Brandstof probleem OM616
Geplaatst: 14 jun 2013, 10:21
Goedenavond,
onlangs ben ik zo snugger geweest om naast de 406 camper die we al hadden, een 407 te kopen bij wijze van nostalgische werkbus. Het leek mij wel passend voor een restaurateur van klassieke schepen om in zo'n hok op de klus te komen ipv de huidige rijdende laptop. Daarnaast heb ik er ook veel meer lol in.
De vorige eigenaar was niet heel lief voor de bus; zo moest ik bij aanschaf eerst 3,5 liter motorolie bijvullen voordat ik naar huis kon. Dan kun je al een beetje raden hoe het met de rest van het onderhoud gesteld is... Hieruit voortvloeiend ben ik nu al een week of wat in de avonduurtjes bezig om dat konijn weer een beetje ordentelijk te krijgen in elk opzicht. 1 probleem krijg ik echter niet getackeld; bij koude start loopt de motor vrij aardig, echter na een minuut of 4 a 5 stationair draaien begint ie in toeren te klimmen tot +- 1700rpm, als ik dan het gas even intrap loopt ie daarna nog weer wat hoger stationair. Dit alles gepaard gaande met redelijk wat dieselrookpluimen, zeker als ik het gas los laat. Even irt dit probleem wat ik gedaan heb en constateringen op een rijtje:
-kleppen gesteld (uitlaat 1 en 4 zaten op 0,05 en inlaat 4 was dicht (...), de rest zat er net ff naast)
-olie afgevuld in de regelateur (zat geen druppel meer in...)
-dieselleidingen vervangen + voor tijdelijk een doorzichtige retourleiding geplaatst
-luchtfilter schoongemaakt
-kleppen inlaatspruitstuk gereinigd + aansluiting vacuumslag
-vacuumslag zelf gereinigd
-membraamhuis regelateur slagje los gedraaid; geen olielekkage
-Verstuivers worden nu getest en voorzien van nieuwe nozzles (dat zal het roken zeker voor een goed deel verhelpen, maar ik zie hierin niet de oplossing van het probleem)
-Heb nu 150km gereden en zie geen verandering in motoroliepijl, dus het verbruik is niet absurd hoog.
-Ik heb m'n eigen 406 met -kort voor mijn tijd- gereviseerde motor en een net uit defensie gerolde niks op de teller staande 508 van een vriend van mij als referentie wat deze bussen betreft en ten opzichte daarvan vond ik deze 407 toch best vlot rijden, duidelijk meer vermogen als m'n 406. Sneller als 90 heb ik niet gereden en er kon toen nog wel een pakje saffen onder het pedaal door, dus ook dat is in orde.
-stangetje naar de luchtinlaat losgehaald; maakt geen verschil
-carterdruk is niet noemenswaardig
-dit forum aardig doorgespit en er staat hier echt een goudmijn aan info, maar helaas ben ik mijn probleem of iets wat er op lijkt niet tegen gekomen
Nog in de planning;
stangetjes volgens het boekje afstellen en dieselfilter vervangen. Ik kan mij echter niet voorstellen, dat het hieraan ligt, gezien het typische fenomeen dat de toeren pas na een aantal minuten na koude start omhoog gaan. Simpelweg de stationair afstellen, lijkt me daarmee ook niet aan de orde.
Ik hoop dat hier iemand een idee heeft wat het nog meer zou kunnen zijn.
Vriendelijke groet
Serge
onlangs ben ik zo snugger geweest om naast de 406 camper die we al hadden, een 407 te kopen bij wijze van nostalgische werkbus. Het leek mij wel passend voor een restaurateur van klassieke schepen om in zo'n hok op de klus te komen ipv de huidige rijdende laptop. Daarnaast heb ik er ook veel meer lol in.
De vorige eigenaar was niet heel lief voor de bus; zo moest ik bij aanschaf eerst 3,5 liter motorolie bijvullen voordat ik naar huis kon. Dan kun je al een beetje raden hoe het met de rest van het onderhoud gesteld is... Hieruit voortvloeiend ben ik nu al een week of wat in de avonduurtjes bezig om dat konijn weer een beetje ordentelijk te krijgen in elk opzicht. 1 probleem krijg ik echter niet getackeld; bij koude start loopt de motor vrij aardig, echter na een minuut of 4 a 5 stationair draaien begint ie in toeren te klimmen tot +- 1700rpm, als ik dan het gas even intrap loopt ie daarna nog weer wat hoger stationair. Dit alles gepaard gaande met redelijk wat dieselrookpluimen, zeker als ik het gas los laat. Even irt dit probleem wat ik gedaan heb en constateringen op een rijtje:
-kleppen gesteld (uitlaat 1 en 4 zaten op 0,05 en inlaat 4 was dicht (...), de rest zat er net ff naast)
-olie afgevuld in de regelateur (zat geen druppel meer in...)
-dieselleidingen vervangen + voor tijdelijk een doorzichtige retourleiding geplaatst
-luchtfilter schoongemaakt
-kleppen inlaatspruitstuk gereinigd + aansluiting vacuumslag
-vacuumslag zelf gereinigd
-membraamhuis regelateur slagje los gedraaid; geen olielekkage
-Verstuivers worden nu getest en voorzien van nieuwe nozzles (dat zal het roken zeker voor een goed deel verhelpen, maar ik zie hierin niet de oplossing van het probleem)
-Heb nu 150km gereden en zie geen verandering in motoroliepijl, dus het verbruik is niet absurd hoog.
-Ik heb m'n eigen 406 met -kort voor mijn tijd- gereviseerde motor en een net uit defensie gerolde niks op de teller staande 508 van een vriend van mij als referentie wat deze bussen betreft en ten opzichte daarvan vond ik deze 407 toch best vlot rijden, duidelijk meer vermogen als m'n 406. Sneller als 90 heb ik niet gereden en er kon toen nog wel een pakje saffen onder het pedaal door, dus ook dat is in orde.
-stangetje naar de luchtinlaat losgehaald; maakt geen verschil
-carterdruk is niet noemenswaardig
-dit forum aardig doorgespit en er staat hier echt een goudmijn aan info, maar helaas ben ik mijn probleem of iets wat er op lijkt niet tegen gekomen
Nog in de planning;
stangetjes volgens het boekje afstellen en dieselfilter vervangen. Ik kan mij echter niet voorstellen, dat het hieraan ligt, gezien het typische fenomeen dat de toeren pas na een aantal minuten na koude start omhoog gaan. Simpelweg de stationair afstellen, lijkt me daarmee ook niet aan de orde.
Ik hoop dat hier iemand een idee heeft wat het nog meer zou kunnen zijn.
Vriendelijke groet
Serge