compressor koelkast

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Gebruikersavatar
roywebers
Berichten: 134
Lid geworden op: 21 feb 2010, 00:37
Locatie: Holtum Lb

compressor koelkast

Bericht door roywebers »

Hallo allemaal.
De volgende vraag.
Ik wil voor als we in september naar engeland gaan een compressor koelkast meenemen met kleine vries vak.
Deze koelkast moet nog gekocht geworden.
Nu is de vraag is het mogelijk op de omvormer de Victron Atlas Combi 12/800 hem aan te sluiten.
Hij is geen zuiversinus krijg ik hierdoor problemen.?
Het is eigenlijk voor de nacht uren want ik kan overdag een argegraat lopen laten.(staan op een stockcar F1 camping dus iedereen heeft er een aan staan overdag.)

Mvg Roy Marina Tim
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: compressor koelkast

Bericht door paulv »

In pricipe wel, een moderne A+(+) koelkast heeft een compressor van 40-60W, zelfs met de aanloopstroom blijf je onder de leverbare 800W.
Normaal gesproken (95%) hoeft er geen zuivere sinus op de koelkast, eigenlijk is "proberen" de enige oplossing voor 100% zekerheid.
Als je genoeg koudebuffers gebruikt (gewone flessen met water/wijn/bier oid) hoeft hij 's nachts niet eens aan de omvormer.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
roywebers
Berichten: 134
Lid geworden op: 21 feb 2010, 00:37
Locatie: Holtum Lb

Re: compressor koelkast

Bericht door roywebers »

Ok dan gaan we maar eens op zoek naar een aa koelkast
Hopelijk trekt de omvormer het dan..

Roy Marina Tim
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: compressor koelkast

Bericht door scorpion »

ik heb dat ook,
voor in croatie, zelfde setup, daar draaien constant stroomgroepen.
gewoon instellen op 2graden, en s'nachts blijft die wel fris, komt normaal niet boven de 4/5graden.
de drank voor s'avonds zit ergens anders in, zo moet de koelkast niet veel open.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: compressor koelkast

Bericht door paulv »

Dat overnachten gaat veel beter als je je koelkast eerst vult met waterflessen als koelelement.

In de beroemde blauwe koelbox elementen zit ook gewoon water (contact met levensmiddelen gevaar). Die voor levensmiddelen goedgekeurde blauwe kleurstof is om het "speciaal"(= duur) te laten lijken :mrgreen: .
Een goed voorbeeld van water en lucht verkopen.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: compressor koelkast

Bericht door Grenzgenger »

Waarom zou je zo'n koelkast via een omvormer aansluiten?

De koelkasten van Waeco werken op 12 en 24 volt, hebben een vriesvak en gebruiken gemiddeld slechts 50 watt aan energie.

Zelf kunnen we 2 dagen zonder walvoeding of zonder te rijden en werkt hij nog steeds!

Groet Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: compressor koelkast

Bericht door Detlev »

Weleens naar de prijs gekeken?? :oops:
Mercedes 406 uit 1969
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: compressor koelkast

Bericht door Grenzgenger »

Tsjaa, maar dan heb je ook wat! :P
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: compressor koelkast

Bericht door Admin »

Niet helemaal mee eens.... Wij hebben sinds acht jaar een grote dubbeldeurs Waeco Coolmatic (alleen gebruikt als we onderweg zijn) en het is duidelijk te merken dat de ontwikkeling in huishoudkoelkasten sneller verloopt dan in scheeps-/camper-koelkasten.

De Waeco's zijn exact dezelfde als toen de onze nieuw was, zelfde compressor, zelfde stroomverbruik, zelfde vormgeving. De huishoudkasten zijn in die periode geëvolueerd van D naar A++. En dan kosten ze ook nog een kwart van de 12/24 V kasten.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: compressor koelkast

Bericht door Ed's508 »

Interessant onderwerp. Welke merken leveren kleine koelkasten? Ik bedoel dan in de maat van de campingkasten?
Ik ben wel gevoelig voor een voordelige, maar wel goede, oplossing. Maar als het verbruik t.o.v. de 12/24v hoog
is lijkt het mij niet zo handig.
Aan de andere kant, de koelkast zou naast de verlichting en een omvormer voor de 12v radio de enige gebruiker
zijn... evt een dieselkachel als het erg koud is. Maar dan is de koelkast niet nodig 8)
Daarom heb ik slechts een 24/750W omvormer, die moet er dan misschien uit.

Groet, Ed.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: compressor koelkast

Bericht door paulv »

Wel nee, die omvormer is groot zat. Je hebt 750W tot je beschikking en een koelkast is iets van 50W-100W als de compressor werkt. Naar gelang de omstandigheden werkt ie meestal maar de helft of minder van de tijd.

Voor de maten en prijzen kijk je op www.kieskeurig.nl , www.koelkasten.nl of zoiets bij energiezuinige? koelkasten.

Het is wat Ernst al zei, een gewone 230V koelkast is veel zuiniger en veel goedkoper dan een 12/24V uitvoering, geen nieten. Hoewel precies dezelfde maten als je oude koelkast gaat waarschijnlijk niet.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: compressor koelkast

Bericht door Ed's508 »

Ik lees het, had een eerdere post niet goed gelezen :mrgreen:. Mooi dan red ik het met mijn omvormer. Ik heb de boel net ingebouwd
en rekening gehouden met de standaardmaten (wel wat ruimer) van de camperkasten. Ga even researchen naar de maten...
Als de boel niet op gas gaat heb je ook geen gaten naar buiten nodig neem ik aan? Of is dat voor de koeling van de wisselaar wel nodig?

Groet, Ed.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: compressor koelkast

Bericht door Admin »

Nee, gaten naar buiten heb je niet nodig voor een compressorkoelkast. Er moet wel lucht langs de condensor aan de achterkant kunnen stromen, dus al te strak inbouwen is uit den boze.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: compressor koelkast

Bericht door Maxer »

Het is wel verstandig om te zorgen dat de warme lucht van achter de koelkast weg kan. Ik heb daarvoor een kleine dakdoorvoer met dakje geplaatst. Ofschoon compressorkoelkasten niet veel warmte produceren is het niet zo dat ze helemaal geen warmte afgeven. Dus onder en boven een rooster is wel aan te raden.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: compressor koelkast

Bericht door paulv »

De warmteproductie van een koelkast zal bij een gemiddeld verbruik van 50W ongeveer 150-200W bedragen. Niet veel, in de winter mooi megenomen, maar in de zomer toch teveel.
Ik zou zeggen een afsluitbaar rooster.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Johannes

Re: compressor koelkast

Bericht door Johannes »

Voor koelkastjes van ongeveer dezelfde maat als de camper koelkastjes hebben verschillende merken het zogenaamde barmodel of de opzetbox zoals deze
http://www.domest.nl/exquisit/vrijstaan ... tbox/kb47a
40 liter en 106 kwh per jaar.
Wij hebben deze al bijna 6 jaar. Een omvormer van 600 watt gaat door de knieen bij het starten van de compressor. Een omvormer van Skytronic van 1000 watt en softstart gaat feilloos. Waarschijnlijk ten overvloede maar gebruik echt dikke kabels naar de accu ( overmaat dik )

Kijk bij je keuze goed naar waar de compressor zit. Bij sommige steekt deze aan de achterkant naar buiten. het voordeel is dat je meer netto inhoud in de kast hebt. Het nadeel dat je meer ruimte achter de koelkast nodig hebt.
De exquisit heeft de condensor binnen tegen de buitenwand van de koelkast. Je hebt dan wel een mooi afgewerkte kast maar kunt hem niet klem zetten tussen twee wanden.
beter kan zijn om de condensor aan de achterkant te hebben maar dat is afhankelijk van de situatie.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: compressor koelkast

Bericht door Ed's508 »

Interessant. Ik wil in mijn bus (in ieder geval in het zicht) geen gaten zagen. Lelijk en zonde, maar dat is een persoonlijke afwijking :mrgreen:
Ik ga het eerst zonder gaten in de buitenkant proberen. Met voldoende luchtaanvoer via de plint en afvoer via de bovenzijde.
Een dakventilator is standaard op de legerambulance en staat bij mij altijd open.

Groet, Ed.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: compressor koelkast

Bericht door Admin »

Ed, dat zou probleemloos moeten gaan.
Ik snap Paul's afsluitbare rooster niet zo. Wij hebben altijd ijsblokjes, ook als we schuin staan bij een buitentemperatuur van 37℃ (was het maar weer zo ver!)
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: compressor koelkast

Bericht door paulv »

Hi Ernst, met dat afsluitbaar rooster wil ik in de zomer de geproduceerde warmte van de koelkast direct kunnen afvoeren, maar in de winter of koude nachten wel gebruiken.
Nou is die geproduceerde warmte wel niet veel, maar een kacheltje van 200W kan ik in de zomer best missen 8) .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: compressor koelkast

Bericht door vanhooltje »

Ik heb er ook geen gaten in zitten, werkt prima. En de warmte die hij af geeft is nauwelijks merkbaar, in warm weer heb ik mn hand eens tegen het rooster aan gehouden het is amper warm. Dus wat betreft die kachel van Paul daar ben ik het niet mee eens.
Of te wel je ziet ze weer vliegen Paul :lol:
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: compressor koelkast

Bericht door paulv »

Jammer Peter het is toch echt zo.
Die compressor produceert warmte, alle verbruikte energie door dat motortje wordt uiteindelijk warmte.
En de koelkast wordt van binnen kouder doordat de inhoud afkoelt doordat deze warmte naar buiten af gevoerd wordt.
Een koelkast is gewoon een warmtepomp, vergelijkbaar met een airco.
Hij verplaatst meer warmte dat zijn eigen verbruik. Vandaar dat ie meer warmte produceert dan die 50W-100W die hij opneemt.
Niet veel maar toch :mrgreen: .

In deze context is het ook onzin om te zeggen dat gloeilampen energie verspillen en dus atlijd slecht (voor het milieu) zijn. In de winter zijn ze een aangename vorm van bijverwarming.
Dat electra-verwarming (in Nederland met zijn gasbel) duurder is dan gas-verwarming is wel een goed argument om voor LED lampen te kiezen in de winter.
In Frankrijk daarentegen is gas-verwarming duurder dan atoomstroom-verwarming :idea: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: compressor koelkast

Bericht door melvin »

Ik heb ook gekozen voor een A+ huishoudkoelkast van White line, koste me toen 140 euro, nieuw, deze werkt nu enkel nog op 220, maar als ik straks twee nieuwe huishoudaccus heb wil ik hem op de omvormer zetten voor als we los staan.
Koelt als een malle en het allerbelangrijkst, hier past een krat bier in, in die electroluxjes niet!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: compressor koelkast

Bericht door Admin »

Bier? Brrrr! Doe mij maar Glühwein.
De erwtensoep kun je op de condensor aan de kook brengen!


O nee, dat was Paul...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: compressor koelkast

Bericht door paulv »

Erwtensoep, bah.
Hier drinken nu we Cruzcampo Glacial, heerlijk bij deze hitte 8) .
Vandaag is de laatste dag van de "tapas wedstrijd" week van Almeria, bij 4 bier/wijn (+gratis tapa) uit verschillende kroegen, de 5e gratis.Het was een zware week :cry: .
Morgen begint de Semana Sancta, weer elke dag feest :lol: .

De vermoeide groeten uit Almeria, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: compressor koelkast

Bericht door Admin »

't Blijft afzien. Ik voel met je mee (voor zover dat als niet-katholiek kan).
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten