkbare motor in een personenwagen zit de belasting vele malen lager, vaak zelfs onder de 50%.

Daarnaast hebben staal en gietijzer geen rechtlijnig bezwijkgedrag.
Afbeelding
Boven een bepaalde belasting (endurance limit) neemt de levensduur als gevolg van metaalmoeheid exponentieel af. Dat betekend ook dat een kleine reductie in vermogen de levensduur enorm kan vergroten.

Mercedes heeft ooit keuzes gemaakt voor deze naaimachientjes zodat een bepaalde levensduur gehaald wordt, en die heb jij gereduceerd. Hoeveel dat blijft gissen. 25% korter kan, maar het kan ook gerust 40, 50, of 80% korter zijn. Op het logische "boerenverstand" valt er niet zoveel over te zeggen helaas. Met een diploma in metaalkunde en een softwarepakket voor eindige-elementenmethode kom je een stuk verder, maar een ander motorblok is dan een betere oplossing.

Re: TIP setup om 616 mercedes 207d

Geplaatst: 19 okt 2012, 18:29
door virgil
Kijk het is niet zo dat ik opeens als een speer ga ofzo. Maar voorheen had ik de motor het nodig om de roetstop bijna helemaal dicht te draaien om niet heel de buurt te vergassen.
Nu ademt hij beter door het andere filter en kan de roetstop na al die tijd weer terug. Hetgeen op mij overkomt als een hele verbetering.
Door de aceton/2tact loopt de motor gewoon veel mooier en kleppenstellen heeft ook verbetering gebracht. Er zit gewoon weer leven in en klink beter dan ooit.
Het is nog steeds geen mc Laren maar 100km/h moet toch wel kunnen. Lijkt me geen overdreven tempo. En dat hij wat vlotter mee kan in het stadsverkeer mag ook wel.
Volgens mij heeft ie het nu een stuk makkelijker ipv het gekreun wat ie eerst voortbracht.
En mocht het misgaan. Heb ik een goeie rede om er een turbodiesel in te hangen

Re: TIP setup om 616 mercedes 207d

Geplaatst: 19 okt 2012, 18:55
door Anton
Hoi,

Ik vind het best, tis jouw bussie.

Groet Anton

Re: TIP setup om 616 mercedes 207d

Geplaatst: 19 okt 2012, 22:29
door Arno Z
Een goed luchfilter vind ik een prima keuze. Lucht is eenmaal noodzakelijk. Compleet eens met Anton dat met die stelschroef rommelen vragen om problemen is.

Re: TIP setup om 616 mercedes 207d

Geplaatst: 20 okt 2012, 10:27
door Gino
Maar wat is dan een goed luchtfilter? Een sportfilter laat misschien wat meer lucht door, maar filtert minder viezigheid uit de lucht. Zoek maar eens op internet.

Re: TIP setup om 616 mercedes 207d

Geplaatst: 20 okt 2012, 13:52
door Frank.fjph
Ijk heb niet het idee dat je je motor heb opgevoerd, maar als het een standaard 616 motor is die in de jaren 70 begin 80 is gemonteerd in de TN s 1e generatie (207D) dan lijkt ie mij weer terug op zijn fabrieksprestaties.....
De onze haalde ook wel 110 soms 120 met de orig. motor.
Als je niet boven de 90 kwam (zonder extreme overbelading of zo, dan lijkt me er wat mis geweest. En als je dan van alles hebt verbeterd ( kleppen, filter, en og meer) dan kan het zelfs zijn dat de aceton alleen maar door de suggestei lijkt te werken....

Overigens kan het i.m.h.o zijn dat aceton enige reinigende werking heeft gehad in je dieselsysteem, en dat nu na enige tijd het stoppen ermee geen verslechtering geeft.... :shock: Sheelt weer hoop geknoeit, misschien waard te proberen.

succes

Frank

Re: TIP setup om 616 mercedes 207d

Geplaatst: 20 okt 2012, 16:59
door Janneman
Tja, mijn buscampertje weegt volgens kenteken al 2100 kg. Op vakantie zal dat al gauw 2500 kg zijn.

Met zijn 72 pk is het geen bergopmonster, verre van. Maar op een vlakke weg is hij vlot aan de 120 km/h (op de teller...) als het moet. Doe ik eigenlijk nooit, kruissnelheid is bij ons zo'n 95 km/h. dan loopt hij lekker rustig en blijft de herrie binnen de perken, en het verbruik ook trouwens.

Dus als jij allerlei trukkendozen moet openen om een normaal gedrag te krijgen voor zo'n busje, dan ben je oorzaak en gevolg aan het wisselen, dat gedoe moet niet nodig zijn.

Ik zou daarom op zoek gaan naar de werkelijke oorzaak dat je bus niet sneller wil.

Re: TIP setup om 616 mercedes 207d

Geplaatst: 20 okt 2012, 21:41
door virgil
Mijn motor is er een paar jaar geleden door een niet zo vakkundige garagist ingezet.
De herkomst van het motortje was onbekend.
Hoe de brandstofpomp hoort te staan wisten ze niet, evenals de timing.
na veel gekloot lijkt de timing nu redelijk te kloppen. al zou die nog best iets vervroegd mogen worden.
het komt mij over dat ik nu aardig het gebiedje van de roetstop het gevonden waarin hij zou moeten staan.
Krommen gasstangen heb ik in het verleden recht gemaakt en afgesteld op de trail and error methode.
Kleppen gesteld m.b.v. Rogam Rotterdam.
Nieuwe moderne radiator. (Heftica)
In het verleden heb ik ook veel gedoe gehad met wegbrandende gloeispiralen.
Dit heb ik zelf opgelost door de verstuivers er uit te halen en laten checken bij een bekende diesel specialist in Heinenoord.
De voorkamers vervangen omdat er 2 verkeerde in zaten, de brandplaatjes waren ook half weggebrand gelijk allemaal nieuw.
Nu heb ik er eindelijk snelgloeiers van Bosch duratherm in gedraaid (BOSCH - Ref: 0 250 201 044)
Deze blijven tot op heden gewoon prima werken. voorgloeitijd is nu 5 seconden ipv van 30 sec.
En nu start hij met een heel beschaafd pufje rook en daarna niets, nu is alles gewoon netjes warm.

Wat ik merk van de aceton i.c.m. 2tact olie:
De stationair draaiknop moest eerst ongeveer op 2/3e staan omdat de motor anders stond te stampen.
Nu kan hij helemaal terug als de motor warm is. stationair loopt hij dan heel rustig zonder stampen en met een veel lager toerental.
Ook op de weg loopt hij veel rustiger, niet zo rauw als alleen diesel.
En het lijkt alsof hij iets langer zn snelheid vast houdt, heuveltje op.
Ook is de rook een stuk minder.

Ik denk dat t.z.t. voor nieuwe zuigerveren ga of werkelijk een moderne motor ga monteren met evt. een automaatbak maar dat zal een flinke verbouwing gaan worden. dat laat ik even afhangen van de op handen zijnde veranderingen in de wetgeving.
Als het straks onbetaalbaar wordt om oldtimers te rijden, ruilen we hem om voor iets nieuwers.

De achter bladveren heb ik vervangen voor wat zwaardere (Bowi) zodat hij niet zo met zn kont omlaag hangt.
bij de oude was een veer gebroken.
Er zit ook een maatje grotere wielen onder, wel volgens de specs van mercedes uiteraard.
Hierdoor is de topsnelheid ook iets hoger maar klopt de teller niet meer, op de teller 80 is 88 op de gps.

Voorlopig rijden we hier nog happy mee rond en klooien we lekker door met verbeteringen.
Ik wil hem natuurlijk ook heel houden dus rij ik rustig, 85 km/h is een fijne kruissnelheid wat mij betreft.
Maar het is fijn om een tikkie meer reserve te hebben om een vrachtwagen in te halen

Re: TIP setup om 616 mercedes 207d

Geplaatst: 20 okt 2012, 22:40
door Uil
Kijk, dan wordt het een heel ander verhaal, en het klinkt alsof het nu werkt zoals het hoorde, zij het op een iets onorthodoxe methode met sportfilters.

Als je ooit de gelegenheid hebt zou ik eens op een rollenbank rijden, om te kijken wat voor vermogen en koppel je nu hebt.

Re: TIP setup om 616 mercedes 207d

Geplaatst: 21 okt 2012, 19:36
door Janneman
Een draaiknop voor stationair toerental?
Volgens mij heb je dan geen om616 maar een om615 en die heeft wat minder pk's, 65.

Re: TIP setup om 616 mercedes 207d

Geplaatst: 21 okt 2012, 22:40
door Frank.fjph
Mijn 616 heeft ook gewoon een draaiknop handgas
Frank

Re: TIP setup om 616 mercedes 207d

Geplaatst: 22 okt 2012, 10:01
door Janneman
Weer wat geleerd, ik dacht dat je daar nu net het verschil 615/616 aan kon zien zonder de kap eraf te halen...

Re: TIP setup om 616 mercedes 207d

Geplaatst: 22 okt 2012, 23:49
door winand
Als je aan je OM314 wilt sprullen, dan volg je de instructies van Meister Sandblech:

http://www.youtube.com/watch?v=SnujWjPEtCQ&t=519

Garantie niet inbegrepen :mrgreen: