Acculader

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Acculader

Bericht door paulv »

Gelukkig dat het forum het weer doet, nu de berichten vanuit Spanje 8) , vandaag een thermaaltje in Los Bagnos de Fortuna (Murcia), zonnig 20C, nog geen autopech :lol: .

Terug naar het acculaden, ik heb gewoon geciteerd uit de accu-naslagwerken van dit forum, niks geen eigen verzinsels.
Het gaat over het laden van een semi-tractieaccu, meestal wordt 10% aangeraden (o.a.Centurion) soms wordt 20% toelaatbaar geacht. Ik heb (nog) nergens iets kunnen lezen dat dat met een grotere stroomsterkte mag zonder dat de levensduur negatief beïnvloed wordt.
Ik ben benieuwd waar ik dat kan vinden??

PS, ik heb ook eens Optima gebeld over hoe het nou zit met het laden van hun accu's (55Ah), wel of niet met onbeperkte stroomsterkte.
Hun antwoord was dat zelfs als er met "onbeperkte stroom sterkte geladen" wordt aan de dynamo in een auto, de stroomsterkte snel zou dalen tot een "normale waarde" omdat de laadspanning begrensd MOET zijn op 15V. Aan een acculader MOET de stroomsterkte begrensd worden op 10A (=~20%).
Van dat verhaal over "met onbeperkte stroomsterkte laden" blijft dan weinig meer over :mrgreen: (Amerikaans marketing sprookje dus).

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Acculader

Bericht door Leo »

Nou wil ik het verse forum niet beginnen met zuchten Paul, maar waarom denk jij toch altijd dat een acculader iets anders doet dan een dynamo?

Bij een dynamo loopt de stroomsterkte terug wanneer de piekspanning is bereikt.
Bij een acculader loopt de stroomsterkte terug wanneer de piekspanning is bereikt.
Zoek de verschillen in de plaatjes.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Acculader

Bericht door Hanomaad »

Elke accu / batterij heeft een maximale laadstroom, afhankelijk van het materiaal waar deze van gemaakt is, de staat waarin ie verkeert, de temperatuur, en hoe vol of leeg deze is. Als iemand zegt dat een accu met "onbeperkte stroomsterkte" geladen mag worden dan lijkt me dat lariekoek. Mijn lood-calcium accus van samen 205Ah vinden het lekker om in de hoofd (begin) fase met 15% van de capaciteit geladen te worden, dus dat vertaalt zich naar ongeveer 30A. Bij sommige batterij types zoals li-ion is het zinloos om met een veel hogere laadstroom te beginnen, want het punt waarop ze 4.2V bereiken duurt dan gewoon langer. Ze bereiken wel eerder een hoger voltage, maar als ze ze helemaal vol wilt krijgen ben je toch net zo lang bezig als met een lagere stroom in het begin, alle tijd bij elkaar opgeteld.

Je hebt bij het laden van lood-zuur accus meestal te maken met 3 fases. De eerste is de "constant current charge" waarin je ongeveer 70% van de capaciteit erin pompt met relatief hoge stroom. De tweede fase is de "topping charge", waarnaartoe wordt over gegaan als er een bepaald voltage is bereikt. Deze laadstroom en pompt dus minder energie erin maar is heel belangrijk. Als deze fase steeds niet wordt gedaan dan zal de accu op den duur de mogelijkheid verliezen om een volle lading op te nemen en krijg je 'sulfatisering' (weet even niet of dat het goede NL woord is). Tijdens deze fase is het voltage wat hoger dan aan het begin of eind. Deze fase houdt op als de laadstroom vanzelf lager zal worden (door hogere interne weerstand). En de laatste fase, met nog minder stroom, is de "float charge", waarbij de accu helemaal vol wordt gehouden over langere tijd.

Okee, ik ben misschien niet helemaal on-topic meer, maar ik wilde even vermelden dat die stroom dus variabel is, en de beste manier om te laden dus een "slimme" lader is die de bovenstaande fases toepast. Een dynamo doet dat niet.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Acculader

Bericht door paulv »

Ik DENK dat niet Leo, dat LEES ik op de site van Optima:

http://www.optimabatteries.com/us/en/su ... /charging/ .

Deze link vond ik naar aanleiding van een "reactie" op "camperforum.nl" van iemand die zweerde bij Optima accu's omdat die in een poep en een zucht door hem volgeladen werden. Volgens hem mocht dat van de fabrikant.
Ik vond dat een vreemd verhaal en heb toen gebeld met Optima. Het antwoord kwam van een "deskundige" (doorverbonden) en niet van de telefoniste. Volgens hem was 10A eigenlijk de maximum stroomsterkte voor het goed opladen, de rest van het verhaal "reclame/marketing".

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Acculader

Bericht door Leo »

Geen omtrekkende bewegingen maken Paul. Ik heb het niet uitsluitend over Optima-accu's.
En jij ook niet:
Terug naar het acculaden, ik heb gewoon geciteerd uit de accu-naslagwerken van dit forum, niks geen eigen verzinsels.
Het gaat over het laden van een semi-tractieaccu, meestal wordt 10% aangeraden (o.a.Centurion) soms wordt 20% toelaatbaar geacht. Ik heb (nog) nergens iets kunnen lezen dat dat met een grotere stroomsterkte mag zonder dat de levensduur negatief beïnvloed wordt.
Jij beweert al jaren dat je accu's uitsluitend met max 10% mag laden omdat anders de levensduur veel korter wordt.
Vervolgens start je al jaren je motor en geeft ze de volle mep van de dynamo.
Dan ga je zwaar over 10% heen, maar tóch blijken je accu's daar al jaren tegen te kunnen.
Hoe rijm je dat met de heilige 10%?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Acculader

Bericht door paulv »

Eerst een kleine correctie, mijn accu's houden het al meer dan 10 jaar uit (wat gaat de tijd snel).
En laden met de volle mep valt mee, er worden bij mij 5 accu's tegelijk geladen als ik rij. Bij stilstand worden ze bijgeladen met PV panelen.
De twee semi-tractie accu's en de AGM met maximaal 10-15A samen, constant gemonitord vanaf mijn dashboard. (Geen idee met hoeveel A mijn startaccu's opgeladen worden?)

Waarschijnlijk komt dat omdat ik ze nooit tot de bodem ontlaad, meestal kap ik met TV kijken als de AGM (op de 230V omvormer die eigenlijk uitsluitend de TV, enz van stroom voorziet) voordat hij op 12.3V staat, mis ik niks mee :mrgreen: . De twee semi-tractie accu's gebruik ik voor de 12V voorziening (LED, waterpomp, WC), die verbruiken haast niets.

Ik hou me wel aan mijn "eigen" richtlijnen.

Ik heb nog geen enkele referentie van jou gekregen waarin staat dat semi-tractie accu's met meer dan 20% opgeladen kunnen worden (zonder schade). Zover ik heb kunnen lezen staat er niets hierover in al die accu referenties op dit forum.

Dat het kan geloof ik wel, maar dat is te weinig.

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 18 jan 2013, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Acculader

Bericht door Leo »

Ik beweer niet dat meer dan 20% (is trouwens 100% méér dan de heilige 10%) goed voor je accu's is Paul. Heel knap als jij kunt vinden dat ik dat ergens heb geschreven. En daar gaat het mij ook niet om.
Het gaat mij ook niet om jouw situatie, want bij het gros van de lezers is dat anders. Die hebben meestal niet een antiek 35A-dynamootje icm met veel accu's en zonnepanelen.

Waar het mij om gaat:
Je predikt al jaren een max laden van 10% (en dus een acculader met die capaciteit). Want dat zeggen de fabrikanten.
Dat kan, echter levert een normale dynamo veel meer dan 10%. En meestal ook veel meer dan 20%. In moderne camper is het zelfs mogelijk om een 100A dynamo tegen te komen bij een 100Ah hh accu.
En toch storten die accu's niet binnen een jaar uit het leven.
Wat klopt hier niet?

Laat ik het anders stellen:
In de dynamo-praktijk komt er geen moer terecht van die 10%.
En toch houden de accu's het uit.
Waarom zou ik dan geen lader kunnen gebruiken die net zo veel laadt als een dynamo?

Toevoeging:
Als die 10% nou zo hemeltergend belangrijk is, waarom zijn er voor dynamo's dan geen AMPERE-begrenzers verkrijgbaar?
Waarom praat geen enkele fabrikant over dynamo's, doch uitsluitend over laders? Terwijl het overgrote deel van de accu's met een (volgens hun eigen stelregels) véél te groot Amperage door dynamo's wordt geladen?
Wat stinkt hier?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Acculader

Bericht door Anton »

Hoi,

Alle laders laden in principe wa d.w.z. weerstand afhankelijk.
Dus ook de boost word daardoor begrenst alle mooie termen daar gelaten.
Dus afhankelijk van de inwendige weerstand en de spanning die begrenst word op 14.4 volt.
Tis niet anders.
Startaccu hebben nu eenmaal veel dunne platen dus een groot oppervlak die kun dus veel stroom geven in korte tijd en dus ook weer snel geladen worden.
Tractie accu's hebben minder maar sterkere platen kunnen ook veel stroom leveren en ook met een hoge stroom geladen worden.

In mij schip hen ik eens alles aangezet +/- 450 ampère laadstroom op een 1000ah accu, hij werd niet eens handwarm.
Dat duurde maar even de stroom word begrenst door de eindspanning die in no time gehaald werd.

Opgemerkt zij wel dat een accu met een lage laadstroom beter geladen word, dat dan wel weer.

Daarbij, op het forum is meer dan genoeg te vinden over dit soort accu's !

Laad ze!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Acculader

Bericht door vanhooltje »

Ergens klopt het niet Paul :!: Ik heb 320 a.u gel accu's (van Leo) die worden al 3 jaar geladen door mijn Victron als ik aan de paal sta. Volgens jouw 10% zou ik dus max 32 amp mogen laden, maar mijn victron geeft er 70 amp :shock: Dat is bijna 22% lading. Mijn Dynamo is een 75 amp, dus dan ook te veel :mrgreen:
Na maanden niet aan de paal te hebben gestaan geven ze nog 13 volt af, al drie jaar en ze waren niet nieuw :P
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Acculader

Bericht door Anton »

Hoi Peter,

Ik neem aan dat de accu's van Leo tractie batterijen zijn?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Acculader

Bericht door vanhooltje »

Hummm weet ik eigenlijk niet :oops: Daar moet Leo maar even antwoord op geven :oops:
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Acculader

Bericht door Leo »

Grinnn.... :mrgreen:
Het zijn Sonnenschein GF 12-72Y gel-accu's uit scootmobielen.
Ik heb ooit gezocht, maar het is bij die dingen onduidelijk wat voor soort het precies is.


Anton, dat op het forum veel over accu's te vinden is weet ik wel. Ik heb die links zelf bijeen gebracht. :P
Maar mijn vraag blijft: Waarom heeft iedere accu-fabrikant het in grote rode letters over begrensde laadstromen VAN LADERS, terwijl vrijwel iedere dynamo dik over die grens heen gaat? En ze het daar tóch nooit over hebben? Ondanks dat de meeste accu's met dynamo's worden geladen?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Acculader

Bericht door Anton »

Hoi,

Dat zijn traxie batterijen, die heb ik ook in mijn camper.

Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Acculader

Bericht door Admin »

Misschien is het tijd de stroom eens los te laten en het over de spanning te gaan hebben. Mijn ene busje heeft een 160 A alternator. Mijn andere busje een 28 A (of is het 35 ?)
De Blue Bird spanningsregelaar stopt bij 14.1 V, die van de Mercedes bij 14.0 V. Er is dan ook nog nooit iets ontploft of drooggekookt . Afkloppen!

Dat de Blue Bird denkt 160 A nodig te hebben, heeft alles te maken met "running lights", toplichtjes, contourlichtjes, binnenverlichting, aanjagers van verwarming dan wel airco, radio, public address system, rode knipperlichten, uitklapbare hekken en wat voor verbruikers je verder in een bus mag verwachten. Die hele kerstboom kan aan, zonder dat dat ten koste gaat van de acculading. Als er voor mijn 2 x 460 Ah 14.4 V overblijft, ben ik tevreden :lol:

Het enige wat de Victron Multiplus (50 A) toevoegt is dat-ie eens per week even doorlaadt naar 14.8 V "om het bezinksel op te borrelen en zo de levensduur van de batterij te verlengen". Feit of fictie...?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Acculader

Bericht door paulv »

Nog even een opmerking, een 1000A dynamo laadt met zeg 14.4V een half lege 100Ah accu met net zoveel A als een 100A dynamo met 14.4V. Die 1000A zegt niks, dat is gewoon het maximum dat ie kan leveren, hij laadt echt niet sneller.

@ Peter, dat geldt ook voor jouw Victron, hij kan 70A leveren maar doet dat alleen als ie dat kan.
Bij volle accu's levert hij misschien maar 0,5A of minder. Even een Wattmeter aan de 230V kant en je weet het.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Acculader

Bericht door Anton »

Hoi,

Waarschijnlijk om zich in te dekken tegen ondeskundige gebruikers.
Als je een accu voor je auto koopt zit er nooit iets bij de rekening, ze nemen aan dat ie echt in een auto komt.

In mijn auto zit ook en dynamo van 100 ampère.
Ik vind dat wel een beetje overdreven, na het voorgloeien zit de stroom er zo weer in.
Hij blijft wel een paar minuten meegloeien met de motor als deze nog niet op voldoende bedrijfstemperatuur is.
Dan heb je het wel over een 80 ampère daar komt dan nog wel verlichting en verwarming bij.
Voor stadsgebruik heel misschien nodig maar voor de wat langere afstand het wel wat minder gekund.


Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Acculader

Bericht door Leo »

@Paul; als je bedoelt dat de 2 verschillende dynamo's beiden evenveel Amps geven NADAT de accu 14,4V heeft bereikt, ben ik het met je eens.
Maar voordat die 14,4V is bereikt, geeft de 1000A dynamo echt wel veel meer Amps af dan de 100A dynamo.
Alleen nu de €5000 vraag: Als dat dynamo-laden nu geen kwaad kan, waarom zou ik dan niet een lader kunnen gebruiken die nét zo veel Amps afgeeft als de dynamo?
Waarom moet ik dan opeens gaan zitten piemelen met een 10-procents ladertje?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Acculader

Bericht door Anton »

Hoi,

Het enige wat de Victron Multiplus (50 A) toevoegt is dat-ie eens per week even doorlaadt naar 14.8 V "om het bezinksel op te borrelen en zo de levensduur van de batterij te verlengen". Feit of fictie...?

Als het een gel is is het fictie.
Als het een natte is dan word het zuur weer goed gemengd met het water.
Zwavelzuur is zwaarder dan water en zakt na beneden, dat geeft een spanningsverschil op de platen: zelfontlading.


Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Acculader

Bericht door Anton »

Hoi,

Met een kleine lader (laadstroom) is het rendement van het laden groter, dit kan wel tot circa 20% oplopen.
Dit geld natuurlijk ook bij het ontladen.
Hoe groter de accubank hoe groter de verwachte levensduur.

De accu's niet helemaal leegtrekken (goedzo Paul) verlengt ook de levensduur: elke cyclus is er een te veel!
Verder is er niets op tegen om met een flinke stroom te laden mits de eindspanning niet word overschreden.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Acculader

Bericht door Anton »

Hoi,

Voor wat dat 10 % laden betreft, dat stamt nog uit de tijd dat de mijnwerkers met zo'n acculamp rondliepen.
Accu's waren toen nog niet op het niveau van nu.
Het is ook een regeltje dat er van vroeger uit is in gesleten en moeilijk te deleten is
Als het kan laden met weinig stroom als het moet met een grote stroom, ze mogen best een keer een beetje borrelen, vinden ze fijn...

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: Acculader

Bericht door Knorkneutel »

Op mijn Samlex acculader kan ik 3 accubanken op aansluiten.... De huishoud accu's moeten op 14.7. Kan het kwaad dat de startaccu ook op 14.7 geladen wordt.... Het liefst zet ik de acculader op programma 'load'' (2 traps)dan kan je gewoon gebruikers aanzetten dan is er een constante stroom van 13.8 of zoiets volt. Gaan de huishoudaccu's dan niet helemaal 100 % vol? Want het leek wel dat helemaal vol gingen op deze manier
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Acculader

Bericht door vanhooltje »

Anton schreef:Hoi,

Voor wat dat 10 % laden betreft, dat stamt nog uit de tijd dat de mijnwerkers met zo'n acculamp rondliepen.
Accu's waren toen nog niet op het niveau van nu.
Het is ook een regeltje dat er van vroeger uit is in gesleten en moeilijk te deleten is
Als het kan laden met weinig stroom als het moet met een grote stroom, ze mogen best een keer een beetje borrelen, vinden ze fijn...

Groet Anton
Ja net als dat iedereen dynamo zegt maar eigenlijk altenator bedoelt, of was het nu anders om :lol:
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Acculader

Bericht door vanhooltje »

ik heb van de week een nieuwe spannings regelaar gehaald voor mijn dynamo, ik ga van 14 volt naar 14,5 volt voor mn gel accu,s.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Acculader

Bericht door Anton »

Hoi Peter,

Das een stap vooruit, ze komen nu beter vol.
Alternator dynamo, ze hebben een doel: accu's opladen en dat doen ze.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Acculader

Bericht door paulv »

Leo, ik ga voor die €5000 vraag.
Ik denk dat je inderdaad een veel grotere (50%?) acculader kunt gebruiken dan die lullige 10%,(zelf vind ik 20% goed genoeg), maar gaat ie die stroom dan ook leveren?

Ik denk lang niet alles. Misschien heel effetjes maar dan zal de stroom snel weer zakken naar de normale waarden (volgens Anton en Optima, 20%).
Want een acculader/altenator een spanningsbron is en geen stroombron. Bij het laden zal de tegenspanning van de accu stijgen en dus de stroomsterkte automatisch dalen. Bij kleine accu's sneller dan bij grote accu's :mrgreen: .

Semi-tractie accu's zijn misschien niet bedoeld om geladen te worden door een altenator (inderdaad correcter) vandaar dat er maximum waarden voor opgegeven worden bij het laden met een acculader.
Ik denk ook dat er een economische reden is om een maximum stoomsterkte op te geven voor de acculader, meer(=duurder) hoeft niet, de accu neemt het (na een tijdje) toch niet op.

Een algemene wijsheid bij semi-tractie accu's is rustig laden en rustig stroom afnemen niet te diep ontladen geeft een langere levensduur.

Startaccu's zijn (misschien?) veel minder kritisch en bovendien (als het goed is) bijna altijd volgeladen. Dus zoveel stroom zullen ze niet nodig hebben om na het starten weer opgeladen te worden. De tegenspanning van de accu zal hoog genoeg zijn om de stroomsterkte voldoende te beperken ondanks de (te) grote altenator.

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 18 jan 2013, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten