Pagina 1 van 1
oude eisen camperinbouw
Geplaatst: 31 okt 2012, 17:50
door Evan
Besten,
NAV regeerakkoord etc. ben ik wat aan het filosoferen.
Ik heb nog een in goede staat verkerend chassis (508) staan van redelijk belegen datum met kampeerkenteken (vanaf het jaar van ingebruikname). Daar dit lang voor 1994 ligt wilde ik even weten aan welke eisen (strict) de evt inbouw in een voertuig van voor 1994 moeten voldoen. De site van douane en rdw bieden geen uitsluitsel. Die geven (heel logisch?) alleen de meest recente eisen aan....
ik weet niet of iemand hier nog wat info over heeft slingeren?
Re: oude eisen camperinbouw
Geplaatst: 31 okt 2012, 22:25
door De Rooie Reus
Vroeger bestond de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1966 en die belastte het gebruik van de weg. Een oldtimer die beperkt gebruik maakte van de weg kon met een 60-dagen kaart de weg op en de eigenaar betaalde dus een gereduceerd tarief. Voor kampeerwagens die ook niet dagelijks gebruikt werden, gold (maar ik weet het niet zeker, ik ben daarvoor te jong) hetzelfde.
De ombudsman heeft in het verleden een klacht behandeld waarin hij de Wet van 1966 vergelijkt met die vanaf 1994:
Http://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/1998/580
Misschien dat in het Uitvoeringsbesluit motorrijtuigenbelasting 1966 hierover nog iets staat.
Martin
Re: oude eisen camperinbouw
Geplaatst: 01 nov 2012, 00:33
door Arno Z
Evan,
Ik ben benieuwd wat je van plan bent, echter denk ik niet dat het bouwjaar (en daarmee de datum van de camper-regstratie) iets uitmaakt. Op het moment dat je een camper op naam zet moet je zelf bij de belastingdienst de 'camperkorting' aanvragen. Ongeacht wat de RDW op het kenteken heeft gezet.
Op het moment dat je die aanvraag doet toetst de belastingdienst of er eerder (en recent) camperkorting op het voertuig is afgegeven. Zo niet wordt je geacht door middel van foto's bewijsmateriaal aan te leveren dat er sprake is van een camperinbouw. Hierbij gerbuikt de belastingdienst de eisen die ze nu stellen (en dat wijkt af van de RDW) aan een camperinrichting.
Ik heb zelfs ergens een verhaal gelezen dat er enige tijd na het toekennen van camperkorting een medewerker van de belastingdienst kwam controleren of de inbouw wel echt aanwezig is (en er geen foto's van een andere bus zijn aangeleverd, of dat het interieur weer is verwijderd om lading te kunnen verplaatsen).
Arno
Re: oude eisen camperinbouw
Geplaatst: 01 nov 2012, 07:17
door Admin
Doorfilosoferend over dit onderwerp: er bestaat een minimum afmeting van een blok dat je moet kunnen laden om als vrachtwagen te worden aangemerkt. Heb even geen tijd om het op te zoeken... x * y * z cm. Als je je camperopbouw daaraan laat voldoen, ben je ook voordeliger uit met de houderschapsbelasting. Of geldt dat alleen boven de 3500 kg?
Re: oude eisen camperinbouw
Geplaatst: 01 nov 2012, 09:32
door Jeroen_Hanomaf
[quote="Admin" Of geldt dat alleen boven de 3500 kg?[/quote]
Ja, met een <3500kg bestelbus ben je 4x zo duur uit als particulier. 1 van de redenen waarom ik mijn C gehaald heb! :)
Re: oude eisen camperinbouw
Geplaatst: 01 nov 2012, 10:29
door Admin
Die investering heb je er dan vrij vlot weer uit!
Re: oude eisen camperinbouw
Geplaatst: 01 nov 2012, 11:14
door Evan
Wat ik van plan ben:
mijn dubbel cabine 508 uit 84 overzetten op het chassis uit 78.
Want deze heeft een betere vooras, frissere motor en het chassis is in betere staat.
Mijn huidige cabine heeft als een bank achterin die als bed in te richten is. Het 78er chassis is geregistreerd als camper met geel kenteken. Ik dacht, als ik dan, vooruitlopend op de besluitvoering nav het regeerakkoord, toch MRB moet gaan betalen....Dan is een kwarttarief wel het voordeligste.
Ben alleen bang dat een dubbelcabine te weinig leefruimte heeft daarvoor.
Dus.... voorlopig gewoon alles overbouwen, omkeuren naar bedrijfauto, en dan zien hoe het allemaal gaat lopen.
Als het echt moet kan ik die platte bak ombouwen naar een doos en er een bed, aanrecht en fornuis in schroeven :) en dan opnieuw omkeuren.....
Voorlopig vind ik die platte laadbak wel praktisch. Ik gebruik de wagen hoogstens 2 keer per maand.
Re: oude eisen camperinbouw
Geplaatst: 02 nov 2012, 15:09
door Ed's508
Ik zou toch even de ontwikkelingen in de politiek afwachten....
Re: oude eisen camperinbouw
Geplaatst: 02 nov 2012, 15:11
door Ed's508
Jeroen_Hanomaf schreef:[quote="Admin" Of geldt dat alleen boven de 3500 kg?
Ja, met een <3500kg bestelbus ben je 4x zo duur uit als particulier. 1 van de redenen waarom ik mijn C gehaald heb! :)[/quote]
Hoe zit dat dan? Betaal je als particulier met een bus >3500 en C rijbewijs minder mrb?
Re: oude eisen camperinbouw
Geplaatst: 08 nov 2012, 10:14
door Evan
Afwachten is wel leuk, maar dan chassis staat lekker in de weg nu :)
dus de ombouw komt deze winter en dan heb ik voor de liefhebber een 1984 kenteken bij een 6 meter 508 chassis over.
Re: oude eisen camperinbouw
Geplaatst: 08 nov 2012, 11:46
door Hanomaad
Evan wat is het gewicht van elk kenteken nu?
Re: oude eisen camperinbouw
Geplaatst: 08 nov 2012, 21:38
door Evan
de 1984 weegt iets van 2,7t
de 1978 weegt 3t, maar dat is niet belangrijk want na ombouw moet ie toch weer gewogen worden.