Nieuwe banden in een andere maat

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Nieuwe banden in een andere maat

Bericht door Uil »

Ik heb het volgende bandenprobleem, en ik ben daarin vast niet alleen. Ik vond via de zoekmachine echter geen antwoord:

Mijn 408 heeft op dit moment 6.00R16 banden. Vorige zomer hebben we daarmee één klapband gehad op de achteras, en na veel pijn en moeite hebben we in Duitsland nieuwe banden kunnen krijgen: 2 stuks Sava Comet 6.00r16. Nieuwe banden op de vooras, en de overige banden zo gewisseld dat de beste banden overbleven.

Die 4 banden op de achteras zijn op zijn zachts gezegt in matige conditie, en wil ik daarom eigenlijk voor deze zomer vervangen. Echter, waar ik ook zoek of vraag, ik krijg steeds het antwoord dat 6.00R16 banden niet leverbaar zijn. 6.50R16 is nog wel verkrijgbaar in diverse webshops, en een bandenboer suggereerde om 185/75-16 banden te monteren

Wat is nu wijsheid?
  • Enerzijds wil ik zeker nieuwe banden, maar 6.00R16 is moeilijk/onmogelijk.

    Om nieuwe voorbanden na ca. 2000km weg te doen vind ik ook zonde

    Rijden met twee verschillende maten banden lijkt mij ook niet handig. (Welke maat zou het reservewiel moeten zijn? 6.00R16, en bij een klapband achter beide voorwielen naar achter verplaatsen, en het reservewiel+ losse achterwiel op de vooras? dan hangt de voorkant wat scheef, is dat erg? Of een 185/75 en dan bij een kapotte voorband alsnog ongelijke banden op de vooras?)
Als ik alsnog voor een moderne maat kies, wat is dan een handige maat? De banden mogen gerust groter zijn dan de huidige banden (lager toerental van de motor), maar hoever kun je daar in gaan? Zowel met betrekking tot de afstand tussen de achterwielen als met betrekking tot de ongelijkheid voor de vooras.

Wat zouden jullie doen als het je eigen geld was?
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Nieuwe banden in een andere maat

Bericht door dereiziger »

Kijk eens over de grens .. daar hebben ze meer keuze in de maten

http://www.ebay.com/itm/Good-Year-G800- ... 5ae65c971b
Afbeelding
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Nieuwe banden in een andere maat

Bericht door Detlev »

Ik zou 6.5R16 kiezen voor achter. reserve wiel 6.0R16 voor als je voor een lekke krijgt.
Ik heb gewoon in 1 klap 7 nieuwe 6.5R16 gekocht.
Kijk eens bij http://www.autobandenmarkt.nl kleine vrachtwagen aanklikken.
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Nieuwe banden in een andere maat

Bericht door paul snip »

205 r 16 is gelijk. Die zijn wel te vinden! Heb ik al 2 jaar naar tevredenheid voor om mijn bus. Achter komen er dit jaar ook 4 op.

185/75 r 16 is veel kleiner in omtrek, dat levert een lagere topsnelheid en nog meer toeren op!

Ik heb zelf Minerva RF 07 eronder, verkoop prijs ca 60-80 euro. En draagvermogen is 900kg per band.
http://www.autobandjes.nl/minerva-bande ... 6-s-mv526/
Afbeelding
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Nieuwe banden in een andere maat

Bericht door paul snip »

Oke, je verhaal nog eens doorlezend:

Ik zou 4 van die Minerva's in de maat 205 r 16 (dat is eigenlijk 205 80 r 16) achter om zetten. De voorbanden gewoon laten zitten. Voor nood kun je nog wel een 6.00 r 16 als reserve gebruiken dan. Ik heb ze naast elkaar gezet. Het verschil is minimaal. De 205 r 16 is minimaal groter. En vooral iets breder daar waar hij de weg raakt. Ook hebben deze banden een mooi blokjes profiel, dus minder snel vast op de camping.

Ik ben al 2 jaar met deze Minerva's op vakantie geweest, naar Kroatie en Denemarken. Geen enkel probleem!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Nieuwe banden in een andere maat

Bericht door Detlev »

Je stelt dat ze iets breder zijn, geeft dat geen problemen met dubbellucht achter?
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Nieuwe banden in een andere maat

Bericht door paul snip »

Nee, de wangen zijn niet breder, slechts het loopvlak. Ik heb de wielen opelkaar gelegd zoals ze achter gemonteerd zitten. dan zit er ruim afstand tussen. Wel iets minder dan bij 6.00 x 16
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Nieuwe banden in een andere maat

Bericht door Detlev »

Als ik je link volg zie ik bij de info staan dat ze worden aangeraden voor 4x4/suv....
met een load index van 104, en niet voor bus/bestelwagen oftewel Light truck. Nu weegt mijn bus bijna 4700Kg (leeg).
Zijn deze banden dan aan te raden?
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Nieuwe banden in een andere maat

Bericht door paul snip »

6 x 900 kg = 5400kg toch?

Ze zitten er bij mij al 2 jaar onder, geen enkel probleem

De loadindex van mijn 6.00 x 16 banden was slechts 100...
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Nieuwe banden in een andere maat

Bericht door Detlev »

ok, hou ze in de gaten....Vooral de prijs is erg vriendelijk.
Er staan ook ergens Michelins voor 380 euries :shock: het stuk.....Wel de originele maat.
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Nieuwe banden in een andere maat

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

paul snip schreef:6 x 900 kg = 5400kg toch?
Ik zou in het geval van het vrij hoge leeggewicht van Detlev's camper wel van te voren de asdrukken meten als de camper vakantieklaar is.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Nieuwe banden in een andere maat

Bericht door paul snip »

Ik had het ook meer bedoeld voor de bussen tot 3500kg.

Dan is het ruim bemeten!
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: Nieuwe banden in een andere maat

Bericht door Uil »

Bedankt voor de antwoorden, die 205/80R16 maat is een goede vondst, daar is tamelijk veel keuze in, voor veel minder geld dan 6R16 banden.

Loadindex is voor mij niet zo'n issue, wij hebben een 408 in de superleggere, leeggewicht is minder dan 2700 kg. Daarbij, de loadindex geld ook bij de maximumsnelheid van de band, daaronder is er dus wat meer speelruimte voor de boel stuk gaat.

Dan is er voor mij nog maar één dilemma: blijft het reservewiel 6.00R16, of doe ik daar ook een 205/80R16 voor. De enige reden om die 6.00 te houden is (denk ik) dat verschillende breedte banden op de vooras wellicht problemen geeft. Ik denk dan vooral aan een hogere rolweerstand bij de bredere band, en dus dat de bus naar links of rechts zal gaan trekken. Heeft iemand daar ervaring mee?

@ Detlev:Die Michelins had ik ook ergens gevonden, maar direct afgeschoten. Dan is het hoe dan ook economischer om alle 7 banden te vervangen. Kijk anders naar deze banden. LI van 110/108. Dan mag je zeker 4 ton op de achteras hebben.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Nieuwe banden in een andere maat

Bericht door paul snip »

Bij mij zitten ze erom zonder problemen. Ik heb de reserve nog steeds in 6.00 x 16. Een hele oude Continental band met off-road profiel. Een reserve is alleen voor nood toch? Deze oude Conti ziet er overigens nog als nieuw uit.
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Nieuwe banden in een andere maat

Bericht door Ed's508 »

Detlev schreef:Ik zou 6.5R16 kiezen voor achter. reserve wiel 6.0R16 voor als je voor een lekke krijgt.
Ik heb gewoon in 1 klap 7 nieuwe 6.5R16 gekocht.
Kijk eens bij http://www.autobandenmarkt.nl kleine vrachtwagen aanklikken.
Ik heb toch wat moeite met de site van autobandenmarkt, zal wel aan mij liggen... :mrgreen:
6.5 en R16 invoeren lukt nog wel. Maar er moet ook een percentagegetal (is dat volgens mij) ingevoerd worden.

Wat moet ik hier nu invoeren om de juiste keuze te maken?

Op mijn bus (508 '86 ex-Maltezer en ex-Legerambu) zit nu 6.50/R16, zowel voor als achter. De achterbanden zijn aan vervanging toe.

Ed.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Nieuwe banden in een andere maat

Bericht door GerardM »

Kies Lichte vrachtwagen banden in menu aan de linkerkant

Bandenmaat kies 6.50 / - vakje leeg - 16

Snelheidscategorie: Allemaal

Zoek uw banden

En dan krijg je er (nu): 2 soorten.

Het "percentage" is voor deze maten niet van toepassing.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Nieuwe banden in een andere maat

Bericht door Ed's508 »

He Gerard,

Bedankt, duidelijk en gelukt. Nu nog de vraag wat goede banden zijn en waar ik ze voordelig kan halen 8)

Groet, Ed.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: Nieuwe banden in een andere maat

Bericht door Uil »

Fulda en Sava zijn redelijk voordelige banden waar veel forumgebruikers goede ervaringen mee hebben. De bekende merken zijn uiteraard ook prima, maar in deze maten niet altijd voordelig (continental, bridgestone, michelin etc.).
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Nieuwe banden in een andere maat

Bericht door Ed's508 »

Uil schreef:Dan is er voor mij nog maar één dilemma: blijft het reservewiel 6.00R16, of doe ik daar ook een 205/80R16 voor. De enige reden om die 6.00 te houden is (denk ik) dat verschillende breedte banden op de vooras wellicht problemen geeft. Ik denk dan vooral aan een hogere rolweerstand bij de bredere band, en dus dat de bus naar links of rechts zal gaan trekken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Bij mijn 508 heb ik 6.50R16 ook voor erop zitten. Gaat prima rechtuit...

Ed.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: Nieuwe banden in een andere maat

Bericht door Uil »

Ed, wat bedoel je daarmee? Er bestaat geen twijfel dat welke bandenmaat je ook hebt, zolang links en rechts gelijk zijn gaat alles goed. Met mijn vraag bedoelde ik: Krijg ik problemen als ik voor op één wiel 6.00R16 heb (huidige maat) en op het andere wiel 205/80R16. Die laatste is nl. breder en heeft mogelijk andere eigenschappen waardoor de bus naar links of rechts zal trekken.

De nieuwe banden zijn besteld, Continental Contact 4x4. €321 bij www.banden-pneus-online.nl/. Volgende week donderdag worden ze gemonteerd, ik houd jullie op de hoogte.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Nieuwe banden in een andere maat

Bericht door Leo »

Uil: Dat is volgens de APK niet toegestaan.
Banden op dezelfde as moeten van dezelfde maat en hetzelfde soort zijn. Fabrikaat mag wel verschillen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: Nieuwe banden in een andere maat

Bericht door Uil »

Bedankt voor de toevoeging m.b.t. APK. Het zou in ons geval alleen zijn om naar de eerste bandenboer te rijden en daarvoor zou ik het nog wel aandurven.

Voorlopig houd ik het reservewiel overigens in de oude maat (de maat van de voorbanden). De beste van de huidige banden word dan het reservewiel, en de rest van de achteras worden nieuwe Conti's.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Nieuwe banden in een andere maat

Bericht door Ed's508 »

Gisteren uitgebreid gesproken met iemand van Euromaster. Hij vertelde dat er niets nieuws te krijgen is ter vervanging van de 6,50R16 maat...
Binnenkort maar wat nieuws er omheen gooien als de velgen zijn opgeknapt, dan kan ik er minimaal weer 10 jaar tegenaan.

Ed.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: Nieuwe banden in een andere maat

Bericht door Uil »

Inmiddels heb ik een adres gevonden voor het monteren èn balanceren van de banden. Dat bleek nog een klus te zien, niet iedere bandenboer kan onze wielen zonder meer balanceren.

De Conti 205/80R16 banden zijn wel duidelijk breder dan de oude 6.00R16 banden. De ruimte tussen de banden is duidelijk minder geworden (ca 1/2 of 1/3 van wat het was). Ik houd ze voorlopig in de gaten, maar ik raad deze maat (nog) niemand aan ter vervanging. Binnenkort zal ik de wielen eens demonteren om te kijken of er iets van wrijving tussen de banden te bespeuren is.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Gebruikersavatar
G.W.
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 sep 2006, 07:49
Locatie: Delft

Re: Nieuwe banden in een andere maat

Bericht door G.W. »

Hallo,

ik ga van de week ook 2 banden vervangen. Maar je kan gewoon nog steeds de Fulda Conveo 6.5 R16 loadindex 107/108 kopen met een prijs tussen de €105,- en €115,-. Dat vind ik zelfs nog een redelijke prijs voor zo'n band.

Over het verschil in profieldiepte zei een gerenommeerde banden zaak in mijn stad, die ook veel vrachtwagens doet, dat je het beste de kleinste, dus met het minste profiel, aan de binnenkant moet doen bij dubbellucht.

Dit omdat, was hun beredenering, 90% van de wegen een bol wegdek had waardoor dat gecompenseerd werd.

Nu moet ik zeggen dat ik al 50.000 kilometer op deze wijze rijd met mijn banden en er achter totaal geen slijtage of wat dan ook voor raar iets te bespeuren had.

Dus slecht was het in ieder geval niet. :P

gr Ger
Met vriendelijke groet, Ger :-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten