Sneller opladen huishoudaccu's?

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Sneller opladen huishoudaccu's?

Bericht door paulv »

Om mijn huishoud accu's wat beter gebruik te laten maken van de laadcapaciteit van mijn alternator kreeg ik het idee om bij een lange rit, na enige tijd, de start accu los te koppelen van de rest van het elektrische circuit. (de accu's zijn verbonden met een Cyrix)

De gedachte hierbij is dat de startaccu nu wel vol genoeg is maar nog wel een (te hoge stoor)spanning in het laadcircuit brengt.
Als de volle startaccu losgekoppeld wordt, hoeft de alternator alleen nog maar de huishoudaccu's op te laden en zullen die misschien sneller geladen worden omdat het spanningsverschil tussen de alternator en de lege huishoudaccu's nu groter is.

Wat denken jullie hiervan?

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Sneller opladen huishoudaccu's?

Bericht door Anton »

Hoi Paul,

Kort samengevat: zinloos.
De startaccu's zijn altijd weer snel op hun volle lading zodat de Cyrix ze allebei weer parallel oplaad, op spanning houd.
Maar wat bedoel je met stoorspanning?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: Sneller opladen huishoudaccu's?

Bericht door Uil »

Volledig eens met Anton: Dit is niet zinvol.
Op het moment dat de beide accu's parallel geschakeld worden zal er direct een vereffeningsstroom lopen, en wel totdat de beide accus dezelfde spanning hebben. Kort door de bocht*, als beide accu's dezelfde capaciteit hebben, en één van beide is 100% vol, en de ander 70% vol. Als het scheidingsrelais ze parallel zet, loopt er een vereffeningsstroom waardoor de 100% accu de 70% accu oplaad, en beide accu's op 85% eindigen. Daarna worden beide accu's opgeladen met de bijbehorden de laadstroom. Kortom, er is tijdens het laden nooit sprake van één volle en één (deels) lege accu.

Daarbij, bij een lange rit zijn alle accu's halverwege al vol, en dus is het een oplossing voor een niet-bestaand probleem.


*Dit klopt niet helemaal omdat er wat verliezen zijn en laden niet helemaal lineair verloopt. Het gaat om het idee.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Johannes

Re: Sneller opladen huishoudaccu's?

Bericht door Johannes »

En als beide accu's bij lange na niet dezelfde capaciteit hebben bijvoorbeeld start 80 Ah en HH 400 Ah ?

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Sneller opladen huishoudaccu's?

Bericht door Anton »

Hoi,

Als de eindlaadspanning niet word overschreden is er niet veel aan de hand.
Als de spanning is bereikt dan loopt de stroom drasties terug, dat doet ie al eerder bij het oplopen van de spanning.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Johannes

Re: Sneller opladen huishoudaccu's?

Bericht door Johannes »

Dus zijn ze dan allebeide op hetzelfde moment vol ?

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: Sneller opladen huishoudaccu's?

Bericht door Uil »

Johannes schreef:En als beide accu's bij lange na niet dezelfde capaciteit hebben bijvoorbeeld start 80 Ah en HH 400 Ah ?

Groet Pieter
:mrgreen: Ook dan zijn beide accu's ruim voor het einde van de lange rit rit opgeladen.

Zonder dollen, dan blijft het principe overeind, maar het word wat lastiger hoofdrekenen. Als één van die ongelijke accu's gedeeltelijk ontladen is, zal bij parallelschakelen de vollere accu de legere accu opladen, tot het punt waarop de accuspanningen gelijk zijn (want dan is er geen spanningsverschil meer, en kan er dus geen stroom lopen tussen de twee accu's. Uiteraard nog wel van de dynamo naar de beide accu's)
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Sneller opladen huishoudaccu's?

Bericht door Anton »

Hoi,

Nee, zoals gezegd is de spanning evenredig met de laadstroom.
Dus als de lader of dynamo voldoende capaciteit heeft zal ie de spanning op 14.4 volt drukken.
De startaccu is dan in no time vol terwijl de hh accu's nog geruime tijd een relatief zware laadstroom krijgen bij een eindspanning van 14.4 volt.
Deze spanningen kunnen ze hebben zonder stuk te gaan.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Sneller opladen huishoudaccu's?

Bericht door paulv »

Ik denk dat er een misverstand is ontstaan doordat ik de Cyrix noemde. Dat was meer voor fase 2 voor als mijn theorie zou kloppen, hiermee wilde ik deze schakeling automatiseren, leg ik later nog wel uit 8) .

Laten we het nu doen zonder Cyrix of relais, gewoon met de hand.

Er lopen via een schakelaar dus twee draadjes naar de altenator, een van de startaccu en een van de huishoudaccu's. Normaal staat de schakelaar zo dat alleen de startaccu's geladen worden.

Ik rij weg, gewoon een seconde de startmotor gebruikt, en de startaccu wordt geladen. Na een kwartiertje (lange rit) denk ik nu is ie wel vol genoeg en schakel over naar het opladen van mijn lege (12,2V) huishoudaccu's en koppel dus de startaccu los en de huishoudaccu's aan.. (De windingen van de alternator blijven natuurlijk op een of andere manier continu onder spanning).

Omdat de volle startaccu nu niet meer in het laadcircuit is (zoals gebruikelijk in onze campers dmv een Cyrix of relais) denk ik dat de huishoudaccu's nu sneller door de altenator worden opgeladen, omdat het verschil in accu-spanning en alternator-spanning groter is.

De vraag is dus meer maakt het schakelen tussen startaccu/ huishoudaccu's iets (laadduur) uit zoals in dit voorbeeld?


Groeten, Paul

PS. Het is mijn interpretatie? (met handschakeling) van de werking van de laadkastjes van Sterling.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Sneller opladen huishoudaccu's?

Bericht door Anton »

Hoi Paul,

Nee dus.

Ik had zoiets is in een jachtje ingbouwd, bij het omschakelen werd kort de "veldspanning" onderbroken.
Allemaal heel leuk, maar die schakelaars kosten een handvol geld plus een hoop dikke kabels.

Niet aan beginnen zou ik zeggen!
Gewoon met met je normale scheidingsrelais werken, dan heb je er geen omkijken na.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Sneller opladen huishoudaccu's?

Bericht door paulv »

Hoi Anton,

Die schakelaars heb ik nog wel ergens liggen, relais ook wel, dus dat is het punt niet.

Maar werkte het????

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Sneller opladen huishoudaccu's?

Bericht door Anton »

Hoi Paul,

Dat werkt wel maar het blijft een illusie dat je hh accu eerder vol zou zijn.
Het is meer wishful thinking.
Als ik ergens gestaan heb en mijn 400 Ah gedeeltelijk heb leeg getrokken duurt het maar even of er staat weer 14.4 volt op de accu's.
De meest lege hh accu neemt dan de meeste stroom, alleen als het voetje van het gas gaat zie je meteen de spanning zakken, het is dus echt een kwestie van gas blijven geven, zie mijn onderschrift :lol:

Mijn advies: hou het simpel met een cyrix of een gewoon scheidingsrelais.
Als je vergeet de schakelaar om te zetten dan laad er niets.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Johannes

Re: Sneller opladen huishoudaccu's?

Bericht door Johannes »

Dus het gaat dan zo,
Mijn hh accu van 400 Ah is 50 % ontladen . ik start en na 2 seconden springt mijn benzine motor aan. Uit de startaccu van 80 Ah is dan door de 350 A startmotor 0,19 Ah onttrokken.
Het scheidingsrelais schakelt snel in , de startaccu is immers direct weer op spanning. Er gaat een vereffeningsstroom van de startaccu naar de HH accu zodat ze allebeide dezelfde klemspanning hebben. Dus gaat er ongeveer 40 Ah naar de hh accu. Dan worden de accu's geladen door mijn 70 A dynamo. Maar wat gaat er dan nu gebeuren . Wordt de laadstroom ongeveer evenredig verdeelt ? 35A naar de start en 35 A naar de hh accu? Dan is de startaccu na 1 uur vol en is er 75 A in de hh accu geladen ( verliezen niet meegerekend). In de hh accu moet dan nog 125 Ah voor dat deze vol is. Maar ondertussen is de klemspanning opgelopen en laad mijn dynamo geen 70 A, hoeveel dan 40A ?. Dan zal het dus nog zo,n 2 uur duren voordat de hh accu 80% geladen is .
En die startaccu is die nu eerder vol of wordt die evenredig meegeladen met de klemspanning van de hh accu ? Maakt het echt niets uit als je een volle accu en een lege accu parallel schakelt en dan samen oplaad ?

Klopt dit volgens jullie, hebben de jullie daar gegevens over uit de praktijk?

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Sneller opladen huishoudaccu's?

Bericht door Anton »

Hoi,

Als de eindspanning is bereikt dan laad de startaccu niet veel meer, het meeste gaat dan na de hh accu die heeft door het ontladen de laagste inwendige weerstand.
Die eventuele vereffening stromen zijn niet zo groot, daarbij, zolang duurt dat echt niet.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: Sneller opladen huishoudaccu's?

Bericht door deutz »

Ik heb dat geneuzel met hh accu,s een start accu,s resoluut opgelost!
Gewoon een extra dynamo voor m,n huishoud accu,s!
Geen cyrixen, relais en vereffenomvormladerscheidings en............ .
Werkt perfect, en gaat er een dynamo stuk dan kun je nog altijd verder met de andere!!
gr.Jan.
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Sneller opladen huishoudaccu's?

Bericht door beatrix18 »

Paul, het "hand schakel" idee is leuk maar ook het zwakke punt.
Als je op de lange rit alleen je HH accu's aan het laden bent, op welke accu gaat dan je verlichting, ruitenwissers, radio, tomtom, ipod, kachel ventilator etc. etc.?
Natuurlijk heb je die nooit aan en zet je ruim voor je bestemming de schakelaar weer terug en is je start accu ook vol..........
Of was het toch een keer laat en donker geworden, koud en regen?......en de volgende morgen nog steeds koud en regen en wil dat hondehok niet starten... :ooo :twisted:
(Ook al zet je dan de schakelaar terug op start accu nadat de zekering van de HH accu er uitgevlogen is :shock: )

Peter
Johannes

Re: Sneller opladen huishoudaccu's?

Bericht door Johannes »

Hmm als de eindspanning bereikt is laad de dynamo toch bijna niks meer!!
Als de spanning is bereikt dan loopt de stroom drasties terug, dat doet ie al eerder bij het oplopen van de spanning.
In dat geval zal het dus een eeuwigheid duren voordat de hh accu eens goed vol is.

Dus dan het maakt toch wel degelijk wat uit ?.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Sneller opladen huishoudaccu's?

Bericht door Anton »

Hoi,

Een dynamo kan bij 14.4 volt zijn volle stroom nog leveren als de accu maar leeg genoeg is.
Het zal duidelijk zijn dat de startaccu dan vol is en de hh nog niet.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: Sneller opladen huishoudaccu's?

Bericht door Uil »

Als je toch enkel de leegste accu wilt laden met de maximaal mogelijke laadstroom, dan lijkt een FET laadstroomverdeler mij de beste oplossing. Zoals deze bijvoorbeeld.
Een diode-laadstroomverdeler kan ook, maar dat geeft altijd een spanningsval van zo'n 0.7 volt (of 0.2~0.3 volt in het geval van een Schottky-diode). Om dat op te vangen moet je dan weer in aan de slag bij de spanningsregelaar van je dynamo.

Dat voorkomt dat er lading van de ene accu naar de andere stroomt, en zorgt er automatisch voor dat de laadstroom naar de accu met de laagste spanning gaat. Op het moment dat beide accu's eenzelfde spanning hebben wordt de stroom verdeeld (afhankelijk van de interne weerstand, kabelweerstanden, bouw van de accu's ...).

@ Johannes.
Het klopt wel ongeveer wat je schrijft. Het gaat alleen op als de accu's van hetzelfde type zijn, en dus niet als beide accu's een andere laadspanning nodig hebben. Daarbij is het bij het opladen van belang wat alle kabelweerstanden zijn. Als er een paar tienden of honderdsten van een volt over de kabels vallen heeft dat een grote invloed op de laadstroom. Als dat dan ook voor beide accu's sterk verschillend is wordt het helemaal lastig om er een uitspraak over te doen.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Johannes

Re: Sneller opladen huishoudaccu's?

Bericht door Johannes »

ik heb zelf een Fet accuscheider van Victron en die voldoet uitstekend. Daarvoor had ik een diodeblok met referentie diode en een aanpassing aan de dynamo. En dat is denk ik ook de reden dat in de campertechniek vaak voor een relais wordt gekozen. Je moet een kleine ingreep doen in de autoelektra. Dat is voor velen al te ingewikkeld. Daarnaast zal alle elektronica in de huidige auto,s dat misschien wel niet eens zomaar accepteren.
In de jachtinstallatietechniek werden eigenlijk alleen maar diodescheiders toegepast, naast de bekende 1-off-2- both schakelaar van vroeger.
Bij seriebouwers kwam je ook de 70A Bosch relais met blusdiodes tegen. Daar heb ik er massa's van vervangen (uitgebrand) door een diodebrug.
Ik adviseer bij voorkeur een Fet scheider. Bij metingen in boot en camper zie ik daarvan de beste resultaten. Een elektronisch scheidingsrelais is best wel een elegante oplossing , zeker als je niet in de auto elektra wilt/kunt ingrijpen. Het is ook een goedkopere oplossing als je het niet zelf kunt aanleggen.
Ik blijf het een compromis vinden.
Na gebruik van de camper thuis de zaak opladen met een goede lader die de accu ook kan onderhouden is dan ook aan te raden om een lange levensduur van de accu te bereiken.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Sneller opladen huishoudaccu's?

Bericht door Admin »

Johannes schreef: Na gebruik van de camper thuis de zaak opladen met een goede lader die de accu ook kan onderhouden is dan ook aan te raden om een lange levensduur van de accu te bereiken.
Uhhh... Realiseer je je wel dat sommigen van ons een aantal maanden op reis zijn? Als je dan onderweg niet laadt met de alternator van de voertuigmotor, wordt 't helemaal niets met die levensduur!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Johannes

Re: Sneller opladen huishoudaccu's?

Bericht door Johannes »

uhumm dat lijkt mij wel voor de hand liggend. Voor alle duidelijkheid. Als je na je (maandendurende) vakantie thuiskomt is het verstandig om.....Zie hiervoor... of je nu met de dynamo ( Alternator) over een elektronischscheidingsrelais of over een Fet accuscheider de accu's laad.

Groeten Pieter
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Sneller opladen huishoudaccu's?

Bericht door Janneman »

Ik vind het wel een goed idee. Na een kwartiertje schakel je je startaccu af van de dynamo. Vervolgens rijdt je dan een paar honderd kilometer en trek je langzaam de startaccu leeg (verlichting/boordcomputer/enz.) Om vervolgens de volgende morgen wat langer op de camping te blijven... immers je kunt je camper niet meer starten.

Lijkt me dat er betere opties zijn...
-----------------------
Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Sneller opladen huishoudaccu's?

Bericht door paulv »

Gelukkig heb ik een Amperemeter (alternator laadstromen met bijbehorende keuzeschakelaars) en 3 Voltmeters ( startaccu, 230V huishoudaccu systeem, 12V huishoudaccusysteem) continu aan op mijn dashbord.
Ik weet precies wat er gebeurt met de accu's.

Vandaar de vraag, normaal laden de huishoudaccu's rijdend met niet meer dan 5-10A, dat moet beter kunnen.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Sneller opladen huishoudaccu's?

Bericht door Anton »

Hoi Paul,

Welke spanning lees je daarbij af?
Als de accu's ouder worden neemt het zware laden ook af!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten