rokende motor en hoog olieverbruik; wat te doen?
Geplaatst: 04 aug 2013, 13:52
Beste forumleden,
Sinds kort in bezit van een 508d uit 1981 met OM314, 113.000km op de teller.
Omdat over een tweetal weken de bus met mijn ouders weer op vakantie gaat voor een rondje italie, wil ik de volgende symptomen graag aan jullie voorleggen:
-Afgelopen maand zijn we voor het eerst op vakantie geweest met de bus en tot de conclusie gekomen dat we toch behoorlijk veel olie verbruiken (1 liter per 200 km, geen plassen olie op de grond onder de auto, maar wel olie "zwetend"op het blok) en dieselverbruik van iets meer dan 6km/liter.
-We produceren vrij veel rook. Donkere wolken met name bij het starten en bij het gas geven. Bij stationair lopen is het wat minder. Maar menig fietser of automobilist waar we voorbij rijden is niet blij en doet angstvallig de raampjes dicht.
-De bus heeft erg veel moeite om vanuit stilstand (lees een rotonde onderaan een heuvel) tegen een heuvel/berg op te komen. Het vermogen lijkt weg te vallen en soms met een gangetje van 30km/h tegen de heuvel op.
-Wanneer we echter een heuvel kunnen beginnen met minimaal 50km/h heeft de bus nergens last van.
-Verder wanneer we bijvoorbeeld na een lang stuk rijden en getankt te hebben, heeft de bus wat langer nodig om op gang te komen. Daarna rijdt de bus weer prima verder.
-Verder start de bus altijd zonder enige problemen.
Nu hebben we onze radiateur laten reviseren en de specialist gaf aan dat er wellicht sprake kon zijn van een lekkende koppakking.
De radiateur zit er inmiddels weer op en nu is de vraag wat te doen
Kunnen we er gewoon mee doorrijden? Of zal de kop eraf moeten om de pakking te vervangen?
En als de kop eraf gaat, waar moeten we dan om denken dat nagekeken dient te worden? Verstuivers b.v.?
Wie o wie heeft er tips en/of advies voor wat we moeten doen.
Alvast bedankt,
Groet,
Egbert
Sinds kort in bezit van een 508d uit 1981 met OM314, 113.000km op de teller.
Omdat over een tweetal weken de bus met mijn ouders weer op vakantie gaat voor een rondje italie, wil ik de volgende symptomen graag aan jullie voorleggen:
-Afgelopen maand zijn we voor het eerst op vakantie geweest met de bus en tot de conclusie gekomen dat we toch behoorlijk veel olie verbruiken (1 liter per 200 km, geen plassen olie op de grond onder de auto, maar wel olie "zwetend"op het blok) en dieselverbruik van iets meer dan 6km/liter.
-We produceren vrij veel rook. Donkere wolken met name bij het starten en bij het gas geven. Bij stationair lopen is het wat minder. Maar menig fietser of automobilist waar we voorbij rijden is niet blij en doet angstvallig de raampjes dicht.
-De bus heeft erg veel moeite om vanuit stilstand (lees een rotonde onderaan een heuvel) tegen een heuvel/berg op te komen. Het vermogen lijkt weg te vallen en soms met een gangetje van 30km/h tegen de heuvel op.
-Wanneer we echter een heuvel kunnen beginnen met minimaal 50km/h heeft de bus nergens last van.
-Verder wanneer we bijvoorbeeld na een lang stuk rijden en getankt te hebben, heeft de bus wat langer nodig om op gang te komen. Daarna rijdt de bus weer prima verder.
-Verder start de bus altijd zonder enige problemen.
Nu hebben we onze radiateur laten reviseren en de specialist gaf aan dat er wellicht sprake kon zijn van een lekkende koppakking.
De radiateur zit er inmiddels weer op en nu is de vraag wat te doen
Kunnen we er gewoon mee doorrijden? Of zal de kop eraf moeten om de pakking te vervangen?
En als de kop eraf gaat, waar moeten we dan om denken dat nagekeken dient te worden? Verstuivers b.v.?
Wie o wie heeft er tips en/of advies voor wat we moeten doen.
Alvast bedankt,
Groet,
Egbert