Gaatje boren in koelkast?

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Gaatje boren in koelkast?

Bericht door Rene »

Ik ben bezig met die hele mooie temperatuur metertjes die Paul onder de aandacht heeft gebracht. Ik ben ze aan het inbouwen maar hoe gaan die sensortje de koelkast in :?: Tussen de rubbers lijkt me geen goed plan. Is het niet gewoon mogelijk om boven in de koelkast een gaatje te boren :?:

Gr René
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Gaatje boren in koelkast?

Bericht door Hanomaad »

Ik zou het gaatje dan door een deur-rubber heen boren. Rubbers kan je later nog vervangen, de rest van je koelkast wat minder gemakkelijk.

Dotje polymeerkit erbij voor de afdichting.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Gaatje boren in koelkast?

Bericht door Yoni »

Kan je niet via je afwatering naar binnen?
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Gaatje boren in koelkast?

Bericht door paulv »

Gaatje boren gaat prima, wel gewoon in de zijkant of op een plaats waar je zeker geen leidingen vermoed :mrgreen: .
Montagevoorschrift van Electrolux geeft ook aan dat je die koelkast zo moet vastzetten.

Mocht je spijt hebben van dat gaatje, gewoon dichten met een beetje kit.

Succes, Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Gaatje boren in koelkast?

Bericht door DVIII »

ik schroef en boor net zo makkelijk in mijn koelkast , waar staat dat dat heilig is dan ? !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Gaatje boren in koelkast?

Bericht door Rene »

Ik heb het ook gewoon gedaan, het is eigenlijk gewoon isolatie. Aan de achterkant zit de zooi waar alles gebeurd. Alles werkt nog en kan nu zien hoe koud het in de vriezer en in de koelkast is :P

Bedankt gr. Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Gaatje boren in koelkast?

Bericht door Hanomaad »

Dat moet ik ook onmiddelijk hebben dus eigenlijk. Meten is weten zei mijn natuurkunde leraar altijd.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Gaatje boren in koelkast?

Bericht door Leo »

Hebben jullie thuis ook metertjes in je koelkast? :idea:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Gaatje boren in koelkast?

Bericht door Rene »

Hoi Leo,

In Italië waar ik vorig jaar was, was een beproeving voor de koelkast. Bij 35gr had ik het gevoel dat het niet erg koud meer was in de koelkast. Mijn biertje moest in de vriezer. Vandaar de metertjes en ik ben gewoon benieuwd hoe veel gr dat ding kan koelen. En dan kom je " meten is weten"

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Gaatje boren in koelkast?

Bericht door DVIII »

nu begeef ik me op erg gevaarlijk terrein , maar okay , dat "meten is weten" credo is er niet voor de weersvoorspelling of ander triviaal doel , het is de tegenhanger van , "huub stapeliaanse" aannames voor "waarheid" nemen en dan op los zand gaan wetenschappen.
de temperatuur in je koelkast is eenvoudig te testen door altijd bier te drinken , uit de betreffende koelkast. is het koud dan is het goed , is het te warm dan is het niet goed. de meting is geslaagd ! . pas als je er iets aan kan doen , dus niet alternatief gaan koelen op een andere plek , maar de koelkast ter plaatse verbeteren , dan wel de koeling , verbeteren heb je er iets aan. een "meten is weten" meting omdat je er toch niets mee doet is iets voor brilsmurfen , de hele clan ligt op apegapen en brilsmurf zegt zoals altijd het overbodige , nee hoor het is nog niet zo warm als toen het 53,2 graden was .( het is dan 49,5 graden) Dus als je je koelkast wilt monitoren moet je de lucht temperatuur onder en boven de buitenverdamper meten , de uitgang van je thermo element en de omgeving en binnentemperatuur. En door een eenvoudige ventilator te plaatsen bij de buitenverdamper verbetert de koeling met enorme stappen ( maar daar heb je alleen dat bier voor nodig om dat te testen) proost !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Gaatje boren in koelkast?

Bericht door Hanomaad »

Niet iedereen heeft de tijd om de hele dag bier te drinken. Als je over langere tijd wilt kunnen weergeven hoe je koelkast het doet in verschillende omstandigheden en daar eventueel wat aan wilt kunnen doen (of wilt weten of dat nodig is) dan is het wel handig om de meetwaardes in b.v. een grafiek op een display of op je computer neer te zetten. Of te delen op fora om koelkasten te vergelijken.

Je zou bijvoorbeeld die ventilator alleen kunnen laten draaien op momenten dat het nodig op basis van de gemeten temperatuur. Met meerdere sensoren, ook buiten de koelkast, zou je hier zelfs op kunnen anticiperen. Je hebt gelijk dat je beter net buiten de koelkast kunt meten voor zo'n applicatie.

Ik ben in mijn werk veel bezig met statistieken en monitoren van allerlei zaken en heb ik geleerd dat bijna alle informatie over langere tijd verzameld wel inzichten op kan leveren ook al heb je daar vantevoren geen idee van. Noem mij maar een brilsmurf dan.. als ik buiten de koelkast zou gaan meten dan zou de verleiding voor mij ook groot zijn om _binnen_ te meten.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Gaatje boren in koelkast?

Bericht door Anton »

Hoi,

Is het niet eenvoudiger om er een thermometer in te leggen?
Die dingen kun je voor weinig aanschaffen en je hoeft geen gaatjes te boren, inleggen volstaat.
Daarbij, ik heb tijdens mijn horeca opleiding geleerd dat bier een temparatuur van 8 graden moet hebben, das te warm voor de rest van de inhoud van de koelkast die moet circa 4 graden zijn.
Er zijn liefhebbers van steenkoud bier die zijn dan klaar.
En anders een apart koelkastje voor je biertje...

Grafieken aanleggen voor je koelkast, al dan niet gestuurde ventilatoren, vraag je zelf eens af.

Proost,

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Gaatje boren in koelkast?

Bericht door Admin »

Ik stel voor je koelkast een eigen IP-adres te geven en 'm te koppelen in je netwerk. En 'm bij voorbeeld eens per 15 seconden z'n meetgegevens te laten doorgeven. Dan kun je op je computer een prachtig grafiekje maken van het temperatuurverloop per minuut, per uur, per etmaal, ... Met een plotter of kleurenprinter maak je dan de fraaiste afdrukken! Hoe heb je ooit kunnen leven zònder?
Ik zou wel de barometerstand en de lichtintensiteit ook meteen registreren, alsmede de relatieve vochtigheid boven de achterlichten.
Een onvoorstelbaar groot bijkomend voordeel: je kunt de temperatuur in je koelkast monitoren, waar ter wereld je camper ook is. Het enige wat daarvoor nodig is, is een WLAN-verbinding. En zeg nou zelf, een eigen UMTS-abonnement voor je koelkast, dat heb je er toch graag voor over?!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Gaatje boren in koelkast?

Bericht door Maxer »

Hoezo sarcasme? :lol: :lol: :lol:

Ik vind het helemaal geen gek idee en heb ook 3 van die dingetjes besteld en vorige week binnengekregen. En voor die €5,- die dat kostte . .
Ik ga dus in de zijkant van de kast een gaatje boren voor dat sensortje. Nou heb ik een grote huiskoelkast en dan kun je niet zien wat de binnentemperatuur is. Op zich vind ik dat raar want waarom zet een fabrikant er niet een display op? Maar goed. Nr 2 komt in het dashboard voor de buitentemperatuur en nr 3 ben ik over aan het nadenken. Ach, ze kosten bijna niets en het is gewoon leuk, dat is het eigenlijk. Waarom moet alles eigenlijk alleen maar functioneel zijn?
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Gaatje boren in koelkast?

Bericht door Leo »

Admin schreef:Ik stel voor je koelkast een eigen IP-adres te geven en 'm te koppelen in je netwerk.
Afbeelding

Que??? Afbeelding
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Gaatje boren in koelkast?

Bericht door Admin »

Bij RTVNoord zit een steekje los.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Gaatje boren in koelkast?

Bericht door De Rooie Reus »

Ik zie alleen een praktisch probleem. Stel je voor: de temperatuur in de koelkast loopt op want dat kun je zien aan het metertje aan de buitenkant. Is het dan niet veel makkelijker om 'm ook aan de buitenkant te regelen. Ik moet iedere keer de deur opendoen om het draaiwieltje te verzetten. Dat veroorzaakt een koudegolf in de camper en een warmtegolf in de koelkast. Daarmee worden de metingen in de koelkast verstoort.

Ik weet niet hoe jullie dat op kunnen lossen. Radiografisch misschien dat een soort electronische kabouter binnenin aan het wieltje draait om de temperatuur constant te houden? Het is maar een idee. :shock:
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Gaatje boren in koelkast?

Bericht door Admin »

Dat wordt een heel pretpark: rooie reuzen en draaierige kabouters!
Je kunt misschien beter twéé kabouters inhuren, één linksdraaiende en één rechtsdraaiende. Bidirectionele kabouters zijn aanzienlijk duurder dan unidirectionele (vanwege de veel zwaardere opleiding)!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Gaatje boren in koelkast?

Bericht door GerardM »

De komkommertijd lijkt begonnen 8) .

Overigens zit bij mijn koelkast (ex-Admin) het draaiwieltje aan de buitenkant. Ik heb een gewone koelkastthermometer op de achterwand geplakt
waar ik op kijk als ik een biertje uit de koelkast pak.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Gaatje boren in koelkast?

Bericht door Admin »

Dat worden dan tropenkabouters, in tegenstelling tot Martin's poolkabouters.

Overigens: wat een zelfdiscipline moet jij hebben! Als het warm is en je dorst hebt, eerst kijken of de temperatuur klopt (hoe lang ligt het bier al in de koelkast???) en zo nee, besluiten nog twee uur te wachten...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Gaatje boren in koelkast?

Bericht door DVIII »

mezelf altijd al afgevraagd waarom de instelknop van de koelkast aan de binnenkant zit , je bent dan altijd van kabouters afhankelijk, en die drinken je bier weer op als je niet kijkt . en je kunt niet overstappen op iets anders om te drinken want dan ben je die #$%Kabouters kwijt. en , meten en weten is niet duur ! , dat weten we nu ook !.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Gaatje boren in koelkast?

Bericht door De Rooie Reus »

Die dingen komen uit China, daar hebben ze vast een oplossing voor. Ik neem aan dat het probleem daar ook bekend is. Wie weet hoeveel koelkasten ze daar wel niet hebben.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Gaatje boren in koelkast?

Bericht door Admin »

De Rooie Reus schreef:Wie weet hoeveel koelkasten ze daar wel niet hebben.
... en hoeveel kabouters.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Gaatje boren in koelkast?

Bericht door GerardM »

Valt wel mee met die zelfdiscipline Ernst, ik schreef als; niet voordat. De enige zelfdiscipline is zorgen dat 's avonds voor het slapen gaan de koelkast weer goed gevuld is voor de volgende dag 8) .

Proost,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gaatje boren in koelkast?

Bericht door Frank.fjph »

Om nog wat aan het meten binnen of buiten toe te voegen......
De absorptiekoelkast schijnt in staat om de buitentemp met 30 graden te verlagen, als je dan gewoon buitentemp afleest en tabelletje ernaast hangt wat de koelkasttemperatuur is bespaar je een hoop geboor... :lol: :shock:

Die 30 graden verklaart ook al het lauwe bier in warme streken van 42 graden of zo
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten