Pagina 1 van 1

rokende motor en hoog olieverbruik; wat te doen?

Geplaatst: 04 aug 2013, 13:52
door Egbertbakker
Beste forumleden,

Sinds kort in bezit van een 508d uit 1981 met OM314, 113.000km op de teller.

Omdat over een tweetal weken de bus met mijn ouders weer op vakantie gaat voor een rondje italie, wil ik de volgende symptomen graag aan jullie voorleggen:

-Afgelopen maand zijn we voor het eerst op vakantie geweest met de bus en tot de conclusie gekomen dat we toch behoorlijk veel olie verbruiken (1 liter per 200 km, geen plassen olie op de grond onder de auto, maar wel olie "zwetend"op het blok) en dieselverbruik van iets meer dan 6km/liter.

-We produceren vrij veel rook. Donkere wolken met name bij het starten en bij het gas geven. Bij stationair lopen is het wat minder. Maar menig fietser of automobilist waar we voorbij rijden is niet blij en doet angstvallig de raampjes dicht.

-De bus heeft erg veel moeite om vanuit stilstand (lees een rotonde onderaan een heuvel) tegen een heuvel/berg op te komen. Het vermogen lijkt weg te vallen en soms met een gangetje van 30km/h tegen de heuvel op.

-Wanneer we echter een heuvel kunnen beginnen met minimaal 50km/h heeft de bus nergens last van.

-Verder wanneer we bijvoorbeeld na een lang stuk rijden en getankt te hebben, heeft de bus wat langer nodig om op gang te komen. Daarna rijdt de bus weer prima verder.

-Verder start de bus altijd zonder enige problemen.

Nu hebben we onze radiateur laten reviseren en de specialist gaf aan dat er wellicht sprake kon zijn van een lekkende koppakking.

De radiateur zit er inmiddels weer op en nu is de vraag wat te doen
Kunnen we er gewoon mee doorrijden? Of zal de kop eraf moeten om de pakking te vervangen?
En als de kop eraf gaat, waar moeten we dan om denken dat nagekeken dient te worden? Verstuivers b.v.?

Wie o wie heeft er tips en/of advies voor wat we moeten doen.

Alvast bedankt,

Groet,

Egbert

Re: rokende motor en hoog olieverbruik; wat te doen?

Geplaatst: 04 aug 2013, 14:41
door Dennis en Nancy
Onze oude bus had ook een OM314. Die rookte niet en verbruikte geen olie. Sterk als een paard ondanks het zware eigen gewicht van de bus (4500kg 608)

200 km per liter olie is een tamelijk hoog olieverbruik. Ik ben geen monteur maar ik denk dat je het met gereviseerde verstuivers alleen niet gaat redden. Compressie of zuigerveren zullen waarschijnlijk ook wel niet meer goed zijn.

Dennis

Re: rokende motor en hoog olieverbruik; wat te doen?

Geplaatst: 04 aug 2013, 16:31
door Yoni
In het beste geval heb je klevende zuigerveren. makkelijke wat je daar aan kan doen is goed warm rijden 2 flesjes Forté oil flush toevoegen en een half uur stationair laten draaien, daarna olie aftappen filter wisselen en verversen.

Worst case zijn je zuigerveren op en heb je een lage compressie en olie verbruik

Re: rokende motor en hoog olieverbruik; wat te doen?

Geplaatst: 05 aug 2013, 09:57
door DVIII
ik snap dat we het zelfde bedoelen , maar van kleven is geen sprake , de cilinderwand is gewoon vervuilt , te weinig rijden en lang stilstaan en je hebt dit. er zijn methoden voor om zonder demontage de boel beter te krijgen , maar in principe moet je de cilinders laten hohnen. pas dan heb je weer een goede zuigerveerwerking.

Re: rokende motor en hoog olieverbruik; wat te doen?

Geplaatst: 06 aug 2013, 08:01
door Maxer
Controleer of de motor niet te veel carterdruk heeft. Dat doe je door bij een warme draaiende motor de olievuldop weg te halen en dan wat gas te geven. Levert dat een dikke oliewalm op heb je compressieverlies langs de zuigerveren. De oorzaak kan vastzittende zuigerveren zijn maar ook slijtage. Is dat niet het geval kan het olieverbruik komen door versleten klepgeleiders of, indien aanwezig, hard geworden valveseals. Daardoor loopt de olie langs de klepgeleiders zo de motor in en verbrand daar. Zijn de valveseals (klepsteel keerringen) de oorzaak van het overmatige olieverbruik bestaan er methoden om die te vervangen zonder de kop te lichten. Ik heb in het verleden bij heel wat auto's die rubbertjes vervangen waardoor het olieverbruik sterk verminderde of zelfs stopte.

Re: rokende motor en hoog olieverbruik; wat te doen?

Geplaatst: 06 aug 2013, 09:53
door DVIII
erg aardig om het misterieuse valve-seal verhaal er weer eens bij te halen maar dat biedt geen soelaas als er geen valve-seals op de OM314 zitten , ik heb er wel eens een stel gehaald bij MB en die begrepen niet waar ik mee bezig was , zelf monteerden ze die ook nooit , en ik heb er wat revisie bedrijven gehaald en die verklaarden dat het met en zonder niets uitmaakte. zeker niet als je cilinders te glad zijn. dus ik raad ieder aan die niet aan zo'n motor gewerkt heeft voorzichtig te zijn met oplossingen aanbieden die niet werken ! en misschien ten overvloedde, je hebt nog volop compressie als smeer-film niet functioneerd met als gevolg dat er een berg olie naar boven gezogen wordt.

Re: rokende motor en hoog olieverbruik; wat te doen?

Geplaatst: 06 aug 2013, 13:00
door Badger
Sounds like your cylinder head gasket needs to be changed. If you have alot of smoke, it means you are burning the oil. Greyish smoke is quite normal when the motor is cold, but it shouldn't smoke so much at idle once the motor is warm.

I had replaced mine when I was using 2 litres of oil per tank, I've gotten the oil useage down, but I'm also leaking from other places as well (which I am going to be fixing very soon). My current use is .50l per tank

Re: rokende motor en hoog olieverbruik; wat te doen?

Geplaatst: 06 aug 2013, 17:16
door Arno Z
Sluit me aan bij Maxer. Probeer eens in te schatten of de carterdruk hoog is, als dat het geval is weet je zeker dat er iets is met je zuigerveren, ware het slijtage of vervuiling. Mocht je je daar niet vertrouwd mee voelen kan je ook een motoren-revisie bedrijf zoeken en de compressie laten meten.

Voor de hand liggend met lage compressie is eerst proberen 'chemisch' te reinigen. Echter heb ik het idee dat als je net een vakantie gereden hebt de meeste rommel wel weggebrand zou moeten zijn. De volgende stap is de kop trekken en de cilinderdiameter meten; dat moet gebeuren op meerdere plaatsen in de cilinder. Mocht de cilinder te groot zijn of geen cilinder meer zijn dan uithonen en overmaatse zuigerveren (weet zo niet of er voor de OM314 ook overmaatse zuigers zijn).

Re: rokende motor en hoog olieverbruik; wat te doen?

Geplaatst: 08 aug 2013, 08:22
door Janneman
Ik zou wel willen weten of die 113.000 km's ook echt zijn.
Als dat echt zo is lijkt het me onwaarschijnlijk dat je motor versleten is en zal er wel 1 of meer zuigerveren vastzitten. Je kan dan eerst met genoemde truckjes proberen de boel los te krijgen.