Pagina 1 van 4

Acculader

Geplaatst: 12 dec 2012, 13:59
door Daniel
Beste campertechneuten,

Als newbie camperaar heb ik een vraagje waarmee jullie ons hopelijk kunnen helpen.
Is een ctek msx 10 acculader voldoende zwaar om een agm accu van 200ah op te laden?
Reeds bedankt op vorhand!

Re: Acculader

Geplaatst: 12 dec 2012, 14:39
door Rene
ff googelen,

Deze volautomatische 8-staps acculader levert 10 A voor 12 V-accu’s van 20 tot 200 Ah en is geschikt voor onderhoudsladen tot 300 Ah. Deze vonkvrije acculader met IP65-keurmerk (spatwater-en stofdicht) beschermt de voertuigelektronica en is beveiligd tegen omgekeerde polariteit en kortsluiting. De acculader wordt geleverd met 2 jaar garantie.

Volgens hierboven een volmondig JA

Gr Rene

Re: Acculader

Geplaatst: 12 dec 2012, 15:55
door fuzzyduck
ik weet niet hoeveel verbruikers jij tegelijk aan hebt en hoe lang, maar theoretisch is geen verbruik jouw halflege accu (100aH resterend) dus in 10u weer volgeladen met die lader. Zeg een nachtje lekker slapen.

Re: Acculader

Geplaatst: 12 dec 2012, 18:03
door Daniel
Misschien beetje onduidelijk geweest.
Ik had voordien al wat gegoogeld en heb ook laders van bv Victron gezien 12V/30A.
Zijn deze beter dan de Ctek?
De batterij zou, als ik het me goed herinner, een laadstreoom van 40A kunnen verdragen.
Pas op ik ben een beetje leek he in die materie :wink:

Re: Acculader

Geplaatst: 12 dec 2012, 19:12
door paulv
Verstandig is een laadstroom van 10% van de capaciteit, eventueel kun je gaan tot 20%.
Het hangt er helemaal van af hoeveel haast je hebt, hou er ook rekening mee dat de laadstroom normaal gesproken daalt naarmate de accu meer opgeladen raakt.

Beide merken zijn goed.

Op het forum http://campertechniek.eu/phpbb3/viewforum.php?f=13 zijn allerlei sites met accu wetenswaardigheden, o.a. van Victron.
Ook op www.accumonitor.nl kun je een leuk "boekje" over accu onderhoud downloaden.

Groeten, Paul

Re: Acculader

Geplaatst: 13 dec 2012, 18:02
door Daniel
Vandaag gehoord dat ik voor een batterij van 200Ah een lader moet hebben van minstens 20A.
Ik zou de batterij anders niet opgeladen krijgen.
Dus Ctek valt dan al af??????

Re: Acculader

Geplaatst: 13 dec 2012, 18:34
door Anton
Hoi,

Ik laad in de winter 400 ampère-uur met een ladertje van maximaal 3 ampère.
Vol komt ie, maar het duurt even.
De vraag is wat wil je?
Wil je veel verbruiken en snel weer vol?
Heb je de tijd dat het even wat mag duren?
Bij het snelladen loopt het rendement wel wat terug wat in de praktijk geen probleem is.
Traxi- of semitraxie kunnen wel meer aan dan 10% van hun capaciteit zonder stuk te gaan.
Over accu's is al het een en ander op het forum geschreven.

Groet Anton

Re: Acculader

Geplaatst: 13 dec 2012, 18:53
door Rene
Hoi,

Ik heb ook een Ctek Multi XS 7.0 12 volt Accucapaciteit: 14 Ah tot 150 Ah (onderhoud tot 225 Ah)
Laadstroom: 7 A ik heb 3 Exide maxxima 900dc gel accu en dat kan hij makkelijk aan. Ctec geeft aan 150 amp lege accu in 17 uur 80%
Ik ga er vanuit dat je de accu (s) niet helemaal leeg trekt. Voor mij is het genoeg. Ja en hoe grote de lader hoe sneller hij vol is.

Gr Rene

Re: Acculader

Geplaatst: 13 dec 2012, 20:09
door De Rooie Reus
Ik heb begrepen dat een hogere laadstroom voor een betere menging van het elektrolyt zorgt. Ik laad overigens met een HQ, door velen verguisd maar het ding doet het prima ( bij mij).

Succes met laden,
Martin.

Re: Acculader

Geplaatst: 13 dec 2012, 20:45
door paulv
Ik laad mijn 400Ah accu's thuis met zo'n ding van € 13? de Aldi, 4A?, prima.
Ik laad ze bij als ze mij iets te leeg zijn en ik heb geen haast. Gaat automatisch over op druppelladen. Elke dag kijk ik even, na een dag of twee/drie is alles weer vol.
Rijdend is alles zo weer vol, nog nooit een acculader onderweg nodig gehad.

Groeten, Paul

Re: Acculader

Geplaatst: 14 dec 2012, 11:17
door DVIII
geweldig , de betere MENGING van het electrolyt , moeten de sterren wel in een lijn staan he' :?

Re: Acculader

Geplaatst: 14 dec 2012, 11:25
door Admin
Waar Martin misschien op duidt is dat borrelend electrolyt de sludge van de bodem in beweging brengt. En verkoopargument van o.a. Victron.

Re: Acculader

Geplaatst: 14 dec 2012, 11:33
door DVIII
verkoopargument voor vierkante glazen , Nooit geen kringen meer op tafel !!

Re: Acculader

Geplaatst: 14 dec 2012, 12:57
door Anton
Hoi,

Dat borrelen van de accu is zo gek nog niet.
Gaan we uit van een natte traxibatterij dan is het zelfs aan te bevelen na het bijvullen van gedist. water de accu enige tijd te laten borrelen.
Dit om dat het zwaardere zwavelzuur na de bodem zakt en je een spanningsverschil op de platen, boven en onderkant., krijgt: zeilfontlading.
Dit gebeurt ook bij een accu die nooit borrelt.
Ik kon bij mijn accu (1000ah) het verschil duidelijk merken.
Bij een gel accu heeft het weinig zin dat moge duidelijk zijn.

Groet Anton

Re: Acculader

Geplaatst: 14 dec 2012, 13:05
door De Rooie Reus
Misschien heb ik de juiste termen niet gebruikt, ik geef ook geen garantie op mijn antwoorden. Wat ik bedoelde, ik heb nog even gezocht op www, is zuurstratificatie. Een woord dat ik normaliter nooit gebruik in mijn dagelijkse bezigheden. Vandaar.
Ik zie bij accufabrikanten dat ze het wel belangrijk vinden. Maar dat is misschien ook wel markerting.

Wellicht is een keer goed schudden ook al genoeg.

Re: Acculader

Geplaatst: 14 dec 2012, 13:15
door Anton
Hoi,
Admin schreef:Waar Martin misschien op duidt is dat borrelend electrolyt de sludge van de bodem in beweging brengt. En verkoopargument van o.a. Victron.
Bij de betere accu's zitten de platen in zogeheten enveloppen.
De "sludge" die van de platen afkomt blijft daar dan netje in hangen.
De capaciteit loopt dan wel terug maar voor dat ie sluiting maat, dus accu overleden, dat duurt dus veel langer.

Groet Anton

Re: Acculader

Geplaatst: 14 dec 2012, 14:43
door paulv
Als je rijdt schud het genoeg voor menging lijkt me.
Bij boten en voor stationaire accu's kan dat borrelen misschien iets uitmaken.

Groeten, Paul

Re: Acculader

Geplaatst: 14 dec 2012, 15:06
door DVIII
vooral op vrijdagmiddag :wink:

Re: Acculader

Geplaatst: 14 dec 2012, 17:11
door Gino
Ik heb deze lader:
http://www.247koopvoordeel.nl/epages/61 ... CHAR-CAR07

Ik heb er destijds 78 euro voor betaald. De lader is 20A.

Re: Acculader

Geplaatst: 14 dec 2012, 20:30
door Daniel
Ziet er degelijk uit.
Heeft veel weg van een Victron maar veeeeeel goedkoper.
Tevreden over?

Re: Acculader

Geplaatst: 14 dec 2012, 20:38
door De Rooie Reus
Dat ding werkt :up:
en de prijs is :up:

Re: Acculader

Geplaatst: 14 dec 2012, 20:41
door Gino
Het ding doet gewoon wat ie moet doen en dat is laden. Er zitten allerlei programma's op die worden doorlopen, maar daar kan ik persoonlijk weinig zinnigs over zeggen. Door de 20A is je accu wel redelijk snel vol. Ik heb de camper 24 uur per dag aan deze lader hangen. Op dit moment al zo een 1,5 jaar.

Re: Acculader

Geplaatst: 14 dec 2012, 21:03
door paulv
Daniel, waarvoor zoek je eigenlijk een 20A acculader?

Rijdend heb je zo'n ding niet nodig, stilstaand thuis/stalling heb je aan een paar Ampère meer dan genoeg om je accu's op spanning te houden en op een camping heb je zo'n ding ook niet nodig.

Accu's moet je altijd vol houden, als je ze moet opladen met 20A is er iets grondig fout.

Ik zou het echt niet weten waarvoor ik een 20A lader voor nodig zou hebben :roll: , ik heb zoiets dan ook niet.
Ik heb wel een paar Ctek klonen (Aldi/Lidl) om alles op spanning te houden.
Zelfs de al afgeschreven accu's van mijn bus (2x 180Ah 24V) help ik zo door de winter 8) .

Groeten, Paul

Re: Acculader

Geplaatst: 15 dec 2012, 19:40
door Daniel
Bedoeling is een senseo(luxeprobleem) , een broodrooster en een microgolf(puur uit noodzaak) te kunnen gebruiken.
Het is niet de bedoeling om deze apparaten standby te houden.
Eenmaal gebruikt worden deze terug uitgeschakeld.
Ik zou deze apparaten aansluiten op een 200Ah batterij met een sinusomvormer van 2000W.
Ik zou deze installatie ook volledig appart van de rest willen laten werken.
Dit is zo een beetje het opzet van mijn vraag.
En aangezien een batterij zal moeten geladen worden........

Re: Acculader

Geplaatst: 15 dec 2012, 19:48
door Yoni
Senseo heet geen luxe probleem, dat noemen we gewoon slechte koffie!

Hoeveel wil je deze verbruikers gebruiken per dag?
en met name welke en hoelang?
en hoevaak denk je je accu's op te kunnen laden?