Losse regengoten

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
Ppieter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 mar 2010, 21:59

Losse regengoten

Bericht door Ppieter »

Hallo allemaal,

De dakgoot van onze MB100 met Weinsberger Orbiter opbouw uit 1987 is aan het wegrotten. Tijd voor maatregelen.
Omdat de polyester kap o de regengoot is gemonteerd kan er niet gelast worden. Plan is de regengoot weg te slijpen tot op het niet-aangetaste staal, en de boel goed in te pakken met roestwerende verf.

Dan wil ik iets boven de regengoot, dus op de polyester kap, nieuwe regengoten monteren. Lager kan niet ivm de schuifdeur.

Na zoeken op het forum kom ik een foto tegen van Ludovic:
viewtopic.php?f=15&t=1462&p=11213&hilit ... oot#p11213.
Zoiets lijkt me wel wat. Weet iemand of zo'n goot nog ergens te koop is, en zijn er Forumleden met ervaring met dit soort losse goten?
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Losse regengoten

Bericht door Hanomaad »

Ik had ook rotte goten, vooral van onder. Zo erg dat ik mijn hand tussen de wand en het dak kon steken over bijna de hele lengte van de bus. Ik heb zo veel mogelijk roest weggeslepen, en het staal wat over was in de Tantox roestomvormer gesmeerd. Daaroverheen 2 aluminium L profielen gepopnageld en gekit met MS Polymeerkit van Simson die enorm fijn is om mee te werken en zowel goed afdicht als plakt. De rest van de goot helemaal ingepakt met dezelfde kit en die geschilderd met Wijzonol marine primer en lak (niet vrij van oplossmiddelen dus dan hoef je het niet elke 2 jaar over te doen en je wordt er nog lekker high van ook :)).

Zit als een huis en ik ben erg blij met het strakke resultaat. Als je naar de laatste berichten kijkt in dit topic zie je foto's:

viewtopic.php?p=64008#p64008

Bij jou is zo te horen de bovenkant slecht. Je zou mijn techniek om kunnen draaien, dwz het breedste L profiel aan de bovenkant plaatsen, en haaks daarop het smallere. Het is een relatief goedkope reparatie en op elke maat te maken die je wilt als je naar een goede metaalhandel gaat. Ik heb mijn aluminium bij http://www.metaalwinkel.nl gekocht.

Als je meer details wilt, laat maar weten.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Losse regengoten

Bericht door vanhooltje »

Je kan er ook Z profiel voor gebruiken, dan hoef je ze niet aan elkaar te poppen :P
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Losse regengoten

Bericht door paul snip »

Mijn vader heeft dat destijds een keer met een Weinsberg Ducato camper gedaan met Aluminum hoek van 30X15 mm. Met een beetje kit en creativiteit was dat heel netjes geworden. Heeft ook jaren gezeten zo. Deze bus had ook een hoog polyester dak. Aan de voorkant de hoek profieltjes een beetje inzagen op de juiste manier en je kunt ze ook nog de hoek ombuigen. Niks lassen of popnagelen. Gewoon met goeie carosserie kit vastzetten.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Losse regengoten

Bericht door Hanomaad »

Peter: was ik ook van plan in eerste instantie, maar Z profielen heb je veel minder keuze van maten in.

Ik heb de L profielen overigens niet op elkaar gepopnageld, dat is echt niet nodig met de Simson ISR kit die ik gebruikt heb. Gewoon niet zuinig zijn met de kit, goed op elkaar drukken en een nachtje laten drogen, dan krijg je het met geen mogelijkheid meer van elkaar. De krachten tussen de profielen zijn bovendien alleen neerwaarts (horizontaal). Op de wand zou ik wel popnagelen, want daar hangt het hele ding straks aan, en je zou er ook nog een dakrek op kunnen monteren. Ik ga er luifelpezen aan bevestigen.

Die kit kost een tientje bij de Poly Service, en slechts €6 hier: http://www.uwgereedschap.nl/afdichtings ... -3908.html
Ppieter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 mar 2010, 21:59

Re: Losse regengoten

Bericht door Ppieter »

Bedankt voor de tips.
Iemand ervaring met Reimo multirail? Is heel wat over te vinden, maar alleen op VW T4 en T5.
Het lijkt me handig voor aan de schuifdeurkant, voor de voortent.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Losse regengoten

Bericht door Hanomaad »

Niet mee bekend, maar je kunt ook luifelpees bij de meter kopen bij de betere kampeerzaak. Dat is wat ik ga doen, en dan gewoon op het bovenste L profiel kitten + popnagelen. Dat spul is iets van 2.5cm breed. Ik ga het aan beide kanten van de bus maken zodat ik zowel links als rechts luifels kan hangen.

Het leuke van 2mm dikke L profielen is dat het een hoop stevigheid geeft: 2 x 90 graden op elkaar. En daar kun je dan aan vastmaken wat je wilt. Ik zou je luifel functionaliteit en je dakgoot constructie 2 losse dingen houden zeg maar, om die reden. Is misschien nog wel goedkoper ook. Weet niet wat die speciale rail van je kost?
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Losse regengoten

Bericht door Gerard Exis »

Zoiets ?

http://www.exis.ro/accesoriu_rulota/Sin ... -4213.html

overal te koop op lengte van 2500mm of 5000mm
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Ppieter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 mar 2010, 21:59

Re: Losse regengoten

Bericht door Ppieter »

Ja, die geintegreerde dingen zijn prijzig. Merken zijn Reimo en Brandrup, maar beide merken leveren kennelijk alleen speciaal voor VW. Het specifieke zit hem in de bolling, dus hoe goed de curve van de bus wordt gevolgd.

Misschien dus toch maar de Hanomaad oplossing. Is dat een beetje flexibel, of moet je veel kracht zetten om de profielen goed passend te krijgen?
Ppieter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 mar 2010, 21:59

Re: Losse regengoten

Bericht door Ppieter »

Ha Gerard Exis,

Had je bericht pas later gelezen.
Is dat profiel ook echt een regengoot, issie daar wel diep genoeg voor? Lijkt me dat er niet meer dan 1 of 2 mm water in kan staan.
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Losse regengoten

Bericht door Gerard Exis »

Nee, niet een regengoot zoals je bij auto's verwacht, het is een profiel die je op de meeste caravans vind.
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Losse regengoten

Bericht door Hanomaad »

Pieter een aluminium L profiel is een klein beetje flexibel, maar als je flinke rondingen moet overbruggen misschien wat lastiger. Bij mij was het 1 lang recht stuk (zie foto's) dus ik hoefde maar weinig te buigen. Als je om hoeken heen wilt buigen gaat dat niet met een L profiel, maar ik ga dat achteraan gewoon 90 graden maken. (Ik moet het stuk boven de achterdeuren nog doen).
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Losse regengoten

Bericht door paulv »

Iets inzagen (en dat bv. 10x om de 5mm) en je kunt dat L profiel alle kanten opbuigen.
Die (nu V-vormige zaagsneden)vul je daarna op met kit :lol: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Ppieter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 mar 2010, 21:59

Re: Losse regengoten

Bericht door Ppieter »

Hi all,

Iets gevonden: de Reimo Multirail.
http://www.reimo.com/nl/90114-universel ... oot_325cm/

Wie kent het? Is mi goedkoper dan samengestelde alu profielen aangevuld met tentpees-rail.
Maar is gemaakt van kunststof en misschien wel slappe troep.
Ben benieuwd of mensen dit hebben gebruikt en wat de ervaringen zijn
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Losse regengoten

Bericht door Frank.fjph »

Hoi Pieter,

Niet zo mooi dat probleem, maar probeer eens te zoeken in de catalogie van div soorten aluprofielen op www.avz.nl

Frank
ps
207D rijdt nog naar tevredenheid in Scotland rond
Ppieter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 mar 2010, 21:59

Re: Losse regengoten

Bericht door Ppieter »

Hadie Frank,

Da's mooi om te horen, we denken nog wel eens aan die ouwe trouwe 207D!
Bedankt voor de link.

De mb100 gaat nu ook wat meer tijd een aandacht vragen. Zullen we dus ook wel een wat inniger band mee gaan krijgen.....
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten