banden vervangen of een ander probleem?
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44
banden vervangen of een ander probleem?
Onze banden van onze 609D 205-75-15 komen uit het jaar 2000
Zijn ieder jaar voor de vakantie gebalanceerd en tijdens de vakantie begint alles achter weer te schudden misschien vervormingen uit het rubber?
Bij de voorbanden zie je ook dat het ene blokje profiel lager ligt dan de anders (cuppen)
Gezien de leeftijd is het misschien verstandig om ze te vervangen maar qua slijtage zien ze er nog prima uit.
aangezien de banden eerder achteruit gaan door leeftijd dan slijtage zit ik te denken om budget banden te nemen bijvoorbeeld:
Sailun Commercio VXI €69,74 tegenover michelin van bijna 150 euro.
zijn er mensen met ervaring met goedkope banden zoals Nexus sailun nangkang?
Zijn ieder jaar voor de vakantie gebalanceerd en tijdens de vakantie begint alles achter weer te schudden misschien vervormingen uit het rubber?
Bij de voorbanden zie je ook dat het ene blokje profiel lager ligt dan de anders (cuppen)
Gezien de leeftijd is het misschien verstandig om ze te vervangen maar qua slijtage zien ze er nog prima uit.
aangezien de banden eerder achteruit gaan door leeftijd dan slijtage zit ik te denken om budget banden te nemen bijvoorbeeld:
Sailun Commercio VXI €69,74 tegenover michelin van bijna 150 euro.
zijn er mensen met ervaring met goedkope banden zoals Nexus sailun nangkang?
Laatst gewijzigd door Yoni op 02 jul 2013, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- Janneman
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: banden vervangen of niet?
Op zich vind ik niks verkeerds aan een budget band. tenslotte ga je met je camper niet het circuit van le Mans op.
Wat je wel kunt krijgen is dat een band door langdurig stilstaan gaat vervormen, zeg maar een platte kant krijgt waar die tijdens de winter op staat.
goedkopere banden hebben vaak zachtere wangen (zijkant van de band) waardor dit meer optreed.
Ik denk dat dit ook gebeurt met de banden die je nu hebt. Dus ga je in het voorjaar balanceren terwijl er een platte kant aan de band zit. ga je daarna wat kilometers maken dan vormt de band zich weer tot de originele staat en zit je met balanceren juist verkeerd.
Dus tip, balanceren altijd voordat je de camper gaat stallen...
Wat je wel kunt krijgen is dat een band door langdurig stilstaan gaat vervormen, zeg maar een platte kant krijgt waar die tijdens de winter op staat.
goedkopere banden hebben vaak zachtere wangen (zijkant van de band) waardor dit meer optreed.
Ik denk dat dit ook gebeurt met de banden die je nu hebt. Dus ga je in het voorjaar balanceren terwijl er een platte kant aan de band zit. ga je daarna wat kilometers maken dan vormt de band zich weer tot de originele staat en zit je met balanceren juist verkeerd.
Dus tip, balanceren altijd voordat je de camper gaat stallen...
-----------------------
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Re: banden vervangen of niet?
Ter voorkoming/bestrijding van cuppen moet je af en toe de banden links en rechts wisselen.
Ik zie af en toe banden van 30+ jaar op stadsbussen, als de wangen er helemaal gezond uitzien, zou ik zeker niet in paniek raken van een band van 13 jaar oud. Natuurlijk zeggen de bandenboeren dat het levensgevaarlijk is te rijden met banden van meer dan 5 jaar
Ik zie af en toe banden van 30+ jaar op stadsbussen, als de wangen er helemaal gezond uitzien, zou ik zeker niet in paniek raken van een band van 13 jaar oud. Natuurlijk zeggen de bandenboeren dat het levensgevaarlijk is te rijden met banden van meer dan 5 jaar
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Leo en Janet
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
- Locatie: Oostvoorne
- Contacteer:
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44
Re: banden vervangen of niet?
Correctie, 205-75-16 moest het zijnLeo en Janet schreef:Op een 609 zit toch 105x75x16?
de wangen zien er nog prima uit op wat kleine haarscheurtjes na profiel is nog ruim tussen de 6-8mm dus het voelt ook tegenstrijdig om nieuwe banden aan te schaffen vandaar dat als het toch moet het gewoon goedkope bandjes worden .Admin schreef:Ter voorkoming/bestrijding van cuppen moet je af en toe de banden links en rechts wisselen.
Ik zie af en toe banden van 30+ jaar op stadsbussen, als de wangen er helemaal gezond uitzien, zou ik zeker niet in paniek raken van een band van 13 jaar oud. Natuurlijk zeggen de bandenboeren dat het levensgevaarlijk is te rijden met banden van meer dan 5 jaar
- Leo en Janet
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
- Locatie: Oostvoorne
- Contacteer:
Re: banden vervangen of niet?
Hou je rekening met de load index, je moet minimaal 110/108 hebben.Yoni schreef:Sailun Commercio VXI €69,74
http://www.online-velgen.nl/technische- ... en-banden/
Wij zijn ook opzoek naar andere banden. In Albanie twee banden beschadigd en één lek gereden.
We denken aan banden van Goodyear, de wrangler all terrain AT 205X80X16. Ook niet zo heel duur...
http://www.tirendo.nl/goodyear-wrangler ... 69861.html
Gr
Leo
-
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
- Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
- Contacteer:
Re: banden vervangen of niet?
We hebben 2 maanden geleden 6 nieuwe banden laten monteren. Gekozen voor de Uniroyal Rainmax 2, kosten per stuk €83 incl. de verzendkosten. Met de montagekosten erbij kwam ik op ongeveer €100 per band uit.
We hebben nu 3000 km gereden met deze banden en ze bevallen goed, ze zijn stiller en het sturen gaat lichter!
Groet Marcel.
We hebben nu 3000 km gereden met deze banden en ze bevallen goed, ze zijn stiller en het sturen gaat lichter!
Groet Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44
Re: banden vervangen of niet?
Qua load index zouden we wel iets omlaag kunnen technische max massa is 4800 met 3.2T op de achteras.
Maar keuze lag inderdaad op een 108-110
Die Goodyears zijn inderdaad wel een aantrekkelijke keuze met als leuke bijkomstigheid dat de rolomtrek ook net een fractie groter is al scheeld dit maar 2.5km bij 90km/u.
Het word even wikken en wegen welke onderhouds dingen voorrang krijgen.
Vorige week bij de euromaster geweest om uit te laten lijnen wielen stonden 1 graad uitspoor dit hebben ze tot 0.5 uitspoor kunnen krijgen door heel de spoorstang aan poeiers te draaien.
Advies was deze gangbaar te maken en later terug te komen, maar nu hij er onderuit ligt is het niet de moeite waard zo krom als een banaan met flinke deuken van de moordenaar dat moet dus een nieuwe worden.
Kom er net achter dat het middenas lager het rubber in de "bril" los laat en wel erg vrij kan bewegen. wat ook wel mee kan spelen met het voelbare gehobbel van achter , het lager is prima alleen het rubber laat los ban de buiten ring!
Misschien vol prakken met flexibele kit?
Maar keuze lag inderdaad op een 108-110
Die Goodyears zijn inderdaad wel een aantrekkelijke keuze met als leuke bijkomstigheid dat de rolomtrek ook net een fractie groter is al scheeld dit maar 2.5km bij 90km/u.
Het word even wikken en wegen welke onderhouds dingen voorrang krijgen.
Vorige week bij de euromaster geweest om uit te laten lijnen wielen stonden 1 graad uitspoor dit hebben ze tot 0.5 uitspoor kunnen krijgen door heel de spoorstang aan poeiers te draaien.
Advies was deze gangbaar te maken en later terug te komen, maar nu hij er onderuit ligt is het niet de moeite waard zo krom als een banaan met flinke deuken van de moordenaar dat moet dus een nieuwe worden.
Kom er net achter dat het middenas lager het rubber in de "bril" los laat en wel erg vrij kan bewegen. wat ook wel mee kan spelen met het voelbare gehobbel van achter , het lager is prima alleen het rubber laat los ban de buiten ring!
Misschien vol prakken met flexibele kit?
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: banden vervangen of niet?
je kan zes keer knoeien met je banden , maar een keer met je middenlager , dat zou ik vervangen !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Re: banden vervangen of niet?
Vervangen, tenzij je later om extra kosten en werk verlegen zit :mrgreen:Yoni schreef:Misschien vol prakken met flexibele kit?
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44
Re: banden vervangen of niet?
Ik heb een lager ter vergelijking gehad echter wel van een 510 benzine maar deze was echt zoveel keer starrer in de ophanging dat ik die eerst vervang voor ik het probleem in de banden ga zoeken!DVIII schreef:je kan zes keer knoeien met je banden , maar een keer met je middenlager , dat zou ik vervangen !
Dank voor het meedenken!
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44
Re: banden vervangen of niet?
Klusdagje gehad:
Spoorstang vervangen vooras weer uit gelijnd stuurt een stuk lichter stond ruim 1 graad uitspoor, nu 0.25 toespoor voelt een stuk stabieler!
Middenas lager vervangen de flens op de steekas van de cardanas weer gemonteerd op z'n ijkstreepjes alle kruiskoppelingen staan nu ook weer goed in lijn maar nog steeds een beetje hobbelen tussen de 70-80km/u
Een velg waar een breedte slag in zat geruild voor reservewiel, volgende week weer balanceren terwijl er nog geen 7000km is gereden na de laatste balanceer actie.
Geen andere waarneembare band afwijkingen waar genomen kom wel een beetje ten einde raad....
balans problemen zou je toch ook boven de 80km last van moeten houden?
Gr. Yoni
Spoorstang vervangen vooras weer uit gelijnd stuurt een stuk lichter stond ruim 1 graad uitspoor, nu 0.25 toespoor voelt een stuk stabieler!
Middenas lager vervangen de flens op de steekas van de cardanas weer gemonteerd op z'n ijkstreepjes alle kruiskoppelingen staan nu ook weer goed in lijn maar nog steeds een beetje hobbelen tussen de 70-80km/u
Een velg waar een breedte slag in zat geruild voor reservewiel, volgende week weer balanceren terwijl er nog geen 7000km is gereden na de laatste balanceer actie.
Geen andere waarneembare band afwijkingen waar genomen kom wel een beetje ten einde raad....
balans problemen zou je toch ook boven de 80km last van moeten houden?
Gr. Yoni
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: banden vervangen of een ander probleem?
trillingen hebben een kritisch toerental, daar gaan ze dan maximaal op resoneren , daarvoor heb je wel iets , minimaal wat te voelen en daarboven heb je het gevoel dat er niets aan de hand is , je zou eens moeten balanceren met een zogenaamde spinner , dat is een methode dat het wiel aan de naaf blijft , dan moet je de onbalans kunnen vinden . meestal zit de trilling in de vooras .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44
Re: banden vervangen of een ander probleem?
Het stomme is nu juist dat sinds de nieuwe spoorstang er totaal geen trilling meer van de vooras komt.
Aan de wagen balanceren zat ik ook al een te denken maar waar zouden ze dat nog doen ?
Euromaster en profile die zeiden "ja we hebben een machine om te balanceren die daar in de hoek maar aan de auto ja dan moet de velg er echt af hoor.."
Ik heb het alleen maar bij de motor banden boer gezien maar dat was handmatig draaien en zink plakken
Aan de wagen balanceren zat ik ook al een te denken maar waar zouden ze dat nog doen ?
Euromaster en profile die zeiden "ja we hebben een machine om te balanceren die daar in de hoek maar aan de auto ja dan moet de velg er echt af hoor.."
Ik heb het alleen maar bij de motor banden boer gezien maar dat was handmatig draaien en zink plakken
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: banden vervangen of een ander probleem?
pas nog een wagen gezien met glimmende strepen op de wang , ja pas gebalanceerd klonk de reactie !
even degelijk rondbellen !
even degelijk rondbellen !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44
Re: banden vervangen of een ander probleem?
Ik denk dat het balanceer verhaal niet meer opgaat,
Gister de bus aan een kan los gekrikt en in zn 1 laten draaien rechts hoogteslag van een halve centimeter en links zei slag in de banden.
De velgen lijken prima in orde.
Stel: dat de banden "vierkant" zijn geworden door lang stilstaan.. wat nooit langer dan 2 maanden is geweest in de afgelopen 2.5 jaar. dan zou dat er toch wel uitgereden zijn na 700 kilometer in de afgelopen 3 weken?
Gister de bus aan een kan los gekrikt en in zn 1 laten draaien rechts hoogteslag van een halve centimeter en links zei slag in de banden.
De velgen lijken prima in orde.
Stel: dat de banden "vierkant" zijn geworden door lang stilstaan.. wat nooit langer dan 2 maanden is geweest in de afgelopen 2.5 jaar. dan zou dat er toch wel uitgereden zijn na 700 kilometer in de afgelopen 3 weken?
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: banden vervangen of een ander probleem?
als er zoveel zichtbaar verschil zit in de buitendiameters , misschien eens gaan zoeken en proberen , allereerst , hoe goed is de afstelling van je lagers. en als je dat in orde hebt kan je gaan exprimenteren met het verzetten van de wielen tenopzichte van elkaar , het is dubbellucht , dus dan moet er iets aanvaardbaarders te steken zijn . zonder rekening te houden even met de ventielen die normaal tegenover elkaar gemonteerd uitkomen . kijk naar de gemiddelde rondheid , als daar iets beters uitkomt , dan uitproberen.
soms is het zo , als je er met theorie niet uitkomt , dan proefondervindelijk !
soms is het zo , als je er met theorie niet uitkomt , dan proefondervindelijk !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44
Re: banden vervangen of een ander probleem?
Het banden een halve slag draaien ten opzichte van elkaar heb ik aan beide kanten al gedaan en zorgde voor het gehobbel minder werd maar de frequentie ervan hoger.
Opnieuw en voorzichtig centreren haalde ook niets noemenswaardigs uit
Omdat de banden toch wat meer beginnen te leven en vervormen en we over 2 weken weer de bergweggetjes van Kroatië induiken waar de vangrelen niet bestand zijn tegen busjes van 3500kg hebben we er voor gekozen om achter 4 Viking banden te leggen en voor 2 Michelin's zodat we weer vele jaren rustig en comfortabel kunnen cruizen.
Al met al hoop ik de komende week het hobbel hoofdstuk af te kunnen sluiten!
Bedankt voor al het meedenken en ik laat weten of het over is of niet!
Opnieuw en voorzichtig centreren haalde ook niets noemenswaardigs uit
Omdat de banden toch wat meer beginnen te leven en vervormen en we over 2 weken weer de bergweggetjes van Kroatië induiken waar de vangrelen niet bestand zijn tegen busjes van 3500kg hebben we er voor gekozen om achter 4 Viking banden te leggen en voor 2 Michelin's zodat we weer vele jaren rustig en comfortabel kunnen cruizen.
Al met al hoop ik de komende week het hobbel hoofdstuk af te kunnen sluiten!
Bedankt voor al het meedenken en ik laat weten of het over is of niet!
- Uil
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57
Re: banden vervangen of een ander probleem?
Hoe heeft je bandenboer de banden opgespannen bij het balanceren? De meeste doen dit met een konisch hulpstuk op het midden. Echter, voor onze bussen is dat niet correct, de velgen worden op de boutgaten gecentreerd. Als dat bij het ballanceren niet gebeurd kan je aan alle kanten onbalans houden.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44
Re: banden vervangen of een ander probleem?
Ze zijn inderdaad op het naafgat gebalanceerd afgelopen zomer, maar op het gevoel waren ze toen wel weer netjes in balans.Uil schreef:Hoe heeft je bandenboer de banden opgespannen bij het balanceren? De meeste doen dit met een konisch hulpstuk op het midden. Echter, voor onze bussen is dat niet correct, de velgen worden op de boutgaten gecentreerd. Als dat bij het ballanceren niet gebeurd kan je aan alle kanten onbalans houden.
Een testrit na het balanceren zal het gaan uitwijzen.
Met de Kraotische bergweggetjes en dunne vangrailtjes had ik geen zin om concessies te doen qua veiligheid en kunnen we er ook weer 10 jaar zorgeloos tegen aan.
- Uil
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57
Re: banden vervangen of een ander probleem?
Dat lijkt me tegenstrijdig met het hobbelhoofdstuk wat je af wilt sluiten :P. Gewoon even een bandenboer zoeken die op de correcte manier kan balanceren.Yoni schreef:... op het gevoel waren ze toen wel weer netjes in balans.
Als je je woonplaats/regio invult zijn er vast genoeg mensen die je een aanbeveling kunnen doen.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44
Re: banden vervangen of een ander probleem?
Ik woon in Utrecht, de nieuwe banden zijn al besteld via Harry die gaat ze er komende week onder lepelen.
Ik heb hier veel rond gebeld maar weinig bandenboeren die deze velgen kunnen inspannen omdat het naafgat te groot is.
Euromaster schijnt het te kunnen maar die vragen ook gelijk 27.50 per velg....
Hij balanceerd ook met een conisch opzet stuk maar ik zal snel genoeg merken met een proefrit of het verbeterd is of niet.
De oude banden hadden hoogte slag en zijslag dus dat was wel een beetje op zn eind denk ik
Ik heb hier veel rond gebeld maar weinig bandenboeren die deze velgen kunnen inspannen omdat het naafgat te groot is.
Euromaster schijnt het te kunnen maar die vragen ook gelijk 27.50 per velg....
Hij balanceerd ook met een conisch opzet stuk maar ik zal snel genoeg merken met een proefrit of het verbeterd is of niet.
De oude banden hadden hoogte slag en zijslag dus dat was wel een beetje op zn eind denk ik
- Uil
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57
Re: banden vervangen of een ander probleem?
Ik heb ook lang gezocht naar een bandenbedrijf wat deze wielen aankan, ik heb dan nu een adres in de buurt van Delft.
Probeer echt een bandenboer te vinden die op de juiste plaats kan centreren. Vaak kunnen bedrijven die zich richten op vrachtwagens wat meer als het op grote naafgaten aankomt. Of misschien een MB bedrijfswagendealer.
Probeer echt een bandenboer te vinden die op de juiste plaats kan centreren. Vaak kunnen bedrijven die zich richten op vrachtwagens wat meer als het op grote naafgaten aankomt. Of misschien een MB bedrijfswagendealer.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44
Re: banden vervangen of een ander probleem?
Die in delft zou ik wel willen hebben ik kom regelmatig in Rotterdam.
Bedankt!
Bedankt!
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: banden vervangen of een ander probleem?
voor dit verhaal over juist centreren een eigen leven gaat leiden, maar voor het balanceren maakt het niet uit of je in de bouten of in het grote gat in het midden opspant, dat gat zit namelijk in het midden van je wiel. ik denk dat de nieuwe banden een wereld van verschil gaan uitmaken.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast