achterband metdubbel lucht verwisselen.

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door nawm »

Zoals ik al verteld heb; vorige week voor het eerst een vracht-autoband verwisseld.
Dat viel wel mee, maar dat was misschien ook omdat:

**het onder deskundige leiding gebeurde,
**binnen in een hal dus droog, en
**niet in de vrieskou.
En bedenk ik mij al een tijdje: het was de voorband.
Want de achterbanden zijn natuurlijk een heel ander verhaal.

Mijn probleem is de moeren die een stuk dieper liggen dan bij het voorwiel.
Dan kan ik wel een verlengstuk op mijn dop zetten, maar: kan ik dan nog op mijn sleutel gaan staan om aan voldoende moment te komen? Dat ding gaat zeker scheef hangen, met alle gevolgen van dien.

Wie weet een oplossing voor dit probleem: achterwiel verwisselen van een vrachtwagen met dubbel lucht (voor dummies).

groeten van Bert
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door vanhooltje »

Ik gebruik daar een as steuntje voor, zo,n goedkoop ding van de aldi bvb. De oortjes even om zetten naar omhoog en de sleutel er op, dingen kan je ook in hoogte verstellen.

Afbeelding

Ik gebruik een moment sleutel voor het na trekken, voor los halen een grote kruis sleutel.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door De Rooie Reus »

Mijn O309 zal niet zo zwaar zijn als die brute wagens van jullie maar ik prefereer toch een serieuze assteun. Ik vind die van de aldi maar eng.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door vanhooltje »

De Rooie Reus schreef:Mijn O309 zal niet zo zwaar zijn als die brute wagens van jullie maar ik prefereer toch een serieuze assteun. Ik vind die van de aldi maar eng.
Om je sleutel te onder steunnen :shock: Daar zijn die dingen zwaar zat voor hoor :P
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door De Rooie Reus »

Gelukkig maar, een pak van mijn hart. :P
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door vanhooltje »

De Rooie Reus schreef:Gelukkig maar, een pak van mijn hart. :P
Wel goed lezen he :mrgreen: :lol:
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door Anton »

Hoi,

Zorg voor een goed passende kruissleutel!
De ene kant op de wielmoer de andere kant op de potkrik.
Als de moeren genoeg gelost zijn gaat de krik er onder.
Ik had altijd een pijp van 1.5 meter en wat blokken hout voor als het warm is bij mij.
Dan zakt de krik niet in het asfalt, de pijp komt dan op de kruissleutel.
Dus de blokken hout onder depotkrik.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door Berthil »

Voor mijn 508 gebruik ik een elektrische slagmoer sleutel.
Zoiets dit http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8411 ... aaier-12-V.
Ideaal in de warmte want dan kan dat ding het werk doen en hoef ik niet te zweten.
En met zo'n ding kom je ook makkelijk in de velgen van dubbellucht.
En voor de unimog heb ik een pneumatische slagmoersleutel, want dan heb je toch perslucht aan boord.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door Detlev »

Werkt dat echt? :|
Ik heb wel eens naar zo'n ding zitten kijken, maar voor dat geld een werkend elektrisch apparaat dat de moeren van mijn wielen afkrijgt.....
Als je goeie ervaring hebt hoor ik dat dus graag!
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door nawm »

wij hebben 230V aan boord, dus als het werkt: doe mij er dan ook maar een!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door Leo »

TS heeft wielmoeren met een sleutelmaat van 32.
Dat soort achterwielmoertjes zetten ze bij een vrachtwagenbandenboer vast met minstens 600Nm.
Is wel ff wat anders dan de 170Nm van een MB-bussie.
De elektrische slagmoersleutel (max 230Nm) uit Berthil's link kan hij dan ook wel vergeten.

Nu hebben die hoge wielmoeren 32 ook een voordeel: Zelfs met een verlengstuk trap je een goede dop er zo maar niet even af omdat je een beetje schuin trekt.
Het beste wat topicstarter dan ook kan doen is gewoon eens een kantje loshalen. Dan weet hij hoe het (niet) moet en staat hij niet lodderig te kijken als je moet wisselen in slechte omstandigheden.


Zelf heb ik dit apparaat aan boord. Daarmee krijg ik het spul fluitend los.
Bijkomend voordeel: Ik krijg het daarmee ook weer met de juiste kracht vast. Paar verloopstukjes, de momentsleutel op 1/3 van de gewenste kracht en het zit zoals het hoort.
Helaas heeft zo'n momentvergroter ook een wat grotere prijs, maar da's altijd nog goedkoper dan dat je een mobiele bandenservice moet laten komen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door nawm »

Zodra ik de spullen heb, en de sneeuw is hier een beetje weg, ga ik eens wat los halen en weer vast zetten. Bus kopervet staat ook op mijn boodschappen-lijstje.
Gebruikersavatar
rienold
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 okt 2010, 21:54

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door rienold »

Is het nu echt nodig om met zwaar pneumatisch of elektrisch gereedschap wielmoeren los te halen?

Bij de 508 niet, want de afgelopen zomer had ik een van de wielen binnen no-time verwisseld. Daarbij maakte ik gebruik van een kruissleutel die ook geschikt is voor een personenauto.

En ook bij een vrachtauto kun je je met het standaard boordgereedschap redden. Weliswaar met enig zweten en schelden, maar het lukt. Je bent op reis/vakantie, dan mag het gerust wat langer duren.

Natuurlijk gebruiken de bandenboeren in hun service-auto's zwaar pneumatisch gereedschap. Maar die doen de hele dag ook niet anders. Dan moet het snel gaan. De volgende klant wacht al weer. Maar voor iemand, die eens per jaar de wielen er af haalt, bijv. om de remmen te repareren, volstaat het gewone ouderwetse handgereedschap.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door Leo »

Natuurlijk kan alles met handgereedschap Rienold. Kijk maar eens op vrachtwagenparkeerplaatsen alwaar je geregeld 3 oostblokkers gebroederlijk op een pijp kunt zien dansen.
Want wanneer 1 of andere lompe bandenboer met een pneumatische moordenaar een vrachtwagenwiel heeft vastgeramd, kun je nog wel eens vreemd staan te kijken met je 2 metertjes pijp en 100kg lichaamsgewicht.

Vroegâh ging dat anders. Toen tikte de bandenboer met een handmatige slagsleutel de moeren vast. Dan was je endje pijp een gevecht met gelijke wapens.
Dat kun je tegenwoordig wel schudden. Ik ben echt geen kleine jongen en niet eens zo erg onhandig, maar kreeg de achterwielmoeren van de O303 met geen mogelijkheid meer los nadat de bandenboer zich had uitgeleefd.
Ik vroeg nog aan hem of ik ze moest natrekken.
"Nah, die gaan niet meer los hoor" was zijn antwoord.
Toen ik ze probeerde los te halen snapte ik wat hij bedoelde... :evil:


Een 508 is peanuts. Óf de moer gaat los, óf het draadeind breekt. Hoef je niet eens veel moeite voor te doen. :P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
rienold
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 okt 2010, 21:54

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door rienold »

Ja, sommige bandenboeren willen zich nog wel eens uitleven met hun zwaar gereedschap.

Maar als de moeren normaal vastgezet worden met een beetje vet/olie ertussen (en het laatste stukkie met een momentsleutel, wat sommige bandenboeren ook doen :P ), en na een xx aantal km worden ze nog een keer nagetrokken, dan moet het mogelijk zijn om de moeren met handgereedschap weer los te draaien. :P Zeker met dat stuk gereedschap dat jij Leo gebruikt.

't Is dus eigenlijk de schuld van de bandenboer als dat niet wil. :mrgreen:

Wat nog wel eens voorkomt is dat de wielen niet van de naaf af willen. 'k Heb een keer meegemaakt dat, nadat de bouten los waren en het buitenste wiel er af was, de binnenste "met geen mogelijkheid" van de naaf wilde. Pas na vele klappen met een dikke voorhamer ging het wiel er af. :P Het ging hier om een containerauto die regelmatig over "onverharde" bouwterreinen reed.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door Maxer »

Als het goed is gebruikt de bandenboer een momentsleutel, ook voor vrachtwagenwielen. Of misschien ben ik gewoon wel heel erg sterk 8) maar ik heb ze wel losgekregen, zowel voor als achter. Normaal gesproken zit er een pijpsleutel bij de wagen waar je een stuk massief rond in kan steken en dan dansen maar. Bij die van mij wel. Met mijn 105 kg ging alles zonder al te veel moeite los. Kruissleutels zijn hier niet van toepassing, dat valt bij deze materie vergeleken onder de categorie horlogemakersgereedschap . . :lol:
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door Maxer »

rienold schreef:

Wat nog wel eens voorkomt is dat de wielen niet van de naaf af willen. 'k Heb een keer meegemaakt dat, nadat de bouten los waren en het buitenste wiel er af was, de binnenste "met geen mogelijkheid" van de naaf wilde. Pas na vele klappen met een dikke voorhamer ging het wiel er af. :P Het ging hier om een containerauto die regelmatig over "onverharde" bouwterreinen reed.
Dat komt dan omdat die dombo's de boel droog in elkaar zetten. Zet je de naaf lekker in het kopervet gebeurt zoiets niet.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door Admin »

Van het Wanderlodge (= Blue Bird) forum:

I tried both a Mapp torch and a torque multiplier. Mapp torch had no effect whatsoever and all the torque multiplier succeeded in doing was snapping a 3/4" impact socket in two.
Don't underestimate how tight these lug nuts can be. When I took mine to the truck tire shop, they first used their standard 1" impact. Hammering on the lug nut for one minute made no difference. They then had a second person hit the impact socket while the wrench was running with a huge sledgehammer. No luck. Finally they pulled out the 1800ft lb impact, told everyone in the shop to stop using air tools, waited until their enormous compressor had reached capacity and shut off, then started wailing on the nuts with big betty. Even then, it took a long time on each nut before they loosened.

There is no way in God's earth that those lug nuts would have come loose with the tools available alongside the road.

Daarom - en omdat mijn 2 m dikwandige steigerpijp na een kwartiertje onder een hoek van 135° stond - heb ik dit 1" vriendje gekocht voor € 100 bij een carrosseriebouwer die ermee ophield:
Afbeelding
De 38 mm dop kostte meer dan de sleutel ;-( De 1" dop met een 13/16" vierkant voor de binnenste achterwielen, die in Europa niet te vinden was, heb ik daarentegen via eBay gekocht voor USD 9.99 ;-)
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door nawm »

Mijn wielen zijn er pas af geweest, dus ze zijn hopelijk niet vast geroest.
Maar "even" lossen en met kopervet ertussen weer vastzetten is niet verkeerd, begrijp ik uit jullie verhalen.
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door Grenzgenger »

Voor de gewone bussies is dit een geweldig stuk gereedschap:

http://www.ebay.de/itm/370102842010?ssP ... 1439.l2649

Voor de dubbellucht gebruik je een verlengstuk van 20 cm en bij de voorwielen gaat de dop er rechtstreeks op.

Je trek je wielmoeren fluitend en met een vinger in de neus los, ook geschikt voor ongewenst bezoek! :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door winand »

Een goedkope momentversterkerbij http://www.soer.nl voor zo'n 3 tientjes:

http://www.soer.nl/shop/artikel.asp?rid ... 0&offset=0

Is wellicht een poging waard, voordat iemand honderden euro's gaat uitgeven aan zwaar geschut?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door Admin »

Professionele kwaliteit. Dat moet wel goed zijn!

Nadeel is dat het wat lastig doseren is bij het weer monteren.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door Uil »

Grenzgenger schreef:Je trek je wielmoeren fluitend en met een vinger in de neus los, ook geschikt voor ongewenst bezoek! :lol:
Waarom zou een wielmoer met zo'n wringijzer van 630mm moeiteloos losgaan, als dat met een reguliere sleutel en een meter steigerbuis maar nauwelijks los wil?

Geheel ter zijde: Ben ik de enige die na montage door een enthusiaste bandenboer ovale remtrommels heeft gekregen? Na het lossen en weer met het juiste moment aandraaien van de wielmoeren werd het weer acceptabel, maar het is toch wel lomp.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door Admin »

Nee, jij bent niet de enige :evil: En dan heb ik het over trommels die je nauwelijks kunt tillen...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door Grenzgenger »

Waarom zou een wielmoer met zo'n wringijzer van 630mm moeiteloos losgaan, als dat met een reguliere sleutel en een meter steigerbuis maar nauwelijks los wil?

Ik heb erbij geschreven dat dit voor kleine bussies geschikt is, als je praat over een wielmoer met sleutelmaat van 32 mm heb je inderdaad wat anders nodig.

Groet Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten