VW-MAN

Een brandende algemene vraag? Dit is de plaats waar u moet zijn met algemene vragen en/of opmerkingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

VW-MAN

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Nog niks concreet, geen zin etc en vooral geen tijd om iets nieuws te beginnen. Maar wellicht voor over een jaar of 2 als Bart Jan niet meer in zijn huidige bedje past en de kit op kit op kit de Hanomag niet meer waterdicht houdt... ;)

Iemand ervaring met een VW-MAN (of is het, gezien de relatieve aandelen van beide concerns, MAN-VW?) 6.90 of 8.136? Redelijk betaalbaar, techniek voornamelijk MAN, en stuurhut en nog wat ander spul van VW. Je ziet ze niet bijster vaak, wellicht is dat de reden van betaalbaarheid, of is het gewoon een zootje rotzooi?

Je ziet ze namelijk best vaak met dubbelcabine, en die kant willen we wel op met de volgende vakantiemobiel, ooit, nog eens, wellicht, je weet wel. Gewoon ter oriëntatie :)

Gr Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: VW-MAN

Bericht door DVIII »

van de regen in de drup, het feit dat je ze niet vaak ziet zal een reden kunnen hebben !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: VW-MAN

Bericht door a.de.boer »

Wij hebben er één Jeroen en het bevalt mij prima.
Onder onze camper zit een 8.136 VW./M.A.N. chassis, het is met 136 PK en dik 6 ton aan gewicht niet een echte hardloper.
We hebben bijna 22 jaar met veel plezier een 608 gehad en qua snelheid in het optrekken is hij een beetje vergelijkbaar, alleen de top is hoger.
Op de onze zit luchtremmen en stuurbekrachtiging, wat op de 608 niet zat, dus qua rijcomfort niet echt te vergelijken maar wel veel beter.
We hebben deze camper nu 2,5 jaar en nog niet echt problemen mee gehad en hoop dat ook zo te houden.
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: VW-MAN

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

@Dave: vandaar dus ook mijn vraag... alles wat je niet vaak ziet hoeft niet persé slecht te zijn, voorheen zag je veel Bedfords, en een Mercedes Vario 814 van het eerste model (dus nog van voor de facelift) is ook zeldzaam, maar lijkt me toch niet slecht met een OM364LA erin? :mrgreen:

@Ab: bedankt voor de info. Met het idee wat wij er mee zouden hebben is het gewicht een stuk lager, (plm 4 ton) maar de "kleine" uitvoering die daar voor nodig is vind je vaker als 6.90. Een 6.136 ben ik niet tegengekomen (niet dat ik nou heel goed gezocht heb, actueel is het allemaal niet) En die 6.90 vind ik dan eigenlijk weer te weinig vermogen hebben, als er dan toch wat anders moet komen.

Dank,

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: VW-MAN

Bericht door DVIII »

over de man /volkswagen , dat is zeker niet zomaar slecht , heel brazilie rijdt ermee, maar de man onderdelen zijn duur net als die van volkswagen die in die LT serie niets dan storingen had in de elektra , dus als je onderdelen zoekt op de tweedehandsmarkt vind je niet zo veel , verder denk ik dat in zo'n clou , een van de beste fabriekskampers weinig volkswagen zit en veel man onderdelen. de vergelijking met de 608 , die geen enkele luxe bezat is voor Ab niet gering , maar voor jou is en 608 al een hele vooruitgang , daar sleutel je beduidend minder aan dan aan een hanomag COE , verder is je zoektocht naar meer vermogen niet te rijmen met kosten besparen, hoe sneller je op kan trekken en harder je uiteindelijk rijdt , hoe meer je moet betalen per kilometer. je voorbeeld over bedfords , als je slechte verhalen wilt horen over vrachtauto's is bedford een bron van stof , net als ford en meer van dat soort oud spul .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: VW-MAN

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ha Dave, bedankt voor je uitgebreide antwoord :)

Dat met die onderdelen was ik door de (relatieve) zeldzaamheid ook al een beetje aan het denken. De cabine verwachtte ik de minste problemen mee, omdat ik dacht dat dit een voor kantelen aangepaste LT-cabine was. De VW-MAN cabine is echter 2cm breder en langer als de LT...

Als ik het goed gelezen heb op de diverse websites over de 4x4 uitvoeringen, is enkel de cabine, achteras en versnellingsbak VW. De rest is MAN. Eigenlijk is het dus meer een MAN-VW, de relatieve aandelen van beide fabrikanten in ogenschouw nemend! :mrgreen:

Qua vermogen maakt het me ook niet helemaal veel uit, als ik maar even snel ga als het vrachtverkeer vind ik het allang prima. Met de luchtweerstand van onze rijdende kathedralen verwacht ik toch niet echt een zuinigheidswonder... een zware rechtervoet heb ik gelukkig geen last van -als ik wil opschieten pak ik de motor wel. :-) Echter, met de Hanomag 80-85 kruisend bij inhaalverboden rijdt het niet echt heel ontspannend... :-( Dan kun je de spiegels soms beter inklappen... zeker als het wat gaat glooien!

Denk niet dat het uiteindelijk zo'n VW-MAN gaat worden, maar wat oriënteren voor als het nog eens zo ver komt kan nooit kwaad :)

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Mark V
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 jul 2013, 20:29

Re: VW-MAN

Bericht door Mark V »

Hallo.....

Alvorens wij onze DAF YA4442 (ex defensie viertonner van de tweede generatie uit 1989) begin dit jaar kochten hebben we ons op diverse 4x4 vrachtwagens georiënteerd. Ook die MAN was daarbij.

We hebben proefritten gemaakt in onze DAF, een MAN 8.136 4x4FAE en een Mercedes 1017. Alle drie ex defensiewagens. Proefritten zijn mogelijk gemaakt door Commerce Trucks in Nieuwediep, erg fijn dat dat zo door hen geregeld was!

Wij vonden de MAN het minst fijn rijden van deze drie wagens.
Trekkracht is heel wat anders als bij de DAF en de MB.
Maar het is een heel mooi en handzaam wagentje. Mooi klein, past bijna overal doorheen.
Wij wilden een grotere wagen die wat gemakkelijker met het verkeer meekan (onze DAF is niet begrenst en loopt zowat 110 km/h).
De MAN blijft beneden de 7,5 ton, wat weer rijbewijs en andere voordelen heeft.

Er zijn meer dan voldoende MAN's te koop bij de diverse legerhandelaren.
Ze zijn ietsje duurder dan de DAF, maar veel goedkoper dan de MB.
Zolang er zoveel te koop staan zal er ook geen onderdelenprobleem zijn.
Let wel dat ex defensiewagens geen NL kenteken hebben, ze moeten langs RDW voor een eerste keuring.

Wij hebben uiteindelijk de DAF gekozen vanwege de afmetingen van de laadbak, het laadvermogen en het motorvermogen.
De DAF is een vrachtwagen, de MAN is meer VW LT achtig.

Op kenteken zetten, spuiten en ombouwen is voor zowel onze DAF als de MAN evenveel werk.

Ik ben heel benieuwd wat het gaat worden, ik lees het graag.

Groetjes;

Mark
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: VW-MAN

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoi Mark,

Bedankt nog voor je reactie! :) Ons idee was om een brandweer 6.90 of 8.136 te kopen (dus gewoon een 4x2) omdat we toch altijd op de weg rijden, een enkel weiland of onverhard padje daargelaten. Inmiddels kwamen we eigenlijk onverwacht een mooie VW LT type II tegen (LT46), zie ook het subforum mijn ideale camper. :) Iets heel anders!

Wij zijn uiteindelijk niet zover gekomen om er mee te gaan rijden. We hebben vorig jaar nog wel nagedacht over een vrachtwagen-camper, maar omdat wij de camper relatief weinig gebruiken was dat financieel eigenlijk niet heel erg handig. Dus hebben we voor wat kleiner formaat gekozen wat een stuk zuiniger loopt, maar zo'n vrachtwagen heeft wel wat! :)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten