Pagina 1 van 2

afslaan / niet starten bij vorst

Geplaatst: 20 jan 2013, 18:23
door pwaes
Nu al 2x gehad (in stalling):

onder (of net onder) het vriespunt wil onze camper niet blijven lopen. Hij start (1x) als hij nog diesel van de vorige keer heeft. Daarna geen zin meer. Het lijkt alsof er ergens lucht bijkotm (omdat hij niet start). Rond 2 a 3 graden boven 0 geen probleem (ook geen rook bij koude start, dus voorgloeien lijkt goed).

Ik moet hem nog een keer af laten stellen, maar heeft het met afstelling te maken, of vlokvorming (diesel van deze zomer, september) of kan ik elders gaan zoeken??

Re: afslaan / niet starten

Geplaatst: 20 jan 2013, 18:33
door Leo
Vlokvorming in zomerdiesel ontstaat pas bij -7. Dat is het dus niet.
Omdat hij het net boven nul wél blijft draaien doch net onder nul er mee kapt nadat de IPpomp is leegverbruikt, denk ik eerder aan bevriezend water in je filter.
Filter vernieuwen.

Re: afslaan / niet starten

Geplaatst: 20 jan 2013, 19:12
door pwaes
Ohja, excuses, had nog niet verteld dat:

grote beurt incl. olie, brandstoffilter en kleine filter, oliebadfilter schoongemaakt en oliefilter. Nieuw koelwater, waterpomp en thermostaat.

Dus water in het (brandstof) filter is dan toch onwaarschijnlijk? Hij loopt ongeveer 3 tot 5 seconden, en valt dan langzaam weg (klinkt als brandstoftekort). Ik heb het nu 1x eerder gehad toen het vroor (rond december denk ik). Toen deed ie het weer nadat de vorst weer weg was, zij het met lang pompen met de handpomp en aanslaan als een natte krant. Daarna lopen als een dolle!

Re: afslaan / niet starten

Geplaatst: 20 jan 2013, 19:29
door Leo
Mmm, het verhaal verandert aardig op deze manier... :|

Krijg je 'm met hard handpompen onder nul absoluut niet meer aan de praat, of heb je dat niet geprobeerd?

Re: afslaan / niet starten

Geplaatst: 20 jan 2013, 19:45
door pwaes
Ik heb dat vandaag niet meer geprobeerd. Morgen kan ik nog wel eens proberen, zij het dat het handpompen niet echt handig gaat vanwege de camperopbouw (lees: weinig ruimte).

De vorige keer heb ik wel na hard handpompen de motor weer aangekregen. Toen was het wel boven 0. Je hoort dan de diesel via de retour terugspetteren. Misschien trekt hij toch ergens lucht? Het rare is dat boven 0 ik de camper gewoon een week kan laten staan en dan is het starten=lopen.

Op de planning staat een tripje naar Urk (Pul) voor het stellen van de kleppen en de startmotor moet nog vervangen worden. Als er iets mis is met de dieseltoevoer, kan ik dat wellicht ook (laten) uitvoeren.

Volgend jaar willen we ook de winter in met de camper, het vervelende is dat dit dus (tot nu toe) zich alleen voordoet met onder 0 temperaturen, die niet elke dag voorkomen.


Edit: schiet me iets te binnen dat hij de vorige keer met handpompen (wat minder stevig) hij af en toe lijkt te pakken trouwens. Af en toe een klapje raak zeg maar.

Re: afslaan / niet starten

Geplaatst: 20 jan 2013, 20:11
door Leo
Probeer eerst maar of je hem nu met pompen aan de praat kunt krijgen.
Lukt dat niet, dan kom ik toch echt weer terug op water. Filter net gewisseld zegt niets indien je niet tegelijkertijd de tank hebt schoongemaakt.
Om een brandstoffilter dicht te laten vriezen heb je aan een klein beetje gemengd water genoeg. Terwijl dat kleine voorfiltertje al met 4 druppels dicht vriest.

Re: afslaan / niet starten

Geplaatst: 20 jan 2013, 20:53
door pwaes
OK, ga ik doen.

De tank... Hoe kan ik die schoonmaken? Dat is denk ik al JAAAREN niet gedaan namelijk. Bij de vorige eigenaar heeft de camper pakweg 6 jaar stilgestaan...

Ik wist niet dat de tank eerst schoon moest voordat ik die filters ging doen. Moet ik nieuwe filter bestellen (als ie het doet morgen)

Re: afslaan / niet starten

Geplaatst: 20 jan 2013, 21:45
door Leo
Normaal gesproken hoef je de tank ook niet te reinigen. Bij normaal gebruik blijft het ding wel schoon en watervrij.
Koop je echter een diesel-auto die jaren heeft stilgestaan, kun je bijna wachten op water en/of bacteriën-ellende.
Als er een aftapdop onder de tank zit kun je het proberen met rondpompend spoelen, maar de meeste mensen halen de gehele tank er onder uit.

Als hij het morgen doet ligt het dus NIET aan je filter. Wel ff logisch blijven denken hoor... 8) Een bevroren filter blijft een bevroren filter.
Als je 'm morgen met veel pompen aan de praat krijgt en hij blijft het doen, dan ligt kun je meer richting lekke aanzuigleiding of verstuiverlekleidingetje(s) gaan denken.

Re: afslaan / niet starten

Geplaatst: 20 jan 2013, 23:27
door deutz
Al eens eerder meegemaakt, na het kleppen stellen alle ellende over! ook alles aan filters en opvoerpomp perikelen vervangen, niets hielp! als laatste kleppen gesteld, dit dus ook in een vorstperiode, net als nu.
Was wel geen Mercedes motor maar dat maakt verder niet uit.
gr.Jan.

Re: afslaan / niet starten

Geplaatst: 21 jan 2013, 20:47
door pwaes
Vandaag getest, maar hij wilde niet aan. Ik heb een paar pogingen gedaan, maar niet de accu leeggestart. Wel een klein beetje aanslaan, maar niet blijven lopen.

Re: afslaan / niet starten

Geplaatst: 21 jan 2013, 23:37
door deutz
Dus eigenlijk te weinig compressie!
gr.Jan.

Re: afslaan / niet starten

Geplaatst: 22 jan 2013, 00:06
door Leo
:shock: Hoe kom je daar nou bij Jan?
Zoals TS in vorige berichten schrijft start & loopt hij wel bij de eerste poging, doch zakt langzaam uit het leven alsof hij geen brandstof meer krijgt.
Bij slechte compressie zou hij helemaal niet starten, óók niet bij de eerste poging.


@Pwaes: Heb je wel handmatig gepompt?
Geen idee hoe sleutelig jij bent. Maar als je de ontluchting óf de toevoer van de IPpomp een beetje loshaalt en dan handmatig gaat pompen kun je zien of hij brandstof krijgt. Geeft hij geen brandstof dan zou ik op z'n minst het brandstoffilter wisselen om te kijken of dat effect heeft.
En een fatsoenlijk laadapparaat meenemen want de originele startmotor van 615/616 draait eigenlijk nét ff te langzaam voor het mooie.

Re: afslaan / niet starten

Geplaatst: 22 jan 2013, 00:19
door deutz
Leo, bij vorst niet aan de gang te branden schrijft de topic starter!
Ik houd het erop dat de kleppen te strak staan, dus compressie verlies!
Boven het vriespunt slaat hij gelijk aan! je weet zelf wel dat een spiertje compressie verlies bij sommige
torretjes al funest is!
Maar ik kan natuurlijk ook fout hebben!
gr.Jan.

Re: afslaan / niet starten

Geplaatst: 22 jan 2013, 00:22
door Leo
Lezen Jan, gewoon ff lezen.
Hij start (1x) als hij nog diesel van de vorige keer heeft.
Hij loopt ongeveer 3 tot 5 seconden, en valt dan langzaam weg (klinkt als brandstoftekort).

Ps, de punt zit meestal ergens rechtsonder op je toetsenbord.
Hoef je niet zo tegen me te schreeuwen!!!!!!!!!!!!!!! :P

Re: afslaan / niet starten

Geplaatst: 22 jan 2013, 22:33
door deutz
Neemt U mij niet kwalijk.....
gr.Jan.

Re: afslaan / niet starten

Geplaatst: 22 jan 2013, 22:55
door Rene
Kan het niet gewoon water in de tank zijn wat bevroren is, ik heb er ervaring mee gehad :oops:

Gr Rene

Re: afslaan / niet starten

Geplaatst: 27 jan 2013, 21:21
door Hugo
Ik heb dit ook meegemaakt, een verfafbrander samen met een stuk kachelslang kreeg ik hem aan de praat.
Groet Hugo

Re: afslaan / niet starten

Geplaatst: 27 jan 2013, 23:14
door GerardM
Hugo,

en wat heb je dan precies met die verfafbrander en kachelslang gedaan ?

Groet,

Gerard

Re: afslaan / niet starten

Geplaatst: 28 jan 2013, 11:13
door Hugo
De brandstofpomp en leidingen verwarmd.
Groet Hugo

Re: afslaan / niet starten

Geplaatst: 28 jan 2013, 20:24
door DVIII
dan is het toch geen kwestie van Water , maar van vlok ! ( met de Fohn dan he') . zo'n 616 is altijd een klein wondertje geweest, dat het nog startte bij koude. maar , als het wel aanslaat en niet blijft is het toch meestal een luchtbell bell weet je well well , dat de lekleiding lekt ( lucht naarrr binnen) en dan geen brandstof meer hep in zijn filter !! omdat die hoger zit dan de pomp , zwaartekracht enzo :|

Re: afslaan / niet starten

Geplaatst: 28 jan 2013, 20:54
door Leo
@Dave: Kijk eens naar de naam van de topicstarter en dan naar de naam van de man met de brander? Afbeelding

Zelfs de zomerste zomerdiesel vlokt pas bij -7C.
Dat was het ten tijde van het topicstarten nog lang niet.

Welk bijzonder luchtlek ontstaat alleen onder nul en gaat weer dicht boven nul?

Re: afslaan / niet starten

Geplaatst: 28 jan 2013, 21:42
door Hugo
Ha Leo, het verschil was dat bij mij iedere cilinder slechts een slag en bij hem een paar seconden, lucht dus....
Groet Hugo

Re: afslaan / niet starten

Geplaatst: 30 jan 2013, 16:45
door De Rooie Reus
Ik dacht dat het verschijnsel zich alleen voor doet bij vorst. :?:

Re: afslaan / niet starten bij vorst

Geplaatst: 31 jan 2013, 18:01
door pwaes
Vandaag was ik er weer. Geprobeerd te starten maar het ging nog steeds moeizaam. Aanslaan nadat ik gehandpompt heb, en dan na een paar seconden weer afslaan. Proberen aan de praat te houden met wat gas heeft geen effect.

Dit 'riedeltje' een paar keer opnieuw gedaan (handpompen totdat je wat hoort), starten en uiteindelijk loopt ie. Als ie eenmaalt loopt, doet ie het prima. Het is ook niet dat hij slecht start, hij slaat alleen niet aan.

Het doorzichtige slangetje net voor het kleine filtertje is wel erg hard. Wellicht moet ik die eens vervangen incl. klemmen.

Of staan de kleppen te strak? Het lijkt er volgens mij op dat hij ergens, tijdens het stilstaan, lucht trekt. Maar het rare is dan dat na handpompen de motor even aanslaat en daarna weer uit... :idea:

Re: afslaan / niet starten bij vorst

Geplaatst: 31 jan 2013, 18:35
door Leo
Dus doodgewoon lucht en die vorst was toeval. Kan gebeuren.

Even het dieselforum doorspitten en uw problemen verdwijnen als vlokken voor de zon.