Gonzend geluid tijdens het rijden

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Gonzend geluid tijdens het rijden

Bericht door Rens »

Mijn bus (207D automaat) maakt een gonzend trillend geluid tijdens het rijden. Het is erg luid.

Het begint bij 70 en heeft een hoogtepunt bij 90 dan wordt het iets minder en bij 110 wordt het nog erger. Bij meer belasting meer gas of helling op lijkt het ook erger te zijn.

Ik heb er een filmpje van gevonden maar dan is het geluid bij een w123 automaat. Dit persoon heeft ook geen oplossing gevonden. Na het vastdraaien van een loszittende bout in de hardyschijf werd het wel iets minder volgens hem.
Het filmpje, bij 27 sec is het geluid het best te horen
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Gonzend geluid tijdens het rijden

Bericht door Yoni »

Waar komt het vandaan, enkel een gonzend geluid kan niemand wat mee denk ik.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Gonzend geluid tijdens het rijden

Bericht door Arno Z »

Niet zo lang geleden nog een W202 gehad met een gons. Bleek het differentieel te zweten en intussen (bijna) leeg te staan. De gons was het janken van de kroonwielen. Wordt het erger als je even gas lost laat?
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Gonzend geluid tijdens het rijden

Bericht door Rens »

Het lijkt van de voorste helft van de bus te komen.

Het geluid word minder bij gas los, het oliepeil van het differentieel is prima.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Gonzend geluid tijdens het rijden

Bericht door DVIII »

het kan zijn dat je kruisstukje in je kruiskoppeling stuk is , dat gaat dan vast zitten en dat geeft de trilling door aan je holle aandrijfas.
je kan altijd een stuk , en nou komt die , , rubber mat met DUCT tape aan de tussenas tapen < echt goed dik om dan even te gaan rijden om te horen of je dempmassa de trilling opheft. altijd een leuke test ! , probeer ook of je verkeerde speling voelt in je aandrijfas. het beste voel je dat als de as aan een kant los is gemaakt , dan moet je als er één wiel los kan draaien de as ronddraaien en dan voel je of er een kapot lagertje in je kruisstukje zit . sommige kun je vervangen , andere niet dan moet je een hele as bestellen en die zijn zo maar duizend euro !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Gonzend geluid tijdens het rijden

Bericht door Rens »

Ik raak een beetje in de war van de benamingen, er zijn er zoveel, middenas aandrijfas cardanas achteras. Iedereen lijkt er ook iets anders mee te bedoelen.

Pas geleden heb ik de as tussen de automaatbak en het differentieel losgehaald en gecontroleerd.
Kruisstukjes bij het differentieel en het lager in het midden van de as zijn goed, geen speling geen zware punten.

Het kruisstukje bij de automaatbak heeft een plek waar die net iets lichter beweegt (in het midden) maar geen speling.

Een rubbermat heb ik liggen alleen waar kan ik die het best om heen tapen als controle? tussen de bak en het middenlager of tussen het middenlager en het differentieel.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Gonzend geluid tijdens het rijden

Bericht door DVIII »

proefondervindelijk en niet meer dan 200 gram rubber !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Gonzend geluid tijdens het rijden

Bericht door Hanomaad »

Is hier nog ontwikkeling in geweest?
Auk
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 aug 2010, 06:32

Re: Gonzend geluid tijdens het rijden

Bericht door Auk »

Gisteren mijn kruiskoppeling laten vervangen voorste deel bij versnellingsbak zat ook veel speling in kosten 175 euro bij een garage in de haarlemmerliede
ik heb geen idee wat het elders zou kosten.
ik dacht daarvoor ga ik zelf niet kloten en heb het gereedschap er niet eens voor ,het moet geperst worden.
ik stond er bij en keek erna.

Het probleem is bij mij weer opgelost en rijd weer super normaal als ik achteruit ging klapperde hij alsof de remmen vast zaten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten