Pagina 1 van 1

Nu we toch (weer) met accu's bezig zijn!

Geplaatst: 10 mar 2013, 19:10
door vanhooltje
Heb ik ook nog een vraagje :mrgreen:
Zit zo, mijn dynamo levert bij half gas 14 volt, nu zijn mijn huishoud accu,s gel accu,s en mijn start een loodzuur ondehouds vrije. Gel 320 ah paket de start een 120ah, nu is 14 volt te weinig voor de gel dat moet rond de 14,4 liggen, maar voor de start eigenlijk 14.1 zijn.
Volgens mijn accu man (reviseur dynamo's en start motors en accu (deskundige) kan ik mijn dynamo zonder problemen op piepen naar 14,5 volt (nieuwe gelijkrichter heb ik al van 14,5 v) :mrgreen:

Even jullie gedachten hier over ?

Re: Nu we toch (weer) met accu's bezig zijn!

Geplaatst: 10 mar 2013, 20:32
door dereiziger
lijkt mij kunnen die 14,5 volt .zal het zelf ook gewoon hebben geinstalleerd . ( als ik het fout heb lees ik het wel ;P)

Re: Nu we toch (weer) met accu's bezig zijn!

Geplaatst: 10 mar 2013, 21:37
door paul snip
Startaccu's zijn tegenwoordig heel vaak Calcium Calcium accu's. Die zijn juist een hoge laadspanning nodig om goed te blijven functioneren. Daarnaast worden nog wel zgn "Hybride" accu's verkocht. Dit is volgens mij een Calcium-Antimoon accu. Deze kunnen ook een laadspanning aan van 14,8 Volt. Maar functioneren ook perfect bij een veel lagere laadspanning. Voor Loodaccu's (worden niet veel meer verkocht) geldt een maximum van 14,4 volt. Anders moet je ze veel vaker bijvullen. Ze gaan dan gassen (water verdampt).

Wij hebben in onze dienstauto's AGM accu's als starthulp accu's. Deze kunnen ook met een relatieve lage laadspanning toe. Dus waarom je de laadspanning voor Gel-accu's zo hoog op wilt voeren ontgaat mij even. 14,4 Volt is ideaal in de meeste gevallen. De meeste regelaars in dynamo's zijn dan ook 14,4 Volt.

Re: Nu we toch (weer) met accu's bezig zijn!

Geplaatst: 10 mar 2013, 22:13
door vanhooltje
Omdat ik met 14 volt ze nooit vol krijg en dat is slecht voor gel accu,s :cry: