Chinese accu-monitor

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door De Rooie Reus »

Nee met de utp kabel heb ik de verbinding gemaakt met onder meer de shunt. Die laatste zit in de accubak bevestigd en de monitor zit daar ongeveer twee meter vandaan. Er lopen geen grote stromen door en een utp kabel had ik nog op voorraad. Ik heb dus niets doorgeknipt.

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
roze
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 nov 2007, 22:42
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door roze »

Duidelijk. Bedankt voor je antwoord.
| Rob Zeijen | Valkenswaard, NL | Hymer S660 | MB 410D | 1993 | Automaat |
wijnand
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2014, 21:33

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door wijnand »

Even voorstellen:
Ik ben Wijnand en heb nog geen camper maar een zeilboot. Na het lezen van alle vragen en antwoorden van deze Chinese accumonitor heb ik er een gekocht en heb het dingetje net geleverd gekregen. Mijn vraag in wanneer je het aansluit volgens schema A of B of C. Wat het verschil is en welke voor mij van toepassing kan zijn. Met 2 accu banken een 3 traps lader en zonnecellen.
Als er iemand is die hier een antwoord op weet dan hoor ik dat graag.

Groet,
Wijnand
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door De Rooie Reus »

Zoals je ergens kunt lezen heb ik het volgens het eerste schema. De monitor heb ik aangesloten op de huishoudaccu en daarnaast nog een lader. Zodra deze accu weer vol is schakelt een Cyrix de lader om naar de startaccu. Ik hou de startaccu dus niet in de gaten. Ik weet niet goed wat ik me bij accubanken moet voorstellen en of je ze allebei zou willen monitoren. Als dat zo is zou je de monitor via een schakelaar naar de andere bank over kunnen zetten.
Helaas weet ik van zonnecellen niets maar er zijn er op dit forum die erbij zweren dus er moet kennis genoeg zijn.

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door Admin »

Martin. zo simpel is het nou ook weer niet. Je zou dan ook een gelijke shunt bij de startaccu moeten hebben.

Van die Chinese weet ik het niet, maar de NASA heeft een extra draad naar de plus-startaccu. Je kunt van de startaccu alleen de spanning meten, dus niet alles wat je van de huishoudaccu weet, maar het is beter dan niets.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door De Rooie Reus »

als je dus een losse shunt (zelfde waarde) van ebay laat komen zou het wel kunnen. Die dingen kosten vrijwel niets.
Nu ik er nog eens over nagedacht heb: zijn die accubanken niet met de -/- pool met elkaar verbonden. De pool waar toch al een shunt aan hangt?
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door Admin »

Met twee shunts (en een veelpolige omschakelaar) zou het wel moeten lukken. Wat je wel mist is het inleren van de monitor. Ik neem aan dat je ook de capaciteit moet instellen, waarna de monitor uit laadstroom en tijd het 100%-moment berekent.

Eigenlijk is dit een heel hypothetisch verhaal. Want als je 's avonds parkeert en je in de woonruimte terugtrekt, gebeurt er normaliter niets meer met je startaccu('s).
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
jepebe
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2009, 19:40

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door jepebe »

Zo, hier dan mijn eerste bijdrage op dit forum....( ff voorstellen, helaas geen Mercedes of dubbelluchtcamper, een oude borsten roep Ducati, met heelveel een eigen geknutsel eraan.. We zijn er veel mee in vooral Oosteuropa geweest)

Ik heb die accumonitor gekocht. Alles aangesloten, de utpkabeltip is handig!

Je moet daarna echter nogal wat instellen en ik wil wel eens weten hoe jullie dat gedaan hebben:

Eerst voltage : ik vermoed dat het dingetje een hoog voltage wil, de maniak spreekt van ca 33 volt, en dat zal wel te maken hebben met dat de relatieve fout, doordat je in de praktijk werkt met minder dan de helft aan spanning (Ducati, geen merc) ook kleiner wordt. Ik heb een oude adapter gevonden die 19 volt opwekt, en die maar genomen. 0 volt lukte ook goed.

Het instellen van Ah van de accu lukt ook nog wel. Dan moet ik volgens de manual een flinke stroom laten lopen. Dat is nog te doen, maar het amperage aan stroom moet ik dan ook weten en gebruiken om te eiken.....daar paste ik vooralsnog even. Hoe hebben jullie dat gedaan? ( ik beschik slechts over middelbare schoolkennis van electriciteit)

Jan pieter
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door Admin »

Wat is "een oude borsten roep Ducati"? Ik ken Ducati alleen als motorfiets, maar dat is een gebrek in mijn opvoeding :-( Jij gebruikt vast een autocorrect-optie, dan is die maniak misschien wel een manual.

V.w.b. die "grote stroom", groot is een heel relatief begrip. Iedereen zal het erover eens zijn dat je startmotor een grote stroom trekt, totdat je een bootjesman tegenkomt met een elektrische ankerlier of boegschroef...

Wat dacht je van een koplamp? Of twee parallel?
Eén lamp van b.v. 55 W trekt bij 12 V: 55 / 12 = 4.58 A (Wet van Ohm, middelbare school) En bij twee gelijke lampjes parallel 9.17 A. Zou je daar wat mee kunnen. Pas op, die lampjes worden vreselijk heet!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
jepebe
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2009, 19:40

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door jepebe »

Een oudeborsten roep Ducati is een oude burstner op een Ducato. Inderdaad, autocorrectiecode..... :angel:

Is de methode met zo'n lampje niet onnauwkeurig?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door Admin »

Je kunt ook een geijkte 0.5 % weerstand gebruiken, maar de spanning fluctueert ook, dus het is zinloos àl te nauwkeurig te meten.
Bovendien, als het meetinstrument eenmaal gekalibreerd is, kun je alle toekomstige meetgegevens aan de eerste meting relateren. Niemand heeft behoefte aan drie decimalen achter de komma, maar het verschil tussen 60 % en 85 % is wel van belang.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door paulv »

Ik heb dat ding nu ook aangesloten, met een 4 aderige telefoonkabel, en het ziet er goed uit.

De V heb ik geijkt met mijn Chinese Volt-ijkertje (zie forum) en een multimeter, de A met een elektrische kachel en een 230V watt-meter, de Ah door de accu's leeg te laten lopen (tot 12.2V) en daarna weer op te laden.

Natuurlijk zitten er in de gebruiksaanwijzing wat (doorzichtige) fouten, maar met gezond verstand kom je er wel uit.

Tot nog toe ziet alles er goed uit (prijs/kwaliteit), dus voorlopig een goedkope aanrader voor diegene met een gezond boeren verstand.
Want het is slechts een botte rekenaar, geen Peukert of andere flauwekul :lol: . Na blijven denken is wel een vereiste.

Het ijken moet je wel een paar keer herhalen en de Voltmeter is veel te nauwkeurig (0.1%).

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door De Rooie Reus »

Een iets uitgebreidere handleiding:
http://www.keepandshare.com/doc/6820537 ... a=y&dnad=y

Op het printplaatje dat je dmv een plat kabeltje verbindt met de monitor staat bij mij dat de mogelijkheid er is om een relais aan te sturen.
Is er iemand die deze functie gebruikt?


Groeten van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door De Rooie Reus »

Tegenwoordig hebben ze een ingebouwde shunt. Met nog maar vier aansluitpunten:12V +/- erin en eruit.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door Admin »

他们已经完全疯了吗?
Een ingebouwde shunt lijkt me niet zo'n goed idee! Het betekent dat je voor 100 A (b.v. je 1200 VA omvormer) met 25 qmm (als de afstand klein is) van je accu naar je meter moet. Duur en mechanisch niet goed uitvoerbaar.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door De Rooie Reus »

Voor de grotere stromen bestaat nog steeds de externe shunt.
Maar ik, en misschien zijn er nog wel enkelen, gebruik geen omvormers en hetgeen de dynamo levert bij vrijwel volkomen lege accu, is bij mij de hoogste stroom.
Het is dus verstandig de specificaties van het apparaat in de gaten te houden.

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door DVIII »

ik bespeur een "meten is geruststellen" gevoel
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door De Rooie Reus »

Misschien kun je het gevoel beter omschrijven als: meten is geruststellender dan niet meten.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door paulv »

Bij dat ding van mij heeft de Amperemeter het begeven, ik zit nu te twijfelen wat ik zal doen.
Ik heb 4 keuzes;

- weer dezelfde kopen
- een iets andere $35.90; http://www.aliexpress.com/item/Programm ... 41008.html
- een NASA BM1 € 129,- bij Advitek : http://www.advitek.nl/merken/nasa/nasa- ... 4v-_3.html
- een Victron BMV 700 € 139,- bij de Stroomwinkel : https://www.stroomwinkel.nl/p-3398-batt ... v-700.aspx

Dit vond ik ook leuk met wat aanpassingen $ 13.98: http://www.aliexpress.com/item/7in1-OLE ... 2.html?s=p

Wat denken jullie?

Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door Admin »

Hi Paul,

Da's je eigen keuze.

Maar enkele besliscriteria:
- Hoe belangrijk is elektriciteit in jouw autarkie-concept?
- Zonder Ampèremeter heeft de meter geen meerwaarde boven het allergoedkoopste voltmetertje.
- Heb je in praktijk enige garantie via AliExpres?
- Geloof je nog in deze meter?
En m.b.t. eventuele vervanging:
- Bij die van $ 35.90 staat: Please note that it can NOT measure reverse current.
- De NASA is veel beter afleesbaar dan de Victron.
- Mijn NASA staat continue aan sinds 2011 en werkt nog. Kleine steekproef!
- De genoemde "7 in 1" heeft geen losse shunt. Zie mijn commentaar hierboven
- De prijzen lopen nogal uiteen. Maar wat maakt dat uit op je totale investering? Slaap je er slechter door?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door paulv »

Hi Ernst,

Zonder Amperemeter weet ik eigenlijk niets (weten is meten) en mijn voorkeur gaat op dit moment toch ook naar de NASA.
Geld speelt niet zo'n grote rol maar het prijverschil was zo groot dat ik die gok wel wilde wagen. Eigenlijk beviel die chinees best wel, hoewel het maar een klein metertje betreft.
Jammer van die Amperemeter, maar misschien is het alleen een los draadje, ik heb het niet erg goed gekeken en was al blij dat ik nu een ekskuus had om die Nasa te kopen :wink: .

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 08 jul 2015, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door DVIII »

ik snapte het al niet en nu wordt het nog minder. zonder ampére meter weet ik niets hoezo , ik meet gewoon de spanning , ik meet door en ik zie het resultaat , als je ampéres moet meten zoek je verassingen , zoals ongelijke fase belasting of weinig kloppende opgave's van apparaten. ik heb me nooit onwetend gevoeld als ik niet wist hoeveel ampére er ergens liep of loopt. ik zie geen enkele voorsprong als je alles maar kan en moet meten, behalve dat het stuk gaat of de boel onnodig ingewikkeld maakt..... ( elke koppeling in je draad is weer een half ohm of meer weerstand) :?: ik krijg nu het idee dat iedereen maar overal metertjes voor heeft en niet eens weet hoe je de dynamo aansluit , laat staan hoe dat ding werkt.....
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door Admin »

@DVIII
Deze discussie heeft al regelmatig plaatsgevonden.
Als je de ladingstoestand van je accu wilt weten (zonder voor elke meting je accu los te koppelen en een ruime rustperiode in te lassen en zonder de accu in een thermostatisch geregelde klimaatkamer te zetten) zul je toch echt voortdurend de stroom moeten monitoren (naast spanning, tijd en temperatuur).
Of dat per se nuttig en/of noodzakelijk is, is misschien een punt van discussie. Maar als je beschikbare elektrische energie essentieel is voor je autarkie (ik wil niet dat m'n diepvries ontdooit!), is het wel heel rustgevend.

Als je een halve Ohm per koppeling in je bedrading introduceert, ben je IMHO niet goed bezig. Ter vergelijking: mijn 100 A shunt is 0.001 Ω (± 3 %).
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door paulv »

@ DVIII, Alles hangt natuurlijk ook af van je systeem.
Ik weet ongeveer wel hoe je je accu-capaciteit moet inschatten met alleen een voltmetertje, maar met een metertje zoals dat van Nasa heb ij in één oogopslag een redelijke indruk of alles nog goed gaat. Ik ga bijvoorbeeld niet het s.g. van elke cel meten hoewel dat natuurlijk het naukeurigste is.
Die Amperemeter wil ik bv. gebruiken om te kijken of ik met alleen zon de vaatwasser kan laten draaien en wanneeer ik de boiler op 230V kan opwarmen (als er zonne-stroom over is, ook een vorm van energieopslag).

Ik heb alles op 230V; boiler, waterpomp, vaatwasser, wasmachine, 2 deurs koelkast, WC, grill, verlichting, ventilatoren, airco, televisie, televisielift, bed, noem maar op, meer dan velen thuis :wink: .

Ik geloof :crazy: dat als je netjes omgaat met je stroom, dat dat moet kunnen. Daarvoor wil ik wel zo naukeurig mogelijk weten wat er met mijn panelen en accu's gebeurt.

Als je alleen maar een TV, gaskoelkast, waterpompje en wat lampjes hebt heb je eigenlijk aan een voltmetertje genoeg.
Maar zelfs dat (€ 1,-) hebben de meesten niet, waardoor het regelmatig fout gaat en een hoop camperaars denken dat je accu maat 2 jaar mee gaat.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door DVIII »

ik moet toegeven dat je inderdaad een punt hebt als je autarkie en opslag wil monitoren , maar aan bewaking dmv voltmeting is dan al genoeg , als er te weinig is moet je stroom kopen of draaien.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten