Pagina 1 van 1

VIJFDE IN EEN 406 D

Geplaatst: 29 jul 2013, 01:01
door ronsof
Beste sleutelaars,
Rij met een om 616 in een 406 D.
Bestaat er een 5 versnellingsbak voor deze bussen.
Bij 85 km h vraagt hij . . . . . geef me aub een vijfde versnelling ? ? ?
Alvast G R O T E DANK ! !
Grt,Ronsof.

Re: VIJFDE IN EEN 406 D

Geplaatst: 29 jul 2013, 08:48
door SergeL
Hoe lang heb je die wagen al? Want ik denk dat dit de eerste gedachte is van de meeste dudo-rijders in de eerste periode na aanschaf.

Re: VIJFDE IN EEN 406 D

Geplaatst: 29 jul 2013, 09:50
door paulv
In een 314 hebt je eigenlijk niks aan die 5-bak :cry: , dan zit er een extra 1e versnelling in.
Je kunt er nu wel steilere hellingen mee nemen, ik heb die 1e nooit gebruikt.

Groeten, Paul

Re: VIJFDE IN EEN 406 D

Geplaatst: 29 jul 2013, 10:11
door DVIII
een vijfbak is juist voor een 406 wel een geluidsverschil , kracht zit er niet zo veel meer in , maar het maakt wel uit in toeren.
je kan een bak van een 240/ 300D erin passen , dan moet je wel de transmissieas laten aanpassen , daar zijn specialisten voor !
bij een 314 motor is het niet beter of makkelijker , al zou het wel fijn zijn daar ook je toeren terug te brengen. de eerste versnelling van een 508 is een echte kruip of helling versnelling, de meesten slaan die gewoon over en rijden in zijn twee weg

Re: VIJFDE IN EEN 406 D

Geplaatst: 31 jul 2013, 01:31
door ronsof
Heb mijn 406 al vijf jaar en moet niet harder rijden dan nu, maar wat minder toeren bij 80 km/h zou toch wat leuker zijn ! !
Bedoel je dat de aandrijfas wat ingekort moet worden of dat het differentieel achter ook moet aangepast worden ? ?
Ps,heb ook een volledig gereviseerde OM 617 ter beschikking (zonder versnelligsbak).
Dat zal denk ik juist wat meer power geven maar de toeren zullen hetzelde blijven . . . . . .
ALVAST DANK.

Re: VIJFDE IN EEN 406 D

Geplaatst: 20 aug 2013, 16:09
door winand
Een 5e versnelling is wel mogelijk door een aanassing aan de versnellingsbak.
Ik heb het dan wel over de bak van een 508 (die reeds 5 verzetten heeft)
De 4e vervalt dan en wordt een overdrive..

Onderstaande document ontvangen van iemand die momenteel zijn 508 te koop
heeft staan met deze versnelllingsbak erin:

Afbeelding

Re: VIJFDE IN EEN 406 D

Geplaatst: 09 sep 2013, 23:32
door ronsof
Hartelijk dank !

Re: VIJFDE IN EEN 406 D

Geplaatst: 15 sep 2013, 13:07
door G.W.
Er was toch in Nederland ook een bedrijf of persoon die deze aanpassing deed? Ik heb het jaren geleden weleens gelezen.

Word dat nog gedaan? Het is opzich wel een goed idee, misschien goedkoper en beter dan alle wielen vervangen voor een grotere diameter.

Re: VIJFDE IN EEN 406 D

Geplaatst: 15 sep 2013, 14:11
door Admin
Kennelijk is dit geen echte groeimarkt....

About Moss Gears and Transmissions Limited

Moss Gears and Transmissions Limited was registered on 30 Aug 1978 with its registered office in Mid-Glamorgan. The business has a status listed as "Dissolved" and it had 0 at the time it closed. Moss Gears and Transmissions Limited has no subsidiaries.

Re: VIJFDE IN EEN 406 D

Geplaatst: 15 sep 2013, 23:25
door DVIII
voor de 508 bak was er ooit die optie bij een bedrijf in antwerpen , zo'n 3400 euro , maar dan kon je wel 140 rijden ( wat ik weet dat niet kan met het vermogen van de 314/364) maar ging het hier niet over de 406 !!

Re: VIJFDE IN EEN 406 D

Geplaatst: 19 sep 2013, 13:30
door G.W.
3400,- maar? Wauw :shock: