Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

Bericht door Hanomaad »

Ik heb een paar hele mooie stille grote 2.1W ventilatoren afkomstig uit een server liggen die ik achter mijn oude electrolux absorptie koelkast wil bouwen voordat ik naar Hongarije rij.

Ik heb aan de buitenkant van de bus 2 roosters zitten, eentje boven en eentje onder. Opties:

- 1 ventilator onder en 1 boven.
- beide onder
- beide boven

Vraag me af wat het meest effectief zal zijn. Waar zitten de koelvinnen op deze koelkasten? Het e.e.a is nogal krap ingebouwd zodat eventjes erachter kijken niet mogelijk is, vandaar de vraag.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

Bericht door paulv »

Meestal zitten ze boven en blazen ze uit.
Maar als die venitlatoren aanzuigen moet je ze onder zetten :lol: .

Het gaat eigenlijk alleen om de circulatie, echt koelen hoeft niet. Anders zou er geen gasbrander en een warmtespiraal inzitten :mrgreen: .

Misschien is één ventilator wel genoeg (een thermometer geeft uitsluitsel).

Succes, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

Bericht door jooph »

Heb achter ook een ventilator(8 cm.) maar ik heb vorig jaar geen noemenswaardig verschil gemeten.
Had een draadloze thermometer in de koelkast liggen dus kon het exact volgen.

Onder diverse weersomstandigheden getest.


Joop
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

Bericht door DVIII »

zoals de een zijn koelkast heeft ingebouwd of de ander , als het niet goed werkt dan werkt het niet goed , ik zou afzuigen dus op het bovenste rooster plaatsen en dan afzonderlijk schakelen.
de meeste storing komt van een te lage uitlaatbuis , dus als die goed hoog zit is de werking voor tachtig procent in orde , de fan zorgt ervoor dat je niet de hele bus opwarmt en dat dat stukkie buis met al die ribben, koeler wordt in de achterruimte van je koelkast. is dat niet zo dan kan de koelkast ondanks zijn perfecte uitlaat zijn binnentemperatuur niet optimaal krijgen. vergeet bijna , testen met bier !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

Bericht door Hanomaad »

Wat nu het geval is, is dat de koelkast het hele keukenblok staat te verwarmen. Voorheen had ik vrije doorgang van achter het keukenkastje ernaast naar de achterkant van de koelkast en de 2 roosters. Dit heb ik dichtgemaakt met schuimrubber want het tochtte enorm. Sindsdien worden mijn aanrecht en de voorraadkast aan de andere kant nogal warm. Het gaat dus vooral om het afvoeren van de warme lucht. Ik ga daarom dus bovenin lucht afzuigen zoals DVIII voorstelt.

Ik heb trouwens ook nog ergens een draadloze temperatuursensor + weerstationnetje liggen. Waarom überhaupt gaten boren in je koelkast voor een thermometer!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

Bericht door paulv »

Ik zou de koelkast beter monteren, dat je aanrecht en kastjes warm worden hoort niet en is ook nog gevaarlijk.
Vooral bij de koelkast komt bij verbranding niet alleen CO2 maar ook CO vrij, vandaar dat deze LUCHTDICHT (naar binnen toe) gemonteerd MOET worden. Je aanrecht en kastjes horen dan niet warm te worden. Eventueel kun je die ook nog met glaswol (niet brandbaar) beter isoleren.

Om de temperatuur CONSTANT te meten zijn er diverse oplossingen, methode DVIII, de meest aangename, methode Hanomaad, de duurste (op die van DVIII na :lol: ) en mijn methode, € 1.30 :mrgreen:

Groeten, Paul

Dat je koelkast met een ventilator in de hitte beter koelt is het gevolg van de werking van het absorptie systeem. De geproduceerde warmte (verbrandingswarmte en koelwarmte) moet afgevoerd worden. In de zomer gaat dat nou eenmaal moeilijker. Hierover is geen twijfel :mrgreen: .
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

Bericht door DVIII »

geweldige deductie , ik heb alles dichtgemaakt want dat tochtte enorm , maar nu wordt alles warm , WATSON !! daar het je de dokter niet voor nodig . als je nadenkt of het boekje leest wat je bij de koelkast krijgt weet je dat je een sluitende kast moet maken die open is naar de roosters en zo dat je de koelkast er zo van voren inschuift , borgje ervoor en klaar is Hano !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

Bericht door Hanomaad »

Ik heb niet alles dichtgemaakt, alleen het stuk wat naar binnen toe open stond, naast de koelkast, zodat ik niet rechtstreeks de buitenlucht door de roosters in mijn woongedeelte kreeg. Dit ging toendertijd trouwens vooral om de uitlaatgassen van de vorige motor, omdat de uitlaat zo'n beetje direct onder de roosters zit.

Maar ik lees in het eerdere bericht dat dit (alles afsluiten) al de juiste aanpak is, dus ik ga hiermee verder, zodat ik niet in de CO omkom!

En sneller de verbrandingslucht afvoeren via de ventilator zal de warmte ontwikkeling achter het apparaat zowieso drukken.

Het punt was dat ik eerder niet goed bij de koelkast heb kunnen komen. Ik heb nu uitgevonden hoe wel, dus nu kan ik het beter aanpakken met wat nieuw materiaal. Waar de meeste warmte te voelen is, is het aanrecht. Dat komt omdat er met een gebogen plaat blik is gewerkt die zou moeten "afsluiten", maar ook tegen het aanrecht aan zit. Dat geleidt natuurlijk warmte.

Ik ben er net trouwens achter waarom het ding nooit werkte op 12V. Veel te dunne draadjes die waren doorgebrand. Heeft iemand flink zitten beunen bij de aanleg. Dat ook meteen maar even vervangen door dikkere kabels. Ik ben benieuwd hoe veel efficienter het zal zijn om 'm niet via de omvormer te draaien. Ik heb 'm doorgaans op gas, maar nu ik zonnepanelen heb kan ik 'm overdag daar denk ik wel vanaf trekken.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

Bericht door Anton »

Hoi,

Dat kastje trekt zon 8 a 10 ampere bij 12 volt, ik denk dat je er snel van terug komt.
Op 230 volt gebruiken ze ongeveer 2 kw per dag/24 uur.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

Bericht door DVIII »

enne , je voert de verbrandingslucht niet af met een fan , die stroomt vanzelf via die dubbelwandige slang ! , leuk dat je weer een visite kaartje(draadje) vond achter de KK , wat een leven hebben sommige mensen toch , nooit hoeven nadenken ! . de electra functie is alleen voor onderweg , als je stilstaat is de verbranding van bv gas een rendabele oplossing ( niet de bedrading). maar nu vermoed ik dat je helegaar geen afvoerbuis hebt naar een hoger uitblaaspunt , je zit gewoon als een asielhond in de CO te happen en af te vragen waar die hoofdpijn vandaan komt. rare romeinen die . . . .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

Bericht door Hanomaad »

Geen idee eigenlijk, maar ik maak het gewoon goed dicht erachter nu plus die ventilatoren. Dan is ben ik er zowieso vanaf of het nou lekt of niet.

Voor verdere discussie over CO wel of niet vrij komen verwijs ik naar paulv :)

Wat gebruik betreft, als ik 15A aan stroom binnen trek van de panelen, waarom dan niet 8-10 daarvan de koelkast in gooien. Zonde om het niet te gebruiken..

En onder het rijden haal ik maar een Ampere of 3-4 hooguit uit mijn dynamo richting m'n h.h. circuit. Het is nu zelfs zo dat ik deels vanaf mijn zonnepanelen mijn start accus aan het laden ben, en vanuit de h.h. accus! Zal eens zien wat het gaat zijn bij langere ritten, als de start accus vol zitten.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

Bericht door Admin »

Hanomaad schreef:Voor verdere discussie over CO wel of niet vrij komen verwijs ik naar paulv :)
Laat je nog even weten hoe laat en waar de uitvaart is?
Wat gebruik betreft, als ik 15A aan stroom binnen trek van de panelen, waarom dan niet 8-10 daarvan de koelkast in gooien.
Nou, bijvoorbeeld omdat je absorptiekoelkast op 12 V niet thermostatisch geregeld is en dus 24 h per etmaal aanstaat. En als je gemiddeld 4 uur per etmaal laadstroom van je zonnepaneel hebt, ben je spekkoper.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

Bericht door Anton »

Hoi,

En de dynamo maar 4 ampère laden, das te weinig.
Kan zeker 30 ampère zijn, is je dynamo aan zijn eind?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

Bericht door DVIII »

richting , dus niet alle stroom die de motor opwekt gaat naar de, al volle van zonnestroom gevulde hh accu's
deze meneer meet alles , dus bedenk wat je zegt ! , geen afdwaal onderwerpen in deze co discussie !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

Bericht door Hanomaad »

Wat ik zei was dat er stroom BIJ gaat vanaf het h.h. circuit als alles parallel staat. En dus geeft mijn dynamo blijkbaar een vrij lage spanning af in vergelijking met wat ik van de panelen en de h.h. accus binnen haal. Met als gevolg die "omgekeerde" stroomrichting bij draaiende motor. Wat de totale max stroom vanaf de dynamo is, moet ik nog eens gaan meten. Ben zeker wel benieuwd.

En ik zal eens een CO meter ophangen in de bus, om op het originele topic terug te komen. Maar ik heb nu de achterkant goed dichtgemaakt, dus of dat ding daar ergens lekt, het zal nu zowieso naar buiten moeten gaan ipv binnen.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

Bericht door fuzzyduck »

*activate Ontopic ON mode*

2 ventilatoren boven denk ik. Als je lucht onttrekt trek je de lucht gladder langs je apparatuur. Als je lucht gaat duwen van onderaf krijg je denk ik meer verstoring van de luchtstroom (turbulentie) en daardoor mixt koud en warm juist weer ipv dat je het er boven uit duwt.

*activate Ontopic OFF mode*

Ik ben nu oa. bezig met de koelkast plaats en ventilatie daarvan. Ik heb gekozen voor een rooster boven als uitlaat en een groot stuk pvc door de vloer als inlaat. Onder de bus heb ik dan een 90graden bocht tegen stuifwater op de snelweg. Bovenop de pijp in de bus komt het insectengaas.

In mijn geval heeft de diameter van de pijp niet voldoende oppervlakte om te voldoen aan de 250cm2 per rooster van de handleiding. Die buis is 110mm en dus 95cm2 in oppervlakte. Daarom dat ook ik ventilators plaats om niet passief te ventileren maar actief. Had ik ook nog liggen in mn computeronderdelen doos. Ook heb ik nog zo'n variabele weerstand(draaiknopje) liggen die ik er toen bij kreeg. Die ga ik ook gebruiken om het toerental niet op max te hebben altijd.

Waar ik in mijn geval bang voor ben is dat als ik twee ventilators boven plaats er te weinig lucht door de buis onder komt en dat de lucht langs te ventilators weer binnen komt door het onderdrukgebied. Immers is de outflow hoger dan de inflow.

Los van mn advies hierboven bij 2 gelijke roosters van 250cm2 plaats ik denk ik WEL een ventilator onderin, op de buis (zelfde diameter als buis).

my 0,02ct
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

Bericht door Admin »

@Hanomaad
Dat klopt niet: als je dynamo/ generator/alternator draait, kan de uitgangsspanning nooit lager zijn dan die van een accu in rust, dus er loopt geen energie van "achter naar voren". En met een zonnepaneel op de huishoudaccu gaat hooguit het surplus naar de startaccu. En dat wil je juist.
In een Cyrix is met al dat soort zaken rekening gehouden door mensen die er wèl verstand van hebben. Hoef jij niet wakker te liggen.

@Fuzzyduck
Die 20 millicent kun je niet waar maken. Of de lucht laminair of turbulent stroomt, hangt niet af van blazen of zuigen, maar van het oppervlak waar de lucht langs stroomt. En de hoeveelheid lucht is afhankelijk van de capaciteit van de ventilator(en) èn de constructie van het kanaal waardoorheen de lucht geblazen of gezogen wordt. Een vliegtuig met een duwprop valt ook niet zo maar uit de lucht.
Afbeelding
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

Bericht door fuzzyduck »

Wat je inderdaad wil is een laminaire luchtstroom langs de finnen van je koelelement.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Laminaire_stroming

en dit wil je niet:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Turbulente_stroming

Echter denk ik dat bij het gebruik van een ventilator, turbulente stroom of niet de warmteafvoer sowieso sterk verbetert.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik heb er 2 inzitten, een kleintje draait altijd, nauwelijks hoorbaar en een grotere die word bediend door een clixon.
Dat ie s'nacht bij kwam heb ik nog niet gemerkt.
Als het erg warm is overdag springt ie bij, de kant van de koelkast op het heets van de dag in de schaduw zetten scheelt ook.
De vlam van het kastje bij die hoge temperaturen scheelt ook.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

Bericht door fuzzyduck »

Hoi Anton,

Ik was al op zoek naar zo'n Clixon. Dat is een regelbare weerstand op temperatuur? Heb je voor mij je merk/type?

1 ventilator wil ik inderdaad aan hebben staan op de regelbare weerstand met een draaiknopje. (zodat ik hem iets lager kan zetten dan max. rpm op 12v.). Die zou van passend op de vloerinvoer van dia. 110mm komen. Die andere, achter het hoge rooster mag van mij aanslaan bij warmte.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

Bericht door Uil »

fuzzyduck schreef:Wat je inderdaad wil is een laminaire luchtstroom langs de finnen van je koelelement.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Laminaire_stroming

en dit wil je niet:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Turbulente_stroming

Echter denk ik dat bij het gebruik van een ventilator, turbulente stroom of niet de warmteafvoer sowieso sterk verbetert.
Onzin. Turbulente stroming heeft een betere warmteoverdracht. Daarbij is de enige manier om het stromingsprofiel in deze situatie te beinvloeden is de stroomsnelheid te variëren. Een hogere stroomsnelheid leid vanafzelf tot turbulente stroming, en een hogere stroomsnelheid heeft ook een betere warmteoverdracht (lagere gemiddelde temperatuur).

@ Admin: In dit geval heeft laminair of turbulent wel enigzins te maken met blazen of zuigen. Aan de uitlaat van de ventilator is de stroming dermate verstoord door de schoepen van de ventilator dat je daar in geen duizend jaar een nette laminaire stroming zult hebben. Uiteraard is daar met flow straighteners, conditioners en voldoende pijplengte wel wat te creëren, maar dat gaat wat ver voor een absorbtiekoelkast. Zeker omdat we liever een turbulente stroming hebben in deze situatie. De vergelijking met een duwprop is niet eerlijk, omdat een propellor niet direct de lucht over de vleugels blaast (of zuigt).
Tevens, niet het oppervlak is direct bepalend voor het Reynoldsgetal (en dus de stroming), maar vooral de geometrie (Karakteristieke lengte).

Conrad heeft de nodige temperatuurschakelaars:
http://www.conrad.nl/ce/nl/Search.html? ... elaar+eska
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

Bericht door jooph »

Meten is weten!

Plaats een thermometer in je koelkast(van buiten afleesbaar) en ga experimenteren met de ventilatoren, dan weet je gelijk of en hoeveel het helpt en wat evt. de beste plaats is.

Bij mij hielp het bitter weinig.
Denk dat je bij een goede uitvoering van het geheel, extra ventilatoren weinig effect hebben.


Joop
Laatst gewijzigd door jooph op 19 jul 2013, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

Bericht door Hanomaad »

Ernst: ik heb een Ampere meter vanaf h.h. accus. De zonnepanelen zitten achter de meter op dit moment, dus als ik b.v. 5A binnen haal op de panelen zonder dat ik wat gebruik dan zie ik -5A, oftewel ik ben mijn h.h. accus aan het laden met 5A.

Als ik nu de koelkast aanzet dan zie ik zo'n 3A uitgaand, oftewel 5+3 = 8A naar de koelkast.

Wanneer ik rij, en ook na langere tijd, dus ervanuitgaande dat de start accus vol zitten en weinig tot geen stroom meer ontrekken aan het parallele h.h. + start accu circuit, en de koelkast draait op 12V, dan zie ik nog steeds wat Amperes van de h.h. accus getrokken worden als de zon wat minder of weg is. Als ik dan mijn koplampen aanzet dan gaat dat getal nog verder omhoog.

Blijkbaar is mijn dynamo niet helemaal wat hij zou moeten zijn.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

Bericht door Admin »

Het is heel lang geleden dat ik voor het laatst iets met meneer Wortmann te maken heb gehad. En ik denk niet dat Wortmann ooit geïnteresseerd is geweest in absorptiekoelkasten.
En inderdaad zitten er in een windtunnel devices om een laminaire stroming te bereiken. Maar ook dat gaat wat ver voor de verhoging van het rendement van een koelkast :x

Ergens zijn we heel vreemd bezig. Als zo'n ventilator zo essentieel was, zou de fabrikant die dan niet hebben voorzien? Voor alle energie die er hier aan die kleredingen is besteed, hadden er heel wat compressorkoelkasten kunnen worden aangeschaft.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Ventilator bij absorptie koelkast, beste plek?

Bericht door Admin »

Hanomaad schreef:Blijkbaar is mijn dynamo niet helemaal wat hij zou moeten zijn.
Als ik het juist heb, zit er in de Düdo van huis uit een dynamo van 28 A. Zou genoeg moeten zijn...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast