Pagina 1 van 1

leeggewicht 508

Geplaatst: 08 mei 2013, 21:45
door Hanomaad
Vraagje. Wat is het laagste leeggewicht wat je bekend is voor een enkel verlengde MB508 bus met verhoogd dak? En dan wel zo leeg / kaal mogelijk gemaakt.

Re: leeggewicht 508

Geplaatst: 09 mei 2013, 00:26
door fuzzyduck
Je hebt er niets aan maar mn korte gestripte ex ambulance met verhoogd dak is 2850 op papier

Re: leeggewicht 508

Geplaatst: 09 mei 2013, 01:13
door Arno Z
Mijn compleet lege 608 (zwaarder chassis, 1x verlengd, hoog dak) was 3110kg. Daar moet je dus een fors stuk onder kunnen komen

Re: leeggewicht 508

Geplaatst: 09 mei 2013, 02:27
door Vinz
Bus leeg slopen/lege kopen keuren als camper en dan zo min mogenlijk belasting? :twisted:

Re: leeggewicht 508

Geplaatst: 09 mei 2013, 08:41
door Hanomaad
.

Re: leeggewicht 508

Geplaatst: 09 mei 2013, 08:54
door DVIII
jongen de oplossing is zo dichtbij , een uurtje of tien sleutelen en ik kan weer wat opruimen :lol: :lol:

Re: leeggewicht 508

Geplaatst: 09 mei 2013, 08:55
door jooph
Een korte 508 Ambulance heb ik nog nooit lager als 2800kg. gezien bij ombouw naar camper.
En voor die 2800kg. moet je al flink je best doen.

Dus voor een verlengde lijkt me 2800kg. heel moeilijk haalbaar. Of je moet het risico nemen bij omkeuren naar camper door allerlei nepspullen in te bouwen

Joop

Re: leeggewicht 508

Geplaatst: 09 mei 2013, 09:02
door Jeroen_Hanomaf
Ik heb nog even in de folders gekeken, maar daar staat niks in over het fabrieks-leeggewicht van de bestelwagens.

Als je niks te doen hebt, kun je altijd nog alles van je '86-er ombouwen op je gestripte Hanomag-chassis! :P

Groeten Jeroen

Re: leeggewicht 508

Geplaatst: 09 mei 2013, 19:38
door fuzzyduck
het tussenschot was er bij mn ambu al uit. Naderhand heb ik pas alle wanden en plafonds er uit gehaald. Daar zat nog zo 100kg staal wat er nu ook al uit is. Dat was extra staal ingebracht voor kasten/stretchers etc. Alles tussen het orginele subframe en spanten gelast. Allemaal eruit nu. Maar ik kan hem nu niet meer op de weegschaal zetten aangezien ik op dit moment officieel even geen camper ben.

Re: leeggewicht 508

Geplaatst: 10 mei 2013, 02:44
door Hanomaad
Okee, dankjewel voor de info.

Ennug, je kunt altijd gratis wegen bij de afvalstort. Neem je een vuilniszak mee en je krijgt een bonnetje van gewicht in en uit de stortplaats.

Re: leeggewicht 508

Geplaatst: 10 mei 2013, 09:07
door Aart
Ik heb een 508 bestelwagen staan, enkel verlengd en laag/normaal dak (geen lage cabine) en die heeft een leeggewicht van 2630 kilo op het kentekenbewijs staan.

Het betreft een voormalig bestelwagen van een bloemenboer, wanden en plafond geisoleerd en afgetimmerd.

Heb ook een dubbel verlengde 508 met laag/normaal dak en die heeft een leeggewicht van 3000 kilo op het kentekenbewijs staan. Geen idee hoe deze bij de weging ingericht was, is nu ingericht als camper.

Gr, Aart

Re: leeggewicht 508

Geplaatst: 10 mei 2013, 09:24
door fuzzyduck
Wegen bij de dump kan altijd, maar met het papiertje krijg ik vast geen korting op mn MRB in 2014

Re: leeggewicht 508

Geplaatst: 11 mei 2013, 08:37
door DVIII
wat die bloemenboeren al niet voor elkaar kregen , het gewicht van een chassis-cabine op het kenteken ! en het wegen bij de stortplaats van de gemeente is een redelijke plek om te wegen omdat die vanuit de overheid ge-ijkt moet zijn ! . er bestaat wel zoiets als ambtelijk wegen , en ik denk dat die dat bij de stortplaats doen , net om die reden!

Re: leeggewicht 508

Geplaatst: 11 mei 2013, 11:28
door huuwan
Mijn 508 ex-ambulance met een minimale camperinbouw werd gewogen door de RDW op 2700 kg. Ik had nog iets meer kunnen "abspecken". Het reservewiel wel thuisgelaten.
Op het kenteken staat als leeggewicht 2700 kg en rijklaargewicht 2800 kg.
In de technische handleiding van de landmacht staat dat het lediggewicht (incl. alle uitrustingsstukken en bestuurder) is 2625 kg. Hierbij is natuurlijk het gewicht van de ambulance inrichting niet meegeteld.

Groet, Huub

Re: leeggewicht 508

Geplaatst: 11 mei 2013, 12:45
door Hanomaad
Bedankt voor alle antwoorden zo ver. Wat is eigenlijk de definitie van het "rijklaargewicht" precies? Leeggewicht plus brandstof en bestuurder?

Re: leeggewicht 508

Geplaatst: 04 jun 2013, 22:30
door winand
Mijn 508 lang&hoog heeft als leeggewicht 2610 kg op kenteken staan.. hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen? :shock:

Re: leeggewicht 508

Geplaatst: 05 jun 2013, 21:43
door DVIII
met en dikke knipoog ... denk ik :mrgreen:

Re: leeggewicht 508

Geplaatst: 06 jun 2013, 08:32
door Johannes
Ik heb een datamanual daar staan deze gegevens o.a. in

Afbeelding

Groet Pieter

Re: leeggewicht 508

Geplaatst: 06 jun 2013, 10:44
door Arno Z
Pieter,

Heb jij dat lijstje ook voor de 608?

Dank

Re: leeggewicht 508

Geplaatst: 07 jun 2013, 21:23
door Johannes
ja hoor

Afbeelding

Groet Pieter

Re: leeggewicht 508

Geplaatst: 07 jul 2013, 21:36
door HenkWarmenhoven
Hoi sleutelaars,
Waar gaat dit over????
2800 Kg is 205 euro per kwartaal in Noord Holland
3150 Kg is 230 euro per kwartaal.
Waarom voor 25 euries zoveel moeite doen?????
Toen ik mijn 508 ex ambu ging ombouwen heb ik uiteraard ook eerst naar de wegenbelasting tarieven gekeken.
Gelet op wat je op veel forums leest heb ik wel 5 keer gekeken, maar kwam tot de conclusie:
WAAR GAAT DIT OVER??????
Ik heb bij mijn ombouw dan ook nergens naar gekeken, behalve dat het degelijk moest zijn.
Groeten, Henk

Re: leeggewicht 508

Geplaatst: 07 jul 2013, 23:40
door Arno Z
Henk,

Het gaat om het gewicht VOOR inbouw, niet na inbouw. Het is eigenlijk heel simpel, je gaat naar de RDW met een inbouw die precies voldoet aan de inrichtingseisen van de RDW (dus niet van de belastingdienst), wel er aan denken het juiste aantal zitplaatsen (tijdelijk) in te bouwen.

De RDW weegt de bus, telt de zitplaatsen en registreert dit op de papieren. Daarna ga je lekker je camper inbouwen. Daarbij doe je wat je niet laten kan, je zorgt er alleen voor dat je voldoet aan de inrichtingseisen van 2002, zoals gesteld door de Belastingdienst.

Als nu op 1-1-2014 die nieuwe regel ingaat, dan kom je in aanmerking voor campertarief (1/4) en is je bus volgens de belastingdienst en volgens de RDW (dus volgens je kenteken) een camper.

Waarom een camper? Dan ben je(ongeacht het gewicht) een personenauto, dus val je anders in eventuele milieuzone's. Daarnaast heb ik het (gelukkig maar 1x) meegemaakt dat op een camperplaats aan de gendarmerie moest worden aangetoond dat de camper een camper was. En dat niet door binnen te kijken maar door op de papieren te kijken.

Daarnaast, 25,- per kwartaal is 100,- per jaar. Dat is bijna gelijk aan de jaarpremie van de verzekering van mijn bus... dan zit dat geld iig nog in mijn portemonnee.

Arno

Re: leeggewicht 508

Geplaatst: 09 jul 2013, 01:15
door Frank.fjph
Om op de vraag waar het me begon ( nl Kg ipv Euro) terug te komen:

Mij lijkt de waarde van 2840 voor het gevraagde voertuig een haalbaar getal, en zal het nakijken op het spec. blad van MB dat ik nog ergens heb.
Mijne heeft een oorspronkelijk bestelwagengewicht van ca 2950 kg en is de dubbelverlengde versie, die extra 0,95 m kan zeker ruim 100 kg wegen, dus ruim 2800 lijt reele schatting

Frank