Pagina 1 van 1

Werking dashboardschakelaars 508 '86

Geplaatst: 16 dec 2012, 15:39
door Ed's508
Hoi,

Ik ben bezig met de cabine inrichting van mijn 508 en vroeg mij af hoe de schakelaars zouden moeten werken.

Ventilatorschakelaar:
-deze heeft een lange aanloop naar de eerste klikstand. Tot de klikstand gebeurt er niets. Er zit wel een soort
kogelbaantje (??) in dit deel van de schakelaar. Zou dit eerste deel traploos moeten kunnen aansturen?

Mistlamp voor en achter schakelaars:
-Brand het licht in de schakelaar altijd bij ingeschakeld dimlicht? Of alleen als je de mistlampen aan hebt gezet?
Als het lampje op de schakelaar altijd brandt is het dan zo dat dit lampje minder licht geeft als de mistlampen
uitstaan en meer licht als de lampen aanstaan?

Groeten, Ed.

Re: Werking dashboardschakelaars 508 '86

Geplaatst: 16 dec 2012, 18:06
door dereiziger
Als je mistlicht voert moet het lampje branden op je dashbord dit als indicator bij mij brand ie niet als ik alleen dimlicht voer .

De lange aanloop van je ventilator is slijtage van de potmeter

Re: Werking dashboardschakelaars 508 '86

Geplaatst: 17 dec 2012, 19:16
door Johannes
De schakelaar verlichting brand zwak als de schakelaar in de uit stand staat en sterk als de schakelaar in de aan stand staat.

Groet Pieter

Re: Werking dashboardschakelaars 508 '86

Geplaatst: 24 dec 2012, 15:34
door Ed's508
dereiziger schreef:Als je mistlicht voert moet het lampje branden op je dashbord dit als indicator bij mij brand ie niet als ik alleen dimlicht voer .

De lange aanloop van je ventilator is slijtage van de potmeter
Dat snap ik niet. Tot aan de eerste klikstand heb draait de knop ongeveer 180 graden. Dat is geen slijtage, alles zit vast. Van binnen ziet het er ook
goed uit. De bus heeft 35000km gelopen, hoe vaak is er dan aan de knop gedraaid om slijtage te veroorzaken?
Bedoel je dat de schakelaar alleen twee klikstanden heeft?

Ed.

Re: Werking dashboardschakelaars 508 '86

Geplaatst: 24 dec 2012, 20:50
door winand
Ed, het komt erg vaak voor dat de ventilator knop geen traploze regeling meer kent, enkel de twee 'klik' standen.
De oorzaak is echt slijtage van de potmeter, wat dus aangeeft dat de kwaliteit van de orginele knop niet zo best is.
(vanaf het '0' punt zou je traploos de ventilator kunnen regelen, zo hoort het tenminste)

Re: Werking dashboardschakelaars 508 '86

Geplaatst: 24 dec 2012, 21:27
door De Rooie Reus
Misschien eens een andere potmeter proberen :?:

Re: Werking dashboardschakelaars 508 '86

Geplaatst: 28 dec 2012, 09:46
door DVIII
het is geen potmeter maar twee standen !!!! :?

Re: Werking dashboardschakelaars 508 '86

Geplaatst: 28 dec 2012, 11:30
door mj.jans
Er loopt een ijzer palletje aan de binnenzijde van de knop over een spiraal veertje.
Van de ene knop heb ik dat ijzeren palletje goed schoon gemaakt en ingespoten met contactspray, werkt weer top.
Bij de andere was het spiraalveertje kapot gesprongen, hier een andere schakelaar op gezet.

Re: Werking dashboardschakelaars 508 '86

Geplaatst: 28 dec 2012, 11:45
door Admin
het is geen potmeter maar twee standen !!!!

Dat zal dan wel van jaargang of uitvoering afhangen....
Bij onze 78-er is het wel degelijk een draadgewonden potentiometer met twee nulstanden (één helemaal linksom en één vlak voor maximum). Lijkt raar, maar is kennelijk zo van nieuw af, want de brandweer heeft dat ook op de beschrifting bij de knop aangegeven.

Re: Werking dashboardschakelaars 508 '86

Geplaatst: 28 dec 2012, 20:18
door melvin
Klopt ja, mijn bus heeft ook weinig gelopen maar bij mij is de knop ook "kapot" en dus maar twee klikstanden.
Dus tjah, wat wil je, weinig gebruikt of niet het spul is wel 33 jaar oud in mijn geval.