Pagina 1 van 1

Aggregaatje beetje stuk

Geplaatst: 03 apr 2013, 17:47
door GerardM
Dit zou ook in het draadje 'mijn grootste' blunder passen, ik schrijf het maar hier omdat het hopelijk nog een vervolg krijgt. Op een zonnige dag kwam mijn zoon thuis met een mooie aanbieding van de Makro, een handzaam benzine aggregaatje. Dit leek hem handig voor bij evenementen waar hij soms staat en de stroom niet altijd aanwezig is. En zo geschiedde en ik was er die dag ook bij. Stroomuitval. Pap, start jij even de aggregaat 8) . Ding nieuw uit doos gehaald, benzine er in en er was licht.

Nog een paar evementen later stopt het ding spontaan en niet meer aan de praat te krijgen. Rustig voor gaan zitten en er achter gekomen dat er naast benzine ook olie in moest :oops: :oops: . (dat was het blunder deel).

Nu naar de techniek.
Dit weekend het ding eens nader beschouwd. Olie gevuld. Start koud prima, loopt dan een paar minuten, rochelt nog wat en stopt er dan mee.
In het carter is de olie dan vermengd met benzine :cry: . Ziet er niet goed uit dus. Ik ga het ding verder uit elkaar schroeven en kijken of er wat aan te repareren valt - met het motto alles is te maken.

Iemand ervaring, tips ? Sowieso zal ik het vervolg hier neerschrijven.

Oh ja, het is een viertakt 38cc benzinemotortje.

Groet,

Gerard

Re: Aggregaatje beetje stuk

Geplaatst: 03 apr 2013, 17:58
door Admin
Voordat je 'm openschroeft, kan-ie niet terug naar de Makro voor reparatie/vervanging? In mijn ervaring (Best, Delft, Duiven, Amsterdam) zijn ze heel coulant.
(Niet bij vertellen dat je 'm zonder olie hebt geprobeerd te draaien.)

Re: Aggregaatje beetje stuk

Geplaatst: 03 apr 2013, 21:08
door Camperklus
Benzine in het carter is meestal het gevolg van hangende vlotternaald(en)

Re: Aggregaatje beetje stuk

Geplaatst: 03 apr 2013, 21:51
door paul snip
Als ie wel vlot start zal er met de compressie niet zoveel aan de hand zijn zou je denken...

Krijgt ie niet gewoon veel te veel benzine (automatische) choke die blijft hangen misschien. Of een overlopende vlotterkamer misschien?

Als de benzine in de olie zou komen doordat de zuigerveren er totaal uitliggen dan zou hij volgens mij ook geen compressie meer hebben en veel moeilijker starten...

Re: Aggregaatje beetje stuk

Geplaatst: 03 apr 2013, 22:40
door GerardM
Dank allen.

@Ernst, ja heb ik ook even gedacht maar daar ben ik toch te eerlijk voor - ik heb m gemold en ik wil m zelf weer proberen te maken.

Die vlotterkamer overloop is inderdaad een optie want er zat wel erg veel benzine in zo korte tijd in het carter.
Kan ik ook makkelijk bij dus dat ga ik eerst eens doen. Choke is een handchoke en die doet wel iets maar ga die ook checken.

Mooi klusje voor deze winteravonden 8) .

Groet,

Gerard

Re: Aggregaatje beetje stuk

Geplaatst: 03 apr 2013, 23:03
door vanhooltje
Het vriest nog steeds dus zet um op :lol:

Re: Aggregaatje beetje stuk

Geplaatst: 05 apr 2013, 21:08
door GerardM
Weer wat verder en toch ook niet. Carburateur opengemaakt, alles schoongeblazen en niks bijzonders gezien. Weer in elkaar gezet, prima lopen de eerste minuten maar dan begint het onregelmatig lopen en stopt dan helemaal, lijkt echt te verzuipen. Bougie is zwart dus dat lijkt inderdaad ook op teveel benzine.

Morgen maar weer verder (tenzij het tuinweer is 8) ).

Groet,

Gerard

Re: Aggregaatje beetje stuk

Geplaatst: 06 apr 2013, 13:24
door Emile & Sabine
Hallo,

De vraag is welke olie te gebruiken die je apart moet toevoegen, als dit ook 2 tact is dat je apart moet toevoegen
in een apart reservoirtje en je doet daar gewone olie in dan is het logisch dat hij na een tijdje er mee stopt en dat de bougie
zwart is....

Is het mogelijk een het type enz en wat foto's door te sturen???

Re: Aggregaatje beetje stuk

Geplaatst: 06 apr 2013, 14:24
door Admin
Het feit dat er een met olie gevuld (althans dat zou moeten) carter(tje) in zit, lijkt mij op een 4-takt motortje te duiden.

Re: Aggregaatje beetje stuk

Geplaatst: 06 apr 2013, 14:49
door vanhooltje
Dat zegt de ts ook "Oh ja, het is een viertakt 38cc benzinemotortje. " :mrgreen:

Re: Aggregaatje beetje stuk

Geplaatst: 06 apr 2013, 14:59
door Anton
Hoi,

Gokje, Kipor?

Groet Anton

Re: Aggregaatje beetje stuk

Geplaatst: 06 apr 2013, 15:20
door vanhooltje
Anton schreef:Hoi,

Gokje, Kipor?

Groet Anton
Dat kan niet Anton, een kipor heeft een beveiliging geen olie niet starten.

Re: Aggregaatje beetje stuk

Geplaatst: 06 apr 2013, 18:58
door Anton
Hoi,

Klopt, ik dacht aan een olieschraapveertje wat vast zit.
Een ander mogelijkheid zou kunnen zijn dat het membraam van het benzinepompje lekt.
Dit werkt op de drukverschillen in het carter.

Groet Anton

Groet Anton

Re: Aggregaatje beetje stuk

Geplaatst: 06 apr 2013, 21:35
door GerardM
100 punten Anton.

Het ding heeft inderdaad een brandstofpomp met een membraan en die is lek. Dat verklaart de benzine in het carter (want daar komt de onderdruk aan één kant van het membraan vandaan) en spuit dan meer benzine richting carter dan richting carburateur.
Vanmiddag het membraan geplakt en toen liep die veel beter en geen olie meer in het carter, maar na een tijdje liet die provisorische plak los.

Nu dus op zoek naar een nieuwe membraan of desnoods een nieuwe pomp.

Heb inmiddels ook een gebruiksaanwijzing gevonden en daar staat in dat bij te weinig olie het ding niet start danwel stopt. Er zit ook een rood ''oil alert'' lampje op en dat werkt. Daarmee valt het hele lopen-zonder-olie-verhaal in duigen... zou er dus af fabriek al olie ingezeten hebben ?

Groet,

Gerard

Re: Aggregaatje beetje stuk

Geplaatst: 09 apr 2013, 20:42
door Ed's508
Lijkt er wel op. Ik kan mij niet voorstellen dat ze er geen olie ingooien....
Van de doorsnee Makro klant kan je niet verwachten dat ze eerst een servicebeurt uitvoeren.
Het membraan zal wel gesneuveld zijn. Valt het niet met een bandenplakkert te repareren?

Maar dat heb je niet zelf gemold, daar kun je wel mee terug.

Ed

Re: Aggregaatje beetje stuk

Geplaatst: 14 apr 2013, 10:26
door DVIII
daar ben ik dan heel benieuwd naar, of zo'n dozenschuiver garantie geeft op iets wat je zelf gerepareerd hebt , of bijna dan ?

Re: Aggregaatje beetje stuk

Geplaatst: 14 apr 2013, 10:50
door GerardM
Ik ga niet terug naar de dozenschuiver want dat is te makkelijk; het is veel leuker om het ding zelf te fiksen en ik heb geen haast. Gisteren op zoek geweest naar een nieuw membraan maar nog zonder succes.

Groet,

Gerard

Re: Aggregaatje beetje stuk

Geplaatst: 14 apr 2013, 10:57
door DVIII
ja je kan zelf meer bereiken denk ik , ooit moest ik een duikklusje doen en vliegen, en tijdens de vlucht waren de membranen van mijn ademautomaten stukgevroren , maar met wat latex handschoenen van russische kwaliteit (lees dik) en een platgeslagen munt erop geplakt werkte alles die twee weken prima. maar ik adem geen benzine , en dat is niet echt leuk spul !

Re: Aggregaatje beetje stuk

Geplaatst: 20 apr 2013, 15:16
door GerardM
En om het draadje af te maken, vandaag een nieuw pompje gemonteerd en het ding loopt weer als een tierelier. Leuk tijdverdrijf en weer wat geleerd 8) .

Groet,

Gerard

Re: Aggregaatje beetje stuk

Geplaatst: 20 apr 2013, 18:10
door Camperklus
Puur uit nieuwsgierigheid: Was het nou een pomp of een vacuumklep?

Re: Aggregaatje beetje stuk

Geplaatst: 20 apr 2013, 18:38
door Anton
Hoi camperklusser,

met het volgende heb ik 100 punten gescoord:

Een ander mogelijkheid zou kunnen zijn dat het membraam van het benzinepompje lekt.
Dit werkt op de drukverschillen in het carter.

Het is dus de membraam en niet de klepjes.

Groet Anton

Re: Aggregaatje beetje stuk

Geplaatst: 20 apr 2013, 21:41
door GerardM
Het was dus het membraan in de brandstofpomp; een vacuumklep heb ik niet gezien. Omdat ik geen losse membraan kon vinden heb ik een soortgelijk pompje nieuw gekocht en daarmee het probleem opgelost. Zo'n membraanpompje heeft twee kamers en daartussen zit het membraan. De ene kamer zit aangesloten op het carter waar een variërende onderdruk uit komt, daar ontstaat er een zuigwerking in de andere kamer waardoor de benzine van de tank naar de carburateur wordt opgevoerd. Mooi simpel systeempje.

Groet,

Gerard